Triumph Daytona 955i - tråden

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Cebeärr600 skrev:
2417200 är det någon som har en vettig beskrivning hur man delar för att komma åt den?

mvh

Andreas

Ursäkta mitt frånfälle, har inte haft internet på några dagar...
Ta motorn ur ramen, (ta bort allt som inte bör sitta kvar)
Ta bort kopplingskåpa, tråg, ev. vattenpump, mm + allt som kan vara i vägen.
Du har torxbultar i 2 storlekar på ovan-och undersidan av motorn.
Minns ej hur många av varje, står i Haynes dock.
Ha motorn uppochner när du klyver den, då ligger växellåda, mm kvar.
När du fått bort undre delen uppåt ligger balansaxeln där, helt näck.
Se till att täta enl. boken innan du monterar ihop allt.
Och skaffa en momentnyckel om du inte redan har en.
Har inte tillgång till så mkt info nu, men som sagt, en Haynes eller en Triumphmeck kan nog ge dig mer kött på benen.

Have fun!
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Lossa motordrev Daytona 595 97

Hej jag behöver hjälp med hjulmuttern bak och drevet på motorn. Vid lossning av dessa, skruvar man med eller moturs.

//Fransson
 

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Falun
Hoj
CBR600RR -05, Gixxer 7/11 and a Husa 650 i små små bitar
Fransson skrev:
2584321 Hej jag behöver hjälp med hjulmuttern bak och drevet på motorn. Vid lossning av dessa, skruvar man med eller moturs.

//Fransson


Hjulmuttern är iaf högergängad.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Fransson skrev:
2584321 Hej jag behöver hjälp med hjulmuttern bak och drevet på motorn. Vid lossning av dessa, skruvar man med eller moturs.

//Fransson

Tjena!
Gängad som vilken annan mutter som helst.
Dra av den med kedjan på, annars kan det bli knepigt om du inte har någon mutterknackare...
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Tjena! Har någon här aning om var man kan få tag på bromsskivor fram till en Daytona 955 -02 (NS). Mina skivor är rätt ordentilgt skeva. Är egentligen sugen på waweskivor. Har ni några tips?
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
IQ skrev:
2609087 Tjena! Har någon här aning om var man kan få tag på bromsskivor fram till en Daytona 955 -02 (NS). Mina skivor är rätt ordentilgt skeva. Är egentligen sugen på waweskivor. Har ni några tips?

Triumph Center i Linköping har nya Braking Wave skivor för 2000;- stk. Finns nog i andra butiker också.
.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jo, jag märkte det. Har just beställt nya därifrån, fast de blev lite dyrare (inte så mycket dock). Funderar även på bygga streetfighter av tjajan ett tag i alla fall. Funderar på om någon har delar till detta på lager och vill bli av med :rolleyes: . Läste även ett reportage om någon tidning om en kille i UK som sålde tubosatser. Vet någon vad firman hette?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
IQ skrev:
2616624 Jo, jag märkte det. Har just beställt nya därifrån, fast de blev lite dyrare (inte så mycket dock). Funderar även på bygga streetfighter av tjajan ett tag i alla fall. Funderar på om någon har delar till detta på lager och vill bli av med :rolleyes: . Läste även ett reportage om någon tidning om en kille i UK som sålde tubosatser. Vet någon vad firman hette?


Här kan du beställa kompressorkit iaf:
http://www.dynomite.co.uk/Dynosite/HTMLfiles/triumph.html
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Jag hade en av de vanliga "intekunnasovailen" igen.
Så då (eftersom jag är hemma 2 v) gick jag lös och testade alternativ till cross-styret. Det vart ju som mest skit. Tänkte vända cliponet uppåner, men då pekar det ju ganska fel, mest pga att kronan är i vägen.
Är det nån som testat nån intressant variant?
Annars må ni ha ett gått nytt, moppen startade iaf när den fick ström :)
Om jag inte visste bättre skulle jag tro jag gjort nåt rätt, till slut... :p

Gytt nått yr på er!
 

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Är lite sugen på en 955 års -01 uppåt? (kanske är ngt år nyare årsmodell att föredra?) , tänkte ev lägga ungefär 60.000:-.

Hur ställer sig dessa prestandamässigt mot tex R1 , GSX-R 1000 , CBR etc?

Service mässigt kostnad ?, reservdelar, försäkring?, "styling" prylar?

Är ute efter en bussig o rapp gathojj som ska kunan rastas på banan när tillfället bjuds.

Tar gärna födelar resp nackdelar mot ovannämnda hojjar ur opartisk synpunkt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Insämmer i ovanståendes frågor. Varför kostar de typ 20% mindre än motsvarande japansk hoj? 955 alltså.
 

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Är lite sugen på en 955 års -01 uppåt? (kanske är ngt år nyare årsmodell att föredra?) , tänkte ev lägga ungefär 60.000:-.

Hur ställer sig dessa prestandamässigt mot tex R1 , GSX-R 1000 , CBR etc?

Service mässigt kostnad ?, reservdelar, försäkring?, "styling" prylar?

Är ute efter en bussig o rapp gathojj som ska kunan rastas på banan när tillfället bjuds.

Tar gärna födelar resp nackdelar mot ovannämnda hojjar ur opartisk synpunkt.



Finns det kanske ngn "köpråd" tråd btw ang Daytona?
 

Mikeyboomboom

Vägpiskare
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Partille
Hoj
Daytona 955
955

Är lite sugen på en 955 års -01 uppåt? (kanske är ngt år nyare årsmodell att föredra?) , tänkte ev lägga ungefär 60.000:-.

Hur ställer sig dessa prestandamässigt mot tex R1 , GSX-R 1000 , CBR etc?

Service mässigt kostnad ?, reservdelar, försäkring?, "styling" prylar?

Är ute efter en bussig o rapp gathojj som ska kunan rastas på banan när tillfället bjuds.

Tar gärna födelar resp nackdelar mot ovannämnda hojjar ur opartisk synpunkt.


Jag har en 955a NS 01 (02 spec)... Jag e grymt nöjd med hojen. Den har rullat snart 1300 mil. Försäkringen för mig som bor i Göteborg (klass 1) ligger på ca 1300kr/mån halvförsäkrad. Acceleration och hastigheter kan lätt mäta sig med R1 och CBR...... Beror nog mestadels på föraren :yoparty

E du intresserad av att köpa så PM:a mig för mer info... :tummenupp
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Är lite sugen på en 955 års -01 uppåt? (kanske är ngt år nyare årsmodell att föredra?) , tänkte ev lägga ungefär 60.000:-.

Hur ställer sig dessa prestandamässigt mot tex R1 , GSX-R 1000 , CBR etc?

Service mässigt kostnad ?, reservdelar, försäkring?, "styling" prylar?

Är ute efter en bussig o rapp gathojj som ska kunan rastas på banan när tillfället bjuds.

Tar gärna födelar resp nackdelar mot ovannämnda hojjar ur opartisk synpunkt.


Jag har numera en Daytona 955i 02. Hade en R1:a -99 innan. Daytonan är en hoj med mer karaktär. Prestandan rakt fram är i princip samma som R1:an. Kanske lite tröttare efter 250 blås... Triumphen är ju lite tyngre (framförallt i framänden) och går inte lika lätt upp på bakhjulet som R1:an. Dock så är den betydligt stabilare och jag har inte kännt några tendenser till styrslag med denna. Motormässigt har Daytonan lite klenare mellanregister, men på topp går den minst lika bra som min förra R1:a -99. Jag tycker dock att det är kul med en liten effektpuckel uppåt 8-9000 varv.
Skulle vilja sammanfatta så här. En R1:a är roligare och obekvämare. Skulle man köra mycket på bana skulle jag dock välja den. I vanliga trafiken gillar jag dock Daytonan bättre. Bättre vindskydd och kåpa, samt med ett riktigt mysigt ljud.
Personligen gillar jag Daytonan bättre. Tycker att den har mycket karaktär, samt att det inte är in dussinhoj på samma sätt. Inte lika vass chassiemässigt, men annars genomtrevlig och mycket hoj för pengarna.
 

Andy-a

...Kör med insidan av skallen...
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Trajja 955i -99 streetfighter-såld. Ducce Monster 900
Tjena på er

Har en Daytona 955i -99 som ja byggt om lite nätt...men.
Tycker det motoslamrar/rasslar lite från motorn.. vet inte om det kan vara ventilskrammel eller något annat som låter.
Hur låter era maskiner i samma årsmodeller. ?
Rasslar de o låter lite eller är de tysta o fina i motorn ?

Samt är det någon som vet vart man kan beställa större bakdrev än 43 osv. Det är ju nackdelen med att köra trajja.. det är så dåligt med lull lull till dem.

//Andy
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top