Triumph Speed Triple-tråden.

Mr Skåne

Vad håller jag på med?
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Söderförort
Hoj
VESPA GRAND SPORT 200 CC -64
Hello!

Nybliven Speed Triple-ägare, har varit borta från sporthojsträsket ett par år men det blev ett återfall! Jag har en i princip original 2007, så är det någon som har utrustning man vill sälja är det bara att dra ett pm med förslag om man sitter på exempelvis sadelcuts, slipon osv?

Men en fråga till er som kanske vet, jag har googlat runt men hittar inget vettigt. Passar ett slipon från en 2011 till min 2007?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hello!

Nybliven Speed Triple-ägare, har varit borta från sporthojsträsket ett par år men det blev ett återfall! Jag har en i princip original 2007, så är det någon som har utrustning man vill sälja är det bara att dra ett pm med förslag om man sitter på exempelvis sadelcuts, slipon osv?

Men en fråga till er som kanske vet, jag har googlat runt men hittar inget vettigt. Passar ett slipon från en 2011 till min 2007?

Välkommen!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Mr Skåne

Vad håller jag på med?
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Söderförort
Hoj
VESPA GRAND SPORT 200 CC -64
Nån som vet exakt hur katalysatorn ser ut på en 2007? Jag ska köpa slipon men vet inte om jag har kat eller ej. Tydligen uppdaterades S3 mot slutet på 2007, min är tagen i bruk 070501så jag tror inte att jag har kat på den, men vill vara helt säker.
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Jag behöver lite hjälp med en fundering jag har... Går i tankarna att byta bort min RSV4 mot en Speed Triple, typ 08-10.
Var ute och provkörde en idag en stund, men känner att jag skulle vilja ha den lite sportigare. Vad kan jag göra?
Flytta upp fotpinnar känns rimligt, men skulle gärna höja upp hela bakdelen på cykeln om det går. Visst att man kan sänka fronten, men tror inte det ger samma sak. Vill ha tyngdpunkten högre upp. Angående fjädring så skulle jag gärna ha den hårdare, men det kanske går att få till med att ställa in orginal.
Annars har jag ett par fjäderben från en 2010 zx10, går det att byta ut mot de?
Styret känns som den lättaste delen att byta mot ett lägre och inte så brett.

Är det någon som sitter med tips på hur man gör en Speed sportigare så lyssnar jag gärna. Eller om någon som kan något om modellen tycker att mina ideer är skit så lyssnar jag på det också :banana
 

Rob74

Medlem
Gick med
5 Jul 2016
Ort
Jönköping
Hoj
2015 Triumph Street Triple R
Tjena,

Går i tankarna att byta min VFR 800 mot en Speed Triple då VFR:en för mig är nästintill okörbar pga all turbulens (jag som i min enfald trodde att kåpor skulle skydda...). När jag övningskörde så var det på en MT07 och på den behövde jag inte använda hörselproppar men på VFR:en har jag de värsta som finns och det hjälper ändå inte fullt ut mot bruset. Så det är en naken hoj som gäller och jag har siktat in mig på Speed Triplen men är bäst att höra med andra hur de upplever vindbrus/turbulens på denna hoj?

/Robert
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tjena,

Går i tankarna att byta min VFR 800 mot en Speed Triple då VFR:en för mig är nästintill okörbar pga all turbulens (jag som i min enfald trodde att kåpor skulle skydda...). När jag övningskörde så var det på en MT07 och på den behövde jag inte använda hörselproppar men på VFR:en har jag de värsta som finns och det hjälper ändå inte fullt ut mot bruset. Så det är en naken hoj som gäller och jag har siktat in mig på Speed Triplen men är bäst att höra med andra hur de upplever vindbrus/turbulens på denna hoj?

/Robert
Troligen är det så med din VFR att din längd och sittställning gör att luftströmmen som leds från kåpan slår rakt mot hjälmen/halsen. Testa att ändra sittställning och se om nivån på bruset ändras något. Om så kan du byta befintlig ruta till en med annan vinkel eller köpa till en liten extrakåpa för att ändra vinkeln på luftströmmen. (brukar finna extra höga/låga eller touringvarianter)

I stort kan två personer uppleva vindbruset helt olika på samma hoj beroende på ovan nämnda anledning.

Speed Triplen har ju inte så mycket till vindavisare så det sitter ju mer i vilken hjälm du har hur mycket det brusar. Men även på den kan ju den lilla vindavisaren leda luften "fel" om man har otur.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag behöver lite hjälp med en fundering jag har... Går i tankarna att byta bort min RSV4 mot en Speed Triple, typ 08-10.
Var ute och provkörde en idag en stund, men känner att jag skulle vilja ha den lite sportigare. Vad kan jag göra?
Flytta upp fotpinnar känns rimligt, men skulle gärna höja upp hela bakdelen på cykeln om det går. Visst att man kan sänka fronten, men tror inte det ger samma sak. Vill ha tyngdpunkten högre upp. Angående fjädring så skulle jag gärna ha den hårdare, men det kanske går att få till med att ställa in orginal.
Annars har jag ett par fjäderben från en 2010 zx10, går det att byta ut mot de?
Styret känns som den lättaste delen att byta mot ett lägre och inte så brett.

Är det någon som sitter med tips på hur man gör en Speed sportigare så lyssnar jag gärna. Eller om någon som kan något om modellen tycker att mina ideer är skit så lyssnar jag på det också :banana
Det är inte den upprätta sittställningen du är ovan med då? Du får byta styret mot clipons så får du mer framåtlut. Kan med fördel kombineras med justerbara fotpinnar.

Nu har jag en lite äldre triple, men den är fullt justerbar fram medan bak bara är compression och rebound. Men från 08 borde den ha preload bak också. Sedan har ju vissa modeller mer avancerad fjädring, t ex R-modellerna. Fram kan man ju byta ut originalfjädrarna om man inte kan justera sig rätt.
 

Rob74

Medlem
Gick med
5 Jul 2016
Ort
Jönköping
Hoj
2015 Triumph Street Triple R
Troligen är det så med din VFR att din längd och sittställning gör att luftströmmen som leds från kåpan slår rakt mot hjälmen/halsen. Testa att ändra sittställning och se om nivån på bruset ändras något. Om så kan du byta befintlig ruta till en med annan vinkel eller köpa till en liten extrakåpa för att ändra vinkeln på luftströmmen. (brukar finna extra höga/låga eller touringvarianter)

I stort kan två personer uppleva vindbruset helt olika på samma hoj beroende på ovan nämnda anledning.

Speed Triplen har ju inte så mycket till vindavisare så det sitter ju mer i vilken hjälm du har hur mycket det brusar. Men även på den kan ju den lilla vindavisaren leda luften "fel" om man har otur.

Japp, sitter jag som en giraff och verkligen sträcker på halsen så blir det "tyst". Har läst om olika rutor men känns väl inte som någon är en riktigt fullträff. Jag är 187 cm det är antagligen ingen bra kombination med den här cykeln.

/R
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Var och tittade på en Speed Triple från 2002 igår för 19.000 kr men köpte den ej, vet inte riktigt varför men magkänslan sade att jag skulle avstå. Har satt min budget runt 25.000 kr för just denna modellen om den är i bättre skick och undrar vad man egentligen kan förvänta sig?

Detta upptäckte jag när jag var och kollade igår:

Positivt:
-En ägare på 15 år
-Original pipa, slipon, flyscreen, daytona clipon, kraschpuckar, tankskydd ,tankväska och depåstöd medföljde
-Hyfsat lågmilad 4600mil
-Elsystemet bytt på garanti (oklart när...?)
-Styrlager bytt (oklart när...?)
-Generator bytt två gånger (oklart när...?)
-Service vid 4000 mil (Oklart vad för typ av service eftersom ventiljustering ej var genomförd...?)

Negativt:
-Ventiljustering ej genomförd vid 4000 mil service
-Olja varken kollad eller bytt de senaste 600milen "jag har aldrig kollat oljan på hojen, de sköter de på servicen...?"
-Läckande framgaffel vänster
-Omdrevad så topphastigheten var endast 200km/h
-Eventuellt problem i laddningssystemet "batteriet tog slut på besiktningen...?"
-Bakfälg utbytt och är i fel färg "den gick sönder inuti navet, oklart varför...?"
-Stått still någongång under sin livstid i en lada i ca 5 år nära havet så ytrost på mycket som inte var rostfritt som skruvar, lampor, backspeglar osv
-Lagd två gånger "en gång på knutstorp och en gång på grusväg"
-Skrapad motorkåpa på vänster sida
-Skrapad ytters lite på svingen
-Märke i bakkåpan vänster sida från knäpucken vid av och påstigning
-Bubblor under lacken på tankens höger sida (3 mindre och 1 större ungefär som en 10 krona)
-Hastighetsmätarens belysning fungerade ej "har ej fungerat på 10 år...?"
-Framlampan ur funktion "Det är bara halvljus lampan som är trasig...?"
-Elsystemet utbytt har inte kunnat hitta något på internet som tyder på att det skulle gå på garantin
-Däcken hade klarat säsongen ut inte mer


Säljaren var trevlig osv så det var inte det som gjorde att jag inte köpte den, men jag drar lätt öronen åt mig när man i början frågar om hojen går bra eller det är något som behöver fixas och svart är lite oklart nej. Sedan när man stått där i 1 timme pratat känt och klämt så har man noterar minst 15 fel på hojen som är nämnbara...

Av ovanstående fel så berättade säljaren själv att halvljust samt hastighetsmätarens belysning inte fungerade samt att elsystemet var bytt. Resten var saker som jag upptäckte och fick fråga om...

Gjorde en lite snabb kalkyl i huvudet om vad hojen skulle kosta för att enligt mig vara körbar för nästa säsong och tänkte såhär:
Hojen 19.000kr (ej prutbart trots påpekade "fel")
Ventiljustering samt ompackning av framgaffel ca 5000 kr
Nya däck ca 2500 kr
Byta drivpaket anpassat för gata 1500kr
Fixa laddningen i elsystemet kanske bara ett nytt batteri eller i värsta fall en ny generator ca 1000 kr
Lite andra utgifter för lampor, någon diod för Hastighetsmätaren, nya backspeglar, nytt styre osv 1000 kr

Vi landar då på 19.000kr för hojen + 11.000 i reparationer dvs ca 30.000kr för en körbar hoj till nästa säsong...



Så min fråga till er som äger en sådanhär hoj, kan man hitta en hoj i ok skick för ca 25.000kr eller hade det varit bättre att köpa denna hojen och lägga ca 11k i reparationer på den direkt?


Mvh Newflag
 
Last edited:

Mr Skåne

Vad håller jag på med?
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Söderförort
Hoj
VESPA GRAND SPORT 200 CC -64
Motstånd/Relä till Rizomablinkers.

Tjena.

Det kanske avhandlats flertalet gånger i historiken, men jag ställer frågan och hoppas att det finns någon vänlig själ som kan svara.

Jag har bytt originalblinkers samt bak/bromsljus till LED. Följden blev så klart att blinkersen blev dopade och blinkar som en strobe-lampa. Jag satt dit ett motstånd per blinkers (köpte motstånd från Bröderna Nilsson) men detta hjälpte inte. Testade därefter att byta relä till ett lastoberoende, detta hjälpte inte.

Någon som har ett bra tips, eller vet om Triumph bara är väldigt speciella och skiljer sig från andra vanliga lösningar?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Så min fråga till er som äger en sådanhär hoj, kan man hitta en hoj i ok skick för ca 25.000kr eller hade det varit bättre att köpa denna hojen och lägga ca 11k i reparationer på den direkt?

Det är i stort sett aldrig värt att köpa en risig hoj och laga upp den. Att det dessutom finns en massa fel som ägaren antingen inte har velat berätta om eller inte vetat eller helt enkelt inte brytt sig om är en stor fet varningsklocka, tycker jag.

Köp hellre en hoj som är ett par år äldre men i fräscht skick än ett sånt där lik. Sverige är fullt av fullservade och finputsade hojar som knappt använts och som inte kostar skjortan heller.
 

Dsteneryd

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2017
Ort
Hedemora
Hoj
Räserhojar
Söker diverse delar!

Tjena!

Tänkte höra om någon av er har några delar till övers och vill sälja :), söker;

- Framlyktor till speed/street triple 2011+
- Belly pan till speed triple 2010 (helst blazing orange men spelar ingen roll)
- Seat cowl till speed triple 2010 (helst blazing orange men spelar ingen roll)

Allt väl!
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900 | Triumph Scrambler 1200 XE
Finns det någon här som är 190+ som kan kommentera hur det är att köra en speed triple?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top