Triumph Daytona 675-tråden!

Mindtwist

Inte så ny...
Gick med
10 Dec 2007
Ort
Vendelsö
Hoj
Buell XB9R Firebolt -03
Ska nu handla ett Slip-on till min hoj. Men har så jäkla svårt att bestämma mig för vilket. Har Fram till nu tänkt handla ett Yoshimura. De känns som ett säkert kort på nått sätt. Jag inte har haft möjlighet att höra något annat slip-on förutom de som sitter på orginal.

Är inte ute efter effekt, utan efter en burk som låter nice, inte "skrikigt" utan mer ett "dovt/mullrigare" ljud. (Sen gör de ju inget om de är lättmonterat)

Har kollat runt lite på filmer/videoklipp på olika burkar men de känns som att en videoinspelning inte ger en rättvis bild av hur de verkligen låter.
Kan tänka mig att den här frågan har kommit upp 1000 ggr tidigare, men jag frågar ändå.

Vad ska jag handla?

Vore väldigt tacksam för hjälp i denna jungel av slip-on´s.

Mvh
Jon


Hej,
Jag gjorde som du och lyssnade runt på olika klipp, fastnade för Jardine. Fick ta det från USA men det var inga problem, fick det på en vecka. Om du vill så kan du komma o lyssna "live" på min, vi bor ju tydligen inte så långt ifrån varandra.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Banåkningssupport

Hejsan alla Triumphfans!:tummenupp

Jag har sett att det till och från refereras till "danskarna som kör endurance(ERF) på en 675:a" i den här tråden och tänkte därför bena ut begreppen lite.

Det är rätt och riktigt att vi kör med stöd av Triumph Center Copenhagen (www.triumph-cph.dk) men vi som kör är båda svenskar, nämligen Lars Sandberg och jag, Björn Gunnarsson. Lasse kör sin tredje säsong på 675:an medan jag är ny på hojen för i år, då jag körde en Triumph 955 Daytona förra säsongen. 675:an vi kör är så gott som standard i allt från trimningsgrad till fjädringskomponenter.

Vi brukar ta tillfället i akt att deltaga på FIVERS(www.fiver.se) bankörningar i Anderstorp eftersom det vanligtvis blir överlägset mest körning för pengarna och att det dessutom är väldigt trevlig och lättsam atmosfär i depån och kring hela arrangemanget.

Både på den av fiver arrangerade bankörningen i våras och den gångna helgen har det kommit fram Trajja-piloter och frågat om råd i allt från spårval till inställningar. Lars och jag tycker att det är jättekul att ni använder era Trajjor till det de är byggda för, nämligen att smiska bana, och kan vi hjälpa till med några små tips för att ni ska få ut mer av er körning under dessa bandagar är vi bara glada!:)

Därför vill vi härmed uppmana er att inte vara rädda för att komma fram och snacka i depån om ni känner för det under dessa bankörningar. Det gäller självklart tävlingshelger också om ni skulle få lust att komma ut och heja lite vid vårt "korståg mot alla de japanska 1000cc-fyrpiparna":näsblod under 6-timmars (NEC) enduranceracen på lördagarna i samband med ERF-helgerna. Tävlingshelgerna är vi dock sannolikt lite mer pressade tidmässigt då det är mycket att tänka på i samband med race - som ni säkert har förståelse för:tummenupp

Jag snackade med Skalman och Humlan (hjärnorna bakom fiver) i lördags på Anderstorp och de planerar nya heldagar på Anderstorp i början av augusti så för er som inte redan provat banåkning kommer det en ny chans då. Det är gruppindelat i allt från rena nybörjare till Rossi-wannabe´s:)D ) så alla kan vara med. Det är bara att gå in på deras hemsida och söka på tid och plats i kalendern. Vår målsättning är i alla fall att vara där!

Väl mött märkesbröder!:yoparty

P.S. Jag vet att Lars tog några foton på de Trajja-åkare som körde avslutande passet i lördags och blev de hyggliga är hans ambition att lägga upp dem här. /Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Sedär, har undrat om någon utav er fanns här. Får tacka för den assistans som gavs i våras med clip-on och lite allmänt snack om fjädring. :tummenupp

... som sagt, alltid trevligt om vi kan hjälpa till att få en Triumph att gå lite (läs ännu) fortare...:)
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Appropå racing, är det någon här på forumet som kör den orange 675an i rookie 600? :)
 

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Hejsan alla Triumphfans!:tummenupp
......... /Björn

Låter mycket bra med att få ta del av era erfarenheter kring setupen.
Jag ska planera in körning på Anderstorp och hoppas då att ni är där.
Var på en av Humlan arrangerad körning i sensomras på Anderstorp, och det var tokmycket körning för pengarna.

Tack för initiativen!
 

G-50 Lasse

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2008
Ort
Svedala
Hoj
Seeley 500, Triumph 675 m.m.
Triple foto från Anderstorp 28/6 -08

Hejsan alla Triumphfans!:tummenupp

Jag har sett att det till och från refereras till "danskarna som kör endurance(ERF) på en 675:a" i den här tråden och tänkte därför bena ut begreppen lite.

Det är rätt och riktigt att vi kör med stöd av Triumph Center Copenhagen (www.triumph-cph.dk) men vi som kör är båda svenskar, nämligen Lars Sandberg och jag, Björn Gunnarsson. Lasse kör sin tredje säsong på 675:an medan jag är ny på hojen för i år, då jag körde en Triumph 955 Daytona förra säsongen. 675:an vi kör är så gott som standard i allt från trimningsgrad till fjädringskomponenter.

Vi brukar ta tillfället i akt att deltaga på FIVERS(www.fiver.se) bankörningar i Anderstorp eftersom det vanligtvis blir överlägset mest körning för pengarna och att det dessutom är väldigt trevlig och lättsam atmosfär i depån och kring hela arrangemanget.

Både på den av fiver arrangerade bankörningen i våras och den gångna helgen har det kommit fram Trajja-piloter och frågat om råd i allt från spårval till inställningar. Lars och jag tycker att det är jättekul att ni använder era Trajjor till det de är byggda för, nämligen att smiska bana, och kan vi hjälpa till med några små tips för att ni ska få ut mer av er körning under dessa bandagar är vi bara glada!:)

Därför vill vi härmed uppmana er att inte vara rädda för att komma fram och snacka i depån om ni känner för det under dessa bankörningar. Det gäller självklart tävlingshelger också om ni skulle få lust att komma ut och heja lite vid vårt "korståg mot alla de japanska 1000cc-fyrpiparna":näsblod under 6-timmars (NEC) enduranceracen på lördagarna i samband med ERF-helgerna. Tävlingshelgerna är vi dock sannolikt lite mer pressade tidmässigt då det är mycket att tänka på i samband med race - som ni säkert har förståelse för:tummenupp

Jag snackade med Skalman och Humlan (hjärnorna bakom fiver) i lördags på Anderstorp och de planerar nya heldagar på Anderstorp i början av augusti så för er som inte redan provat banåkning kommer det en ny chans då. Det är gruppindelat i allt från rena nybörjare till Rossi-wannabe´s:)D ) så alla kan vara med. Det är bara att gå in på deras hemsida och söka på tid och plats i kalendern. Vår målsättning är i alla fall att vara där!

Väl mött märkesbröder!:yoparty

P.S. Jag vet att Lars tog några foton på de Trajja-åkare som körde avslutande passet i lördags och blev de hyggliga är hans ambition att lägga upp dem här. /Björn

Här är ett på Björn (97:an) + på två till som jag ej vet namnen på, de verkade dock trivas så bra att de åkte tills Skalman flaggade av för dagen.

// Lars
 

Bifogat

  • DSC_0078.JPG
    DSC_0078.JPG
    78.6 KB · Visningar: 94
  • DSC_0087.JPG
    DSC_0087.JPG
    75.7 KB · Visningar: 85
  • DSC_0121.JPG
    DSC_0121.JPG
    65.4 KB · Visningar: 102

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
hur lös ska styrdämparen vara? fick ett sådant riktigt jävla wobbel efter en ner gång på framhjulet, riktigt nära att det gick åt skogen

förresten bytade även till ett speed triple 1050 gasrulle, gav bättre respons på gaspådrag, samt att man slipper dra rullen så mycket för att maxa gasen

klipp på hur lös den är

[YOUTUBE-ID]KQWNBI9xNvU[/YOUTUBE-ID]
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
hur lös ska styrdämparen vara?

Fullt normalt, fast kolla så att skruvarna sitter fast. Alltså den svarta insex man ser på klippet.

Har dock starka funderigar på att byta til en "toppmonterad" ställbar gpr-dämpare på min hoj.
 
Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
hur lös ska styrdämparen vara? fick ett sådant riktigt jävla wobbel efter en ner gång på framhjulet, riktigt nära att det gick åt skogen

förresten bytade även till ett speed triple 1050 gasrulle, gav bättre respons på gaspådrag, samt att man slipper dra rullen så mycket för att maxa gasen

klipp på hur lös den är

Som J.Porta sa, fullt normalt. Jag undrade också över det så frågade på verkstaden när jag var där och det var inget problem. :)
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
Har dock starka funderigar på att byta til en "toppmonterad" ställbar gpr-dämpare på min hoj.

har gått in i tankar på en sådan nu, efter det jävla wobblet jag fick när jag satte ner den :/ den lär ju säkert va bättre än orig dämparen iallafall
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top