Triumph Daytona 675-tråden!

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
D96ANGL: Ja det va riktigt jvla trist..:(.15 minuter in på säsongen..men jag antar som du sa med att man får va tacksam för man inte bröt något eller gjorde illa sig nämnvärt förutom en jkla otrevlig upplevelse..
Ok så din ska med in på verkstan....mkt som händer nu överallt..påkörningar hit o dit..och killen/tjejen som körde in i bilen i Sthlm..jag blev påkörd vid Brofästet till Götaälvbron vid Preem macken precis vid övergångsstället då jag stannade för gående så det var ej så långt ifrån där du råkade ut för din händelse. Ja känner till den korsningen fan vad trist..men hur gick det för dig då? Det känns som sagt jvlgt typiskt det händer lagom till allt är putsat klart..redo..men..ja..sålänge det int är några personskador så får man borsta av sig upp på det igen när grejerna är fixade. Ja läste med om det i Huddinge..ja han/hon måste kört rätt fort.. ..ju äldre jag blir..desto mer..säkerhetsmedveten blir jag..eller har alltid varit..men tänker nog mer på vad som kan hända numera..vilket jag är lite kluven kring...men dagen då jag är mer skraj för att något ska hända..än njuter är det nog dags att byta hoj..fast o andra sidan..en olycka kan ju lika gärna ske på en scoooter eller en glidare..allt handlar ju om att hålla huvudet kallt köra vettigt marginalerna på ens sida..finns ju inga garantier för något...men..olyckor händer ju ändå så man får väl väga av det lite.. men man får sig en tankeställare då man blir påkörd..eller ja..det som hände dig..personligen fick jag det ialf i samband med det som hände mig
Ja hoppas föraren i Sthlm klarar sig..nog med olyckor för i år..med råge redan.

Gick bra med mig. Var ingen hastighet att tala om.
Inte ens ett märke på kläderna.

Däremot var jag med om något "roligt" i söndags.
Vart ute på en sväng ca 10 mil.
Kommer ner i garaget och parkerar hojen.
Då kommer en herre fram som står snett mot min parkering.
Han säger.
"Jag har backat på din hoj." Mitt uttryck måste varit typ. Vad fan snackar du om jag har ju precis varit ute och kört ca 10 mil med den och jag har fan inte märkt något konstigt med den.
Har i vanliga fall hojen innanför bilen på parkeringsplatsen. Han hade noterat att bilen var borta, frugan var med knoddarna hos svärföräldrarna. Jag hade ju då av smidighet pakerat hojen mitt i rutan.
Som sagt han noterar att bilen är borta och antar att han kan använda min ruta att backa in i för att sedna köra ut.
Inte fan noterar han att det står en hoj mitt i rutan med dett stort blått kapell över sig!
Så helt sonika backar han tills han backar in i framdäcket på min hoj. I krypfart men ändock. Sätter han en lapp på hojen att han backat in i den? Nej det gör han inte.
Fattar inte hur folk fungerar. Vad hade hänt om han skadat hojen på något vis och sedan orsakat en olycka.
Om vi inte haft kameror i garaget hade han då ens nämnt att han backat på hojen?
Nu blev det ju inga skador men ändå.

Denna säsong verkar börja med all möjlig skit!

Vill bara skadebesiktiga nu så jag montera allt som ej går genom besiktningen.
För olyckan i korsningen var ju dagen före besiktningen så alla orginalprylar satt ju på. Kanske tur i oturen...

Vad tror du om att köra en sväng någon gång?
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Ja, då ska nog Lotek säga sitt angående följande spekulationer:

Gaffelolja - jag köpte en 10 liters Statoildunk med deras 5W-olja (helt enligt Triumphs rekommendationer).

Hej Roffe!
5W - men är det sant!? Jag åkte och frågade meckarna på Trajja i Haninge och de sa att det skulle vara 10W olja??
Men du kanske menar för bana då eller? Jag har kört i två år på 10W och den känns lite hård fram måste jag nog erkänna. :va
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej Roffe!
5W - men är det sant!? Jag åkte och frågade meckarna på Trajja i Haninge och de sa att det skulle vara 10W olja??
Men du kanske menar för bana då eller? Jag har kört i två år på 10W och den känns lite hård fram måste jag nog erkänna. :va
Nope, ledsen att göra Dig besviken men det ska vara 5W-olja i Daytona-gafflarna - Däremot heter Kabayas varumärke lustigt nog KHL 15-10 (fast utan W)?:3freak Tveksam? Sidan tre i Triumphs servicedokumentation eller denna eminenta tråd kanske kan avgöra frågan? :)

Samma uppgift finns i verkstadshandboken så Din mek får nog läsa på lite!

Även nivån kan vara förvillande - tidiga servicehandböcker rekommenderar 72 mm luftspalt, servicedokumentet jag hänvisade till 95 mm och sedan Moss 110 mm:3freak Min minnesbild är att jag valde 100 mm, så Triumphs nya rekommendation på 95mm låter vettigt för oss på ca 85-90 kg... Så - åker Du omkring med 10W-olja och bara 72mm luftspalt kan jag förstå om framändan är lite stötig och seg i returen:)

Gick bra med mig. Var ingen hastighet att tala om...
Ja, vilken säsongsstart Du verkar få:3freak :krama Skönt att det gick bra ändå, och nu hoppas vi att resten av Din säsong blir lysande! :)
 
Last edited:

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Nope, ledsen att göra Dig besviken men det ska vara 5W-olja i Daytona-gafflarna - Däremot heter Kabayas varumärke lustigt nog KHL 15-10 (fast utan W)?:3freak Tveksam? Sidan tre i Triumphs servicedokumentation eller denna eminenta tråd kanske kan avgöra frågan? :)

Samma uppgift finns i verkstadshandboken så Din mek får nog läsa på lite!

Även nivån kan vara förvillande - tidiga servicehandböcker rekommenderar 72 mm luftspalt, servicedokumentet jag hänvisade till 95 mm och sedan Moss 110 mm:3freak Min minnesbild är att jag valde 100 mm, så Triumphs nya rekommendation på 95mm låter vettigt för oss på ca 85-90 kg... Så - åker Du omkring med 10W-olja och bara 72mm luftspalt kan jag förstå om framändan är lite stötig och seg i returen:)

Ja, vilken säsongsstart Du verkar få:3freak :krama Skönt att det gick bra ändå, och nu hoppas vi att resten av Din säsong blir lysande! :)

Tack Roffe, kung!!
Jag måste byta olja direkt. Har pangat runt på bana såhär. Inte bra alls det här. :glömdet
 

MarcusVasag

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona 675 2008
Ok skönt att höra.Jo håller med dig helt..att int ens sätta en lapp...är kasst..antagligen gick han väl runt och tänkte på konsekvenserna av att säga det till dig..vägde det mot vad som eventuellt kunde ske om något hade hänt och bandade inspelningar av påbackningen blev framtagna...:död visst det var i krypfart säkert som det hände..men..det är ju de små grejerna och felen som kan göra att saker går åt helvete väl ute i trafik.. att han överhuvudtaget sa det till dig är ju det i sig ett litet "mirakel"....om än sent..men förstår du blir j irriterad...hade med blivit det.,.ja verkligen denna säsong verkar verkligen börja med massa j skit..man vill ju grejerna bara ska funka..och allra minst bli påkörd då man väl får grejerna att funka och ska börja säsongen
Absolut vi får köra ihop det är alltid ett nöje!
Ju fler desto roligare och med två el flera snygga hojar ute lär man ju höras lite mer ialf..även om det ej verkar vara en garanti numera för att bli påkörd då folk fipplar med sina mobiler och spelar sänka skepp och strimmla frukten i mobilen samtidigt som dom kör bil o är i trafik .. :D
 
Last edited:

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Oj oj oj..
Se här innan ni säger för mycket om 5W, 10W eller varför inte 15W eller kanske 20W:
PVD-ISO-Viscosity-Data Fork oil.jpg

Sen var faktiskt svartflaggen till för förarens säkerhet. Jag hade inga som helst synpunkter på framförandet av hojen per se..
Här, lite tips för att se vad som hände med dina däck.

Nr 1

och Nr 2

Dessutom, ta i beaktande att bakdämparen är från -06.. antar att den inte sett service sedan dess. Jag skulle betrakta den som slutförbrukad.
 
Last edited:

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Oj oj oj..

Sen var faktiskt svartflaggen till för förarens säkerhet. Jag hade inga som helst synpunkter på framförandet av hojen per se..

Dessutom, ta i beaktande att bakdämparen är från -06.. antar att den inte sett service sedan dess. Jag skulle betrakta den som slutförbrukad.

Självklart är jag tacksam för att du flagade! Ville bara hör dina åsikter igen om däck och dämpare då du såg det hela:)

Angående dämparen så har den i alla fal inte i min ägo fått någon service :huvet

Ska kika på klippen i helgen.
 

AMID

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Daytona 675 -2006
Hej idoler!:Bugar

Jag är ny på forumet och har nu läst igenom ca 150 sidor i den här tråden. Först och främst vill jag tacka för att ni delat med er av så mycket information, det gör att vi ickle-675-åkare känner oss trygga att konvertera :). Många av er

Jag är 22 (snart 23..) och har provkört en del hojar inför min första egna hoj. Har tidigare rullat runt på farsans Sprint 1050 och morsans FZ600. Ända sen farsan körde sprint 955i och man fick åka bak är man såld på trecylindrigt... Efter lite provkörande av olika typer av 600-hojar är det för mig självklart att jag ska ha en Daytona 675, även om jag kommer hålla mig mycket på vanlig väg.

Utan att ha för mycket erfarenhet av de olika bolagen ville jag dela med mig av offerterna jag fått på en 06:a som gått ca. 2000 mil. Jag är 22 (90:a), bor centralt i Halmstad och får 13 000/år halvförsäkrat (ej avställningsbart) hos salu ansvar. Då med 1500/3000 i självrisker. Glatt överraskad av det låga priset! (tackar compricer). Som vi alla vet får man ofta offerter på 20-50 000kr /år även för halv...

Pengarna finns nu på kontot och jag är intresserad av två grå 675:eek:r som finns antingen hos MC huset i Malmö eller triumph Center i landskrona. Bra garantier på båda ställen. Det skiljer 1700 mil på hojarna och 15 000kr.

Är det något som har tips på vilken man ska välja utan att ha sett själva hojarna? Är det värt 15 000 extra för 1700 mil mindre och "öppnare blås på hojen" ?

Om någon vill kolla på annonserna:
http://www.blocket.se/landskrona/Triumph_Daytona_675_46975322.htm?aw=1
http://www.blocket.se/malmo/Triumph_DAYTONA_675_46886418.htm?ca=23_11&w=2

Mycket tacksam för råd. Är det någon här som funderar på att sälja så vet ni vad jag har för ungefärlig budget :tummenupp
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Hej idoler!:Bugar

Jag är ny på forumet och har nu läst igenom ca 150 sidor i den här tråden. Först och främst vill jag tacka för att ni delat med er av så mycket information, det gör att vi ickle-675-åkare känner oss trygga att konvertera :). Många av er

Jag är 22 (snart 23..) och har provkört en del hojar inför min första egna hoj. Har tidigare rullat runt på farsans Sprint 1050 och morsans FZ600. Ända sen farsan körde sprint 955i och man fick åka bak är man såld på trecylindrigt... Efter lite provkörande av olika typer av 600-hojar är det för mig självklart att jag ska ha en Daytona 675, även om jag kommer hålla mig mycket på vanlig väg.

Utan att ha för mycket erfarenhet av de olika bolagen ville jag dela med mig av offerterna jag fått på en 06:a som gått ca. 2000 mil. Jag är 22 (90:a), bor centralt i Halmstad och får 13 000/år halvförsäkrat (ej avställningsbart) hos salu ansvar. Då med 1500/3000 i självrisker. Glatt överraskad av det låga priset! (tackar compricer). Som vi alla vet får man ofta offerter på 20-50 000kr /år även för halv...

Pengarna finns nu på kontot och jag är intresserad av två grå 675:eek:r som finns antingen hos MC huset i Malmö eller triumph Center i landskrona. Bra garantier på båda ställen. Det skiljer 1700 mil på hojarna och 15 000kr.

Är det något som har tips på vilken man ska välja utan att ha sett själva hojarna? Är det värt 15 000 extra för 1700 mil mindre och "öppnare blås på hojen" ?

Om någon vill kolla på annonserna:
http://www.blocket.se/landskrona/Triumph_Daytona_675_46975322.htm?aw=1
http://www.blocket.se/malmo/Triumph_DAYTONA_675_46886418.htm?ca=23_11&w=2

Mycket tacksam för råd. Är det någon här som funderar på att sälja så vet ni vad jag har för ungefärlig budget :tummenupp

Välkommen i gemenskapen! :) 675 är skitroliga hojar.
Båda verkar fina. Men man ska nog inte köpa saker osedda. Oavsett vad det gäller. Kan se fint ut på bild men helt annorlunda i verkligheten.
Spontant verkar båda vara nästan helt orginal. Det vanliga slitaget om de bara gått gata. Kolla i verkstadsmanualen så får du ett hum om vad som kan stunda.
Daytonan bör man kolla ventilspel på, runt 2500 mil. Är det gjort på 3700 milaren skulle jag vilja se papper på det, då är det bara tuta och köra. Annars har du det stundande på 2000 milaren i slutet på sommaren. Beror på var man går men mellan 2-6000:- får du räkna med skulle jag tro.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Hej idoler!:Bugar

Jag är ny på forumet och har nu läst igenom ca 150 sidor i den här tråden. Först och främst vill jag tacka för att ni delat med er av så mycket information, det gör att vi ickle-675-åkare känner oss trygga att konvertera :). Många av er

Jag är 22 (snart 23..) och har provkört en del hojar inför min första egna hoj. Har tidigare rullat runt på farsans Sprint 1050 och morsans FZ600. Ända sen farsan körde sprint 955i och man fick åka bak är man såld på trecylindrigt... Efter lite provkörande av olika typer av 600-hojar är det för mig självklart att jag ska ha en Daytona 675, även om jag kommer hålla mig mycket på vanlig väg.

Utan att ha för mycket erfarenhet av de olika bolagen ville jag dela med mig av offerterna jag fått på en 06:a som gått ca. 2000 mil. Jag är 22 (90:a), bor centralt i Halmstad och får 13 000/år halvförsäkrat (ej avställningsbart) hos salu ansvar. Då med 1500/3000 i självrisker. Glatt överraskad av det låga priset! (tackar compricer). Som vi alla vet får man ofta offerter på 20-50 000kr /år även för halv...

Pengarna finns nu på kontot och jag är intresserad av två grå 675:eek:r som finns antingen hos MC huset i Malmö eller triumph Center i landskrona. Bra garantier på båda ställen. Det skiljer 1700 mil på hojarna och 15 000kr.

Är det något som har tips på vilken man ska välja utan att ha sett själva hojarna? Är det värt 15 000 extra för 1700 mil mindre och "öppnare blås på hojen" ?

Om någon vill kolla på annonserna:
http://www.blocket.se/landskrona/Triumph_Daytona_675_46975322.htm?aw=1
http://www.blocket.se/malmo/Triumph_DAYTONA_675_46886418.htm?ca=23_11&w=2

Mycket tacksam för råd. Är det någon här som funderar på att sälja så vet ni vad jag har för ungefärlig budget :tummenupp

Jag vet var det står en blå 08a som är uttagen 2010 och har gått knappt 1000 mil för lite mer än dom pengarna. Priset är som alltid på begagnat förhanglingsbart. Om du undrar: Ja det Är min hoj som är till salu.
För visso en bra bit från där du verkar bo, men med åskilligt mindre antal mil och en hel del prylar finns oxå. Priset är till viss del beroende på hur mycket extra prylar som följer med
http://www.blocket.se/uppsala/Triumph_675_Daytona_46044347.htm?ca=10&w=1.
Varför köpa en vanlig grå 07a som rullat bort åt 2000 mil, när du kan köpa en ovanlig blå 08asom gått under 1000 för ungefär samma pengar? :banana
 

AMID

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Daytona 675 -2006
Jag vet var det står en blå 08a som är uttagen 2010 och har gått knappt 1000 mil för lite mer än dom pengarna. Priset är som alltid på begagnat förhanglingsbart. Om du undrar: Ja det Är min hoj som är till salu.
För visso en bra bit från där du verkar bo, men med åskilligt mindre antal mil och en hel del prylar finns oxå. Priset är till viss del beroende på hur mycket extra prylar som följer med
http://www.blocket.se/uppsala/Triumph_675_Daytona_46044347.htm?ca=10&w=1.
Varför köpa en vanlig grå 07a som rullat bort åt 2000 mil, när du kan köpa en ovanlig blå 08asom gått under 1000 för ungefär samma pengar? :banana

Tack för tipset @nderz! Precis som du säger verkar din hoj vara väldigt fin med bra utrustning och lågt miltal. Jag kommer att göra en koll idag på den som gått 3700 och se hur skicket är på den. Det är så jobbigt att det är ca 60 mil enkel resa bort till dig :gråta

Jag får nog se det som ett sista alternativ i dagsläget. Med ny hoj "behöver" man ju nya kläder också... :glömdet
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Tack för tipset @nderz! Precis som du säger verkar din hoj vara väldigt fin med bra utrustning och lågt miltal. Jag kommer att göra en koll idag på den som gått 3700 och se hur skicket är på den. Det är så jobbigt att det är ca 60 mil enkel resa bort till dig :gråta

Jag får nog se det som ett sista alternativ i dagsläget. Med ny hoj "behöver" man ju nya kläder också... :glömdet

Se det så att du kan skaffa kläder på Lelles i Uppsala när du ändå är där i krokarna och sedan kan du köra hem hojen ;)
Alltså är den bara en tågresa bort. Tror nog att @nderz kan få ner hojen till Uppsala om det bara är det.

Äh, massa extraprylar ja. Skicka med Bussgods...
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Se det så att du kan skaffa kläder på Lelles i Uppsala när du ändå är där i krokarna och sedan kan du köra hem hojen ;)
Alltså är den bara en tågresa bort. Tror nog att @nderz kan få ner hojen till Uppsala om det bara är det.

Äh, massa extraprylar ja. Skicka med Bussgods...

Klart det går att fixa
 

AMID

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Daytona 675 -2006
Klart det går att fixa

Det blev den som var lite närmre =).

Jag blev störtkär i den. Underbart skick för en bra peng. Jag kunde inte bli mer nöjd! Köpte den på fredagen och nu söndag kväll har den gått 45 mil längre! ::rock
Vilken maskin! :kär

Känslan av ständiga blickar, folk som vevar ner rutorna när man kör förbi och farsor som går rundor när den är parkerad. Jag är glad! :banana

2013-05-10 17.51.48small.jpg
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Det blev den som var lite närmre =).

Jag blev störtkär i den. Underbart skick för en bra peng. Jag kunde inte bli mer nöjd! Köpte den på fredagen och nu söndag kväll har den gått 45 mil längre! ::rock
Vilken maskin! :kär

Känslan av ständiga blickar, folk som vevar ner rutorna när man kör förbi och farsor som går rundor när den är parkerad. Jag är glad! :banana

View attachment 385221

Grattis och välkommen i gänget
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Det blev den som var lite närmre =).

Jag blev störtkär i den. Underbart skick för en bra peng. Jag kunde inte bli mer nöjd! Köpte den på fredagen och nu söndag kväll har den gått 45 mil längre! ::rock
Vilken maskin! :kär

Känslan av ständiga blickar, folk som vevar ner rutorna när man kör förbi och farsor som går rundor när den är parkerad. Jag är glad! :banana

View attachment 385221

Grattis till köp av en härlig hoj.
Visst gör det grymt mycket för självkänslan när folk står och tittar på hojen, kommer och frågar, försöker hänga med en på motorvägen och man ser barnen trycker nyllet mot rutan för att se mer, frågar om de får ta ett kort på hojen osv....

Något jag tycker förhöjer hojens design är Watsen blinkers lackade i rätt färg.
Kostar en busing men fan vad snygga de är.
Bara att beställa här...
http://www.watsendesign.com/Triumph_Products/Triumph_New.htm
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Det blev den som var lite närmre =).

Jag blev störtkär i den. Underbart skick för en bra peng. Jag kunde inte bli mer nöjd! Köpte den på fredagen och nu söndag kväll har den gått 45 mil längre! ::rock
Vilken maskin! :kär

Känslan av ständiga blickar, folk som vevar ner rutorna när man kör förbi och farsor som går rundor när den är parkerad. Jag är glad! :banana

View attachment 385221

Oh, det där är ju min gamla hoj. Det tog inte lång tid för Triumph Center att sälja den :) Vad fick du ge för den om man får fråga? Mest nyfiken på hur blåst jag blev med mitt inbyte :D
 

Mr Triumph

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -09
Hej! Nån som vet var man kan köpa röda kopplings- och bromsgrepp till daytona 675 -09?? Svarta har jag funnit men de är inte aktuella för min del... håller på att "fixa" till trajjan....
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top