Triumph Speed Triple-tråden.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Ryktet säger en uppgradering av bromsar till Brembo. Kan bli riktigt fett!

Förövrigt så har jag lagt upp bilder på MattHilda i garaget :yoparty

Jo, det här spionfotot av en "Lyx-Triple" med Brembo-ok, Marchesinifälgar, bakdel från Street Triple och lite annat lullull cirkulerar ju:

spyshotsmallzh2.jpg
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Växla utan att koppla?

växla upp utan att koppla, bara släppa gasen borde inte vara något problem med -05:an va? nånn som har erfarenhet av något annat? :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jo, det här spionfotot av en "Lyx-Triple" med Brembo-ok, Marchesinifälgar, bakdel från Street Triple och lite annat lullull cirkulerar ju:

spyshotsmallzh2.jpg

Är det någon mer än jag som tycker att dom gamla 3-ekrade fälgarna är snyggast ?

gamla 3-ekrade = rena och passar till en S3
1050 4/8-ekrade = röriga överdesignade
Marchesini = oh-no ruined, fjoll !
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Någon som vet om man kan köpa prylar direkt från Rizoma eller om man måste gå genom återförsäljare? Hittar pris på sakerna men inget om att man kan beställa. Har blivit sugen på att byta ut originalspeglarna men plånboken gråter när jag börjar snegla åt det hållet.

Mc-tech i danmark är ca 700:- dyrare än Rizomas pris och Customaid här i sverige hela 1000:- dyrare. Frakt och eventuell tull/moms ej inräknad.
JackLilley ligger hyggligt till på bara 100:- dyrare, men då verkar inte de speglar jag vill ha finnas i svart.

Finns kanske någon annan återförsäljare?
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Åtdragningsmoment

Jag var tvungen att lossa på en av mina främre kraschpuckar som sitter fäst i de främre motorfästena, är det någon som vet vad det ska vara för åtdragningsmoment på bultarna där?

Verkstadsmanualen säger 80Nm om jag har lyckats tolka det hela rätt men det tycker jag låter rätt mycket, jag har för mig att momentet som angavs på monteringsbeskrivningen för R&G-kraschpuckarna var mindre än så (hittar inte beskrivningen). Någon som vet?
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Jag var tvungen att lossa på en av mina främre kraschpuckar som sitter fäst i de främre motorfästena, är det någon som vet vad det ska vara för åtdragningsmoment på bultarna där?

Verkstadsmanualen säger 80Nm om jag har lyckats tolka det hela rätt men det tycker jag låter rätt mycket, jag har för mig att momentet som angavs på monteringsbeskrivningen för R&G-kraschpuckarna var mindre än så (hittar inte beskrivningen). Någon som vet?

R&G-puckarna till R1'an skall dras med 40nm, om det nu hjälper. Samma size på bult iaf.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Jag var tvungen att lossa på en av mina främre kraschpuckar som sitter fäst i de främre motorfästena, är det någon som vet vad det ska vara för åtdragningsmoment på bultarna där?

Verkstadsmanualen säger 80Nm om jag har lyckats tolka det hela rätt men det tycker jag låter rätt mycket, jag har för mig att momentet som angavs på monteringsbeskrivningen för R&G-kraschpuckarna var mindre än så (hittar inte beskrivningen). Någon som vet?

Anvisningarna från R&G är lite kryptiska.
Säger typ "Dra tills det blir kraftigare motstånd, dra sedan 90 grader till".
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Anvisningarna från R&G är lite kryptiska.
Säger typ "Dra tills det blir kraftigare motstånd, dra sedan 90 grader till".
Ja, just ja, det låter bekant. Jävla engelsmän :).

Men vad tror ni, 40Nm borde väl räcka? Vore jobbigt om motorn trillar ur :D
 

niklas

Alla som inte dansar är folkdräktsmän
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Vilsen göteborgare i Sthlm
Hoj
Mellan hojar

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
tjyvstopp!

Moppen tvärdog för mej vid tre olika tillfällen i dag, från stillastående vid rödljus. Gasar och släpper kopplingen, och så misständer den och dör. Fick starta om med nyckeln! någon som varit med om något liknande? sista rödljuset jag stod vid, så hostade den till innan den dök. kör -05:a! har aldrig varit med om det innan!
 
Last edited:

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
f.d fordonsägare
Moppen tvärdog för mej vid tre olika tillfällen i dag, från stillastående vid rödljus. Gasar och släpper kopplingen, och så misständer den och dör. Fick starta om med nyckeln! någon som varit med om något liknande? sista rödljuset jag stod vid, så hostade den till innan den dök. kör -05:a! har aldrig varit med om det innan!
Titta till tändstiften, troligen en massa ärg som orsakar överslag.
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Någon som vet om man kan köpa prylar direkt från Rizoma eller om man måste gå genom återförsäljare? Hittar pris på sakerna men inget om att man kan beställa. Har blivit sugen på att byta ut originalspeglarna men plånboken gråter när jag börjar snegla åt det hållet.

Mc-tech i danmark är ca 700:- dyrare än Rizomas pris och Customaid här i sverige hela 1000:- dyrare. Frakt och eventuell tull/moms ej inräknad.
JackLilley ligger hyggligt till på bara 100:- dyrare, men då verkar inte de speglar jag vill ha finnas i svart.

Finns kanske någon annan återförsäljare?

Kolla in carpimoto.com. Jag köpte mina Rizoma prylar där...snabb leverans och jätte bra service! Köpte kraschpuckar och styrändsspeglar. Kolla i garaget för bild.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Moppen tvärdog för mej vid tre olika tillfällen i dag, från stillastående vid rödljus. Gasar och släpper kopplingen, och så misständer den och dör. Fick starta om med nyckeln! någon som varit med om något liknande? sista rödljuset jag stod vid, så hostade den till innan den dök. kör -05:a! har aldrig varit med om det innan!

Som sagt kolla tändstiften. Jag råkade ut för något liknande men det var inte tändstiften utan "tippventilen" på tankventilatiosslangen. Hojen började gå konstigt och dog sen på tomgång. När man öppnade tanken var det kraftig undertryck i den. Fick tipset att kolla "tippventilen" som tydligen är ett USA krav. Och givetvis satt "kulan" i den fast i stängt läge. Meckade lite med den och fick den att funka när jag blåste i den. Satte tillbaka den, samma sak igen. Den är utbytt mot ett rör nu:tummenupp
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Som sagt kolla tändstiften. Jag råkade ut för något liknande men det var inte tändstiften utan "tippventilen" på tankventilatiosslangen. Hojen började gå konstigt och dog sen på tomgång. När man öppnade tanken var det kraftig undertryck i den. Fick tipset att kolla "tippventilen" som tydligen är ett USA krav. Och givetvis satt "kulan" i den fast i stängt läge. Meckade lite med den och fick den att funka när jag blåste i den. Satte tillbaka den, samma sak igen. Den är utbytt mot ett rör nu:tummenupp

Tjena! intressant! ja för några dagar sedan tankade jag och tanklocket satt som fan, kändes som om det var ett svart hål i tanken som sög! :D har hänt någon enstaka gång bara! men detta måste undersökas, tack för tipset! :yoparty

några tripplar som ska ut och gasa i storstan på söndag förresten? är rätt färsk på gruppåkning men vet hur man gasar! :D Tungelsta kanske?
 
Last edited:

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
K&N luftfilter

Har någon bytt ut fabriksluftfiltret mot något öppnare??
Funderar på ett K&N men vet inte om det är värt det....behövs det någon ny mappning tro?? Hojen mappades ju om för Arrowssystemet så det kanske räcker.

lucabrassi - Låter kul att dra ut ett gäng triplar någongång! Jag är på..dock inte nu på söndag.
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Hej igen!

Som sagt kolla tändstiften. Jag råkade ut för något liknande men det var inte tändstiften utan "tippventilen" på tankventilatiosslangen. Hojen började gå konstigt och dog sen på tomgång. När man öppnade tanken var det kraftig undertryck i den. Fick tipset att kolla "tippventilen" som tydligen är ett USA krav. Och givetvis satt "kulan" i den fast i stängt läge. Meckade lite med den och fick den att funka när jag blåste i den. Satte tillbaka den, samma sak igen. Den är utbytt mot ett rör nu:tummenupp

Kan du please confirm or deny att det är denna lilla svarta plastgrej som ska bytas mot ett rör eller liknande? :)
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tjena! intressant! ja för några dagar sedan tankade jag och tanklocket satt som fan, kändes som om det var ett svart hål i tanken som sög! :D har hänt någon enstaka gång bara! men detta måste undersökas, tack för tipset! :yoparty

några tripplar som ska ut och gasa i storstan på söndag förresten? är rätt färsk på gruppåkning men vet hur man gasar! :D Tungelsta kanske?

Det är en liten svart plastgrej som ser ut som ett litet filter. Det sitter ungefär mitt på ventilationsslangen. Det är lite svårt att se på din bild och på min -06 satt det lite högre upp men det ser ut att vara den.

Så här ser min ut.
tippventil-06.JPG
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top