Triumph Daytona 955i - tråden

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Cebeärr600 skrev:
Segstartad Triumph Daytona

--------------------------------------------------------------------------------

Nu när min hoj fortfarande står lite ute. (Väntar på att mitt nya förråd skall byggas) Jag har lite strul med att starta hojjen måste köra startmotorn ca 3 ggr a 15 sek innan den tänder upp ordentligt. När jag väl fått igång den måste jag låta den gå någon minut innan jag ens pelar på gasen annars riskerar den att dö. Någon som råkat ut för detta? Är det fullt normalt speciellt när den står ute som den gör nu?

Andy
Det finns en uppsjö av saker som kan hända när en motorcykel står ute. Men Det som Daytonan har svårt med är Elen. Prova att byta tänningsreläet. Det var vad triumphs teknikchef gav mig som tips...

Annars är ju fukt i tank, insug, topp, och avgassystem inte jättebra.
Fixa förådet =)
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
jesseboy skrev:
Jäklar vad läckert med piporna så där!
Jag hade lekt med tanken att bygga om mitt seatpipesystem så, men undrar lite över hur mkt man måste bygga om bakramen för att få plats med grejorna.
Någon som vet?
Sedan jagar jag en ensitskuts, så om någon har en liggandes eller vet av en, hör av er! :tummenupp (ja, det ska stajlas i vinter)
Jag tror inte du bör ändra på bakre ramen om du ska göra sådär. Jag skulle nog dra upp pipotna efter ramens slut och sen igenom kåpan.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Totte skrev:
Jag tror inte du bör ändra på bakre ramen om du ska göra sådär. Jag skulle nog dra upp pipotna efter ramens slut och sen igenom kåpan.
Ska kolla in det, börjar ju bli illa om säsong gathojmässigt...
om jag börjar få fason på grejerna ska jag fota å lägga upp en tråd, det mest för att hjälpa mig, inte för att jag skulle va så ball...
För det är jag inte.

Dock är all hjälp välkommen, jag är ju föfan humanist ut i fingerspetsarna, även om jag låtsas kunna dra en svets ibland... :tummenupp
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Skicka upp grejerna bara! Men gör det här i Daytona-tråden... Då vet de på vilken hoj "trenden" startade :yoparty
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Totte skrev:
Skicka upp grejerna bara! Men gör det här i Daytona-tråden... Då vet de på vilken hoj "trenden" startade :yoparty

Tackar för stöd, det behövs... :rolleyes:
Men jag har fortfarande inte bestämt mig för hur jag ska lacka...
B R G eller Spitfiretema...
Känns nog som om jag lyckas med piporna så kan det kännas mer aktuellt med bling... Fan, vilken beslutsångest...
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
jesseboy skrev:
Tackar för stöd, det behövs... :rolleyes:
Men jag har fortfarande inte bestämt mig för hur jag ska lacka...
B R G eller Spitfiretema...
Känns nog som om jag lyckas med piporna så kan det kännas mer aktuellt med bling... Fan, vilken beslutsångest...

Tycker den här lacken är sjysst (Volvo R-Grön) när det ska va bling =)
Annars är mattsvart å race-rött alltid en vinnare :)

Va menar du med BRG?

Blir kanske röd ram för mig i vinter :hihi
 

Bifogat

  • R1 Volvo R.jpg
    R1 Volvo R.jpg
    64.9 KB · Visningar: 326

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
ÄNTLIGEN!!!!
En tråd som jag kan följa.
Ska själv bygga om och lacka i vinter.
Infällda blinkers och annat avgas var det tänkt.
Någon som har en aning om var jag köper
"highpipe" eller "underseat" avgassystem?

Totte-din hoj är riktigt snygg.

MVH Peter

BRG= British Racing Green.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Har börjat arbetet

Hade bara mobilen till hands, urusla bilder.

1. Fått på styret, dragit om slangar och kablar, måste dock köpa en längre bromsledning.

2. Monterat isär slutburken och börjat med nya fästen

3. Inte fullt lika naken...

4. Ska kapa burken, blir lättare att kunna svänga upp piporna genom lykthålet då.

5. Blir att kapa liiiite i bakramen bara för att få rätt "sväng" på piporna.
 

Bifogat

  • SP_A0224 (Medium).jpg
    SP_A0224 (Medium).jpg
    80.5 KB · Visningar: 164
  • SP_A0225 (Medium).jpg
    SP_A0225 (Medium).jpg
    61.1 KB · Visningar: 182
  • SP_A0226 (Medium).jpg
    SP_A0226 (Medium).jpg
    62.7 KB · Visningar: 153
  • SP_A0227 (Medium).jpg
    SP_A0227 (Medium).jpg
    65.5 KB · Visningar: 246
  • SP_A0229 (Medium).jpg
    SP_A0229 (Medium).jpg
    59.1 KB · Visningar: 193

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Totte skrev:
En bra fråga jag har till er daytonare är; vart kan man för en bra penning komma över nya relän till 595/955 97-98? och hur vet man vart de ska sitta?

Jag följde ju förra ägarens råd om att åka till biltema och tjacka nya, men efter bytet funkar inte ens lyset :huvet

Köpte vanliga reläer på Mekonomen. Där kostade dom 34:-/st och funkar precis lika bra.
Klart bättre pris/performance!
Http://www.mekonomen.se artikelnummer "40-ED009"
Du måste skära bort det lilla "handtaget" på den, men det är ju inte direkt avancerat :)


http://t955i.net/forums/ShowPost.aspx?PostID=2641
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Kul att det är så många som lägger in både frågor, svar och annat matnyttigt till oss alla :tummenupp

Själv jobbar jag ff med inkörningen av Daytonan. 130 mil har det blivit på 2 veckor. Bara 30 mil kvar till full inkörning.

Motorn börjar lossna mer o mer, den drar riktigt bra fr 4000 varv. Nu har jag inte testat att varava ut den i någon växel. Men vid ett tillfälle lät jag den gå upp till kring 10000 och precis innan jag slog av för att växla så märte jag att det hände något positivt där uppe.

Lite orolig blev jag när jag gasade full gas från relativt låga varv på 6:an och höll i en stund. Det verkar inte som att den varvar ut sådär jätteraskt då.
Men den kanske behöver full utvarvning på femman för att komma ordentligt på sexan.

Någon som kan ge lite info?
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
enkelsving på en NS daytona..02..funkar det?????

El Garto skrev:
Någon som kan ge lite info?

Hej har en daytona 955 NS från 2002... rätt nöjd med den det är bara att jag
saknar enkelsvingen från tidigare daytona modeller 97-01
min fråga är passar enkelsvingen på ns i med att det är samma ram som
på de tidigare modeller med enkelsving.......

kan nån som är lite kunnig på traja svara på detta...man kanske behöver byta även till 97-01 fjädring vad vet jag.......

vill ha enkelsving det är så läckert.....har inte råd att köpa nya ns med enkelsving....

så det blir bara att bygga såg en annons på blocket svingarm till daytona 955. 97-01 3500 sk.....


ge mig lite tips och ideer.....
mvh....
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
jojje skrev:
Hej har en daytona 955 NS från 2002... rätt nöjd med den det är bara att jag
saknar enkelsvingen från tidigare daytona modeller 97-01
min fråga är passar enkelsvingen på ns i med att det är samma ram som
på de tidigare modeller med enkelsving.......

kan nån som är lite kunnig på traja svara på detta...man kanske behöver byta även till 97-01 fjädring vad vet jag.......

vill ha enkelsving det är så läckert.....har inte råd att köpa nya ns med enkelsving....

så det blir bara att bygga såg en annons på blocket svingarm till daytona 955. 97-01 3500 sk.....


ge mig lite tips och ideer.....
mvh....
Det går att montera enkelsvingen från de äldre modellerna.
Jag rekommenderar dock inte att använda deras stötdämpare. Köp något bättre.
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
Sweedo skrev:
Det går att montera enkelsvingen från de äldre modellerna.
Jag rekommenderar dock inte att använda deras stötdämpare. Köp något bättre.


tack för det snabba svaret....kan du utveckla lite ditt svar....please..
det går att ta svingen från tidigare modell.... vad rekomenderar du för fjädring??
1.är det inte samma fjädring på ns och 955?
2.är det nåt mer som behövs byta typ.kedja..längre,kortare..
3.vart kan man köpa hylsan för att kunna lossa på svingen..verkar vara speciall.....

tack för dina tips.... om nån har bilder på själva isärtagning av svingen posta gärna här........

tack
:tungan
 

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Ort
sthlm
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Har iofs inga vindbrytare på min men jag kan varmt rekommendera...

1. vill man inte pilla så mycket med mappning själv (som mig), köp en powercommander och låt ngn köra en runda på dyno med den...resultatet blir en helt ny hoj!

2. www.racecomp.com.au ....grymt mycket fint kolfibergodis...fråga mig om kvalitén...

3. Ta bort kåporna! :öl
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
Infamous skrev:
Har iofs inga vindbrytare på min men jag kan varmt rekommendera...

1. vill man inte pilla så mycket med mappning själv (som mig), köp en powercommander och låt ngn köra en runda på dyno med den...resultatet blir en helt ny hoj!

2. www.racecomp.com.au ....grymt mycket fint kolfibergodis...fråga mig om kvalitén...

3. Ta bort kåporna! :öl

Jag har hört att powercommander inte gör så mycket för våra hojar. Du tycker alltså att det är värt investeringen?
Var gjorde du jobbet? Freewheel?

/J.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
jesseboy skrev:
Hade bara mobilen till hands, urusla bilder.

1. Fått på styret, dragit om slangar och kablar, måste dock köpa en längre bromsledning.

2. Monterat isär slutburken och börjat med nya fästen

3. Inte fullt lika naken...

4. Ska kapa burken, blir lättare att kunna svänga upp piporna genom lykthålet då.

5. Blir att kapa liiiite i bakramen bara för att få rätt "sväng" på piporna.
Fan va fint!
Det där blir spännande att se!
Har du gjord dämpen själv?
Perifererat rör?

Fler bilder!
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Totte skrev:
Fan va fint!
Det där blir spännande att se!
Har du gjord dämpen själv?
Perifererat rör?

Fler bilder!

Blev en tråd på SF-forumet...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=99415
Dämparen satt redan, ska bygga om den, det är 2 perforerade rör i en oval alutub. Lite onödigt fet, men...

En mekfråga:
Min Traja sölar en aning precis där kopplingsarmen går in i kåpan, Antar att det är en o-ring eller liknande som e väck?
Är det så enkelt att byta som jag tror?
 
Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
jojje skrev:
tack för det snabba svaret....kan du utveckla lite ditt svar....please..
det går att ta svingen från tidigare modell.... vad rekomenderar du för fjädring??
1.är det inte samma fjädring på ns och 955?
2.är det nåt mer som behövs byta typ.kedja..längre,kortare..
3.vart kan man köpa hylsan för att kunna lossa på svingen..verkar vara speciall.....

tack för dina tips.... om nån har bilder på själva isärtagning av svingen posta gärna här........

tack
:tungan
1. samma och samma... det passar... vilket betyder följande: svingen passar.
länkarna till fjädringen passar, men det är olika längd på de till nyare daytona och gamla(innan 01). stötdämparen på en nyare daytona med enkelsving är 1 cm. längre än till gamla daytona.
för att få det hela och lira på bästa sätt, bör du ha bottenlänk och stötdämpare till en Daytona(med enkelsving) efter 01. eftersom orginaldämparen inte är någon höjdare rekomenderas dämpare från känd svensk firma.+ gaffelfjädrar från samma firma samtidigt, då blir resultatet mycket bättre.
2. troligen inte.
3. hylsa? hade för mig att det var en fetstor insex... men jag kan ha fel.
 

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Ort
sthlm
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Lt Jake skrev:
Jag har hört att powercommander inte gör så mycket för våra hojar. Du tycker alltså att det är värt investeringen?
Var gjorde du jobbet? Freewheel?

/J.

en riktigt stor skillnad. du kan få prova min till sommaren... :öl

jag köpte PCiii från USA och mappade den på MCvaruhuset, vet inte om jag kan rekommendera dom, låste in hojen den finaste helgen i juni... :)

kostnaden hamnade runt 4500 med PC, filter och mappning...

Z på t955i.net mappade sin MV på ngt annat ställe, verkade skysstare...
 

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
WindDrifter skrev:
vart beställer man en bottenlänk... och det ska va en till arsmodell 01 och framåt med enkelsving.....

vad kan det kosta???
vad blir resultat om man kör med bottenlänk från en t595 från 98 och en öhlins bakdämpare det är väl det du syftar på....alltså sätta dit 98 ans länk och dämpare... påverkar det köregenkaperna och på vilket sätt????

mvh..
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top