Triumph Speed Triple-tråden.

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Hojlös...
Många gånger kan det vara att mc:n har bytt ägare inom familjen bara för att få ner försäkringen tex...
Jag tror att man kunde ringa vägverket å få ut vilka som har stått som ägare på hojen å då kan man se om det är inom familjen eller ej...
Men är den bara servad ordentligt så ska det nog inte vara några problem...
Kom inte ihåg om det var stora servicen vid 4000 mil men det kan man ju dra av på priset om man vill...
Annars är det en kanoncykel ångrar lite att jag gjorde av med min men vem vet det kanske inhandlas en sån igen någongång....
Den jag hade va en 03:a s3 som var bodykitat å diverse små prylar på...
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Minns inte om detta redan behandlats i någon av de tidigare 100 sidorna i tråden (har läst alla faktiskt...), så jag ger mig ut på svag is och ställer denna fråga:

Vad kör/har ni kört med för utväxling på era Triplar?

Min är just nu original, 18/42, men jag bryr mig absolut inte om en toppfart på 259 (teoretisk), utan skulle gärna ha en mycket rappare hoj som är ännu mera lättwheelad och ha en toppfart på typ 220.

En passlig drevning, som skulle ge en teoretisk toppfart på 229 är ju 17/45, vilket jag hört ska funka ganska bra.
Dock har jag förstått att 17 fram kan börja skava på svingskyddet, men det råder dock delade meningar om det.

Någon här som provat 17/45 eller någon annan rolig utväxling och har några synpunkter?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
... Någon här som provat 17/45 eller någon annan rolig utväxling och har några synpunkter?

När jag funderade på samma sak så tror jag att råden jag fick vara ett ner fram, två upp bak... dvs 17/44? Dock har jag bara ändrat till 17 fram. Har inte märkt av några bekymmer än men får väl se när jag har kört lite mer...
 

Macfly

AEQUITAS VERITAS
Gick med
27 May 2006
Ort
Isla de muerte
Hoj
Triumph Speed triple -01 Med Daytona rova
När jag funderade på samma sak så tror jag att råden jag fick vara ett ner fram, två upp bak... dvs 17/44? Dock har jag bara ändrat till 17 fram. Har inte märkt av några bekymmer än men får väl se när jag har kört lite mer...

Någon som vet vart man får tag på 44 eller 45 kuggs bakdrev? :va
 
Last edited:

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
Kollade motorolja idag och såg att den är längst ner på stickan nästan under minni inte bra. Så är verkligen dax att fylla på fick den bytt vid 100 mil och hojen har nu gått 300 så kanske itne så konstigt att den tagit lite olja. Men frågan är fan vilken olja jag ska ha på har ingen aning vilken dom har fyllt på den på servicen på Triumph center någon som kan det här med oljorna. Är ju eh helsyntetisk något annat kan jag inte tänka men måste jag ha sama märke som den oljan som är i nu ?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Kollade motorolja idag och såg att den är längst ner på stickan nästan under minni inte bra. Så är verkligen dax att fylla på fick den bytt vid 100 mil och hojen har nu gått 300 så kanske itne så konstigt att den tagit lite olja. Men frågan är fan vilken olja jag ska ha på har ingen aning vilken dom har fyllt på den på servicen på Triumph center någon som kan det här med oljorna. Är ju eh helsyntetisk något annat kan jag inte tänka men måste jag ha sama märke som den oljan som är i nu ?

Läs oljetrådarna i Mekforumet.

Kör själv på Bilteams racingolja.
 

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
Läs oljetrådarna i Mekforumet.

Kör själv på Bilteams racingolja.

jo sitter just nu och läser i den men det är svårt som fan står i manualen att det ska vara 10W/40 eller 15W/50 och API SH eller högre och Jaso MA.
Det svåra är ju att vetta vilken av dom jag har i nu och om man kan blanda dessa två ?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
jo sitter just nu och läser i den men det är svårt som fan står i manualen att det ska vara 10W/40 eller 15W/50 och API SH eller högre och Jaso MA.
Det svåra är ju att vetta vilken av dom jag har i nu och om man kan blanda dessa två ?

Du kan blanda utan problem, själva blandningen utgör aldrig något problem.
Av de 2 oljorna kan du nog också välja vilken som då bådas viskositetsspann utan problem täcker in de förhållanden som vi kör i (knappast några extrema temperaturer på något håll).
Den nyare oljan är möjligtvis snäppet bättre mtp dess nyare klassningar.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Lelles MC säljer 17/18/19 fram för 155kr/st och 42/43/45 bak för 339kr/st.

Ah, kostar inte bakdrevet mer än så!? Kanske man skulle ta och prova att byta det med... Har inte kollat på cykeln, räcker det med att plocka bort bakhjulet och för att komma åt och byta bakdrevet? (Eller måste man lossa på mer än så?)
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Ah, kostar inte bakdrevet mer än så!? Kanske man skulle ta och prova att byta det med... Har inte kollat på cykeln, räcker det med att plocka bort bakhjulet och för att komma åt och byta bakdrevet? (Eller måste man lossa på mer än så?)

Speed Triplen är ju världens lättaste hoj att byta drev på. Det enda du behöver skruva loss är de 6 (eller är det 7?) muttrarna som håller drevet.
Enklare än så kan det knappast bli. (Du behöver mao. inte skruva bort bakhjulet. Eller något annat för den delen.)

Edit: Rätta mig gärna om jag har fel. Men så tycker jag det ser ut som iaf. :tungan Har aldrig bytt själv.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Slacka kedjan max sedan lossar du dom 6 muttrarna (insex på baksidan). Kan va bökigt att få av kedjan men det löser du.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Speed Triplen är ju världens lättaste hoj att byta drev på. Det enda du behöver skruva loss är de 6 (eller är det 7?) muttrarna som håller drevet.
Enklare än så kan det knappast bli. (Du behöver mao. inte skruva bort bakhjulet. Eller något annat för den delen.)

Edit: Rätta mig gärna om jag har fel. Men så tycker jag det ser ut som iaf. :tungan Har aldrig bytt själv.

Baah, javisst f-n, drevet sitter så klart på utsidan av svingen... Fick för mig att den satt mellan hjul och sving (som på en dubbelsving...) :dummer

Ja, onekligen lätt fixat! Det blir nog byte lite senare i vår! :yoparty
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Klarar originalkedjan 45 drevet med bara justering? Funderar iofs på att byta hela drivpaketet men det är bra att veta även då. Om jag kommer ihåg rätt så är original på 106 länkar.
 

Macfly

AEQUITAS VERITAS
Gick med
27 May 2006
Ort
Isla de muerte
Hoj
Triumph Speed triple -01 Med Daytona rova
Klarar originalkedjan 45 drevet med bara justering? Funderar iofs på att byta hela drivpaketet men det är bra att veta även då. Om jag kommer ihåg rätt så är original på 106 länkar.

Tänkte beställa 45 kuggs bakdrev och ska ta en kedja på en gång, men vad ska det vara för kedja?
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Klarar originalkedjan 45 drevet med bara justering? Funderar iofs på att byta hela drivpaketet men det är bra att veta även då. Om jag kommer ihåg rätt så är original på 106 länkar.

Från thespeedtriple.com:
kuhlka skrev:
stock chain length;
18/42
18/43
18/44
17/45

Add a link;
18/45

Så för att svara på din fråga: Ja, originalkedjan bör klara 17/45.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Från thespeedtriple.com:


Så för att svara på din fråga: Ja, originalkedjan bör klara 17/45.

Hepp... Dubbelkolla 17/45 det kanske är (för?) tight.

Råkade se följande citat i en tråd på t595.net, men det kanske inte är samma längd på kedjorna på en äldre daytona (?). Men tänkte nämna det här iaf så får ni avgöra själva:
--> "Went to a 17T in front and that eliminated that slight slip of the clutch from a stop. Tried a 45T rear but it wouldnt fit with the factory chain. Thinking of getting a 44T for the rear and that should work. The 45 was very close but no cigar." +
--> "I went 2 up on the back..1 down on the front. It rocks!" (Det sistnämnda = 17/44.)
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Hepp... Dubbelkolla 17/45 det kanske är (för?) tight.

Råkade se följande citat i en tråd på t595.net, men det kanske inte är samma längd på kedjorna på en äldre daytona (?). Men tänkte nämna det här iaf så får ni avgöra själva:
--> "Went to a 17T in front and that eliminated that slight slip of the clutch from a stop. Tried a 45T rear but it wouldnt fit with the factory chain. Thinking of getting a 44T for the rear and that should work. The 45 was very close but no cigar." +
--> "I went 2 up on the back..1 down on the front. It rocks!" (Det sistnämnda = 17/44.)

Jag tänker iaf beställa 17/45 från Lelles och kommer väl lägga på det den 29e eller 30e. Återkommer med resultat då. :)
 

Macfly

AEQUITAS VERITAS
Gick med
27 May 2006
Ort
Isla de muerte
Hoj
Triumph Speed triple -01 Med Daytona rova
Har precis beställt ett 45 kuggs drev från lelles, har ett 17 framdrev sen tidigare, sen är det beställt ett renthal fatbar, tag metal risers och ett K&N filter. fick hem mina svarta barend speglar från Jack lilley,så nu sitter man bara å väntar på ratten :tuttar



62812-01.jpg
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top