Triumph Speed Triple-tråden.

Reefer

S3-smurf
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Speed Triple '01
Den här frågan kanske hör hemma i en annan tråd, men eftersom dörren öppnades i citatet nedan så måste jag bara ställa en följdfråga :)

Är det nån som vet var man hittar diverse EU (EEG) direktiv? Jag har letat lite sporadiskt men det slutar varje gång med att jag somnar och dunkar pannan i tangentbordet pga den saliga röra man stöter på.

Kollar man i vägverkets föreskrifter finns följande att läsa för regskylt:

"Montering av bakre registreringsskylt

1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha plats för montering av den bakre registreringsskylten och uppfylla kraven i direktiv 93/94/EEG (se 2 kap. 16 §).
"

Det säger m a o inte ett skit! Var hittar man att det står att den måste vara placerad bakom bakre hjulaxel?

/R

Kowalski skrev:
2270365 Thanks.


I stand corrected. Hade faktiskt glömt det. Kanske kan vara värt att fundera på integrerat bakljus iaf... och ta chansen med fabror blå. De piporna jag tittat på inkräktar en del på blinkersutrymmet om man samtidigt rensar upp baken med tex Tail Tidy.

Här ett annat bakrensarexempel, som är härligt långt ute i den gråa zonen mellan lagligt och olagligt:
http://newspeed3.com/html/fender_eliminator_kit.html

Misstänker att det inte funkar här eftersom skylten hamnar framför hjulaxeln?
 

niklas

Alla som inte dansar är folkdräktsmän
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Vilsen göteborgare i Sthlm
Hoj
Mellan hojar
Ändra mätaren till km/h?

Ok, här kommer newbie-fråga nr 1 efter att kört den nya 06:an typ 16 miles:

Hur fasen ändrar man mätarna till km/h istället för miles?

Jag kanske är blind, men jag hittar inget i handboken... :va
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Kowalski skrev:
2271080 Ok, här kommer newbie-fråga nr 1 efter att kört den nya 06:an typ 16 miles:

Hur fasen ändrar man mätarna till km/h istället för miles?

Jag kanske är blind, men jag hittar inget i handboken... :va
Jag hade samma på min, hur enerverande som helst..... tryck in alla tre knappar samtidigt i 4 sekunder kommer det börja blinka en siffra (1, 2 eller 3). Vilken som är km/h (det finns bara en) får du prova dig fram till, jag kommer inte ihåg..... :rolleyes:

Jag hittade mitt svar på www.triumphrat.net , en mycket bra sida för sånt här.....

Söker du på min användare här på sporthoj hittar du samma fråga om du väljer att söka på mina skapade trådar, där står precis hur du ska göra... :tummenupp
 

pink_panther

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Jämtland
Hoj
Triumph Speed Triple 06
Da Fris skrev:
2271306 Jag hade samma på min, hur enerverande som helst..... tryck in alla tre knappar samtidigt i 4 sekunder kommer det börja blinka en siffra (1, 2 eller 3). Vilken som är km/h (det finns bara en) får du prova dig fram till, jag kommer inte ihåg..... :rolleyes:

Jag hittade mitt svar på www.triumphrat.net , en mycket bra sida för sånt här.....

Söker du på min användare här på sporthoj hittar du samma fråga om du väljer att söka på mina skapade trådar, där står precis hur du ska göra... :tummenupp

Hej,
ville bara lägga till: Det med de 3 knapparna måste ske inom några sekunder efter man har slagit på tändningen, såvitt jag vet. Sen är det 1:an eller 2:an, tror jag...
 

niklas

Alla som inte dansar är folkdräktsmän
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Vilsen göteborgare i Sthlm
Hoj
Mellan hojar
Ni hade rätt båda två på ett ungefär. Koppade från en tråd på RAT-forumet (tjuvlyssnat där i många år, mycket bra kunskapskälla som sagt):

"Hold down all three buttons for 5+ seconds until you get a single number. For Kilometers and Liters, select 1. For Miles and Imperial Gallons, select 2. For Miles and US Gallons, select 3. Use Scr to scroll between numbers, then push Set"

Man kan ju tycka att detta borde stått i handboken.
Kändes härligt imperial att börja inkörningen i miles förresten. Första 100 milesen på 3500 varv avklarade idag, i morgon får man gasa till oueelievänliga 5000.

Usch, jag blev tom omkörd av en kromsläde utanför Mölnlycke när jag låg och puttrade som en gubbe i 56 mph.
 

Macfly

AEQUITAS VERITAS
Gick med
27 May 2006
Ort
Isla de muerte
Hoj
Triumph Speed triple -01 Med Daytona rova
Större bakdrev Speed Triple

Vart får man tag på ett större bakdrev (typ 45-46 kugg) Till en 01 SP3.

Kör försiktigt och krama om varandra i trafiken :)
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
selin skrev:
2269857 Köp och sätt i ytterligare ett relä. Artikelnr: 40-ED009 på Mekonomen. Kostar 35:-

Sitter på höger sida, om du tar bort sadeln och tittar ner ser du vart.

Plockade upp ett sånt på väg hem från jobbet igår. Måste korrigera dig, relät kostar faktiskt hela TRETTIOSEX (36) kronor. :fatta!
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
xyx skrev:
2272407 Plockade upp ett sånt på väg hem från jobbet igår. Måste korrigera dig, relät kostar faktiskt hela TRETTIOSEX (36) kronor. :fatta!

Okej, jag skickar en krona på posten.

BTW, har du sett mina inlägg på t595.net? Har du några tips?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
selin skrev:
2272414 Okej, jag skickar en krona på posten.

BTW, har du sett mina inlägg på t595.net? Har du några tips?

Om det är ditt problme med tvekan vid gaspådrag vid 4000 rpm du syftar på så har jag tyvärr inga goda idéer. Jag har inte uppmärksammat det på min hoj, men har å andra sidan inte heller aktivt kontrollerat om jag har problemet. :)
Men det har säkert nått att göra med A/F-dippen du har på din kurva.

Händer samma sak i alla växlar?


Avgasknallarna som trådstartaren skriver om har jag också fått med 10158PK (eller 10159PK som det är i mitt fall).
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
xyx skrev:
2272421 Om det är ditt problme med tvekan vid gaspådrag vid 4000 rpm du syftar på så har jag tyvärr inga goda idéer. Jag har inte uppmärksammat det på min hoj, men har å andra sidan inte heller aktivt kontrollerat om jag har problemet. :)
Men det har säkert nått att göra med A/F-dippen du har på din kurva.

Händer samma sak i alla växlar?


Avgasknallarna som trådstartaren skriver om har jag också fått med 10158PK (eller 10159PK som det är i mitt fall).

Avgasknallarna har jag med, och lite eld ibland.

Symptomet visade sig inte på vissa mappar på 2:ans växel medans det gjorde det på andra. Men alltid på 3:an och uppåt. Antar att jag ska prova att snåla ner den en hel del vid ~4000.

Vad kan det annars vara i hårdvaruväg?
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
selin skrev:
2272499 Avgasknallarna har jag med, och lite eld ibland.

Släpper jag helt från fullgas så spottar o fräser hon en del på 1:an o 2:an...men det är bara bra, då hörs det när man närmar sig rödljusen :tuttar

Hjälp mig välja styre till min S3:a rösta här! :va
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Scrambler styre på S3?

En kille på RAT forumet har satt på ett S3 styre på sin Scrambler och allt passade tydligen utan att behöva borra och krångla (se bild nedan).

Innebär detta per automatik att ett Scrambler styre skulle passa rakt av på en S3:a ? Eller behöver vajrar mm förlängas kanske?

Vore ju ett bra alternativt om man som jag vill sitta mkt upprätt.
 

Bifogat

  • S3 styre på Scrambler.jpg
    S3 styre på Scrambler.jpg
    78.2 KB · Visningar: 125

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Lantis skrev:
2273019 En kille på RAT forumet har satt på ett S3 styre på sin Scrambler och allt passade tydligen utan att behöva borra och krångla (se bild nedan).

Innebär detta per automatik att ett Scrambler styre skulle passa rakt av på en S3:a ? Eller behöver vajrar mm förlängas kanske?

Vore ju ett bra alternativt om man som jag vill sitta mkt upprätt.

22mm är typ standard...så nästan allt passar, är det lågt och mycket bakåtböjt så kan det kanske ta i tanken, men ett högt styre kan ju inte vara problem...
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Så, då har jag stoppat i det extra relät för att få halvljus på båda lyktor - funkar klockrent.

För att få dubbla helljus är det bara att byta lampa i "halvljuslyktan"?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
xyx skrev:
2273827 Så, då har jag stoppat i det extra relät för att få halvljus på båda lyktor - funkar klockrent.

För att få dubbla helljus är det bara att byta lampa i "halvljuslyktan"?
Min hade likadana lampor i båda lyktorna redan original vilket ger dubbelt helljus. Testade du att slå på hel? :näsblod
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Orca69 skrev:
2274051 Min hade likadana lampor i båda lyktorna redan original vilket ger dubbelt helljus. Testade du att slå på hel? :näsblod
Jajamen. Då går den från dubbla halvljus till helljus på ena lyktan och positionsljus på andra.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
xyx skrev:
2274073 Jajamen. Då går den från dubbla halvljus till helljus på ena lyktan och positionsljus på andra.
Trasig lampa? Ska iaf sitta en 60/55W H4 i båda lyktorna original så lampbyte borde ordna problemet.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Orca69 skrev:
2274266 Trasig lampa? Ska iaf sitta en 60/55W H4 i båda lyktorna original så lampbyte borde ordna problemet.

Hm, nej, jag tror inte den är trasig.
Dock när jag tittar i servicemanualen nu så ser jag att relät på plats #1 (det som fortfarande saknas) är "Main beam relay". Så kanske ska jag fylla den platsen också?

Innan jag satte det nya relät hade jag plats 3 och 4 fyllda.
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
illebror skrev:
2273028 22mm är typ standard...så nästan allt passar, är det lågt och mycket bakåtböjt så kan det kanske ta i tanken, men ett högt styre kan ju inte vara problem...

Ja att styretsdiameter är samma är en sak, men frågan är om alla grejer som reglage och bromsvätskebehållare passar rakt av utan att man måste borra eller fixa längre vajrar etc.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Uppdatering angående lyset:

Promenerade bort om Mekonomen och plockade upp ett relä till plus en lampa, utifall att.

Räckte med att jag stoppade i det fjärde relät så hade jag helljus på båda lyktor också. :tummenupp
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top