Triumph Speed Triple-tråden.

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Är det några generella problem eller nånting speciellt man ska kika på om man ska handla en Speed Triple?

Hur är dom att köra lite längre sträckor på?
Då menar jag runt 40-50 mil.

cliffan

lagom i allt
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
690smc -10
Var iväg o provkörde en speed triple idag. Wooh! Enorm skillnad mot min 600cc radfyra. Framförallt så fanns det kraft över hela registret.

Nä, det blir nog till att sälja bålgetingen o skaffa sig en speed triple till våren.

jag gjorde precis som du tänker göra från hornet till speed3 har inte ångrat det en sekund :yoparty

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC
Är det några generella problem eller nånting speciellt man ska kika på om man ska handla en Speed Triple?

Hur är dom att köra lite längre sträckor på?
Då menar jag runt 40-50 mil.

Vi har kört dagsrepor på krokvägar som blivit runt de milen. Inga problem alls. Jag körde Sthlm - Piteå i sommar, 86 mil. Det gick det med!:) Fick dock ta några stopp på vägen mot slutet för att värma mig lite, det regnade de sista 35 milen och var +7 grader när jag närmade mej slutmålet...:gnissla

Bara att handla om du frågar mej! Det är en hoj som är hur kul som helst!:tummenupp

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
:confused:

Några problem med bromsarna på 05-06orna?

Svar ja.

De flesta 05-06 jag provat lider av "svampsjukan". (Man kan dra bromsgreppet ända in i kaklet)

Man kan lufta bromsarna tills det står bromsvätska upp över öronen på en. Inget hjälper! Kolvar/Packningar nere i broms-oket måste bytas för att få en bra och permanent lösning. Luftar man endast kan det funka ett litet tag men sen kommer problemet tillbaks efter en kort tid.

Så köper du en 05-06. Se till att det är åtgärdat eller att greppet känns ok. Vissa fick det fixat på garanti, även om jag inte tror att Triumph officiellt gått ut med att det är ett generellt problem.

Annars verkar det vara väldigt få problem med S3or från 05 och frammåt.

Finns en riktig långmilare här i tråden. ( +5000 mil ) :Bugar

aundray

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Hoj
--
De flesta 05-06 jag provat lider av "svampsjukan". (Man kan dra bromsgreppet ända in i kaklet)

Man kan lufta bromsarna tills det står bromsvätska upp över öronen på en. Inget hjälper! Kolvar/Packningar nere i broms-oket måste bytas för att få en bra och permanent lösning. Luftar man endast kan det funka ett litet tag men sen kommer problemet tillbaks efter en kort tid.

Hur är bromsverkan när greppet går emot? Helt klart något man bör kolla upp, låter inget vidare.. :gnissla

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Lite tips

Tjena,

funderar på att flytta upp min instrumentpanel till styret och funderar på om någon gjort detta tidigare och isf kanske har en bild eller ett par på hur du löste fästet isf.

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Triumph Speed Triple
Hur är bromsverkan när greppet går emot? Helt klart något man bör kolla upp, låter inget vidare.. :gnissla

Du förlorar inte bromsarna men de känns svampiga och olustiga, men de flesta är fixade på garanti så det är inget bekymmer..
Tjong

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Är det nånting speciellt man ska kika på innan man handlar en?

Är det nån större skillnad på 955i och 1050 motorn?
Nånting mer som uppdaterades?

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Tjena,

funderar på att flytta upp min instrumentpanel till styret och funderar på om någon gjort detta tidigare och isf kanske har en bild eller ett par på hur du löste fästet isf.

Hör av dig till Rick, han gjorde så på sin vita :tummenupp

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC

Jag tyckte att min 03:a var suverän med sin 955-motor, men 07:an jag har nu, med 1050-motorn, är ändå en helt annan upplevlse!:yoparty Sen är det ett gäng ändringar på hojen i övrigt, så det går liksom inte att jämföra dem riktigt... Men har du inte testat, så kan jag varmt rekommendera båda!:)

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Du förlorar inte bromsarna men de känns svampiga och olustiga, men de flesta är fixade på garanti så det är inget bekymmer..
Tjong

Bromsverkar var rätt ok på min men det kändes som att krama ur en tvättsvamp ungefär. Inte så rejsigt!

Men tror du verkligen att de flesta har fixat detta? På de tre fyra hojar jag smykklämt på hade man definitivt inte gjort något åt problemet. Fast alla kanske inte är så kinkiga som jag. De kanske inte upplever det som ett problem att man inte kan bromsa med endast två fingrar på greppet.

Öla1

Nu på 3 + 1 cylindrar
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
Speed Triple -02, XT 600E -91

Har en 955i -02, men har ej kört 1050.

Min har Triumphs egna bromsar och de är skitbra! Läste en brittisk resension där de tyckte den hade bland de bästa originalbromsarna på marknaden vid den tiden.

Motorn drar jättefint genom hela registret, max vrid redan vid 5000 rpm! Riktigt skönt att inte behöva ligga upp mot 8000 som med min gamla cbr 600f. Du ska dock hålla koll på tändstiften. Ett konstruktionsfel gör att det samlas fukt i tändhatt/tändstift. Hur det yttrar sig finns beskrivet tidigare i tråden, men en typisk grej är väl att den misständer vid snabba gaspådrag.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...