Triumph Speed Triple-tråden.

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Vicket underbart ljud....... Precis satt på min nya Zard slipon. Lät riktigt bra tyckte jag. Tog ur db killer och wow. nu börjar det hända nåt. F-n vicken tid det tar innan speedy blir varm. Åker ut försiktigt och håller mig runt 3k. När mätarn visar tre streck så petar jag ner ett par hack och låter trean andas. Helvete vicket underbart ljud. Såg att bilister och annat löst folk började titta och då vet man att man hörs. Tyvärr så vart det en kortare tur. Åker på semester inatt (vilken tidpunkt...) Får vänta en vecka till nästa start. Längtar......
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
sprid budskapet :yoparty
Vicket underbart ljud....... Precis satt på min nya Zard slipon. Lät riktigt bra tyckte jag. Tog ur db killer och wow. nu börjar det hända nåt. F-n vicken tid det tar innan speedy blir varm. Åker ut försiktigt och håller mig runt 3k. När mätarn visar tre streck så petar jag ner ett par hack och låter trean andas. Helvete vicket underbart ljud. Såg att bilister och annat löst folk började titta och då vet man att man hörs. Tyvärr så vart det en kortare tur. Åker på semester inatt (vilken tidpunkt...) Får vänta en vecka till nästa start. Längtar......
 

eddan

måste lära mig wheela o börna....
Gick med
27 Aug 2006
Ort
lite varstans här o där
Hoj
RGV 250 från 92 o ktm 450 EXC
Hur många är vi som kör Speed Triple i Göteborg?

Hade varit kul att dra ihop ett gäng o sticka ut o köra ngn dag :yoparty

hallå hojsan! åker runt på en triple i gbg, undrade precis om jag har vart den enda... :D men det e ju nice att vi e fler! säg bara till så hakar jag på!
och om nån funderar på att skaffa ZARD.... KÖP! goaste brölet man kan ha :D
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Gjorde ett halvhjärtat försök att ta lös framdrevet nu på kvällningen och det misslyckades fatalt, jävlar vad det satt. Använde samma grejer som jag tar av bakdäcket med, men mutteraset vägrade rubba sig.

Har ni nåt knep för att lossa på prylarna? Jag vet att det går att värma innan, finns det nåt mer man kan göra? Kraften tas ju upp av annat då det är svårt att få det hela "stumt".
 

mask-i

Kallt kaffe är varmare än gott!
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Några grussprättare!
Gjorde ett halvhjärtat försök att ta lös framdrevet nu på kvällningen och det misslyckades fatalt, jävlar vad det satt. Använde samma grejer som jag tar av bakdäcket med, men mutteraset vägrade rubba sig.

Har ni nåt knep för att lossa på prylarna? Jag vet att det går att värma innan, finns det nåt mer man kan göra? Kraften tas ju upp av annat då det är svårt att få det hela "stumt".

Mutterdragare:tuttar
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Lyckats få lös skiten nu. Kör med en manuell variant av mutterknack, den brukar ta det mesta. Problemet var att hela paketet fjädrade i "knackningarna" och tog bort kraften från själva muttern. När jag till slut lyckades låsa däck/kedja så släppte det.

Däremot så kan jag meddela att det var helt kört att få dit 17/45 i drev med originalkedjan. Gick inte att få bakdrevet över navet när kedjan satt på. Och då hade jag slackat så mycket det gick. Blir till att försöka hitta ny kedja imorgon, frågan är bara om det räcker med en länk mer än original eller om det är två som gäller? Original är 106.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Lyckats få lös skiten nu. Kör med en manuell variant av mutterknack, den brukar ta det mesta. Problemet var att hela paketet fjädrade i "knackningarna" och tog bort kraften från själva muttern. När jag till slut lyckades låsa däck/kedja så släppte det.

Däremot så kan jag meddela att det var helt kört att få dit 17/45 i drev med originalkedjan. Gick inte att få bakdrevet över navet när kedjan satt på. Och då hade jag slackat så mycket det gick. Blir till att försöka hitta ny kedja imorgon, frågan är bara om det räcker med en länk mer än original eller om det är två som gäller? Original är 106.

Å´fan, det där lät inte bra. När jag kikat tidigare så fick jag för mig att det var 108 original... Men nu när jag kikade i manualen så är det som du säger, 106... Tänkte montera 17/45 i början på veckan men det blir inte lätt menar du? :confused: :gnissla
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Okej, grabbar, nu har jag problem.

1. Bytte stift idag då den börjat gå lite dåligt på riktigt låga varv sen jag tvättade den första gången i min ägo (en månad sedan) och bara blivit värre med tiden. Ibland tjuvstopp.
När jag tog upp stiften var de ganska rostiga nertill, och det var fukt i stiftbrunnarna. Tätade hattarna rikligt med silikon och hoppas att jag slipper problem mera.
När jag sen skulle montera tillbaka tanken dock, så gick en av de där plastiga förbannade slangkopplingarna på tanken AV. Rakt av precis invid tanken. :mad: :huvet
Ringde till MC Varuhuset men de har inget i lager. Vem kan tänkas ha dem i lager i Sthlmstrakten?
Om inte, var kan man få tag i metallvarianten ifrån? Har sett på nätet någonstans att det finns aftermarket i metall att få tag i.

2. För ett tag sedan upptäckte jag att framstötarna plötsligt var väldigt "svampiga" (skrev jag om detta för några sidor sedan? Guldfiskminne...), halva fjädringsvägen ungefär. Problemet är inte att de är svampiga utan snarare att de säckat ihop. Dämpningen funkar och allt.
en kompis som säljer och mekar Triumph ringde upp någon som sade att det antingen kan vara någon ventil i dämpningen som blivit tokig, eller att det troligen är en fjäder som gått av (vilket han aldrig hört om dock...).
Jag tror på alternativ "fjäder" och har tänkt beställa nya, hårdare fjädrar, men tänkte samtidigt fråga er om någon hört eller läst om något liknande?
Tycker inte fjädrarna borde gå av sådär bara, speciellt på en -04a med 1400mil. Visst kör jag mycket på hjulet, men sätter alltid ner ganska snällt. Och vad fan, den ska ju vara BYGGD för att åka på hjulet! :yoparty
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Angående bränslekopplingarna så behöver du följande produkter från ett amerikanskt bolag som heter Colder:
LCD 23006V (hane)
LCD 10004V (hona)
2 av varje.

Jag beställde från http://www.tom-parker.co.uk/ förra sommaren.

Angående fjädringen så antar jag att en missad wheelie kan förstöra vilken dämpare som helst. Tipset är att du beställer nya, viktanpassade, fjädrar från Wilbers.
http://www.wilbers.de/
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Angående bränslekopplingarna så behöver du följande produkter från ett amerikanskt bolag som heter Colder:
LCD 23006V (hane)
LCD 10004V (hona)
2 av varje.

Jag beställde från http://www.tom-parker.co.uk/ förra sommaren.

Angående fjädringen så antar jag att en missad wheelie kan förstöra vilken dämpare som helst. Tipset är att du beställer nya, viktanpassade, fjädrar från Wilbers.
http://www.wilbers.de/

Tack för ett snabbt svar. Usch, kopplingarna var ju svindyra, men det får det nog vara värt. Hur långa leveranser var det därifrån?

Har du beställt från Wilbers också? Frakt? Smidig leverans?
Kikade en snabb sväng men hittade ingenstans där man kan specificera vilken hårdhet man vill ha på fjädrarna, hur dum är jag?

Har hört mycket gott om Racetech på brittiska och amerikanska Triumphforum, 110$ för en uppsättning fjädrar är inte så blodigt heller.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Å´fan, det där lät inte bra. När jag kikat tidigare så fick jag för mig att det var 108 original... Men nu när jag kikade i manualen så är det som du säger, 106... Tänkte montera 17/45 i början på veckan men det blir inte lätt menar du? :confused: :gnissla
Har slackat så mycket det går, däcket ligger nästan mot huggern, utan att lyckas. Ska fixa en 108 länkars kedja och se om den blir lagom. Hittade ingen idag men å andra sidan så snöar det här.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Tack för ett snabbt svar. Usch, kopplingarna var ju svindyra, men det får det nog vara värt. Hur långa leveranser var det därifrån?

Har du beställt från Wilbers också? Frakt? Smidig leverans?
Kikade en snabb sväng men hittade ingenstans där man kan specificera vilken hårdhet man vill ha på fjädrarna, hur dum är jag?

Har hört mycket gott om Racetech på brittiska och amerikanska Triumphforum, 110$ för en uppsättning fjädrar är inte så blodigt heller.

När jag beställde från Tom Parker gjorde jag det via en polare i London, leveransen till honom gick på ett dygn, sen tog det en månad innan han masade sig till postkontoret för att skicka hit :D

Jag har själv inte beställt från Wilbers, men farsan har köpt både bakdämpare, fjädrar till gafflarna och olja därifrån till sin Moto Guzzi - det gick fort och smärtfritt.

Vid närmare eftertanke är jag osäker på om de anpassar fjädrarna efter vikt, de gör det kanske bara för bakdämparen.
MEN, du bör utan några större problem kunna beställa en hårdare fjäder. Gissar att du bara behöver maila och fråga.
 

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
Allså jag försöker och försöker få upp min hoj i 2an men klarar det inte vett att det itne är fel på hojen ju när två st andra har testat och klarar det direkt i båda 2an och 3an vad gör jag för fel . gasar upp den till ca 5,5-6000 rpm i tvåan och släpper där sen ryker jag i styret och gasar men blir bara ett littet hop mycket litet
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har slackat så mycket det går, däcket ligger nästan mot huggern, utan att lyckas. Ska fixa en 108 länkars kedja och se om den blir lagom. Hittade ingen idag men å andra sidan så snöar det här.

OK, posta gärna när du provat! :)

Puckad fråga kanske, kan man förlänga befintlig kedja utan bekymmer eller måste man / bör man köpa en ny? :confused:

Snöar? Shit, osis! :D
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top