Triumph Speed Triple-tråden.

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Ingen som känner någon som vill bli av med en triple 955i för 30K?
Jäkligt sugen på en triple så jag är inte så kräsen :)

/ Jacob

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Hej,
Har tittat en del på Speed Triple årsm 08-10 och har läst en del tester m.m
En del skriver att kvaliteten inte når upp till japanska cyklar. Finns det någon sanning
i detta eller gäller det möjligtvis äldre modeller? Tycker cyklarna känns rätt gedigna
när man känner/klämmer/kollar in detaljer...
Tacksam för respons,

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Hej,
En del skriver att kvaliteten inte når upp till japanska cyklar. Finns det någon sanning
i detta eller gäller det möjligtvis äldre modeller? Tycker cyklarna känns rätt gedigna
Tacksam för respons,

Jag är inne på min 4e triple nu och har aldrig haft ett enda problem.

Men... Japanskt och Tyskt är som, i det mesta annat, "bättre". Med det inte sagt att det är dålig kvalitét på våra triplar.

Innan 2001 var det dock lite sämre ställt på den fronten så kör en senare modell är väl mitt tips.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Hej,
En del skriver att kvaliteten inte når upp till japanska cyklar.

Nonsen, möjligen 90talstriplar men tittar du på 08 och framåt så är de varken bättre eller sämre än japsarna.

oloand

Ny medlem
Gick med
29 May 2011
Hoj
Triumph S3 -02 (krash). Nu Tiger XC -13
Besiktningsfrågor

Nu är det dags att besikta triplen, första gången för mig och eftersom jag är allmänt nojig och inte har nån lust att behöva göra om det så har jag några funderingar som jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med:

. Jag har Triumphs effektdämpare på så jag gissar att jag måste byta till den kromade original för att klara besiktningen? Säljaren jiddrade nåt om att hojen skulle gå dåligt ett tag och motorlampan kunde lysa när jag bytt dämparen. Varför och är det ett problem vid besiktningen?

. Jag har miniblinkers men intervallet är ok och jag tror avstånd mellan också är ok, inga problem då va?
.
Hur är det med backspeglar i styränden?

Förresten så kan jag passa på att fråga om det är någon som har en 02-04 med belly-pan och skulle ha lust att ta ett foto på hur fästena ser ut och var de sitter. Jag har sökt på nätet men inte hittat någon beskrivning, inte ens med hjälp av triumphs originaldelsnummer. (Det är inte en originalkåpa jag fått tag på så fästena saknas).

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Nu är det dags att besikta triplen, första gången för mig och eftersom jag är allmänt nojig och inte har nån lust att behöva göra om det så har jag några funderingar som jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med:

. Jag har Triumphs effektdämpare på så jag gissar att jag måste byta till den kromade original för att klara besiktningen? Säljaren jiddrade nåt om att hojen skulle gå dåligt ett tag och motorlampan kunde lysa när jag bytt dämparen. Varför och är det ett problem vid besiktningen?

. Jag har miniblinkers men intervallet är ok och jag tror avstånd mellan också är ok, inga problem då va?
.

Förresten så kan jag passa på att fråga om det är någon som har en 02-04 med belly-pan och skulle ha lust att ta ett foto på hur fästena ser ut och var de sitter. Jag har sökt på nätet men inte hittat någon beskrivning, inte ens med hjälp av triumphs originaldelsnummer. (Det är inte en originalkåpa jag fått tag på så fästena saknas).

kan lämna besked på ett par av dina punkter iaf,
vad gäller effektdämpet har jag aldrig haft några bekymmer med det, den har gått lite sämre, men inga lampor som lyst upp, kan väl säkert hända, men det har ju och göra med att din hoj är mappad att gå med en viss pipa, och byter du då pipan så är det ett annat utblås med allt vad det innebär. För en kort trip till besiktning och sen hem skall inte det vara några problem.

Bellypan, jag brukar använda mig av bikebandit.com, där kan man plocka fram sprängskisser på alla möjliga delar till din hoj, kika här, kanske det är en hjälp på vägen: http://www.bikebandit.com/2002-triumph-speed-triple/o/m17618#sch566992

Gå in under menyn till vänster "Engine & Exhaust" så hittar du Bellypan där. Kanske kan vara något, jag vet inte.

Miniblinker och speglar, låter jag någon annan ge besked på.

Good luck !

Pelle S

Bombrepa.se
Gick med
10 Jan 2005
Hoj
Speed Triple

.

Min gick klarade besiktningen med Triumphs orginal backspeglar i styränden samt med Arrows/Triumphs effektsystem påmonterat. Jag hade visserligen DB killer i.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hej,
Tacksam för respons,

Haft 2 -06or. Kört mycket, i ur och skur, på vägen i skogen, långt och kort, varken tvättat eller servat i onödan,....., Inga större problem.

En spårring i växellådan pajade efter 1400 mil, antagligen härdfel (inte så ovanligt för spårringar) gick på garantin. Kulan till ena kulleden i växellänkaget gick av efter 6000 mil.

Räjsermus

Pouge Mahone!
Gick med
21 Nov 2005
Hoj
KTM 660 -04
Tjena!
Har nyss införskaffat en Trajja speed triple -04
Har gått klockrent tills häromdagen när jag skulle starta då tänder den bara och "dör" direkt jag släpper startknappen? Detta är min första trajja så vet inte så mkt än :p Läste att vatten/kondens vid stiften var vanligt så jag lossade och gjorde rent dem(de var lite geggiga) Man såg att det vart fukt i dem yttre cylindrarna. Satte tillbaka skiten men fortf.. nada!
Någon som har tips/ erfarenhet på vad det kan vara? Ett relä till sprutet? Tacksam för hjälp!
Peace!

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Åhh, saknar "min" hoj ... :) ser grym ut!!

Tack ska du ha! Du får ta med dig kameran ut på lite bandagar i sommar så kanske vi ses! Borde bli ngn Arlanda och garanterat Tuvängen/Rörken/Gröndal några ggr. Har dessutom bokat upp mig på 4 dagar på Gotland Ring! :banana

oloand

Ny medlem
Gick med
29 May 2011
Hoj
Triumph S3 -02 (krash). Nu Tiger XC -13
kan lämna besked på ett par av dina punkter iaf,
vad gäller effektdämpet har jag aldrig haft några bekymmer med det, den har gått lite sämre, men inga lampor som lyst upp, kan väl säkert hända, men det har ju och göra med att din hoj är mappad att gå med en viss pipa, och byter du då pipan så är det ett annat utblås med allt vad det innebär. För en kort trip till besiktning och sen hem skall inte det vara några problem.

Bellypan, jag brukar använda mig av bikebandit.com, där kan man plocka fram sprängskisser på alla möjliga delar till din hoj, kika här, kanske det är en hjälp på vägen: http://www.bikebandit.com/2002-triumph-speed-triple/o/m17618#sch566992

Gå in under menyn till vänster "Engine & Exhaust" så hittar du Bellypan där. Kanske kan vara något, jag vet inte.

Miniblinker och speglar, låter jag någon annan ge besked på.

Good luck !

Tack för svaren!
Hojen är nu besiktad utan problem, jag bytte till originalsystemet innan för säkerhets skull, märkte ingen större skillnad.

När det gäller bellypan-fästena så var ju bikebandit guld. Däremot ville de ha 800 i frakt för fyra små plåtbitar vilket kändes lite sådär. Jag hittade samma sprängskisser hos worldoftriumph.com dessutom med triumphs egna "part-numbers" så då blir det lättare att gå till en svensk återförsäljare och be dem kolla efter delarna.

Tack igen!

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Då har man blivit med Trajja till slut.
Inhandlade en jäkligt billig -00 Daytona som jag sedemera beställde lysen och lite smått o gott till så det är väl nu vad man i folkmun kallar SpeedTona. Blev klar med den i helgen så det har ju inte blivit så rackarns mycke åka än men till jobbet idag fick det bli iaf.

Har en fråga dock, har läst hela den här tråden nu och sett att två andra haft samma problem med sina.
Ibland, då jag gasat på lite och sedan släpper av och drar in kopplingen så tvärdör den. Den hoppar igång igen så glatt direkt men det är lite mysko. Inte varje gång heller utan lite intermittent sådär.
Någon som har en susning om vad det kan bero på?

IMG_0567.jpg IMG_0581.jpg

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
vakuumslang från tanken i kläm kanske?
Då har man blivit med Trajja till slut.
Inhandlade en jäkligt billig -00 Daytona som jag sedemera beställde lysen och lite smått o gott till så det är väl nu vad man i folkmun kallar SpeedTona. Blev klar med den i helgen så det har ju inte blivit så rackarns mycke åka än men till jobbet idag fick det bli iaf.

Har en fråga dock, har läst hela den här tråden nu och sett att två andra haft samma problem med sina.
Ibland, då jag gasat på lite och sedan släpper av och drar in kopplingen så tvärdör den. Den hoppar igång igen så glatt direkt men det är lite mysko. Inte varje gång heller utan lite intermittent sådär.
Någon som har en susning om vad det kan bero på?

View attachment 357836 View attachment 357837

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Tjena!
Har nyss införskaffat en Trajja speed triple -04
Har gått klockrent tills häromdagen när jag skulle starta då tänder den bara och "dör" direkt jag släpper startknappen? Detta är min första trajja så vet inte så mkt än :p Läste att vatten/kondens vid stiften var vanligt så jag lossade och gjorde rent dem(de var lite geggiga) Man såg att det vart fukt i dem yttre cylindrarna. Satte tillbaka skiten men fortf.. nada!
Någon som har tips/ erfarenhet på vad det kan vara? Ett relä till sprutet? Tacksam för hjälp!
Peace!

Startar den på startgas?

RuneWebradio

GS i skogen.
Gick med
13 Sep 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Nåt sånt är jag med inne på eller slangen på bilden som hänger vid ramen. Fått för mig den ska in i luftburken.View attachment 357937
Jag har för mig att den slangen ska in i luftburken. Bara ett par cm till vänster på undersidan av där den stora slangen på sidan är ansluten framför el kontakten. In med handen och känn om du känner en ca 1cm "pip" som sticker ut på undersidan.

Jag tog en tur på ett par mil idag. Det va bara 7°C men strålande sol. Det va ett par veckor sedan jag åkte sist då det va mycket varmare än nu.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA