Triumph Daytona 675-tråden!

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
En annan ganska enkel variant är att göra som jag och köpa en pc3 och lämna in hojen för bänkning/ mappning.
 

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Min 675:a går varm

Någon som har haft problem med att er 675:a går varm som vet vad det kan vara.
Det käns som vattnat står still fläkten funkar och det är tillräkligt med vatten.
Kan det va termostaten som har hängt sig tro?
Eller vattenpumpen som jag tror är mekanisk som har skurit?
hojen går som vanligt annars men den blir varm efter ca. 10min.:va
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
okok, låter dock lite för krångligt för mig. Får nog bli Triumph slipon mapp så länge. hehe

tackar för hjälpen iallafall :)

Helt OK. Man ska nog gilla att skruva och vare en hyggligt van datoranvändare för att fullt uppskatta Tuneboy. Däremot har diagnosdelen räddat två bandagar och en massa felsökning åt mig!

Första gången gav tempmätaren i luftburken upp och jag fick en MIL (fellampan på displayen). Efter att ha konstaterat att det inte var -40 grader utomhus och telefonkontakt med ÅF kunde jag fortsätta med bibehållen garanti.

Andra gången (Virtasalmi) hade kopplingsgivaren gått ur läge så den startade inte. Detta konstaterades på någon minut med Tuneboy. Hade krävt en hel del manuell felsökning annars (brytare på handtag, startknapp, givaren vid stödet eller kopplingen?).

Samt de servicehjälpmedel som finns (trottelsynkning, justering av TPs m.m.).

Så visst är det ett bra hjälpmedel. Mer än bara mappning.

Ett alt är annars att man känner någon med TB + kabel och nöjer sig med att köpa en "ECU-nyckel" och få mappen nedladdad av denne. Men det är fortfarande dyrare än att låta Din ÅF ladda ned TOR-mappen...

EDIT - såg i ett senare inlägg att det hade Du redan tänkt på;-)

@max.ax - sök på www.triumph675.net. Det har skrivits en del om skitig kylvätska... Jag tror dock inte det är så vanligt.
 
Last edited:

rials

Racing Is A LifeStyle
Gick med
19 Apr 2004
Ort
älvsjö
Hoj
triumph daytona 675( grå)
usch vad jag hatar att leta efter saker på internet! jag letar efter ett snyggt slipon till min daytona, eller helsystem om priset är rätt!

vad finns det på marknaden, vill inte ha något "vanligt" rör som ligger och stör skönheten! ni fattar vad jag menar hoppas jag...

tack på förhand
 

abbanovitch

Medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Aprilia RSV4R -10, Honda CBR600RR-10 SBKONE RACE, KTM 690 Enduro R -09
usch vad jag hatar att leta efter saker på internet! jag letar efter ett snyggt slipon till min daytona, eller helsystem om priset är rätt!

vad finns det på marknaden, vill inte ha något "vanligt" rör som ligger och stör skönheten! ni fattar vad jag menar hoppas jag...

tack på förhand

Jadu....det finnes ju en uppsjö av pipor.
För mig var det viktigt att pipan inte stack för långt ut och att den fyllde ut utrymmet under kutsen. Nu blev det ju inte riktigt så, för priset spelade ju också in:rolleyes: Det blev ett TBR M5...........ganska vanligt bland 675:eek:rna och via gruppköp på triumph675.net blev det billigt

Kolla annars på Jardine (också ganska vanligt) och Bodis (dyrt) ......denna tråden är användbar.....http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=4738&highlight=exhaust

Mvh
Anders
 

Knugis

Best of two worlds; R3 or V4?
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 '07 SBK, 1/3 R1 '07 REC Räser
Varningslampa motorstyrning

Jahopp, då har min varningslampa för motorstyrningen börjat lysa. :confused:

Maskinen går som den ska, men skulle vara fint att kunna felsöka det själv då närmsta ÅF ligger 20mil bort...

Någon som har några "hands-on" tips? Förstått att luft-temp givaren är ett vanligt fel?

Tacksam för all hjälp jag kan få då Knutstorp den 23:e är bokad o betald :yoparty
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Den eller EXUP-ventilens justering är väl det vanligaste. Ingen som har Tuneboy som finns närmare till...? Du behöver nämligen ingen ytterligare licens för att köra diagnosdelen sägs det i alla fall.

Porta? Abbanovitch?

Har Du mekhandboken? Mätningarna är hyfsat enkla med en multimeter. Saknar Ni handboken finns det ändå hjälp att få tack vare Chielmi på 675.net... PM:a isåfall:tummenupp

Jahopp, då har min varningslampa för motorstyrningen börjat lysa. :confused: ...
 
Last edited:

Knugis

Best of two worlds; R3 or V4?
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 '07 SBK, 1/3 R1 '07 REC Räser
Tackar för snabbt svar! :tummenupp

Nix har inte handboken men det vore ju guld om man kunde få tag på den :)

Verkar som att Oves motor i Olofström (numera Yamaha center) fortfarande servar Triumph så jag ska kolla med dem först, annars återkommer jag.

Har märkt på senare tid att när motorn är kall så tappar den kraft vid 6-8000 rpm, mer eller mindre helt o hållet. Både med orginal-pipa och TOR-pipa. Kanske är relaterat till varningslampan, dock har den inte lyst då...

Såvitt jag vet så är det standard-mapp på den så det är väl bud på att slänga in en TOR-mapp iaf. :yoparty

Den eller EXUP-ventilens justering är väl det vanligaste. Ingen som har Tuneboy som finns närmare till...? Du behöver nämligen ingen ytterligare licens för att köra diagnosdelen sägs det i alla fall.

Porta? Abbanovitch?

Har Du mekhandboken? Mätningarna är hyfsat enkla med en multimeter. Saknar Ni handboken finns det ändå hjälp att få tack vare Chielmi på 675.net... PM:a isåfall:tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Har märkt på senare tid att när motorn är kall så tappar den kraft vid 6-8000 rpm, mer eller mindre helt o hållet. Både med orginal-pipa och TOR-pipa. Kanske är relaterat till varningslampan, dock har den inte lyst då...

Tyckte inte det var så stora problem när min tempgivare somnade in... Låter mer som EXUP kanske.

Du har PM. Lycka till:)
 

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Varm 675:a

Hittade problemet i dag när jag synade min 675:a efter att den började gå varm vid Rosenhill.
Det visade sig att där returslangen går in i expantionskärlet var det ett brott på pipen så vattnet från kylaren gick ut ur systemet.
Resultatet kylarn snustorr:(
Bara att köpa nytt och hoppas att inte motorn tog stryk.
 

Bifogat

  • DSC00256.JPG
    DSC00256.JPG
    31.5 KB · Visningar: 83

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det visade sig att där returslangen går in i expantionskärlet var det ett brott på pipen så vattnet från kylaren gick ut ur systemet...

Otur. Det finns en hel del personer som fått byta några "knäleder" av plast som förbinder kylarslangarna in mot motorn men att infästningen till expkärlet pajat har jag inte sett förut.

Går den bra är det nog ingen fara. Du får hålla koll på vattennivån bara så att systemet ät tätt.
 

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Laxå
Hoj
675-Race!
Lite Bilder

Här kommer lite bilder på mitt bygge, "skrapplåten" o hur ja vänt på växlingen!

//Johan:yoparty
 

Bifogat

  • DSC00611.JPG
    DSC00611.JPG
    40 KB · Visningar: 107
  • DSC00612.JPG
    DSC00612.JPG
    41.3 KB · Visningar: 77
  • DSC00613.JPG
    DSC00613.JPG
    33.3 KB · Visningar: 92
  • DSC00615.JPG
    DSC00615.JPG
    40.3 KB · Visningar: 121

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Någon som vet nåt billigt ställe att lämna in för 2000mils-service eller är det att bita i det sura äpplet och pröjsa 6-7000 för servicen?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top