Hade tänkt testa bana och undrar lite vad för inställning man skall ha på fjädringen? Ni som kört bana, kör ni på med orginalinställningen eller har ni något bra tips om hur man skall ställa in det?
Bra och bra vet jag inte, jag väger väl mer än vad Du gör när Du har skjuts och full packning antar jag
Men jag botaniserade en del i standardinställningarna i fjol (dokumenterat rätt tidigt i min blogg med hänvisning till Öhlins guide
http://www.sporthoj.com/blogg/?inlaggid=22 ). PeterF har rätt i det han skriver - och jag hade framför allt problem med att rebound-inställningen bak är för strypt, vilket fick fjädringen att "packa ihop" i upprepade gupp på Mittsverige.
Sedan var en viktig del för mig att sänka gaffelbenen i styrkronan för att avlasta framdelen (undvika känslan av att "tippa inåt i kurvan" och undvika framhjulssläpp ( = risk för lowsider
) och få den att inte gå för brett ut ur svängarna.
http://www.triumph675.net/forum/showpost.php?p=278065&postcount=11 När tempot var måttligt funkade det bra att sänka ök "guldfärg på gaffelben" i nivå med ök styrkronan.
Med min nya WP har jag ersatt 4mm shimsbrickan i bakdämparens övre infästning med en på 2 mm och kompenserat med att "guldfärgen på främre gaffelbenen" syns ca 2 mm ovanför styrkronan.
Jag försöker nyttja hela dämparlängden så mycket som jag kan - Gahm (tävlar i R600) upplevde min sättning som mjukare än den han körde med. Det kan jag förstå - med hans (imponerande sena) bromspunkter skulle jag förmodligen behöva öka fjäderförspänningen fram samt kompressionsdämpningen något.
Så vartefter tempot ökar kan Du behöva justera detta. Ett tips är att dra fast "plaststripes" runt dämparbenet (se
http://www.cig.canon-europe.com/ph/AIG/3mKnYZSnKrCq0cac1o03ks3kskXL0003kskXLd0pq7olN.jpg - ursäkta storleken...) fram så att Du kan hålla koll på hur mycket den niger. Kom ihåg att våra dämpare bottnar ur när det är 17 mm kvar av den "blanka" tuben
(detta stopp kan tas bort i samband med framtida renovering så att hela dämparlängden utnyttjas).
Jag låter ICKE stripsen glida ner mer än att det alltid är minst 25-30 mm kvar av det blanka på benet.
J Porta har också fått bra tips av ERF-killarna från Danmark som också gav sig på hans clip-on.
Jag hoppas att detta kan ge någon input i alla fall, är dock bara baserat på egen erfarenhet och tester från en ålderman i snabb grupp
Angående toppfartdiskussionen. Räkna bort 6-7% av de siffror Ni ser på hojar med Triumphs standardmappar och -drevning på grund av glädjemätare. Ni med Tuneboy kör ofta mappar där denna felvisning är korrigerad, vilket kan vara bra att komma ihåg i depån såväl som vid korvmojjen...
Min går i alla fall alldeles för fort i f t förarens kapacitet
... iof bra att få ner hela foten i backen åtminstone någon gång, men det är ju inte "rätt"!
Oljetempen i dämparen spelar förmodligen en stor roll i detta. Varm olja = mer lättflytande...? Något att tänka på innan man finjusterar SAG.
Ursäkta längden på inlägget