Triumph Speed Triple-tråden.

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Japp då var man anmäld till CSS kurs den 24 och 25 maj.:yoparty
Då återstår att förklara för frugan om varför man är borta på bröllopsdagen, Det lär bli en diskussion kring hur man prioriterar å så. Men jag har prioriterat i alla fall.....
Hade´

Var hittar man info om denna kurs och var går den?
Är sugen att prova.

Lycka till hemma :näsblod
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Kurser

Det går på Gälleråsen i Karlskoga. kul bana som funkar bra för Speedyn , Det är bara att anmäla sig det behövs inga kurser innan bara att man har kört lite och vill lär sig lite mer. Skiljnaden mellan CSS och sporthojskurser är att du får mycket personlig Coachning som är i världsklass! Igenteligen går man igenom samma saker på dessa kurser, Kurv teknik gas teknik m.m. men coacherna och teori lektionerna håller så bra nivå.
Detta blir andra året jag åker och förra året blev jag helbiten.... Man trodde att man kunde köra hoj:va tills man fick förklarat för sig hur det igenteligen funkar:yoparty

Jo frugan gick det bra med hon fick åka på
Chelsea flowershow i England så jag får åka hela helgen ostört!
Hade´
 

mange-9

mange-9
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Falun
Hoj
Superduke R , KTM 525 SMR
Hur rolig är Speed Triple ?

Hallå alla Speed triplare!

Jag går i köptankar på en Speed triple 09a
Har dock alldrig kört en sådan. Vet ej dess karaktär riktigt.
Ni som kör dessa hojar kanske skulle kunna beskriva dess motorkaraktär lite?
Jag gillar ju hojar med bottendrag jag kör själv en Superduke R just nu vilket hitills är den roligaste hojen jag nånsin kört men lär sälja den nu så ja inte förlorar allt för mycket pengar. Men hur bra botten drag är det i Triplen? Går det att gasa upp den på bakhjulet med enbart gas i högre farter? Superduken kan man ju ligga över 100kmh och den reser sig med enbart gas. En hoj med den karaktären är jag ute efter. :va
 

Traja_80

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Kyrkhult
Hoj
Triumph Speed3 -06
Lamdamätare

Har en liten fråga...
Ska mecka på ett nytt slip on och då åker röret där lamdan sitter bort.
Är nog inte den första som gör detta så hur har ni löst de hela??? Kör ni utan lamda eller har ni meckat dit mätaren i de nya röret????
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Hallå alla Speed triplare!

Jag går i köptankar på en Speed triple 09a
Har dock alldrig kört en sådan. Vet ej dess karaktär riktigt.
Ni som kör dessa hojar kanske skulle kunna beskriva dess motorkaraktär lite?
Jag gillar ju hojar med bottendrag jag kör själv en Superduke R just nu vilket hitills är den roligaste hojen jag nånsin kört men lär sälja den nu så ja inte förlorar allt för mycket pengar. Men hur bra botten drag är det i Triplen? Går det att gasa upp den på bakhjulet med enbart gas i högre farter? Superduken kan man ju ligga över 100kmh och den reser sig med enbart gas. En hoj med den karaktären är jag ute efter. :va

Nu är jag ingen bakhjulskung men det går att gasa upp på bakhjulet. Annars är det vanligt att dreva om så är det inga problem om det är det som är viktigtast. Motor och chassi är ganska kompletta och speedyn har ett bra tryck i hela registret. Själv brukar jag busa på bana och där gör inte hojen bort sig heller. Bromsar och annat funkar bra för aktiv körning. Har bara kört Duken lite grand men det som som jag tänkte på är att Speedyn har lite längre register i motorn som är gött. Sen är ju det som är svårast att beskria och det är "själen" i Speedyn, lite udda, gamla som unga har en relation till Triumph då det är många som vill berätta sin historia kring märket när man står stilla i stan. Jag valde själv mellan Duken och Speedyn och föll mycket på Ljudet och Själen.
Hade´
 

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Hallå alla Speed triplare!

Jag går i köptankar på en Speed triple 09a
Har dock alldrig kört en sådan. Vet ej dess karaktär riktigt.
Ni som kör dessa hojar kanske skulle kunna beskriva dess motorkaraktär lite?
Jag gillar ju hojar med bottendrag jag kör själv en Superduke R just nu vilket hitills är den roligaste hojen jag nånsin kört men lär sälja den nu så ja inte förlorar allt för mycket pengar. Men hur bra botten drag är det i Triplen? Går det att gasa upp den på bakhjulet med enbart gas i högre farter? Superduken kan man ju ligga över 100kmh och den reser sig med enbart gas. En hoj med den karaktären är jag ute efter. :va

TJÖÖÖÖP :tummenupp

Kul med fler Triplar i Falun :yoparty
 

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
KTM 640
Hej alla s3-riders!
Nu är det så att jag förvisso går i sälj tankar men om det inte blir ngn affär så ska jag fixa lite me hojen. Power commander och mappning osv.. ngn som gjort liknande på 955i och vet ungäfär hur mkt man få ut utav det? tacksam för svar! mvh
 

Macfly

AEQUITAS VERITAS
Gick med
27 May 2006
Ort
Isla de muerte
Hoj
Triumph Speed triple -01 Med Daytona rova
Gashandtag

Har en 01 speedtriple som jag är väldans nöjd med, har ett problem bara, tycker att gasvägen är så Jävla lång, är nästan så man måste ta om vid fullgas. Någon som har nått tips på hur man fixar det, finns det nått annat handtag med större rulle som passar??? har för mig att jag läst någonstans att det passar från nyare och då får man kortare gas väg, någon som vet?
 
Last edited:

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Är det en 01 eller 02? (Du skrev båda). Vet inte om just gashandtaget skiljer sig mellan dem, men det var ju en rejäl uppdatering på hela hojen till 02 (955i).

Skulle också vara intresserad av turbogasrulle om det bara är o byta. :yoparty
 

Macfly

AEQUITAS VERITAS
Gick med
27 May 2006
Ort
Isla de muerte
Hoj
Triumph Speed triple -01 Med Daytona rova
Är det en 01 eller 02? (Du skrev båda). Vet inte om just gashandtaget skiljer sig mellan dem, men det var ju en rejäl uppdatering på hela hojen till 02 (955i).

Skulle också vara intresserad av turbogasrulle om det bara är o byta. :yoparty

Det är en -01.....
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Jag bytte till rizoma rulle och såg då till att det inte var onödigt slack i vajern då blev det mycket bättre.

Blir det någon mässbesök? tänkte åka dit på söndagen.
Hade´
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Jaha, en liten update här då ang. allt mitt strul med If.

Det hela började ju med att min hoj totalkvaddades i Juli -08. Kontaktade If genast via deras formulär på söndagen jag kraschade.

Sedan dess har allting bestått av problem, tjat, gnäll och mera problem. Inget har funkat som jag tycker att det ska, och mitt ärende verkar ha fallit mellan deras stolar MÅNGA gånger.

Jag blev givetvis väldigt missnöjd när jag fick veta att min Triple 955i -05 (är ju en -04a, men uttagen -05, så den räknas ju som -05) med 1400 mil på mätaren och i toppskick värderades till 39000kr!
Detta, plus allt annat strul med If (för mycket för att gå in på) kontaktade jag deras Kundombudsman med flera önskemål.

I december kontaktades jag av en opartisk värderare som skulle kolla upp lite priser och sedan återkomma, men det gjorde han aldrig. En månad senare kontaktade jag If igen och undrade vad som hände, och fick då veta att den opartiske värderaren avsagt sig ärendet.
Detta fick mig att bli lite skeptisk, då det kändes som ett starkt tecken på att saker inte skulle bli bättre och att det skulle ta ännu längre tid.

Döm då om min förvåning när jag några timmar senare får ett mail från If där de skriver att en opartisk värderare kommit fram till att min hoj var värd 65000kr istället, och att jag skulle få en utbetalning på 26000kr inom några dagar.

Jag blev överlycklig, och känner nu att jag är nöjd och att ärendet är avslutat för min del.

Jag är missnöjd med hur ärendet sköttes i helhet. Hade en cykel försäkrad hos If förut, och när den blev stulen sköttes ärendet hur bra som helst, så jag blev ju ganska besviken på hur detta sköttes.
Dock är jag ju som sagt nöjd nu, och skulle inte avråda folk från If som försäkringsbolag. De har alltid varit tillmötesgående och hjälpsamma, men jag har väl helt enkelt haft massiv otur och fått alla problem man tänkbart kan få.

Om någon för övrigt är intresserad av lite S3-grejer har jag fortfarande kvar allt i annonsen som finns i min signatur. Ska fixa fram bilder snart (är på jobb till på måndag) och se över priserna lite. Blev så pass glad över ersättningen från If att jag kan tänka mig att bjuda bort det mesta av grejerna till skampriser, är ju bara kul att göra någon annan glad. PMa mig om intresse finns.

Mvh,

Petter (som är grymt jäkla sugen på att förverkliga sina drömmar om en svart 1050, men som samtidigt trivs otroligt bra med sin motard.)
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Petter (som är grymt jäkla sugen på att förverkliga sina drömmar om en svart 1050, men som samtidigt trivs otroligt bra med sin motard.)

Kul att det löste sig! Klart du ska ha en 1050! Finns en 06:a tror jag det är här i Sthlm för ungefär dina försäkringspengar... Har sett den på Blocket. :tummenupp
 

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
KTM 640
Jaha, en liten update här då ang. allt mitt strul med If.

Det hela började ju med att min hoj totalkvaddades i Juli -08. Kontaktade If genast via deras formulär på söndagen jag kraschade.

Sedan dess har allting bestått av problem, tjat, gnäll och mera problem. Inget har funkat som jag tycker att det ska, och mitt ärende verkar ha fallit mellan deras stolar MÅNGA gånger.

Jag blev givetvis väldigt missnöjd när jag fick veta att min Triple 955i -05 (är ju en -04a, men uttagen -05, så den räknas ju som -05) med 1400 mil på mätaren och i toppskick värderades till 39000kr!
Detta, plus allt annat strul med If (för mycket för att gå in på) kontaktade jag deras Kundombudsman med flera önskemål.

I december kontaktades jag av en opartisk värderare som skulle kolla upp lite priser och sedan återkomma, men det gjorde han aldrig. En månad senare kontaktade jag If igen och undrade vad som hände, och fick då veta att den opartiske värderaren avsagt sig ärendet.
Detta fick mig att bli lite skeptisk, då det kändes som ett starkt tecken på att saker inte skulle bli bättre och att det skulle ta ännu längre tid.

Döm då om min förvåning när jag några timmar senare får ett mail från If där de skriver att en opartisk värderare kommit fram till att min hoj var värd 65000kr istället, och att jag skulle få en utbetalning på 26000kr inom några dagar.

Jag blev överlycklig, och känner nu att jag är nöjd och att ärendet är avslutat för min del.

Jag är missnöjd med hur ärendet sköttes i helhet. Hade en cykel försäkrad hos If förut, och när den blev stulen sköttes ärendet hur bra som helst, så jag blev ju ganska besviken på hur detta sköttes.
Dock är jag ju som sagt nöjd nu, och skulle inte avråda folk från If som försäkringsbolag. De har alltid varit tillmötesgående och hjälpsamma, men jag har väl helt enkelt haft massiv otur och fått alla problem man tänkbart kan få.

Om någon för övrigt är intresserad av lite S3-grejer har jag fortfarande kvar allt i annonsen som finns i min signatur. Ska fixa fram bilder snart (är på jobb till på måndag) och se över priserna lite. Blev så pass glad över ersättningen från If att jag kan tänka mig att bjuda bort det mesta av grejerna till skampriser, är ju bara kul att göra någon annan glad. PMa mig om intresse finns.

Mvh,

Petter (som är grymt jäkla sugen på att förverkliga sina drömmar om en svart 1050, men som samtidigt trivs otroligt bra med sin motard.)

Kalas!! Skönt att det ordnade sig till slut! Petter kan inte du PM om hur du klotade och hur pass mkt det gick åt skogen! Du får anledningen sen som PM! Mvh
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Ska plocka bort tanken på triplen och undrar om jag måste drenera tanken innan?
På andra hojar jag har haft så har man kunnat ta bort slangarna utan att det runnit.
Varför är det inte så på tripeln för?
 

Gobban

n00b
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR 2010
Ska plocka bort tanken på triplen och undrar om jag måste drenera tanken innan?
På andra hojar jag har haft så har man kunnat ta bort slangarna utan att det runnit.
Varför är det inte så på tripeln för?

hmm... När jag hade min Speed Triple 02:a så monterade jag bort tanken vid ett flertal tillfällen. Minns att jag hade snabbkopplingar till tanken, dvs. inget spill (eller mycket lite). Tror att det ska vara standard. 03:an är väl samma modell som 02:an?
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Tror att alla -02 till -04 ska ha snabbkoppling med backventil.
Dock brukar dom ha en förmåga att spricka och börja läcka som såll.

Tankkontakten fick jag bytt på garantin på min -04 men enligt verkstaden var de nya inte mycket bättre. ska man montera av tanken ofta finns det kopplingar i metall som är betydligt bättre. Vet dock inte var men gissar på någon engelsk sida :rolleyes:
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Tror att alla -02 till -04 ska ha snabbkoppling med backventil.
Dock brukar dom ha en förmåga att spricka och börja läcka som såll.

Tankkontakten fick jag bytt på garantin på min -04 men enligt verkstaden var de nya inte mycket bättre. ska man montera av tanken ofta finns det kopplingar i metall som är betydligt bättre. Vet dock inte var men gissar på någon engelsk sida :rolleyes:

Helt riktigt.
Se mitt tidigare tidigare inlägg i denna tråd.
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Tror att alla -02 till -04 ska ha snabbkoppling med backventil.
Dock brukar dom ha en förmåga att spricka och börja läcka som såll.

Tankkontakten fick jag bytt på garantin på min -04 men enligt verkstaden var de nya inte mycket bättre. ska man montera av tanken ofta finns det kopplingar i metall som är betydligt bättre. Vet dock inte var men gissar på någon engelsk sida :rolleyes:

Konstigt..
Dom läcker inte när slangarna sitter i men dom spärrar inte heller när jag tar ur dom.
Lyckades lösa problemet endå utan att behöva ta bort tanken, men jag kanske borde beställa nya kontakter endå innan dom som sitter på nu pajar enu mer..
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top