Triumph Daytona 675-tråden!

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Har en fråga

När jag krypkör eller är på väg att stanna så börjar motorvarvet darra när det går under 2000rpm (oavsett växel). Både låter och känns oskönt. Är det en kompromiss mellan 4ornas jämna gång och twinarnas dåliga lågvarvsegenskaper eller är det något som inte står rätt till på min?
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Har en fråga

När jag krypkör eller är på väg att stanna så börjar motorvarvet darra när det går under 2000rpm (oavsett växel). Både låter och känns oskönt. Är det en kompromiss mellan 4ornas jämna gång och twinarnas dåliga lågvarvsegenskaper eller är det något som inte står rätt till på min?

Varför håller du under 2000, det är ingen Goldwing! :D
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Har en fråga

När jag krypkör eller är på väg att stanna så börjar motorvarvet darra när det går under 2000rpm (oavsett växel). Både låter och känns oskönt. Är det en kompromiss mellan 4ornas jämna gång och twinarnas dåliga lågvarvsegenskaper eller är det något som inte står rätt till på min?

En R6 -06 hade tjuvstoppat under 6000 varv,,,
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...börjar motorvarvet darra när det går under 2000rpm (oavsett växel). Både låter och känns oskönt. Är det en kompromiss mellan 4ornas jämna gång och twinarnas dåliga lågvarvsegenskaper eller är det något som inte står rätt till på min?

Daytonans motor är primärt designad för högvarvsegenskaperna, så svängmassa, ventiler, förbränningsrum, kamtider och -öppningar, tändkurvor och bränslemappning m.m. är inte optimala för cruisingegenskaper under 2k RPM.

En noggrann mappning med PCIII eller ännu bättre Tuneboy hjälper i viss mån upp de värsta olägenheterna men för att uttala sig mer specifikt behöver vi veta mer om Din setup (avgas, luftfilter, mapp i ECU m.m.).

Jag hoppas detta i viss mån kan besvara Din fundering - Ha de!
 

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Laxå
Hoj
675-Race!
wm_TIPO15_Z1.jpg


Vad tror ni? nånn som testat?

vart hittad du dom, o vad går dom på??
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
vart hittad du dom, o vad går dom på??

Beställde på MC-varuhuset, 2900 bagis, men hittade senare faktiskt billigare på nätet i sverige... 2700 plus frakt. Jag beställde 1.5 för att testa, finns i race och standardutförande växling. 1.5 följer med en justeringsplatta, annars samma som 1.0 tror jag.
 
Last edited:

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Daytonans motor är primärt designad för högvarvsegenskaperna, så svängmassa, ventiler, förbränningsrum, kamtider och -öppningar, tändkurvor och bränslemappning m.m. är inte optimala för cruisingegenskaper under 2k RPM.

En noggrann mappning med PCIII eller ännu bättre Tuneboy hjälper i viss mån upp de värsta olägenheterna men för att uttala sig mer specifikt behöver vi veta mer om Din setup (avgas, luftfilter, mapp i ECU m.m.).

Jag hoppas detta i viss mån kan besvara Din fundering - Ha de!
jag tolkar era svar som att ni upplever samma sak så då är min fundering besvarad :tummenupp
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
jag tolkar era svar som att ni upplever samma sak så då är min fundering besvarad :tummenupp

Du inser väl att det är direkt olämpligt att köra den på det vis du beskriver?
Det är förmodligen värre än att hålla varvstoppet konstant.
Ett sjuhelsikes förbränningstryck varvat med spikning = deadly!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
jag tolkar era svar som att ni upplever samma sak så då är min fundering besvarad :tummenupp

Mmmm... Jag tog en 10-milarunda i går kväll och tänkte på Din fråga så jag ägnade några minuter åt att puttra på i detta register. Jag har mappat min Daytona utan och innan utifrån många timmars körloggar. Min hoj uppträder nu så pass bra att jag absolut inte tänker på dessa "dåliga" egenskaper, utan den ryckighet som finns kvar är mer relaterad till glapp i drivlinan (kedjespel). Krypkörning i stadsmiljö är så smärtfri den kan bli - d v s jag ägnar inte en tanke på motorns uppträdande utan koncentrerar mig på trafiken.

Dock kräver de bästa mapparna investeringar i Tuneboy, så Din analys är nog korrekt utifrån de vanliga Triumph-mapparna. Byter Du pipa ska Du däremot kosta på Dig en installation av Triumphs slip-on mapp i alla fall!

Kudos åt Coppertails inlägg:)
 
Last edited:

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Du inser väl att det är direkt olämpligt att köra den på det vis du beskriver?
Det är förmodligen värre än att hålla varvstoppet konstant.
Ett sjuhelsikes förbränningstryck varvat med spikning = deadly!
Tror du missförstår, åker inte runt på 6ans växel i 30 med full gas och undrar varför den går dåligt ;)

Det jag menar är när man släpper av på gasen och måste hålla så låg fart att varvet inte kan vara högre än 2000.
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Tror du missförstår, åker inte runt på 6ans växel i 30 med full gas och undrar varför den går dåligt ;)

Det jag menar är när man släpper av på gasen och måste hålla så låg fart att varvet inte kan vara högre än 2000.

Missförstånd kanske ja.:D
Jag har haft fel ibland också, senast var 1979.
 

dorfen

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2006
Ort
malmö
Hoj
ducati 750 sport, Triumph Daytona 675 -08
Hittad

Tidigare idag ringde Malmöpolisen mig och berättade att dom hittat min hoj! Den var på Lindeborg i Malmö, ca 5 km från min bostad. Skivbromslåset var fortfarande kvar men dom hade tagit sönder tändningslåset. Så idioterna hade alltså inte kört med den :tummenupp

Den var parkerad i ett villaområde längs gatan där det råkade vara parkeringsförbud så en p-vakt, var på väg att bota den när han/hon upptäckte att den var anmäld stulen.

Känns som det var tur i oturen, men jag förstår bara inte varför den stod där? någon som har en bra teori kanske?:va
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
fan gött att du har fått tillbaks den, eller iallafall hittat den, varför hojen stod där låter konstigt kommer inte på någon bra anledning till det
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Cudos :confused: = baciller? :mad:

Vadfan? Blir jag tvungen att åka upp och nita dig får du fan bjuda på kaffekask efteråt!:mad:

:tummenupp :tummenupp . http://en.wikipedia.org/wiki/Kudos Ursäkta felstavningen :pannkyss

Men kom Du upp då, jädra fjollträsk-wannabee, så ska jag och mina inavlade bröder fylla Dig med så mycket kask gjord på vår bästa årgång mäskbemängd hojt att det står kaskader ur samtliga kroppsöppningar:mad:

Efteråt får Du köra ifrån gubben så mycket Du vill - bara Du nyktrat till i laga ordning:D

@Dorfen - Grattis!
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Tidigare idag ringde Malmöpolisen mig och berättade att dom hittat min hoj! Den var på Lindeborg i Malmö, ca 5 km från min bostad. Skivbromslåset var fortfarande kvar men dom hade tagit sönder tändningslåset. Så idioterna hade alltså inte kört med den :tummenupp

Den var parkerad i ett villaområde längs gatan där det råkade vara parkeringsförbud så en p-vakt, var på väg att bota den när han/hon upptäckte att den var anmäld stulen.

Känns som det var tur i oturen, men jag förstår bara inte varför den stod där? någon som har en bra teori kanske?:va

Skönt, grattis. Förmodligen har inte pundarpacket själv någon bra förklaring.

:tummenupp :tummenupp . http://en.wikipedia.org/wiki/Kudos Ursäkta felstavningen :pannkyss

Men kom Du upp då, jädra fjollträsk-wannabee, så ska jag och mina inavlade bröder fylla Dig med så mycket kask gjord på vår bästa årgång mäskbemängd hojt att det står kaskader ur samtliga kroppsöppningar:mad:

Efteråt får Du köra ifrån gubben så mycket Du vill - bara Du nyktrat till i laga ordning:D

@Dorfen - Grattis!

Tips!

När du ser din brevlåda i omloppsbana över taknocken vet du att det är dags att lägga glasögonen på matbordet och skjuta kaffekannan över elden.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tips!

När du ser din brevlåda i omloppsbana över taknocken vet du att det är dags att lägga glasögonen på matbordet och skjuta kaffekannan över elden.

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ZSw6ioE9Qp8&hl=en"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ZSw6ioE9Qp8&hl=en" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Welcome:)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top