Triumph Daytona 955i - tråden

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Ne, men Majti...
Förstår ditt inlägg.
Jag lägger över skulden på StAnger som inte kunde låta bli å snacka.
diskussionen kring freewheel slutar här ---> | <---

En bra fråga jag har till er daytonare är; vart kan man för en bra penning komma över nya relän till 595/955 97-98? och hur vet man vart de ska sitta?

Jag följde ju förra ägarens råd om att åka till biltema och tjacka nya, men efter bytet funkar inte ens lyset :huvet

Sen har jag problem med tomgångsmotorn (tror jag).
Det är så att när hojjen blivit varm, känns det inte riktigt att den slår av på gasen när man läpper rullen. Den motorbromsar alltså lite samt att tommgången ibland är uppe i 2000 rpm...
Ska man kanske koppla ihop mina 2 problem?
Byt relän, så löser det andra sig?
 
Last edited:

Lg

Yes its an STI....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
California, Santa Cruz, USA
Hoj
Honda CBR1000RR, YZ 450F 10, 133 Lucky, CRF450R 09, Subari WRX STI 07
StAnger skrev:
Det kliar i fingrarna och jag vill så gärna skriva ner alla mina erfarenheter om Daytonan. Men i denna tråd ska jag nog skona er eftersom jag har nog skrivit ner alla andra trådar som finns om denna cykel...

...och nej då...jag är inte alls bitter...



...kan inte låta bli riktigt. Freewheel är en vandrande katastrof!


Jag har lika svårt själv :gnissla ,det är..åhh..nej, det finns inga ord att beskriva denna "motorcykel". Listan kan göras,ja..den kan göras jävligt lång.
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
t.otte skrev:
Ne, men Majti...
Sen har jag problem med tomgångsmotorn (tror jag).
Det är så att när hojjen blivit varm, känns det inte riktigt att den slår av på gasen när man läpper rullen. Den motorbromsar alltså lite samt att tommgången ibland är uppe i 2000 rpm...

Kan vara trottelreferensvärdet. Sitter en givare som läser av hur trottlarna står och skickar info till ECU:n. Givaren måste ha ett referensvärde för att veta vad som betyder trottlarna stängda. Om värdet nollställts (kan hända om man drar på tändningen med givarkontakten ur eller om man har glapp nånstans), kommer ECU:n att köra lite på känn eftersom den inte får ett vettigt värde av givaren. Detta resulterar i hög tomgång då hojen blivit varm. Trottelreferensvärdet går att ställa enkelt med Tuneboy (diagnostic).

Om detta verkligen är ditt problem vet jag inte, men det verkar så. I programmet Tuneboy (diagnostic) finns också ett test att köra för att se om tomgångsmotorn fungerar som den ska.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
StAnger skrev:
...skvallerbyttabingbång :tungan
hihi :hihi

rogka566 skrev:
Kan vara trottelreferensvärdet. Sitter en givare som läser av hur trottlarna står och skickar info till ECU:n. Givaren måste ha ett referensvärde för att veta vad som betyder trottlarna stängda. Om värdet nollställts (kan hända om man drar på tändningen med givarkontakten ur eller om man har glapp nånstans), kommer ECU:n att köra lite på känn eftersom den inte får ett vettigt värde av givaren. Detta resulterar i hög tomgång då hojen blivit varm. Trottelreferensvärdet går att ställa enkelt med Tuneboy (diagnostic).

Om detta verkligen är ditt problem vet jag inte, men det verkar så. I programmet Tuneboy (diagnostic) finns också ett test att köra för att se om tomgångsmotorn fungerar som den ska.

Ahaaa!
Låter rimligt...
Den där Tundboy låter ju aldeles utomordentlig!
Finns det någon i sthlm-trakten som kan låna mig en kabel mellan PC och ECU nån gång under vintern?
Bättre att ivestera kanske, men det är ju så JÄVLA mycket!!!
Tror ni man kan köra TVÅ program samtidigt?
Jag har ju ett standalone-system för extrasprutet.

Lg skrev:
Jag har lika svårt själv :gnissla ,det är..åhh..nej, det finns inga ord att beskriva denna "motorcykel". Listan kan göras,ja..den kan göras jävligt lång.
Herregud...
spare us!
:hihi Diskussionen kring hurvida Daytonan är en dålig hoj för de som inte vet hur motorcyklar
fungerar slutar här ----> | <----
 
Last edited:

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
t.otte skrev:
Låter rimligt...
Den där Tundboy låter ju aldeles utomordentlig!
Finns det någon i sthlm-trakten som kan låna mig en kabel mellan PC och ECU nån gång under vintern?
Bättre att ivestera kanske, men det är ju så JÄVLA mycket!!!

Programmet låses till ditt ECU nummer. Därför funkar inte lånad kabel". Man skickar ECU numret till Tuneboy-tillverkaren och får mjukvarunycklar tillbaka.
Som sagt: Mjukvarunyckel för Diagnostic är gratis men för Edit kostar den.
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
t.otte skrev:
Tror ni man kan köra TVÅ program samtidigt?
Jag har ju ett standalone-system för extrasprutet.

Ehh? Har du en extra ECU som styr ett extra sprut? Förklara.
Tror inte det ska vara något problem att få två program att rulla på samma Dator bara du kopplar dem mot olika portar. Inte provat iofs.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
rogka566 skrev:
Ehh? Har du en extra ECU som styr ett extra sprut? Förklara.
Tror inte det ska vara något problem att få två program att rulla på samma Dator bara du kopplar dem mot olika portar. Inte provat iofs.

Jag har ju en EFI som drivs från strömmarna som går till en av originalspridarna. Jag har ju Tujbo så jag behöver ju lite extra soppa (typ mer än dubbelt) :yoparty
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
t.otte skrev:
Jag har ju en EFI som drivs från strömmarna som går till en av originalspridarna. Jag har ju Tujbo så jag behöver ju lite extra soppa (typ mer än dubbelt) :yoparty

Varför vill du då köra två program? Det är ju mappingsmatriserna för ECU:n som styr EFI:n till originalspridarna du kan ställa med Tuneboy. Eftersom den extra EFI:n i praktiken är kopplad till samma ECU kan du väl inte styra den separat? :va Eller har jag missförstått det hela? :rolleyes:
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
rogka566 skrev:
Varför vill du då köra två program? Det är ju mappingsmatriserna för ECU:n som styr EFI:n till originalspridarna du kan ställa med Tuneboy. Eftersom den extra EFI:n i praktiken är kopplad till samma ECU kan du väl inte styra den separat? :va Eller har jag missförstått det hela? :rolleyes:

EFI:m känner endast av varvtalet på "triggern", men ECUn tror att världen är som vanligt. Den sprutar fortfarande in bensin jäntemot tryck och flödessensorn som sitter i original luftburken, men nu sitter de "i naturen" utanför plenum.

Det jag kan komma att ändra är tänningen (som jag frågade lite grejer om i ett tidigare inlägg), hur den ska spruta i förhållande till lufttryck och densitet (skulle vilja ett den var helt nollställd och inte gjorde några förändingar hur än trycket är) och även göra testerna vi talade om ovan.
Sen mappar jag sprutet med EFI:n som känner av laddtrycket. Det är det ända intressanta i mitt fall.
 

Lg

Yes its an STI....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
California, Santa Cruz, USA
Hoj
Honda CBR1000RR, YZ 450F 10, 133 Lucky, CRF450R 09, Subari WRX STI 07
Herregud...
spare us!
:hihi Diskussionen kring hurvida Daytonan är en dålig hoj för de som inte vet hur motorcyklar
fungerar slutar här ----> | <----[/QUOTE]


Jag tycker du borde göra en poll istället för att snacka om sånt du inte har en aning om. Dvs, hur motorcyklar SKA fungera.
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
Kul att se hur några alltid ska spy galla på "uddamärken"... Tänk om alla som har haft problem med sin gixxer gick in och skrev av sig i gsxr-trådarna, lika så med cbr- och R1-trådarna. -skulle inte bli mycket plats kvar för trådskaparna.
När jag sitter och läser turbotrådar så kan jag se en röd linje - i stort sett ALLA turbohojar får ett ras förr eller senare, vilket inte är så konstigt, så varför skulle tex Triumph eller Ducati vara annorlunda?
Ibland kan man ha tur med en maskin, ibland kan man ha otur. Så är det bara. Har man inte råd/tid/tålamod med lite strul ska man inte ha en sportmaskin, då ska man ha en volvo 240.

mektips: fimpa kåporna; lägre kg/hk.

Trajja råkkar!/J.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Häromdagen såg jag -någonstans- att det finns raisers till handtagen på Daytonan, men nu kan jag inte hitta var jag såg dem.

Någon som vet?

Och är det någon som vet om Triumph har alternativa mappningar till stock Daytona. Typ om man vill lägga vridet på lite lägre varv eller göra någon annan förändring.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
El Garto skrev:
Häromdagen såg jag -någonstans- att det finns raisers till handtagen på Daytonan, men nu kan jag inte hitta var jag såg dem.

Någon som vet?

Och är det någon som vet om Triumph har alternativa mappningar till stock Daytona. Typ om man vill lägga vridet på lite lägre varv eller göra någon annan förändring.
Hade raisers till min FÖRUT, tills ena GICK AV!
Så, av säkerhetsskäl, rekomenderas de inte.

Lg skrev:
Herregud...
spare us!
:hihi Diskussionen kring hurvida Daytonan är en dålig hoj för de som inte vet hur motorcyklar
fungerar slutar här ----> | <----


Jag tycker du borde göra en poll istället för att snacka om sånt du inte har en aning om. Dvs, hur motorcyklar SKA fungera.
3500 mil, nu med turbo
Det som har pajat är några relän... och så har jag kört av kedjan en gång. Men det kan man väl inte göra på en 250?
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
El Garto skrev:
Häromdagen såg jag -någonstans- att det finns raisers till handtagen på Daytonan, men nu kan jag inte hitta var jag såg dem.

Någon som vet?

Och är det någon som vet om Triumph har alternativa mappningar till stock Daytona. Typ om man vill lägga vridet på lite lägre varv eller göra någon annan förändring.

Triumphs mappningar är vad jag förstått en standardmapp till standardblås
och en mapp till öppnare blås. Jag mappade om min förra året hos Mitonga i Malmö, kostnad 400:- Hojen är märkbart rappare, känns som den svarar bättre på gasen, mindre ryckigt vid körning typ genom samhällen mm.
Tuneboy verkar vara super duper....Man kan även få hojen till bra mycket bättre med originalblås.
Här kommer lite mer matnyttigt. Det ena stället har du redan hittat El Garto

T955i.net
T595 om tuneboy- edit
 
Last edited:

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Här finns ett forum för just 955:an. 955i Forum

Det finns faktiskt en helsvensk del av forumet. :tummenupp
Grabbarna där kan Tuneboy utantill och de hjälper mer än gärna med Tuneboy frågor.
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
El Garto skrev:
Häromdagen såg jag -någonstans- att det finns raisers till handtagen på Daytonan, men nu kan jag inte hitta var jag såg dem.

Någon som vet?

Och är det någon som vet om Triumph har alternativa mappningar till stock Daytona. Typ om man vill lägga vridet på lite lägre varv eller göra någon annan förändring.

Den här tråden måste man ju vara med i. :)
raisers finns t.ex. här:
http://www.twobros.com/
liite dyrt kanske men funkar mycket bra.

det finns normalt set bara 1 mappning för std. och en för respektive trimrör
som triumph själva säljer.

vill du ha andra mappningar får du leta nån annastans än hos Triumph.

Jag har ganska lång erfarenhet av Daytona och har för tillfället 2 stycken.
en 01(gamla modellen) och en 03 som jag köpte ny i vintras,(bra pris... :) )

jag har hållt på och micklat med tuneboy/tuneedit i några år nu och
min uppfattning är att det är det bästa verktyg jag någonsin har köpt.

/peppe
www.t955i.net
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Totte skrev:
Har sett en massa på T595.net där folk gjort egna underseat och bland det finaste jag såg var ett underseat som gick ut genom baklampan:

http://www.t595.net/album/album.asp?album=5241

http://www.t595.net/album/album.asp?album=4919

Sen lite fina backspeglar:
http://www.t595.net/album/album.asp?album=5144

Någon som vet vart man kan få tag på en liiiiten ljuddämpare?
Funderade på att kanske ta ett beggat slip-on från en CBR 1000 rr...

Andra tips?
Jäklar vad läckert med piporna så där!
Jag hade lekt med tanken att bygga om mitt seatpipesystem så, men undrar lite över hur mkt man måste bygga om bakramen för att få plats med grejorna.
Någon som vet?
Sedan jagar jag en ensitskuts, så om någon har en liggandes eller vet av en, hör av er! :tummenupp (ja, det ska stajlas i vinter)
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Segstartad Triumph Daytona

--------------------------------------------------------------------------------

Nu när min hoj fortfarande står lite ute. (Väntar på att mitt nya förråd skall byggas) Jag har lite strul med att starta hojjen måste köra startmotorn ca 3 ggr a 15 sek innan den tänder upp ordentligt. När jag väl fått igång den måste jag låta den gå någon minut innan jag ens pelar på gasen annars riskerar den att dö. Någon som råkat ut för detta? Är det fullt normalt speciellt när den står ute som den gör nu?

Andy
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top