Triumph Daytona 675-tråden!

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
hur många hästar har daytona 675? Samt hur mkt väger den? Är de mkt krångel me den? Kan ni berätta lite om den...

Här har du tekniska detaljerna om den.
http://johansmc.se/Daytona675.htm


Jag har inte haft något krångel med min.
Det var något med bränslerelät på 06:eek:rna (tror jag det var) men det tog garantin och det gjordes utan att något hände för mig. Det som kunde hända var att man sköt ECU:n om man använde dödaren.
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
hur många hästar har daytona 675? Samt hur mkt väger den? Är de mkt krångel me den? Kan ni berätta lite om den...

Senaste bike nummret jämför kawa, yamma, honda, suzuki och triumph daytona 675! med poäng samt verkliga uppmätta siffror (antar jag)
 

Elmato

Ny medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
Skellefteå
Hoj
Street Triple R -10
Skulle behöva lite hjälp. Är på gång och snygga till "baken" på hojen lite. Hittade detta bromsljus med integrerad blinkers, Har på känn att den inte är godkänd men ska ha den ändå. Men min fråga är om man måste ha ett röttbakljus eller kan man ha ett klart bakljus som lyser rött? Vill ju inte dra för mycket uppmärksamhet till mig av lagens långa arm.. Lite rörigt men hoppas ni förstår vad jag menar..
 

Bifogat

  • CTL-0097-IT.jpg
    CTL-0097-IT.jpg
    15 KB · Visningar: 346

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Skulle behöva lite hjälp. Är på gång och snygga till "baken" på hojen lite. Hittade detta bromsljus med integrerad blinkers, Har på känn att den inte är godkänd men ska ha den ändå. Men min fråga är om man måste ha ett röttbakljus eller kan man ha ett klart bakljus som lyser rött? Vill ju inte dra för mycket uppmärksamhet till mig av lagens långa arm.. Lite rörigt men hoppas ni förstår vad jag menar..

Mig veterligen är det inget förbud mot klart bakljus så länge det lyser rött. Däremot är blinkersen ej godkänd i Sverige.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
tävla... Så kan man få info ?

Om det är för tävling så är det nog rätt svårt att säga hastighet då man använder lite olika drev beroende på bana.
Sen undrar jag om topphastigheten rakt fram är särskilt viktigt på bana. Skulle tro att kurvhastighet är viktigare vid tävling.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
J.Porta, Härmis :tungan
Du var lite snabbare än mig vid tangenterna...är en gammal farbror så jag skriver sakta:pannkyss

Edit: Men för att tillfredsställa eventuella kioskposörer....krävs dock att man räknar om hastigheten.Rätt tråkigt klipp...men vid 2:10 så berörs den stora frågan.

Å andra sidan hade det varit intressant att se hur många kameror han hade :D
[YOUTUBE-ID]3yLdM3jPINE[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Hade tänkt testa bana och undrar lite vad för inställning man skall ha på fjädringen? Ni som kört bana, kör ni på med orginalinställningen eller har ni något bra tips om hur man skall ställa in det? :)
 

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Hade tänkt testa bana och undrar lite vad för inställning man skall ha på fjädringen? Ni som kört bana, kör ni på med orginalinställningen eller har ni något bra tips om hur man skall ställa in det? :)

Mina 5 första gånger på bana körde jag med standardinställning, finns inget att anmärka på direkt tycker jag.
I början har man så mycket annat att tänka på ändå.
Efter detta har jag varit på bak och minskat förspänningen för att få mer sag, och sedan arbetat successivt med comp och rebound bak för att hitta rätt.
Vår fjäder bak är ju som bekant ganska hård standard för att kunna köra med passagerare.
Fram har jag inte gjort något, blir ett senare projekt.
Men tänk på att bara ändra en sak åt gången, och dokumentera allt du gör för att kunna gå tillbaka.
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Mina 5 första gånger på bana körde jag med standardinställning, finns inget att anmärka på direkt tycker jag.
I början har man så mycket annat att tänka på ändå.
Efter detta har jag varit på bak och minskat förspänningen för att få mer sag, och sedan arbetat successivt med comp och rebound bak för att hitta rätt.
Vår fjäder bak är ju som bekant ganska hård standard för att kunna köra med passagerare.
Fram har jag inte gjort något, blir ett senare projekt.
Men tänk på att bara ändra en sak åt gången, och dokumentera allt du gör för att kunna gå tillbaka.

efter man kört hårt säckar bak ihop något och behöver tid att återhämta sej, vet inte varför eller hur man förändrar det, något tips? borde finnas en bra förklaring och en bra åtgärd! iof bra att få ner hela foten i backen åtminstone någon gång, men det är ju inte "rätt"! :va
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Mina 5 första gånger på bana körde jag med standardinställning, finns inget att anmärka på direkt tycker jag.
I början har man så mycket annat att tänka på ändå.
Efter detta har jag varit på bak och minskat förspänningen för att få mer sag, och sedan arbetat successivt med comp och rebound bak för att hitta rätt.
Vår fjäder bak är ju som bekant ganska hård standard för att kunna köra med passagerare.
Fram har jag inte gjort något, blir ett senare projekt.
Men tänk på att bara ändra en sak åt gången, och dokumentera allt du gör för att kunna gå tillbaka.

Okey, tack så mycket för informationen. :)
Följer ditt råd om köra med standard ibörjan så får jag se om jag ens känner att något behöver göras senare..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hade tänkt testa bana och undrar lite vad för inställning man skall ha på fjädringen? Ni som kört bana, kör ni på med orginalinställningen eller har ni något bra tips om hur man skall ställa in det? :)

Bra och bra vet jag inte, jag väger väl mer än vad Du gör när Du har skjuts och full packning antar jag:tummenupp

Men jag botaniserade en del i standardinställningarna i fjol (dokumenterat rätt tidigt i min blogg med hänvisning till Öhlins guide http://www.sporthoj.com/blogg/?inlaggid=22 ). PeterF har rätt i det han skriver - och jag hade framför allt problem med att rebound-inställningen bak är för strypt, vilket fick fjädringen att "packa ihop" i upprepade gupp på Mittsverige.

Sedan var en viktig del för mig att sänka gaffelbenen i styrkronan för att avlasta framdelen (undvika känslan av att "tippa inåt i kurvan" och undvika framhjulssläpp ( = risk för lowsider:näsblod ) och få den att inte gå för brett ut ur svängarna. http://www.triumph675.net/forum/showpost.php?p=278065&postcount=11 När tempot var måttligt funkade det bra att sänka ök "guldfärg på gaffelben" i nivå med ök styrkronan.

Med min nya WP har jag ersatt 4mm shimsbrickan i bakdämparens övre infästning med en på 2 mm och kompenserat med att "guldfärgen på främre gaffelbenen" syns ca 2 mm ovanför styrkronan.

Jag försöker nyttja hela dämparlängden så mycket som jag kan - Gahm (tävlar i R600) upplevde min sättning som mjukare än den han körde med. Det kan jag förstå - med hans (imponerande sena) bromspunkter skulle jag förmodligen behöva öka fjäderförspänningen fram samt kompressionsdämpningen något.

Så vartefter tempot ökar kan Du behöva justera detta. Ett tips är att dra fast "plaststripes" runt dämparbenet (se http://www.cig.canon-europe.com/ph/AIG/3mKnYZSnKrCq0cac1o03ks3kskXL0003kskXLd0pq7olN.jpg - ursäkta storleken...) fram så att Du kan hålla koll på hur mycket den niger. Kom ihåg att våra dämpare bottnar ur när det är 17 mm kvar av den "blanka" tuben:näsblod (detta stopp kan tas bort i samband med framtida renovering så att hela dämparlängden utnyttjas).

Jag låter ICKE stripsen glida ner mer än att det alltid är minst 25-30 mm kvar av det blanka på benet.

J Porta har också fått bra tips av ERF-killarna från Danmark som också gav sig på hans clip-on.

Jag hoppas att detta kan ge någon input i alla fall, är dock bara baserat på egen erfarenhet och tester från en ålderman i snabb grupp:D

Angående toppfartdiskussionen. Räkna bort 6-7% av de siffror Ni ser på hojar med Triumphs standardmappar och -drevning på grund av glädjemätare. Ni med Tuneboy kör ofta mappar där denna felvisning är korrigerad, vilket kan vara bra att komma ihåg i depån såväl som vid korvmojjen...

Min går i alla fall alldeles för fort i f t förarens kapacitet :)

... iof bra att få ner hela foten i backen åtminstone någon gång, men det är ju inte "rätt"! :va

Oljetempen i dämparen spelar förmodligen en stor roll i detta. Varm olja = mer lättflytande...? Något att tänka på innan man finjusterar SAG.

Ursäkta längden på inlägget:näsblod
 
Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Tack för ditt inlägg Roffe. Skall läsa det noggrant när jag får tid i helgen. Lagom mkt info.. ;)
 

PunisherSWE

Flickvän alt. sällskapsdjur sökes!!!
Gick med
7 May 2007
Ort
Solna
Hoj
KTM 690 SM -08
Fan också, blev av med körkortet igår:mad:
Så nu är min pärla till salu, Livet är en fest men just nu är jag inte bjuden...:gnissla
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top