Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Fick ett litet paket på posten igår med ett par Pazzohandtag, skulle montera dem nu ikväll och stötte på patrull med bromshandtaget.

Verkar inte passa alls, kan undra ifall man gör nåt generalfel eller om man fått fel handtag?

Det är dels bromsljuskontakten som inte riktigt passar och sen så verkar hålet till
"pinnen" som aktiverar bromsarna inte vara djupt nog...

Handtaget jag fick är stämplat F-33 på undersidan, någon som sitter inne med info?

Nope - ska bara vara att skruva i med lite våld o vaselin:D

Men det kan vara lite strul när Du ska dit med dom - bland annat med vinkeln på "pinnen"... Sitter på tåget fra Borlänge just nu, annars hade Du fått bild på hur dom ska dit!

Edit - titta vad jag hittade på nätet. Kanske kan hjälpa lite...
http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=3230

Lycka till!

Last edited:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Nope - ska bara vara att skruva i med lite våld o vaselin:D

Men det kan vara lite strul när Du ska dit med dom - bland annat med vinkeln på "pinnen"... Sitter på tåget fra Borlänge just nu, annars hade Du fått bild på hur dom ska dit!

Edit - titta vad jag hittade på nätet. Kanske kan hjälpa lite...
http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=3230

Lycka till!

Tackar, snabba svar. Hade dock kikat på den tråden innan. Visst, så tänkte jag mig det hela med.

Kommer du åt att kika vad du har för modell ikväll? Ifall det är F-33 stämplat på dina med.

Köpte dem via gruppköp på 675.net, kan ju alltid riva upp himmel och jord där men det kändes enklare att fråga här först. :)

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
@porta - PM:ar ngn gång efter 23.00 - då är jag hemma. Jag kollar beteckningen (jag har korta), men ska Du på det igen - jag kommer ihåg att infettningen behövdes för att monteringen skulle vara smidig.

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
Har en del planer på att byta in min R1:a mot en Daytona 675:a, var finns närmaste återförsäljare som är bra? De i Lund hade tydligen kursat.

Tack /D.

Närmast är Oves Motor i Olofström där jag köpte min.

Näst närmast är nog Johans MC i Göteborg.

Mitonga i Lomma har service för Triumph.

Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Närmast är Oves Motor i Olofström där jag köpte min.

Näst närmast är nog Johans MC i Göteborg.

Mitonga i Lomma har service för Triumph.

Tack för svaret!

Jag kollade på en cbr 600 rr-07 idag men kan inte tänka mig byta bort R1:an för en sådan. Den såg ut och kändes som en moppe i jämförelse. Hoppas Daytona 675:an känns mer kraftfull. Tycker den ser grymt läcker ut på bilderna och om man kollar igenom alla tester ser det inte sämre ut.

/D.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
...Kommer du åt att kika vad du har för modell ikväll? Ifall det är F-33 stämplat på dina med...

Hej igen:) Svarar här då någon annan kan behöva söka detta senare. Mina är stämplade F-35 och denna tråd "matchar" produkterna - vad jag kan se i denna tråd är det den korrekta beteckningen. Så Du kanske fått fel i a f.

http://www.triumphrat.net/modules.p...&file=viewtopic&topic=43244&forum=19&start=15

Gruppköpet görs väl från han som svarat i tråden (Mike på CTS-moto), så jag skulle i a f kolla med honom. Förstod jag det rätt (efter googlande) passar F-33 CBR:rolleyes: :huvet .

Lycka till!

J.Porta

Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Hej igen:) Svarar här då någon annan kan behöva söka detta senare. Mina är stämplade F-35 och denna tråd "matchar" produkterna - vad jag kan se i denna tråd är det den korrekta beteckningen. Så Du kanske fått fel i a f.

http://www.triumphrat.net/modules.p...&file=viewtopic&topic=43244&forum=19&start=15

Gruppköpet görs väl från han som svarat i tråden (Mike på CTS-moto), så jag skulle i a f kolla med honom. Förstod jag det rätt (efter googlande) passar F-33 CBR:rolleyes: :huvet .

Lycka till!
H-E med, har mailat han jag köpte av. Han skulle återkomma imorgon med svar om det var rätt. Men nu vet jag. :huvet

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
...Jag kollade på en cbr 600 rr-07 idag men kan inte tänka mig byta bort R1:an för en sådan. Den såg ut och kändes som en moppe i jämförelse. Hoppas Daytona 675:an känns mer kraftfull.../D.

D675 ÄR "liten", den hanteras och känns som en trimmad moppe - en väldigt trimmad moppe....:)

Skämt åsido - jfr med R1/CBR är Daytonan märkbart mindre - och det är därför man gillar (eller ratar) den! Du belastar handlederna lite mer (Du kan byta till justerbara clip - eller få gratis bi- triceps- och mag/ryggträning) och sitter högre på en smalare och nättare hoj som känns som att Du kan kasta runt den på en femöring! Jämförelsevis känns liknelsen med att ligga på spetsen av en kula (Du ser inte mycket av hojen framför Dig vid inspirerad körning) inte helt avlägsen...

Den HAR ett fetare vrid än de andra SS-hojarna (ljudet ger dessututom några mentala Nm extra), men Du har absolut mer pulver i de nya SB-raketerna. I nio fall av tio tar Du dig ändå snabbare fram runt en bana eller på favoritvägen med D675:an.

Se där - en liten snabb resume över vad Du kan förvänta Dig av provturen:)

Edit - som en bonus kan Du ju läsa senaste MC-folket och SWA-testet av SS-klassen:tummenupp

Last edited:

jolsso49

vårkänslor
Gick med
24 Jan 2007
Hoj
ingen tyvärr...
Hej.

Är det någon som vet vad försäkringen kommer gå upp efter höjningen på dessa hojar?.
kommer det bli en sport sport?.
Själrisken kasnke blir 25000kr som alla andra sport?

JAJ

Carpathian Forest!!!
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Triumph Daytona 675
Hej.

Är det någon som vet vad försäkringen kommer gå upp efter höjningen på dessa hojar?.
kommer det bli en sport sport?.
Själrisken kasnke blir 25000kr som alla andra sport?

Du har ju märkesförsäkring, och förhoppningsvis kommer IF att ha kvar dem även när/om priserna skjuts i taket. Det borde inte bli så pass mycket med en sådan försäkring.

J.Porta

Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Fast IF brukar inte vara så glada över att man tar hojen till en bana (om det inte är SMC) och om du köper en sån här maskin är det nästan synd och skam att inte köra bandagar. :yoparty

För en annan som är gammal och grå, tar folksam ungefär 6500 Hel/Hel efter BKK med SMC...nån nytta skall man ha av att bli gammal:gnissla

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
D675 ÄR "liten", den hanteras och känns som en trimmad moppe - en väldigt trimmad moppe....:)

Skämt åsido - jfr med R1/CBR är Daytonan märkbart mindre - och det är därför man gillar (eller ratar) den! Du belastar handlederna lite mer (Du kan byta till justerbara clip - eller få gratis bi- triceps- och mag/ryggträning) och sitter högre på en smalare och nättare hoj som känns som att Du kan kasta runt den på en femöring! Jämförelsevis känns liknelsen med att ligga på spetsen av en kula (Du ser inte mycket av hojen framför Dig vid inspirerad körning) inte helt avlägsen...

Den HAR ett fetare vrid än de andra SS-hojarna (ljudet ger dessututom några mentala Nm extra), men Du har absolut mer pulver i de nya SB-raketerna. I nio fall av tio tar Du dig ändå snabbare fram runt en bana eller på favoritvägen med D675:an.

Se där - en liten snabb resume över vad Du kan förvänta Dig av provturen:)

Edit - som en bonus kan Du ju läsa senaste MC-folket och SWA-testet av SS-klassen:tummenupp

Tack för ett bra svar!

Jag hade en Aprilia RS 250 tidigare, bör kanske jämföra med den istället för med R1:an. Den var också svårslagen när det svänger och med rätt förare. Jag står i valet och kvalet att byta till D675:an....skall eventuellt provköra en imorgon om jag får tid över. Tror man blir lite "skadad" av de där litermaskinerna, har personligen alltid skrattat åt dem tidigare eftersom det är uppenbart att få kan utnyttja all effekt. Var dock tvungen att köpa en själv för att se hur det var och nu har jag glömt hur det är att inte ha vrid som gör att man kan ligga i 6:an i 40 km/h och vrida på hela vägen till toppfart utan att den så mycket som hostar. Tror litermaskinerna är mer en känsla än förnuft, man känner tydligt skillnaden i gyroeffekt och det gör att de blir svåra att kasta runt i kurvorna. En Aprila RS 250 kan man kasta runt hursomhelst och antagligen ligger D675:an någonstans mittemellan.

Oavsett vad är en svart D675:a fruktansvärt snygg att se på och verkar ha potential som matchar utseéndet. Hoppas jag inte blivit för litermaskinförstörd :gnissla.

/Dan

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
...nu har jag glömt hur det är att inte ha vrid som gör att man kan ligga i 6:an i 40 km/h och vrida på hela vägen till toppfart utan att den så mycket som hostar. Tror litermaskinerna är mer en känsla än förnuft, man känner tydligt skillnaden i gyroeffekt och det gör att de blir svåra att kasta runt i kurvorna. En Aprila RS 250 kan man kasta runt hursomhelst och antagligen ligger D675:an någonstans mittemellan.

Oavsett vad är en svart D675:a fruktansvärt snygg att se på och verkar ha potential som matchar utseéndet. Hoppas jag inte blivit för litermaskinförstörd :gnissla.

/Dan

Mmmm, allt är ju relativt vad gäller upplevelsen av hojar. Jag kom själv från "legendariska" RF900R, men föll som en fura för hanterbarheten och smidigheten hos D675. I kombination med rimligt mycket vrid för körbarhet utan att ligga 8k+ är det vad som tilltalar mest med Trajjan. Jag håller i a f jämt långt upp i hastigheterna med en R1 av första generationen. Skillnaden mot en CBR1k-04 upplevs främst över dubbla landsvägshastigheten... och där är det faktiskt inte så ofta man bör husera på allmän väg:)

Så åker Du inte R1 -03 eller nyare tror jag inte Du upplever D675 som ett sådant stort nedköp! Skriv gärna vad Du tyckte när Du testat Trajjan.

Trevlig helg:tummenupp

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Mmmm, allt är ju relativt vad gäller upplevelsen av hojar. Jag kom själv från "legendariska" RF900R, men föll som en fura för hanterbarheten och smidigheten hos D675. I kombination med rimligt mycket vrid för körbarhet utan att ligga 8k+ är det vad som tilltalar mest med Trajjan. Jag håller i a f jämt långt upp i hastigheterna med en R1 av första generationen. Skillnaden mot en CBR1k-04 upplevs främst över dubbla landsvägshastigheten... och där är det faktiskt inte så ofta man bör husera på allmän väg:)

Så åker Du inte R1 -03 eller nyare tror jag inte Du upplever D675 som ett sådant stort nedköp! Skriv gärna vad Du tyckte när Du testat Trajjan.

Trevlig helg:tummenupp

Som det ser ut nu blir det ingen testkörning idag, min fru har av oförklarliga skäl inte samma prioritering som jag har:confused: . Vi har tydligen gäster ikväll och hela huset måste röjas, får väl ställa upp denna gång eftersom jag mest haft motorcyklar och segelbåtar på schemat bra länge.

Satsar dock på att få provkörningen gjord i veckan som kommer.

Min R1:a är en 01:a och om det är som du säger bör jag inte bli missnöjd. Om man kollar kalla fakta så bör min R1:a med 132 (precis bänkad) bakhjulshästar och 105 Nm i bakhjulsvrid på 175 kg torrvikt vara överlägsen D675:ans 112 hk vid kopplingen och 67 Nm vid kopplingen på 165 kg i torrvikt. Men som sagt, så snart det svänger det minsta är det ett helt annat läge....

Har någon av er bänkat er D675:a och isåfall, vilket resultat blev det? Vad finns det för möjligheter att enkelt förbättra prestandan på D675:an?

Tack /D.

J.Porta

Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Som det ser ut nu blir det ingen testkörning idag, min fru har av oförklarliga skäl inte samma prioritering som jag har:confused: . Vi har tydligen gäster ikväll och hela huset måste röjas, får väl ställa upp denna gång eftersom jag mest haft motorcyklar och segelbåtar på schemat bra länge.

Satsar dock på att få provkörningen gjord i veckan som kommer.

Min R1:a är en 01:a och om det är som du säger bör jag inte bli missnöjd. Om man kollar kalla fakta så bör min R1:a med 132 (precis bänkad) bakhjulshästar och 105 Nm i bakhjulsvrid på 175 kg torrvikt vara överlägsen D675:ans 112 hk vid kopplingen och 67 Nm vid kopplingen på 165 kg i torrvikt. Men som sagt, så snart det svänger det minsta är det ett helt annat läge....

Har någon av er bänkat er D675:a och isåfall, vilket resultat blev det? Vad finns det för möjligheter att enkelt förbättra prestandan på D675:an?

Tack /D.

Kolla här http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=3267&highlight=

Finns en del annat att läsa där :D

berkasson

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
2007 Daytona 675
Hej ska skriva en day 675 på onsdag men har lite kalla fötter eftersom jag är 187 tänkte höra lite vad ni har för åsikter?!

Tack på förhand!

De är inte hatten de är fel på de är ansiktet som är åt helvete!

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
CRF450HM
Hej ska skriva en day 675 på onsdag men har lite kalla fötter eftersom jag är 187 tänkte höra lite vad ni har för åsikter?!

Tack på förhand!

Är 184 och det är absolut inga probs. Kan snarare vara en fördel då man annars får hänga för mycket på styret. Knävinkeln är inga problem heller för min del iaf.
Köp - du kommer inte ångra dig!

heretique

Hallelujah för fan!!
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050

Tack på förhand!

tycker inte att det e så farligt, är 193 själv, visst, den är liten men
bra mycke bekvämare än min gamla 916. :)

MegaRaid

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2004
Hoj
Triumph Daytona 675
Hej!

Har hämtat ut min Daytona, supernöjd. En sak jag undrar, vid jämn gas vid 5000 varv så rycker, hackar den väldigt. Är dom så?

Tack på förhand!

Jag är 186 och jag sitter bra! Enligt mitt tycke så sitter jag klart bäst på Daytonan av alla 600ccm sporthojar.

Last edited:

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
...vid jämn gas vid 5000 varv så rycker, hackar den väldigt. Är dom så?

Hej - jag tror Du ska ge den några mil till, men generellt sett är motorgången med originalmappen lite "fladdrig" och i bänk/loggning med WB-lambda ser man att den går magert, förmodligen av miljö- och bullerskäl. Jag tror att ditt bekymmer är relaterat till låga växlar/fart, då man inte märker speciellt mycket på sexan av det jag beskriver ovan (då motorn går mot belastning och gaspådraget är större).

Vissa installerar TOR-mappen (Triumphs OEM-slipon) trots att dom har original ljuddämpare och en del blir väldigt nöjda medan andra verkar uppleva en "flat-spot" kring 4k RPM med denna lösning...

Problemet är fullt möjligt att lösa, men det kräver Tuneboy eller PCIII så att man kan feta upp mappen något i dessa områden.

Lycka till med Din nya hoj, och se till att ha gummisidan nedåt:)

PS - jag är 184 cm och hade jag inte gillat hojen hade jag åkt något annat:rolleyes:

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha