Triumph Speed Triple-tråden.

Sebbe81

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Borås
Hoj
2005,Triumph speed triple
Vänta med 1000 mila service?

Tjena

Bytte olja och filter själv nu i Maj och funderar därför med att vänta med 1000 mila servicen till säsongen är slut kommer kanske ha kört 1200-1300 mil då. Den har gått ca 900 mil nu och har ingen lust att lämna in den mitt i säsongen. Är det någon fara med det tror ni det är väl ändå ingen ventiljustering på 1000 mila eller är det något annat "viktig" som görs då?
Har haft inne den på års service inför förra sommaren.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Har du fabriksgaranti kvar på hojen? ( 2 år från inköpsdatum )

I så fall skulle jag nog följa serviceplanen. Triumph bryr sig inte om ifall du själv bytt oljan om motorn rasar. Då är det servicestämpeln i boken som räknas.

Har du inte fabriksgaranti så spelar det inte nån roll om det är du eller aukt.firma som servat hojen om det går åt pipsvängen. Då är det i din plånbok det svider oavsett.

mvh johan

Tjena

Bytte olja och filter själv nu i Maj och funderar därför med att vänta med 1000 mila servicen till säsongen är slut kommer kanske ha kört 1200-1300 mil då. Den har gått ca 900 mil nu och har ingen lust att lämna in den mitt i säsongen. Är det någon fara med det tror ni det är väl ändå ingen ventiljustering på 1000 mila eller är det något annat "viktig" som görs då?
Har haft inne den på års service inför förra sommaren.
 

Sebbe81

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Borås
Hoj
2005,Triumph speed triple
Har du fabriksgaranti kvar på hojen? ( 2 år från inköpsdatum )

I så fall skulle jag nog följa serviceplanen. Triumph bryr sig inte om ifall du själv bytt oljan om motorn rasar. Då är det servicestämpeln i boken som räknas.

Har du inte fabriksgaranti så spelar det inte nån roll om det är du eller aukt.firma som servat hojen om det går åt pipsvängen. Då är det i din plånbok det svider oavsett.

mvh johan

Nej jag har ingen garanti kvar på den, och det är väl inget speciellt dom gör på 1000 mila som är tok viktigt att göra exakt i tid.

Mvh Sebbe
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Nej jag har ingen garanti kvar på den, och det är väl inget speciellt dom gör på 1000 mila som är tok viktigt att göra exakt i tid.

Mvh Sebbe

tätningarna som sitter runt tändstiften är inte särskilt bra, de tillåter vatten att lagras i tändstiftsbrunnen vilket i sin tur resulterar i att tändstiftet kan rosta fast. Att byta ut dessa tätningar mot nya, tätare är antagligen det viktigaste som skall göras vid 1000mil på de tidiga årsm.
 

RasmusHaag

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Borlänge
Hoj
Honda crf 450 HM -03, Triumph Speed Triple
Snabb fråga!
Var gör man av O2-sensorn när man sätter på ett low-pipe?
tänkte svarva en egen ljuddämpare och testa med.
Tacksam för tips!
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Fläkten

Lossa påfyllningspluggen till olja och kolla ner så de inte är en massa vit/gul sörja där, och lys med ficklampa på cylindrarnas bakkant och kolla efter gammalt vattenläck mellan cyl/topplock. Kontrollera så fläkten funkar

Topplockspackning pga varmgång verkar rätt vanligt. Jag har sett på ett par st att fläkten brunnit då en massa sten samlats i den (sten och skit sprutas upp från framdäcket. Taskig framskärm.)
Hur kollar man att fläkten går, jag har inte hört ett ljud efter stängt av motorn. Temp mätarn går upp till sträcket och stannar där.
 

BeAnOaf

Ny medlem
Gick med
20 May 2010
Ort
Sura
Hoj
MV Agusta Brutale 910S och Suzuki TL1000S
Hej på er. Är grymt sugen på en Speed triple men tänker inte göra samma misstag som jag gjorde med min nuvarande hoj(TL1000s-97). Hojen var fullpruttad med barnsjukdomar vilket jag hade fått reda på om jag "pluggat" lite innan köpet. Jag har skumläst lite i tråden och läst om bromsproblem på 04/05, tänstift strul med dom äldre men jag har nu tänkt mig en 07-09. Finns nått klassiskt problem eller något man bör kolla upp vid köp? Vad är ett normalt pris på en 08 med ca 1000 mil på mätaren? Alla tips eller andra råd uppskattas :) Enda nackdel är att ge upp min V-twin med ljudet som får Harley-killarna att vända sig om :)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hur kollar man att fläkten går, jag har inte hört ett ljud efter stängt av motorn. Temp mätarn går upp till sträcket och stannar där.


Kör den på tomgång tills den startar ... Du hör om den startar. annars är det bara att kolla på den. Går tempmätaren upp på rött är fläkten paj
 

zeyni

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Uppsala
Hoj
2005 Triumph Speed Triple
Jag har en 2005 S3, 1500mil, och haft problem med mitt batteri. Hojen startade inte, utan motorn gick igenom startsekvensen och inget mer. Provade ett par gånger, och efter att ha laddat upp batteriet gick det bra igen. Nu senast, 2-3v senare, dog den helt och hållet när jag försökte starta den.
Har den nu igen på uppladdning. Kör mest i stan.
Nån som känner igen sig?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag har en 2005 S3, 1500mil, och haft problem med mitt batteri. Hojen startade inte, utan motorn gick igenom startsekvensen och inget mer. Provade ett par gånger, och efter att ha laddat upp batteriet gick det bra igen. Nu senast, 2-3v senare, dog den helt och hållet när jag försökte starta den.
Har den nu igen på uppladdning. Kör mest i stan.
Nån som känner igen sig?

Ladda batteriet. Starta cykeln och mät spänningen. Varva upp till typ 5000 rpm och kolla vilken maxspänning du får. Bör ligga på drygt 14volt.
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Kör den på tomgång tills den startar ... Du hör om den startar. annars är det bara att kolla på den. Går tempmätaren upp på rött är fläkten paj

Nä mätaren går upp till 1mm över gröna strecker så hela C syns precis.
 

Bifogat

  • temp2_triple.jpg
    temp2_triple.jpg
    26 KB · Visningar: 76
Last edited:

Sebbe81

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Borås
Hoj
2005,Triumph speed triple
tätningarna som sitter runt tändstiften är inte särskilt bra, de tillåter vatten att lagras i tändstiftsbrunnen vilket i sin tur resulterar i att tändstiftet kan rosta fast. Att byta ut dessa tätningar mot nya, tätare är antagligen det viktigaste som skall göras vid 1000mil på de tidiga årsm.

Dom tätningarna byttes på garanti om jag kom ihåg rätt inför förra sommaren.
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Jag har en 2005 S3, 1500mil, och haft problem med mitt batteri. Hojen startade inte, utan motorn gick igenom startsekvensen och inget mer. Provade ett par gånger, och efter att ha laddat upp batteriet gick det bra igen. Nu senast, 2-3v senare, dog den helt och hållet när jag försökte starta den.
Har den nu igen på uppladdning. Kör mest i stan.
Nån som känner igen sig?

Jag skulle kolla lilla kontakten vid kopplingen ( den som hindrar att du kan starta utan kopplingen indraget.), när man har kört ett tag speciellt i regn så har den en tendens att kecka i kontakterna. I med lite 5/56 och mojsa runt så hoppar den igång. Du kan även kolla kontakten vid fotpinnen när du ändå är igång.
Tjong!
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Kör den på tomgång tills den startar ... Du hör om den startar. annars är det bara att kolla på den. Går tempmätaren upp på rött är fläkten paj
Okay, fläkt f-n startar inte, fick upp mätaren till mellan första gröna och röda, drog sen ut på Nynäsvägen och kylde av den.

Peta på fläkten och den snurrar så verkar inte skurit, men vad behöver bytas, säkring ?
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Vad jag förstått så är det endast smc som gäller om du vill att försäkringen ska gälla under bankörning. I villkoren kan man läsa,

för samtliga typer av fordon gäller följande särskilda
begränsningar och säkerhetsföreskrifter:
"fordonet används under tävlingsliknande former t.ex. street race, stuntliknande övningar som hopp på ramper, volter och liknande eller på inhägnat tävlingsområde"


Tror dom klassar bankörning som inhägnat tävlingsområde. Men för att vara helst säker så kan du ju alltid slå dom en signal. :tummenupp

I Bike för några nummer sen så skrev dom att det var ok så länge det inte var tidtagning, tävling eller träning inför tävling..
Men vad som verkligen gäller lär vi aldrig få reda på :mad:
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Okay, fläkt f-n startar inte, fick upp mätaren till mellan första gröna och röda, drog sen ut på Nynäsvägen och kylde av den.

Peta på fläkten och den snurrar så verkar inte skurit, men vad behöver bytas, säkring ?

Okok.. Kolla säkring först. Om den är ok så prova koppla loss kontaktstycket till fläkten och ge fläkten 12v manuellt med ett batteri eller batteriladdare
 

xXCharlz

Hjärnan gick i konkurs
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Viksjö
Hoj
Letar motard. Xr 600R motard -90 såld, Triumph speed triple -05 klotad och såld. Honda SBB -98 såld. Suzuki gsx 400e -82 såld.
Har en motorkåpa liggandes. Den främre på högersida. Nån intresserad?
Ser väldigt fin ut. passar väl -05 och framåt.

500:- el. högstbjudande.
Pm.a vid intresse.
FAN va jag saknar triplen..
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top