Triumph Speed Triple-tråden.

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Är bra sugen på att köpa en S3, årsm. 05 -> 07. Är det något speciellt man ska tänka på när man kikar på S3 i de årsmodellerna?

Min handbroms var sjukt svampig (och även alla (!) andra 05/06 jag klämt på), efter en totalrenovering och då även byte till nytt grepp/kolv/slangar (original blev för korta med nya greppet) blev den grymt bra! (stum) Det kostade ett par tuss men det var det värt! De höll på och jiddrade med luftningar etc men det var inget som hjälpte på min hoj iallafall. Obs! Jag är väldigt kräsen, många hade säkert blivit nöjda. Men jag gillar när man kan bromsa med ett eller två fingrar. Det kunde jag inte innan bromsen fixades.

Annars vet jag inte om det är något speciellt man skall tänka på. Är hojen bara servad som den skall och ser ok ut tror inte jag man behöver vara speciellt orolig. Engelsmännen verkar ha lärt sig av sina misstag när det gäller att bygga hojar. :)

Slå till diREkCt om du hittar en fin! Det behövs fler S3-Piloter här i krokarna! :tummenupp

// Johan
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Min handbroms var sjukt svampig (och även alla (!) andra 05/06 jag klämt på), efter en totalrenovering och då även byte till nytt grepp/kolv/slangar (original blev för korta med nya greppet) blev den grymt bra! (stum) Det kostade ett par tuss men det var det värt! De höll på och jiddrade med luftningar etc men det var inget som hjälpte på min hoj iallafall. Obs! Jag är väldigt kräsen, många hade säkert blivit nöjda. Men jag gillar när man kan bromsa med ett eller två fingrar. Det kunde jag inte innan bromsen fixades.

Annars vet jag inte om det är något speciellt man skall tänka på. Är hojen bara servad som den skall och ser ok ut tror inte jag man behöver vara speciellt orolig. Engelsmännen verkar ha lärt sig av sina misstag när det gäller att bygga hojar. :)

Slå till diREkCt om du hittar en fin! Det behövs fler S3-Piloter här i krokarna! :tummenupp

// Johan

Ang bromsar hade jag även detta problem och Triumph bytte hela rasket på garanti. och då blev bromsarna riktigt bra! om de blev lika bra som Johan st1050 vet jag inte. Utförda garanti arbeten kan man kolla via triumphs hemsida och ramnr.
Tjong!

Tjong
 

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Hur länge gäller garantin? Tänker främst om jag köper en S3 från säg, 05 med svampig frambroms. Kan jag få det ordnat på garantin?

Om jag hittar en S3 som jag gillar men har svampig broms, ska jag slå till ändå eller leta vidare?

Tycker det finns allt för få S3 här i krokarna :) Såg nog bara 2-3st i 1 maj kortegen bland hundratals motorcyklar.
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Hur länge gäller garantin? Tänker främst om jag köper en S3 från säg, 05 med svampig frambroms. Kan jag få det ordnat på garantin?

Om jag hittar en S3 som jag gillar men har svampig broms, ska jag slå till ändå eller leta vidare?

Tycker det finns allt för få S3 här i krokarna :) Såg nog bara 2-3st i 1 maj kortegen bland hundratals motorcyklar.

Hur länge garanti? jag tror att det byttes automatiskt vid service om jag inte är ute å cyklar... När jag har varit på bana och smiskat skiten ur bromsarna så har de ett par gånger blivit matta efter, alltså ingen normalkörning. Då har jag rengjort dem med Bräckleen ( stavas det så?) och motionerat kolvarna så har det blivit käpp i hjulet igen. Så det är nog inga problem
Tjong.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Jag kommer köra en hel del med passagerare bakpå. Nu undrar jag om någon med en 08a eller 09a vill sälja sina fotpinnar (dvs. hela hållaren x2) då dessa är lite längre. Jag kan även tänka mig att byta bort mina fotpinnar plus pengar mellan.

Skillnaden mellan de nya hållarna och de från 05-07 är att de äldre är kortare (snyggare?) och att de inte är kromade utan ser ut som matt aluminium.

Om det är någon som är intresserad så är det bara att PMa.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Hur länge gäller garantin? Tänker främst om jag köper en S3 från säg, 05 med svampig frambroms. Kan jag få det ordnat på garantin?

Om jag hittar en S3 som jag gillar men har svampig broms, ska jag slå till ändå eller leta vidare?

Tycker det finns allt för få S3 här i krokarna :) Såg nog bara 2-3st i 1 maj kortegen bland hundratals motorcyklar.

Man kan tydligen stoppa i bromskolvarna ifrån 675:an så blir man av med svampigheten fick jag reda på på Triumph center i LKPG igår. Tror han sa att det går på 2000:- för bägge så det är ju bara pruta lite & stoppa i de så blir allt kanon.
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
speed triple 1050 - ljuddämpare

Tjena,

efter massa strul surnade jag till och införskaffade en 08:a 1050 istället för min 02:a som motor + massa annat började ge upp på mig. :D

Nu har jag en ny pärla :tuttar att vårda ömsom ömt, ömsom med hård och fast hand.
Orginalpiporna som sitter på nu är ju tysta o fina, men jag har på något sätt ett sug efter lite mer. Kikar runt lite o försöker bestämma mig för en inriktning här.
Pendlar mellan Zard och Mivv, gillar idén om att få ner båda rören till ena sidan med en kortare dämp som lever om lite mer.

Min fråga är enkel, har du nu bytt från orginal-dämparna till något annat, isf vad ? Har du lite tråkigt får du gärna utveckla hur du resonerade kring pris och hurpass nöjd du blev med dina nya pipor. Jag har alltså inte stängt dörren helt vad gäller två pipor, men tycker att orginalen är lite för "fläskiga" och en aning för tysta, under mottot, "loud pipes saves lives" :)
 
Last edited:

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Min fråga är enkel, har du nu bytt från orginal-dämparna till något annat, isf vad ? Har du lite tråkigt får du gärna utveckla hur du resonerade kring pris och hurpass nöjd du blev med dina nya pipor. Jag har alltså inte stängt dörren helt vad gäller två pipor, men tycker att orginalen är lite för "fläskiga" och en aning för tysta, under mottot, "loud pipes saves lives" :)

Grattis till bra val av hoj. Bytte själv upp mig till nya modellen förra säsongen.

Satte på en Zard slipon som jag gav 4700:- tror jag. Med db killer om du inte vill jaga upp grannarna tidigt på morgonen. Köpte av ruck n racing i Sthlm.
Mappade om den och fick bort avgassmällarna och ett bättre drag.
Helnöjd med både ljud och effekt. Märkbar skillnad om du sätter i db killer, blir riktigt slö tycker jag.
Stod själv och valde mellan mivv och Zard, det blev Zard för utseendets skull. Mycket snyggare tycker jag.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Man kan tydligen stoppa i bromskolvarna ifrån 675:an så blir man av med svampigheten fick jag reda på på Triumph center i LKPG igår. Tror han sa att det går på 2000:- för bägge så det är ju bara pruta lite & stoppa i de så blir allt kanon.

Det var så Triumph Center gjorde på min + att de bytte grepp + slangar med. När de först bara bytte greppet och luftade blev det ingen större skillnad så det måste till renovering/byte nere vid oken med. Jag fick ett riktigt bra pris på jobbet så jag orkade inte bråka mer med garantin.

Jag körde riktigt hårt en hel dag nu på mantorp och bromsen funkade sjukt bra! Ingen tendens att mattas det allra minsta. :)

Fabriksgarantin är 2 år annars va? Jag har köpt till extra garanti som kan tecknas på ett eller två år i stöten. Kostar ca. 1500kr/år. Den skall täcka i princip samma saker som fabriksgarantin sa joppe på Motorbolaget. Återstår att se om det verkligen är så den dan man står där.

Någon här som har erfarenhet av Wisebikers försäkringar? Jag skall ev. förlänga min ett år till nu den 15e.

// Johan
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Grattis till bra val av hoj. Bytte själv upp mig till nya modellen förra säsongen.

Satte på en Zard slipon som jag gav 4700:- tror jag. Med db killer om du inte vill jaga upp grannarna tidigt på morgonen. Köpte av ruck n racing i Sthlm.
Mappade om den och fick bort avgassmällarna och ett bättre drag.
Helnöjd med både ljud och effekt. Märkbar skillnad om du sätter i db killer, blir riktigt slö tycker jag.
Stod själv och valde mellan mivv och Zard, det blev Zard för utseendets skull. Mycket snyggare tycker jag.

Tack :) Hoppas den skall skänka mig mycken glädje :)
cool, låter ungefär som det jag är ute efter, varit inne på Zard här ett par dagar, kul att höra att du varit nöjd. Någon annan som kan hjälpa till att nyansera bilden lite ?

Mappningen, gjorde du den själv eller tog du dig till en Triumph-verkstad o fick det gjort ? Vad pröjsa du för det isf ?
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Orginalpiporna som sitter på nu är ju tysta o fina, men jag har på något sätt ett sug efter lite mer. Kikar runt lite o försöker bestämma mig för en inriktning här.
Pendlar mellan Zard och Mivv, gillar idén om att få ner båda rören till ena sidan med en kortare dämp som lever om lite mer.

Jag har resonerat precis som du och fastnade till sist för Zarden med motiveringen att det är så lätt att ploppa in db killern om de skulle bli griniga när man åker bana. en nakdel med Zarden är att man måste lossa lite på pipan när man ska skruva av bakhjulet, men det gör man inte så ofta....
Tjong!
 

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Mappningen, gjorde du den själv eller tog du dig till en Triumph-verkstad o fick det gjort ? Vad pröjsa du för det isf ?

Jag mappade om den på Triumph ÅF. De tog 500:- De hade ingen speciell mapp för Zard utan de la in en mapp för arrows slipon.
E man duktig och gillar att skruva/knappa själv så tror jag att tuneboy kan vara nåt. För mig räckte det med den arrowsmappen.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
effetkt-tapp med original?

Jag mappade om den på Triumph ÅF. De tog 500:- De hade ingen speciell mapp för Zard utan de la in en mapp för arrows slipon.
E man duktig och gillar att skruva/knappa själv så tror jag att tuneboy kan vara nåt. För mig räckte det med den arrowsmappen.


Är inte 500 rätt dyrt för en om-mappning? Har för mig att Joppe på motorbolaget här i linköping sa att det skulle kosta ~300, men jag kan komma ihåg fel.

Är det någon som bänkat sin hoj med original-dämparna? Med triumphs effektburkar fick jag ut nästan 117 kusar och 96Nm på bakslangen.

Hur mycket tappar man om man sätter tillbaks original samt mappar om måntro?

// Johan
 

Bifogat

  • 1050_trimburk.jpg
    1050_trimburk.jpg
    124.8 KB · Visningar: 75

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Tjena, efter massa strul surnade jag till och införskaffade en 08:a 1050 istället
Ett gott val!:tummenupp Jag har nyss bytt upp mej från en 03:a till en 07:a och är helnöjd!:)

Orginalpiporna som sitter på nu är ju tysta o fina, men jag har på något sätt ett sug efter lite mer.... gillar idén om att få ner båda rören till ena sidan med en kortare dämp som lever om lite mer.
Jag hade turen att det satt på ett Arrow 3-1 helsystem, på min nya. Det låter rätt grimmt, tycker jag!:yoparty (Fast det är ju tyvärr en del pengar MER, än ett slipon från ex.vis Zard) Men jag tror att Arrowsystemet ger en del MER effekt åxå, så då börjar ju kronorna bli mindre viktiga...:D

Min fråga är enkel, har du nu bytt från orginal-dämparna till något annat, isf vad ? Har du lite tråkigt får du gärna utveckla hur du resonerade kring pris och hurpass nöjd du blev med dina nya pipor. Jag har alltså inte stängt dörren helt vad gäller två pipor, men tycker att orginalen är lite för "fläskiga" och en aning för tysta, under mottot, "loud pipes saves lives" :)
Mitt nya Arrow har iaf redan skrämt bort ett antal rådjur när jag var på en kvällskörning, så det ligger nåt´i det där! :D
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Jo, jag kom på en sak... Utseendesak... Tycker INTE att skjutspinnarna ser speciellt roliga ut där uppe där de sitter, när man har ett lågt 3-1 där nere... Du kanske får åka själv jämt, så då är det inget problem, men jag har med passagerare en del...:huvet
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Jo, jag kom på en sak... Utseendesak... Tycker INTE att skjutspinnarna ser speciellt roliga ut där uppe där de sitter, när man har ett lågt 3-1 där nere... Du kanske får åka själv jämt, så då är det inget problem, men jag har med passagerare en del...:huvet

efter lite klurande så brukar bilden som sagt nyanseras och arrowsystemet är bra lockande, mycket extra slantar iofs men lockande.

bra poäng där med skjutspinnarna, hade inte tänkt på det riktigt.
Kan väl iofs ha dem avskruvade o slänga på när det är dags att lufa cheyen oxo...

tack alla de som redan har lämnat sina syner på de system de har o va de tycker. Någon mer som vill slänga in sitt omdöme o betyg i leken ?
 

niklas

Alla som inte dansar är folkdräktsmän
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Vilsen göteborgare i Sthlm
Hoj
Mellan hojar
Någon mer som vill slänga in sitt omdöme o betyg i leken ?

Självklart!

Hade jag köpt idag hade jag förmodligen satsat på Zardpipan.
När jag skaffade min (2006) var jag ganska inställd på två pipor, gillade det nya utseendet och ville få lite omväxling till den enda pipan som satt på 01:an jag hade innan. Så det fick bli ett par Scorpion i rostfritt som liknade original ganska mycket. Fanns inte såå jäkla många att välja på då heller när modellen bara var ett år gammal.

Som nämnts innan: Ska du köra låg singelpipa, se till att rensa så mycket som möjligt där bak i form av nummerskyltar, passagerarpinnar, blinkers och annat som stör linjerna. Det blir ju sjukt snyggt med allt borta.

Hur går det illebrors ego nu när han är ensam med gammal veteranmodell? :D
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Veteranmodell :FU vi får väl se vem som är gubbe efter Gelleråsen :fakta

:sissy
kom igen krappar, lugn o fin,
först måste du komma iform igen
:kryckor

;)

sen får vi se vem som skrattar bäst efter G-åsen =)

Grymt! Grattis!

......
Som nämnts innan: Ska du köra låg singelpipa, se till att rensa så mycket som möjligt där bak i form av nummerskyltar, passagerarpinnar, blinkers och annat som stör linjerna. Det blir ju sjukt snyggt med allt borta.

tack tack - är supernöjd hittills, alltid kul med lite nytt, även om omständigheterna kunde varit trevligare... :rolleyes:

har redan ett kitt på som rensar en aning därbak, sen om jag kör som illebror o tar bort passagerarpinnarna när dessa inte används får jag se, inte så dum idé om man inte skjutsar alltför ofta kanske. Lutar åt det om det blir en pipa nertill bara. Rensa lite bland slyn typ. :)
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top