Triumph Daytona 675-tråden!

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jag har funderat på en D675 som andrahoj nån gång framöver men den höga oljeförbrukningen får mig att dra öronen åt mig. Min nuvarande hoj drar ingen olja alls vad jag har märkt och det är rätt skönt, även om jag kollar oljan då och då i alla fall.

Det är märkligt att det är sån skillnad mellan olika märken.

Edit: Förresten hur är det med servicekostnader på en sån här hoj? Är det service var 1000:e mil eller var 600:e?

Det är var 1000e mil. Jag byter dock oljan en gång emellan, efter ca 500mil.
Varför den drar mer olja vet jag icke, hoppas nån annan kan svara på det. Har bara haft en hoj innan 675:an. Den drog ingen olja i jämförelse med 675an. Men det var å andra sidan en ER-6 :)

Edit:
Missade att du skrev om priset också. Där jag servar kostar de ca 1800-2000 för den lilla servicen och så TROR jag det var 6-7000 för den stora servicen som är vid 2000, 4000mil etc..

Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Jag har funderat på en D675 som andrahoj nån gång framöver men den höga oljeförbrukningen får mig att dra öronen åt mig. Min nuvarande hoj drar ingen olja alls vad jag har märkt och det är rätt skönt, även om jag kollar oljan då och då i alla fall.

Edit: Förresten hur är det med servicekostnader på en sån här hoj? Är det service var 1000:e mil eller var 600:e?

Ingen märkesgrej direkt, min 955i traja drar ingen olja alls heller.

Vissa motortyper är oljetörstigare än andra (t.ex. drar Yamaha R1or 98-03 en hel del olja också), men inkörningen är också viktig.

Triumph har 1000-mila intervaller på sin service. Varannan är "större" med ventiljustering etc.
Liten service kostar runt tusenlappen och för den större kan du nog räkna med 3-4000:- iaf.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...den höga oljeförbrukningen får mig att dra öronen åt mig...
XYX har rätt - att generellt hävda problem med oljeförbrukningen kan vara ytterligare en "anka" där många här kan berätta annorlunda. Min erfarenhet är följande:

Ganska tuff inkörning - ingen segdragning men ökande belastning upp till toppvarv. Detta kan kolvringarna må bra av enligt vissa.

Miltal 80-550 mil - Syntetolja (Mob 1) drog lite olja i början och jag fick fylla på ett antal dl (3-5) innan oljebyte vid drygt 500 mil.

550-1000 mil - kanske 2 dl trots ca 5 bandagar under perioden. Byte i samband med service.

100-1250 mil - ingen påfyllning alls.

Sensmoral - jag tror de flesta haverier grundlagts genom dålig koll de första 500 milen.

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...

Skiljer från hoj till hoj, men det har ju kommit ett rykte som säger att de är glad i olja. Min 675:a tillhör de som drar en del, framförallt när man ligger och kör bana med den. Även vid "inspirerande" gatkörning kan det gå lite olja. Fast det gör väl fler hojar än min :D

Ser det inte som något problem, bara att hålla koll på sina grejer så skall inget hända...hoppas jag:gnissla

Edit:Roffe var snabb...skall kanske tillägga att jag hann bara med knappt 450~500 mil innan jag mulade min på A-torp. Så den är ju knappt inkörd.

Last edited:

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Ok, tack för alla bra svar!

Servicepriserna var ju helt ok! Min förra hoj drog en hel del olja och det är nog därför jag tycker det är lite drygt. Fast det är ju som sagt bara att hålla koll och det får det väl vara värt.

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Lite kul är att Masterbike visade att D675:an bara var 0,3 sek långsammare runt Jerez banan (4432 meter lång, 12 kurvor) än Ducati 1098:an. S varianten t.o.m. Tala om dyra tiondelar då D675:an kostar knappt halva pengarna kontra 1098:an...

Snabbast runt var R1-07:an som även var snabbare i alla individuella bansektioner jämfört mot D675:an. Totalt var R1:an ca 2,3 sekunder snabbare runt Jerez banan och då snackar vi om förare som verkligen kan utnyttja hästarna. Vi vanliga dödliga hade förmodligen kört snabbare med D675:an...

/D.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
http://www.motorcyclenews.com/MCN/sport/sportresults/mcn/2008/January/7-9/jan0808parkestopswss/

McCoy 5:a bara 1 sekund efter täten i WSS:yoparty ...

"McCoy benefited from an extra seven bhp compared with his first test on the bike in Qatar after legendary tuner Francpo Farne worked his magic on the 675cc three cylinder motor."

Kan ju bli intressant säsong i Supersport det här:)

Kanske en utav de snyggaste 675:eek:rna på länge :yoparty ...

Vitt är faktiskt svårslaget! Finns väl en Scweizare också med vit D675:a som brukar publicera film/bilder på siten.

Det lutar åt att helt enkelt köra gul/vit kombination på kraschisarna...

Last edited:

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Yamaha R1 2007
Jag åkte igår till triumph center i linköping och köpte mig en svart daytona 675 -07 med arrow helsystem ( Titan ) bänkad till 124hk på bakhjulet :tummenupp

väntar bara nu på lite väder :yoparty

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Jag åkte igår till triumph center i linköping och köpte mig en svart daytona 675 -07 med arrow helsystem ( Titan )...

Grattis till en fin maskin! Det verkar inte vara så vanligt med Arrow helsystem här i Svea i alla fall.

Skulle någon av herrarna vara intresserad av ett helsystem med möjlighet till ljudinsats finns Leo Vince för 1 234£ inklusive leverans! http://cgi.ebay.co.uk/POT-DECHAPPEM...yZ117548QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem . Jag har inte koll på priset i Sverige, men i f t Arrow ett fynd! Det finns Tuneboy-mapp till detta system på 675.net ([flux]). Det ska ge bra toppeffekt men större svacka mellan 6-7k enligt bänkningarna som "Hordboy" gjort... Remus i RF var tidigare prisvärt, men någon på 675 lämnade tillbaka sitt då det var problem att få ut effekt från det...

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Yamaha R1 2007
Tackar. nu kan man bara hoppas på lite bra väder!

är du nöjd med din hoj för övrigt då`?

Grattis till en fin maskin! Det verkar inte vara så vanligt med Arrow helsystem här i Svea i alla fall.

Skulle någon av herrarna vara intresserad av ett helsystem med möjlighet till ljudinsats finns Leo Vince för 1 234£ inklusive leverans! http://cgi.ebay.co.uk/POT-DECHAPPEM...yZ117548QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem . Jag har inte koll på priset i Sverige, men i f t Arrow ett fynd! Det finns Tuneboy-mapp till detta system på 675.net ([flux]). Det ska ge bra toppeffekt men större svacka mellan 6-7k enligt bänkningarna som "Hordboy" gjort... Remus i RF var tidigare prisvärt, men någon på 675 lämnade tillbaka sitt då det var problem att få ut effekt från det...

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Tackar. nu kan man bara hoppas på lite bra väder! med arrow helsystemet och ny mappning, så sa dom att de hade bänkat den till 124hk på bakhjulet!

är du nöjd med din hoj för övrigt då`?

Yepp - har inte drabbats av något sug efter en ersättare ännu:) . Däremot skulle väl ytterligare en hoj kunna baxas in i garaget...:D . Jag har kört drygt 1 200 mil med 675:an och har definitivt mycket att lära innan jag matchar Trajjans kapacitet:rolleyes: Bokade för övrigt 3 dagar i Virtasalmi samt säsongspremiären 1-2 maj på Mittsverigebanan med banåkning.nu igår:yoparty .

Hästkrafter är ju lite vanskligt att uttala sig om mellan olika bänkar... Har Du Triumphs standardmapp för Arrow eller en PCIII? De flesta Dynojet-papper jag sett ger väl 112-115hk SAE(?) med helsystem + Arrow-tune från Triumph.

Du har ju också ett himla fint gurgel från Arrow-systemet! Lycka till med jakten på govädret!

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Yamaha R1 2007
Yepp - har inte drabbats av något sug efter en ersättare ännu:) . Däremot skulle väl ytterligare en hoj kunna baxas in i garaget...:D . Jag har kört drygt 1 200 mil med 675:an och har definitivt mycket att lära innan jag matchar Trajjans kapacitet:rolleyes: Bokade för övrigt 3 dagar i Virtasalmi samt säsongspremiären 1-2 maj på Mittsverigebanan med banåkning.nu igår:yoparty .

Hästkrafter är ju lite vanskligt att uttala sig om mellan olika bänkar... Har Du Triumphs standardmapp för Arrow eller en PCIII? De flesta Dynojet-papper jag sett ger väl 112-115hk SAE(?) med helsystem + Arrow-tune från Triumph.

Du har ju också ett himla fint gurgel från Arrow-systemet! Lycka till med jakten på govädret!

Ok. nae ingen pc. det är triumphs mappning.

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
CRF450HM
Jag åkte igår till triumph center i linköping och köpte mig en svart daytona 675 -07 med arrow helsystem ( Titan ) bänkad till 124hk på bakhjulet :tummenupp

väntar bara nu på lite väder :yoparty

Grattis, det var det bästa köpet du gjort, du kommer inte ångra dig!
Ta hojen till bana någon gång, där kan jag lova att den trivs.

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Yamaha R1 2007
Grattis, det var det bästa köpet du gjort, du kommer inte ångra dig!
Ta hojen till bana någon gång, där kan jag lova att den trivs.

Ok tackar. jo jag tänkte faktiskt prova på lite bana när säsongen är här! Har dock inte tidigare åkt bana, men någon gång ska väl vara den första!!:tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy