Triumph Daytona 675-tråden!

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Jag ska köra på qualifire RR både fram o bak. Har hört allt från 1,8 till 2,5. Alla andra bankörningar har jag kört 2,3 både fram o bak. Blir nog att jag lägger mig på 1,9-2,0. Nåt sånt borde funka bra. Ska fråga några när jag väl kommer dit oxå.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vad jag har "hört" är det Michelins styva sidor som gör att man kör dom med lite lägre kalltryck. 2,0 eller blir nog bra att börja med, om Du sedan ids skulle det vara roligt att veta hur mycket det stiger efter ett pass. Kommer jag ihåg rätt pratar man om att en ökning på 5-6 psi skulle vara lämpligt, vilket skulle motsvara 0,3 - 0,4 bar. Det blir roligt att höra Din bedömning av Dunlop-däcken.

Jag ska köra på qualifire RR både fram o bak. Har hört allt från 1,8 till 2,5. Alla andra bankörningar har jag kört 2,3 både fram o bak. Blir nog att jag lägger mig på 1,9-2,0. Nåt sånt borde funka bra. Ska fråga några när jag väl kommer dit oxå.
 

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Vad jag har "hört" är det Michelins styva sidor som gör att man kör dom med lite lägre kalltryck. 2,0 eller blir nog bra att börja med, om Du sedan ids skulle det vara roligt att veta hur mycket det stiger efter ett pass. Kommer jag ihåg rätt pratar man om att en ökning på 5-6 psi skulle vara lämpligt, vilket skulle motsvara 0,3 - 0,4 bar. Det blir roligt att höra Din bedömning av Dunlop-däcken.


Ja vi får se vad jag tycker om dessa däcken. Har börjat med lite däckförsäljning på fritiden. Däcken jag valde mellan va dessa Qualifire RR, supercorsa pro och maxxis supermaxx presa sport. Maxxis däcken ska bli väldigt roligt att testa då de ligger väldigt bra i pris och satsar stort just nu på mc däck. Peter Linden ska testa däcken på kinnekulle den 1:a maj. Vi får se vart det leder.
 

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Laxå
Hoj
675-Race!
Styrdämpare!?!

Rullade nyss in en grå skönhet i garaget, dock ej betalt lr skrivit några papper, känner killen!

Till frågan: De uppkommer vibrationer i framdäcket när man kommer upp i en hastighet på ca 150-160km/H, vet att ja frågat de för ut, men nu upptäckte ja att styrdämparen kan röra på sig (o ja, jag vet vilken del som ska röra på sig vanligtvist) men denna rör sig i sidled, skall de va så?? bulten som håller styrdämparen är dragen i bott men de kan ju va en för lång bult, lr??

Tacksamm för snabba svar!

//Johan
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...styrdämparen kan röra på sig (o ja, jag vet vilken del som ska röra på sig vanligtvist) men denna rör sig i sidled, skall de va så?? ...
Jupp Johan - den är ledat infäst och vickar i sidled. Däremot ska den inte förflytta sig i sidled... Vibbar i 150-160 kan vara en justeringsfråga för dämparen eller ride height. Annars är det ju inte helt onaturligt att det ruskar lite i och över dom farterna ens om allt är ok?

Lycka till!
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Vibbar i 150-160 kan vara en justeringsfråga för dämparen eller ride height. Annars är det ju inte helt onaturligt att det ruskar lite i och över dom farterna ens om allt är ok?

Lycka till!

Har hojen stått still länge med depåstöd bara bak kanske? Eller helt enkelt lite obalans i framdäcket.
Originalframdäcket på min Daytona vibrerade ordentligt i farter över 200, slutade helt med nytt däck.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Årets sista (?) snöstorm...

...viner utanför knuten just nu och jag vet att vissa varit på Anderstorp och roat sig kungligt:gnissla

Porta och Berggren - hade Ni trevligt idag? Några ekivoka berättelser om frånåkta 750 eller litertwinnar? Funkade däcken trots temperaturen?
 

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
...viner utanför knuten just nu och jag vet att vissa varit på Anderstorp och roat sig kungligt:gnissla

Porta och Berggren - hade Ni trevligt idag? Några ekivoka berättelser om frånåkta 750 eller litertwinnar? Funkade däcken trots temperaturen?

Blev inte riktigt som jag tänkt, första banåkningen sen jag vurpade på kullen. Det satt verkligen en spärr i skallen. Körde 10 sek långsammare än för 2 år sedan.. Men det va kul ändå. Behöver lite hjälp med en sak. Funderar på att köpa en ny styrdämpare men fattar inte skillnaden på dessa 2. (länken nedan)
Är rätt kass på engelska..

http://www.exoticsportbike.com/what's_this14.htm
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Blev inte riktigt som jag tänkt, första banåkningen sen jag vurpade på kullen. Det satt verkligen en spärr i skallen. Körde 10 sek långsammare än för 2 år sedan.. Men det va kul ändå. Behöver lite hjälp med en sak. Funderar på att köpa en ny styrdämpare men fattar inte skillnaden på dessa 2. (länken nedan)

Tjaa, det är väl ingen som jagar Dig utan Du lär väl bygga upp farten och känslan succesivt? Bra att Du höll Dig på hjulen, det verkar ju ha varit visst manfall...:näsblod

Styrdämparna: Den övre (active) ökar dämpkraften (motståndet) mer än linjärt ju snabbare rörelsen i styret är.

Den nedre har ett med hastigheten konstant (linjärt) ökande motstånd mot rörelsen.

Det betyder att om den övre dämparen håller emot rörelsen med 1 kg/cm i en hastighet ökar dämpande kraften till kanske 3 kg/cm när styrhastigheten fördubblas. Den nedre skulle då dämpa med 1 kg/cm i en hastighet och öka till 2 kg/cm vid fördubblad hastighet.

Lät det begripligt?:) . Det fanns förresten en "beggad" (nästan ny) GPR på triumph675.net tror jag... -edit "Australia only" :huvet
 
Last edited:

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Styrdämparna: Den övre (active) ökar dämpkraften (motståndet) mer än linjärt ju snabbare rörelsen i styret är.

Den nedre har ett med hastigheten konstant (linjärt) ökande motstånd mot rörelsen.

Det betyder att om den övre dämparen håller emot rörelsen med 1 kg/cm i en hastighet ökar dämpande kraften till kanske 3 kg/cm när styrhastigheten fördubblas. Den nedre skulle då dämpa med 1 kg/cm i en hastighet och öka till 2 kg/cm vid fördubblad hastighet.

Lät det begripligt?:) . Det fanns förresten en "beggad" (nästan ny) GPR på triumph675.net tror jag... -edit "Australia only" :huvet


Såg nu att de inte skickar till sverige.. Vet du vart man kan köpa en hyperpro dämpare?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Såg nu att de inte skickar till sverige.. Vet du vart man kan köpa en hyperpro dämpare?

Edit - http://www.hyperpro.com/importers/index.asp#Germany länk till ÅF.

I England kan dom köpas för 199£ http://www.performanceparts-ltd.com/catalogue/online_catalogue.html . Kanske inte så tokigt då Du slipper krångla med moms...

Eventuellt gruppköp på gång: http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=18293

GPR verkar gå att köpa billigt just nu (Hardracing)

Har Du funderat på Matris? http://stores.sportbiketrackgear.co...y=*TRIUMPH*:06-08+675+Daytona:steering+damper

Bitubo verkar fin men lite dyrare (541 $).

Förresten - Stabby (som Coppertail köpte pipan av) verkar sitta på ett rejält lager Stompgrip (kör ett gruppköp i staterna för 32$:näsblod ) . Är det någon som är intresserad av ett köp?
 
Last edited:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Efter sju svåra år och lite till har äntligen det svenska postväsendet lyckats fullgöra sitt uppdrag att leverera ett paket till rätt adress. Brevbäraren( som var lite ny området) lyckades sätta av mitt paket vid en sommastuga i närheten...men det är en helt annan historia.

Nu är det iaf här, mitt nya Zero Gravity. Ser inte alls dumt ut, skall bli riktigt skönt att krypa ihop bakom det på nästa bandag:)

På bilderna har jag bara lagt det ovanpå orginalet för att man skall få en liten uppfattning om skillnaden mellan dem.
 

Bifogat

  • ZeroG.jpg
    ZeroG.jpg
    126.5 KB · Visningar: 71
  • ZeroGB.jpg
    ZeroGB.jpg
    95.2 KB · Visningar: 76
  • Orginalglas.jpg
    Orginalglas.jpg
    110.5 KB · Visningar: 60

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Nu är det iaf här, mitt nya Zero Gravity. Ser inte alls dumt ut, skall bli riktigt skönt att krypa ihop bakom det på nästa bandag:)

På bilderna har jag bara lagt det ovanpå orginalet för att man skall få en liten uppfattning om skillnaden mellan dem.

Bra val, kör också med Zero Gravity! funkar kanon! klar förbättring av vind!
 

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Har ett problem nu när jag tänkt börja köra på vägarna igen. Vart ska man montera nummerskylt och baklykta??
Blir väldigt knivigt med baklampan ovanför ljuddämparn. Blir lite tajt.
Likadant med nummerskylten. Hur har ni löst detta?

Mvh Peter
 

Bifogat

  • 70%.JPG
    70%.JPG
    196.9 KB · Visningar: 107

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Bra val, kör också med Zero Gravity! funkar kanon! klar förbättring av vind!

Var har ni som kör med Zero Gravity köpt era kåpglas? Har ni beställt dom via den internationella hemsidan eller finns det nån svensk återförsäljare?
 

Johan B

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Strömstad
Hoj
Triumph 675 daytona -07
är de nån som har haft problem med att minnet har førsvunnit på 675 daytona nær batterit har laddats ur och att den inte har startat och varv och hastighets mätaren har ballat ur då.. Fundera nämligen på en hoj som detta har hänt på och om jag då ska avvakta med att hitta nån annan eller om de inte spelar nån roll när dom får satt i ny programvara Mvh Johan
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Förmodligen har den väl fått nytt ECU? Inget jag skulle oroa mig för i alla fall.

Ni var ju några som var intresserade - Tuneboy gruppköp är nu öppnat - http://www.triumph675.net/forum/index.php . 399 AU$ = ca 2 300:-! Inte illa...

är de nån som har haft problem med att minnet har førsvunnit på 675 daytona nær batterit har laddats ur och att den inte har startat och varv och hastighets mätaren har ballat ur då.. Fundera nämligen på en hoj som detta har hänt på och om jag då ska avvakta med att hitta nån annan eller om de inte spelar nån roll när dom får satt i ny programvara Mvh Johan
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top