Triumph Daytona 675-tråden!

Xmotojohan

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2008
Ort
sthlm
Hoj
bmw g650xmoto
Kört 675'a sen april, lite blygt deltagande från min sida men jag bidrar med bild på knarren till att börja med.

trevligt:tummenupp

:D
I princip har Du rätt Freddan, dock vill jag höja ett litet varningens finger till Er med generation -06 till -08 vad gäller chassiinställningarna.

Triumph verkar ha kompromissat något och satt upp hojen för att även fungera bra med skjuts.

Daytonan är med fabriksinställningarna en väldigt snabbstyrd hoj, men kräver därför en vettig gaskontroll av sin chaufför. Pressas den hårt och vi släpper gasen i fel läge kan framhjulssläppet komma som ett brev på posten.

När Ni börjar köra snabbt i medelgruppen eller medel i snabba gruppen :))) bör Ni i alla fall kolla och justera häng och anpassa returdämpningen fram/bak. Eventuellt också sänka gaffelbenen i styrkronan något. Det ger Er en stabilare och mer förlåtande hoj som funkar till dess Ni blir riktigt riktigt snabba:)






Dessa "moddar" kostar 0:- då Ni redan betalat för inställningsmöjligheterna:)

vad gör man om ? man redan är rikting snabb då? snabb att beställa kaffe alltså:D
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vet inte. Har nämligen aldrig varit snabb på någonting själv (vet inte om frun riktigt håller med...):confused:

Men vad gäller kaffe så kan Du nog komma rätt långt även utan allvarligare chassijusteringar:)

Avdelningen MC och 675 så har jag sett Bohmen (Krister Bohm i R600, kom trea häromveckan förresten) åka låga minuttider på Mittsverige med en standard 675 och bara drygt 80 hk på bakhjulet (trasig katalysator). Det är snabbt, riktigt snabbt i min värld:)

...vad gör man om ? man redan är rikting snabb då? snabb att beställa kaffe alltså:D
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Tuneboy T595/ Daytona 675?

Hej jag undrar om det går läsa av felkoder på en Daytona 675 med ett Tuneboy till en Daytona T595, kan väl inte vara samma kontakt tex?
mvh Fransson
 

Simon3

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Lidköping
Hoj
Triumph 675 - 07
Okej, antog detta! jobbar displayen med canbus?

går det montera addressmotstånd istället för displayen ?
för att få motorcykeln att starta och gå ?
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Bara skriva av mig lite:). Banpremiären med 675'an äntligen avklarad. Visserligen gokartbana men likväl skitskoj. Vilken eftermiddag och vad fint den går på banan!!!! Kan knappt vänta tills nästa gång. Om två veckor blire igen och sen gelleråsen 6 sept:banana.
 

Xmotojohan

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2008
Ort
sthlm
Hoj
bmw g650xmoto
Vet inte. Har nämligen aldrig varit snabb på någonting själv (vet inte om frun riktigt håller med...):confused:

Men vad gäller kaffe så kan Du nog komma rätt långt även utan allvarligare chassijusteringar:)

Avdelningen MC och 675 så har jag sett Bohmen (Krister Bohm i R600, kom trea häromveckan förresten) åka låga minuttider på Mittsverige med en standard 675 och bara drygt 80 hk på bakhjulet (trasig katalysator). Det är snabbt, riktigt snabbt i min värld:)

tur att duär SNABB när det gäller:D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Yepp, ECU kommunicerar med displayen via CAN-bus. Ingen aning om hur Du kan gå förbi detta och vilka adresser som används.

Det finns en del i verkstadshandboken om detta...

Jag skriver när jag får svar av Wayne (Tuneboy) om den speciella diagnosnyckeln. Annars funkar det bra med en vanlig OBDII-scanner om Du bara vill ha ut felkoden och har bråttom. Triumph använder ett rätt vanligt standardprotokoll om jag förstått saken rätt, finns mer om detta att läsa på www.triumph675.net .

Okej, antog detta! jobbar displayen med canbus?

:tummenupp:brinnerup
tur att duär SNABB när det gäller:D
 
Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Bara skriva av mig lite:). Banpremiären med 675'an äntligen avklarad. Visserligen gokartbana men likväl skitskoj. Vilken eftermiddag och vad fint den går på banan!!!! Kan knappt vänta tills nästa gång. Om två veckor blire igen och sen gelleråsen 6 sept:banana.

Ja det är verkligen där den hör hemma :)

Jag skall också till Åsen den 6/9, någon mer förutom jag å racermasen? Magniffen vet jag också skall dit ... så en blåvitgrå, en röd och en vit so far :tummenupp
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Japp det är några som rullar på maxxis och det är absolut inga dåliga däck! Det är skrivet lite i tråden, senast på sidan 166.
Jag har förövrigt ett set till salu, bakdäcket nytt och fram rullat ca 100mil..

mvh/Henrik

Så trevligt med fler 675'er. Ska bli kul detta.
Ska till och byta däck, någon som testat Maxxis på en daytona?
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Rejäl db-killer!

Lika bra att göra det ordentligt! Svarvat ur ett stycke axelstål! hehe tyst blev den iaf!
 

Bifogat

  • DSC00621.jpg
    DSC00621.jpg
    198 KB · Visningar: 59
  • DSC00622.jpg
    DSC00622.jpg
    226.9 KB · Visningar: 70

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Japp det är några som rullar på maxxis och det är absolut inga dåliga däck! Det är skrivet lite i tråden, senast på sidan 166.
Jag har förövrigt ett set till salu, bakdäcket nytt och fram rullat ca 100mil..

mvh/Henrik

Jag är på G och prova Maxxis bak, vet att Lucabrasi har gasat satan med dylika däck på Kemora :D

Beträffande vad som skrivits innan i denna tråd och även andra trådar ... om att det är svårt att få bort "fegranden" på Maxxis ... så mätte jag på Lucas däck och jämförde med mitt. Avståndet från centrum hjul till kanten på slitbanan var 5 mm mindre på Maxxis, vilket jag utan avancerad geometrisk beräkning tolkar som att cykeln måste luta mer för att komma ut på kanten av Maxxisdäcket.

Lika bra att göra det ordentligt! Svarvat ur ett stycke axelstål! hehe tyst blev den iaf!

Cooolt :tummenupp men påverkas inte motorns "gång" om man tjoffar in ett stycke stål i ljuddämparen? Tänkte på Snuten i Hollywood som gick senast i går, med bananas in the tail pipe gick ju inte bilen alls :hihi
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Lika bra att göra det ordentligt! Svarvat ur ett stycke axelstål! hehe tyst blev den iaf!

intressant! har du hunnit mäta upp? om det låter "rätt" posta gärna dimensioner du använt, tack för senast, det var kul att träffa på dej :tummenupp

Jag är på G och prova Maxxis bak, vet att Lucabrasi har gasat satan med dylika däck på Kemora :D

nja, gasa satan vet jag inte, var riktigt tveksam första dan, tyckte helt ärligt det var skitdäck i början(på vått), men det handlade nog mer om min gaskontroll såhär efteråt när jag tänker efter :brinnerup
 
Last edited:

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Ja personligen tycker jag att maxxis är bra gatdäck och dugliga på bana också, att kunna lägga ner mer med gummi kvar i marken är ju positivt eller hur?

Roffe har ju nästan doktorerat i ljudämpning och det ska gå att minska diametern på pipen till 30mm, min är 32..

Jag är på G och prova Maxxis bak, vet att Lucabrasi har gasat satan med dylika däck på Kemora :D

Beträffande vad som skrivits innan i denna tråd och även andra trådar ... om att det är svårt att få bort "fegranden" på Maxxis ... så mätte jag på Lucas däck och jämförde med mitt. Avståndet från centrum hjul till kanten på slitbanan var 5 mm mindre på Maxxis, vilket jag utan avancerad geometrisk beräkning tolkar som att cykeln måste luta mer för att komma ut på kanten av Maxxisdäcket.

påverkas inte motorns "gång" om man tjoffar in ett stycke stål i ljuddämparen? Tänkte på Snuten i Hollywood som gick senast i går, med bananas in the tail pipe gick ju inte bilen alls :hihi
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top