Triumph Speed Triple-tråden.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
någon som vet om handtag mm passar om jag byter ut mitt orginalstyre (22mm) till ett fatbar styre på 28mm?

crille
Där handtagen ska sitta ska det fortfarande vara 22mm. Det som ev kan skilja är hur långt det är 22mm. Prylarna fick precis plats på mitt Renthal fatbar, men det hade inte gjort något om 22mm delen hade sträckt sig några milimeter längre in på var sida.

Nån som kan rekommendera en bra olja till min speed triple 01a? ska byta olja snart och vill ha lite tips :)
OKQ8 SBK Racing vet jag många som kör med utan problem. Har kört med det i min med. Nu har ju visserligen min rasat men det satt nog mer i bristen på olja vid bakhjulsåka än något annat. :D

Dock rekommenderat att köpa i lösvikt eller 20 liters dunk då 1 liter kostar cirka 170kr på OK. 20 litersdunken kostar väl runt 1300kr. Sen finns det de som kör på Biltemas helsyntet och trivs med det. Har dock ingen egen erfarenhet av den och vet inte om jag hört någon med trajja som kör med den heller.
 
Last edited:

Smillan

Guest
Tjena, någon som vet något slipon før min -01a? Triumphs orginal effektslipon (carbon) sitter redan på, men skulle vilja ha ett som lät liiite mer och liiiite goare. Verkar vara svårt att hitta till -01... Och nær jag ændå skriver, vet någon vart man kan få tag på en tuneboy?

Før øvrigt till er som læst min tråd om konstigt ljud i motorn så ær renoveringen færdig! Nya vevstakar, lager osv. Går som en drøm igen! Enda som ær nu, ær att indikatorlampan "motorfel" lyser, vet ngn ngt om den så får ni gærna sæga till också! (har inte hunnit prøva de 3 "heat cycles" ænnu)...
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Nån som kan rekommendera en bra olja till min speed triple 01a? ska byta olja snart och vill ha lite tips :)

Standard på triumph center i linköping verkar vara castrols semisyntetolja.

Jag bytte senast till shell advance ultra 4 helsyntet. Det är samma specar som för castrols helsyntet men några tior billigare per liter.

Jag kör en hel del bana så då kändes det bättre att köra helsyntet. Den skall palla lite mer stryk än delsyntetoljan.

Det finns minst 1001,5 olika oljetrådar här på sporthoj. ( = många olika religioner att tyda sig till! ) :Bugar
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Standard på triumph center i linköping verkar vara castrols semisyntetolja.

Jag bytte senast till shell advance ultra 4 helsyntet. Det är samma specar som för castrols helsyntet men några tior billigare per liter.

Jag kör en hel del bana så då kändes det bättre att köra helsyntet. Den skall palla lite mer stryk än delsyntetoljan.

Det finns minst 1001,5 olika oljetrådar här på sporthoj. ( = många olika religioner att tyda sig till! ) :Bugar

Lite som att säga "vi vill tjäna så mycket pengar som möjligt på dig så vi kör delsyntet".. Bara snålt av dem.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Lite som att säga "vi vill tjäna så mycket pengar som möjligt på dig så vi kör delsyntet".. Bara snålt av dem.

Jo men om man inte kör bana så räcker delsynteten alldeles utmärkt & annars kan man ju be att de fyller med helsyntet om man kör tuffare.
 

Smillan

Guest
Nån som kan rekommendera en bra olja till min speed triple 01a? ska byta olja snart och vill ha lite tips :)

Jag kør på Motul 7100 helsyntet. Skulle aldrig komma på tanken att køra delsyntet.

Køpte hojen før 130 mil sedan, pajade efter 100, vet inte vad han kørde på innan. Efter att precis lagt ner ca 11000 spænn (mtrl-kostnad) på motorrenovering, pga av att vevstakslagrena och kolvbultarna inte fick tillræcklig smørjning, så tænker jag aldrig mer riskera det igen. Jag menar, vad kostar 4L olja? Motul'en ligger på 629:- tror jag, hellre 500 spænn mer per år før schysst olja æn att riskera ovanstående æventyr igen. Hæller också i liiite mer æn vad haynes sæger...

(500 spænn e nog bra mkt mindre æn vad de flesta hær betalar i månaden før førsækring av hojarna)

Men detta e ju bara mina egna tankar o åsikter...
 

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
någon som vet om handtag mm passar om jag byter ut mitt orginalstyre (22mm) till ett fatbar styre på 28mm?

crille

Japp om det är Triumph orginal iallafall.

Om du inte haft en så gräslig avatar hade du kanske fått den stora äran att köpa min :)

Vafalls!!!!
Ska du sälja Trajan, hoppas att du bara ska byta upp dig i årsmodell. Tänk om du skulle byta märke. Hur skulle det se ut????
Yamamaja, Suzmaja, Kawamaja (låter som en nyhet från kavli) eller kanske det allra värsta, Hyndamaja.
Nä du håll dig till Triumph. :tummenupp
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jag kør på Motul 7100 helsyntet. Skulle aldrig komma på tanken att køra delsyntet.

Køpte hojen før 130 mil sedan, pajade efter 100, vet inte vad han kørde på innan. Efter att precis lagt ner ca 11000 spænn (mtrl-kostnad) på motorrenovering, pga av att vevstakslagrena och kolvbultarna inte fick tillræcklig smørjning, så tænker jag aldrig mer riskera det igen. Jag menar, vad kostar 4L olja? Motul'en ligger på 629:- tror jag, hellre 500 spænn mer per år før schysst olja æn att riskera ovanstående æventyr igen. Hæller också i liiite mer æn vad haynes sæger...

(500 spænn e nog bra mkt mindre æn vad de flesta hær betalar i månaden før førsækring av hojarna)

Men detta e ju bara mina egna tankar o åsikter...

Jo jag kör med på helsyntet shell fast den brukar ju gå rätt hårt.....Trist med motorraset men det kan ju inte skilja på hur mycket olja du får dit beroende av oljetyp, det måste ju vara oljepump eller smuts som var problemet, annars är väl den stora skillnaden att helsynteten inte börjar brytas ner lika snabbt som delsynteten & värme men för gata så ...
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
...
OKQ8 SBK Racing vet jag många som kör med utan problem. Har kört med det i min med. Nu har ju visserligen min rasat men det satt nog mer i bristen på olja vid bakhjulsåka än något annat. :D

Dock rekommenderat att köpa i lösvikt eller 20 liters dunk då 1 liter kostar cirka 170kr på OK. 20 litersdunken kostar väl runt 1300kr. Sen finns det de som kör på Biltemas helsyntet och trivs med det. Har dock ingen egen erfarenhet av den och vet inte om jag hört någon med trajja som kör med den heller.

Kör oxå på OKQ8 :tummenupp

MEN man måste inte köpa oljan på macken, finns andra återförsäljare om man kollar på OKQ8 hemsida, då kostar en liter under hundralappen...
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Kör oxå på OKQ8 :tummenupp

MEN man måste inte köpa oljan på macken, finns andra återförsäljare om man kollar på OKQ8 hemsida, då kostar en liter under hundralappen...

Eller ta med en egen dunk & be att få köpa från fatet i verkstan:tummenupp
 

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
speed 3:a
Jag kør på Motul 7100 helsyntet. Skulle aldrig komma på tanken att køra delsyntet.

Køpte hojen før 130 mil sedan, pajade efter 100, vet inte vad han kørde på innan. Efter att precis lagt ner ca 11000 spænn (mtrl-kostnad) på motorrenovering, pga av att vevstakslagrena och kolvbultarna inte fick tillræcklig smørjning, så tænker jag aldrig mer riskera det igen. Jag menar, vad kostar 4L olja? Motul'en ligger på 629:- tror jag, hellre 500 spænn mer per år før schysst olja æn att riskera ovanstående æventyr igen. Hæller också i liiite mer æn vad haynes sæger...

(500 spænn e nog bra mkt mindre æn vad de flesta hær betalar i månaden før førsækring av hojarna)

Men detta e ju bara mina egna tankar o åsikter...

Okej, Hur mycket olja hällde du i den då? hur mycket ska man hälla i?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Okej, Hur mycket olja hällde du i den då? hur mycket ska man hälla i?
Sune Andersson som stuntar med trajjor har sagt att han häller i 5 dl extra. Detta är dock när det körs på bakhjulet med rejäl höjd. För mer normal körning känns 1-2 dl som en mer rimlig överfyllning om man vill ligga på plus.

För mycket olja är dock inte heller bra. Och normalt ska det inte vara några problem om man håller sig vid max-strecket på stickan.

Normal mängd olja som går åt på en 02-04 speedy (bör vara ungefär samma på din) vid vått oljebyte inklusive filter är enligt bok 3.2 liter.
 
Last edited:

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
speed 3:a
Sune Andersson som stuntar med trajjor har sagt att han häller i 5 dl extra. Detta är dock när det körs på bakhjulet med rejäl höjd. För mer normal körning känns 1-2 dl som en mer rimlig överfyllning om man vill ligga på plus.

För mycket olja är dock inte heller bra. Och normalt ska det inte vara några problem om man håller sig vid max-strecket på stickan.

Normal mängd olja som går åt på en 02-04 speedy (bör vara ungefär samma på din) vid vått oljebyte inklusive filter är enligt bok 3.2 liter.

Okej tack för tipset! är där oljesticka på 02an modell?
 

Smillan

Guest
Jo jag kör med på helsyntet shell fast den brukar ju gå rätt hårt.....Trist med motorraset men det kan ju inte skilja på hur mycket olja du får dit beroende av oljetyp, det måste ju vara oljepump eller smuts som var problemet, annars är väl den stora skillnaden att helsynteten inte börjar brytas ner lika snabbt som delsynteten & värme men för gata så ...

Precis, detta vet jag naturligtvis inte. Man kan ju bara spekulera i vad som gick snett, men jag vet ju inte vilken olja den førra ægaren hade och hur han kørde... . Oljan pumpas inte upp dær utan sprutar ut genom hålen i nederdelen av vevstakarna och bildar en oljedimma som tas upp av hålen vid kolvbultarna. Enligt 955i.net-gubbarna har dessa motorer svårigheter med att få upp oljan (spruta) till kolvbultarna vid fel vinkel (=wheelie). Så min hypotes ær følgande:

* Någon ægare innan har kørt hårt med mkt wheelies, i kombination med:
* att smørjhålen i <= -01-motorns vevstakar ær 2mm orginal istællet før 3mm som det var på de nya jag køpte (=Triumph måste ha mærkt av detta)
* tillsammans med en ev. dålig olja som bryts ner och inte pallar værmen från hård kørning med mkt wheelies
* Eller också før lite olja...

...som KAN ha gjort så raset kom. Och med nya 3mm-håls vevstakar, lite mer olja, och lite finare olja hoppas jag slippa uppleva det igen.

Inlægget blev ganska långt nu o kanske lite utsvævat, men det skadar ju aldrig att dela med sig av lite erfarenheter o hypoteser (æven om jag bara haft hojen i 4 månader o 130 mil hehe).
 

Smillan

Guest
Yes, siktglas på -01 (97-01 tror jag). Jag har før mig att Haynes sæger att man skall fylla på 3.5L (då hamnar man ngnstans mellan strecken) och att den rymmer 4L. Dock inte helt 100%.
 

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
speed 3:a
Precis, detta vet jag naturligtvis inte. Man kan ju bara spekulera i vad som gick snett, men jag vet ju inte vilken olja den førra ægaren hade och hur han kørde... . Oljan pumpas inte upp dær utan sprutar ut genom hålen i nederdelen av vevstakarna och bildar en oljedimma som tas upp av hålen vid kolvbultarna. Enligt 955i.net-gubbarna har dessa motorer svårigheter med att få upp oljan (spruta) till kolvbultarna vid fel vinkel (=wheelie). Så min hypotes ær følgande:

* Någon ægare innan har kørt hårt med mkt wheelies, i kombination med:
* att smørjhålen i <= -01-motorns vevstakar ær 2mm orginal istællet før 3mm som det var på de nya jag køpte (=Triumph måste ha mærkt av detta)
* tillsammans med en ev. dålig olja som bryts ner och inte pallar værmen från hård kørning med mkt wheelies
* Eller också før lite olja...

...som KAN ha gjort så raset kom. Och med nya 3mm-håls vevstakar, lite mer olja, och lite finare olja hoppas jag slippa uppleva det igen.

Inlægget blev ganska långt nu o kanske lite utsvævat, men det skadar ju aldrig att dela med sig av lite erfarenheter o hypoteser (æven om jag bara haft hojen i 4 månader o 130 mil hehe).

vevstakarna du köpte va det till 01ans modell då?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top