Triumph Speed Triple-tråden.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Fan vad skumt, min 02:a har stålomspunnet och det kom orginal.


Det har suttit stålomspunnet original på Speed Triple sen åtminstone 02 ja.
Tror faktiskt det varit standard sen 1997-modellen.

Vad som däremot inte är riktigt hundra är modellen av bromsslangar som används, med en enkel slang ner till högra oket och sen en slang över framhjulet till det vänstra oket.
Det gör att det blir en högsta punkt mellan oken ovanför hjulet. Otroligt svårt att få ut eventuell luft.

Detta gör att man genom att köpa eftermarknadsslangar med två slangar från pump till ok trots allt får en förbättring.
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
2957102 ställ upp all fjädring näst intill max, jag var inne på nån sida och hittade "sportinställningar" eller vad det hette, och fick ställa upp allting mer eller mindre till max för att kunna få nån vettig "styvhet" i hojen så den inte svampade omkring....

till mr.pepper, nej, jag hade inte stålomspunnet på min hoj när jag köpte den, dom kanske kommer så nu, i så fall tummen upp för triumph.:tummenupp
Har du nån länk eller är det t595.net som gäller?
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Jag har ett Mad Doctor kit på, fast med orginal blinkers, ska se om jag lyckas plåta en bild! :)

Kan inte se om kittet har nummerplåtsbelysning. Har den det? :va
Är avståndet mellan blinkers ok enligt besiktningskrav? 18 cm ska det vara va?

Måste nog fan slå till...får inte till rumpan ordentligt tycker jag :gnissla

EDIT: Snackade med en Engelsk återförsäljare. Blinkers = CE godkända plus att den har nummerplåtsbelysning.
130 pund + 25 i frakt :näsblod
 
Last edited:

RAVESMURF

Var är min bensindunk?
Gick med
27 Sep 2003
Ort
hemma
Hoj
En norsk DBS med reflexer och dynamo
Det har suttit stålomspunnet original på Speed Triple sen åtminstone 02 ja.
Tror faktiskt det varit standard sen 1997-modellen.

Vad som däremot inte är riktigt hundra är modellen av bromsslangar som används, med en enkel slang ner till högra oket och sen en slang över framhjulet till det vänstra oket.
Det gör att det blir en högsta punkt mellan oken ovanför hjulet. Otroligt svårt att få ut eventuell luft.

Detta gör att man genom att köpa eftermarknadsslangar med två slangar från pump till ok trots allt får en förbättring.


Vad skönt...då kan du ju åka hit från malmö och visa var min gamla triumph har stålomspunna slangar då? jag kan med glädje ringa han som köpte den av mig och försäkra mig om att den finns på plats när vi kommer dit? det är en S3-03 neon blue. ( kanske var special special, jag hade ingen flyscreen eller cuts heller med i köpet )
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Vad skönt...då kan du ju åka hit från malmö och visa var min gamla triumph har stålomspunna slangar då? jag kan med glädje ringa han som köpte den av mig och försäkra mig om att den finns på plats när vi kommer dit? det är en S3-03 neon blue. ( kanske var special special, jag hade ingen flyscreen eller cuts heller med i köpet )

Har den inte det har något gått fel i något led.
Den skall ha stålomspunna slangar som standard. Min har det i alla fall, likaså de andra triplar jag petat på.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Du menar såhär ?

Kan samtidigt säga att jag är grymt nöjd med mina Michelin Pilot Power 2CT!

:klappar Exakt så :klappar och som plus i kanten behöver ingen på SH längre fundera över hur en fuck-you burnout skall utföras :D

Jag har dreglat i många många år på "wolf exhaust" deras underseat är hysteriskt läckert...ingen som provat det?
För några år sen kostade det cirka 15k att beställa från England.
nån som har bilder? GAH! så snyggt:tummenupp

Detta ?

http://www.wolfexhaust.com/triumph_underseat_exhaust.htm
 
Last edited:

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
Har den inte det har något gått fel i något led.
Den skall ha stålomspunna slangar som standard. Min har det i alla fall, likaså de andra triplar jag petat på.

Min -00 har även den stålomspunnet. Dock är jag ganska säker på att dom inte kostade på det på Daytonan, så om det är en daytona omgjord till triple så...
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Man tackar!
Kanske ut och åka en sväng nån helg? Vi verkar ju inte bo alltför långt ifrån varann :tummenupp

Vasse'go! :) Har precis varit o pillat lite på fjädringsinställningarna, får se om jag märker någon skillnad... Tyckte att s3an kändes lite svajig/nervös innan. Har inte riktigt koll på vilken skillnad jag borde få när jag pillar på "rebound" resp "comp". Innan var det ca 1/2 varv från max på båda fram, nu är det runt 1,5 varv enligt tidigare länk... Gissar att det blir mjukare "gång" men o andra sidan har jag ökar förspänningen... :confused: Får prova mig fram om ingen har några kommentarer...

Ungefär samma sak bak, det var ca ett 1/2 varv som jag nu har ökat enligt länk. Dock hann jag inte kolla förspänningen.

En sväng, inga prob's, brukar åka lite då o då med en trajja polare (daytona), kan försöka komma ihåg att skicka ett PM, kanske blir det en lucka ändå. Vise versa tack! :)
 
Last edited:

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Kul att det finns en Speed triple tråd!:tummenupp
Funderar på att köpa en 07:a nu efter att jag skrotade min Z1000 på Kinnekulle i lördags.
Min fråga är bara hur den beter sig vid bankörning, mycket som skrapar i asfalten i svängarna?
Är den så ryckig i insprutningen som många säger?

Mvh Peter
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Kan inte se om kittet har nummerplåtsbelysning. Har den det? :va
Är avståndet mellan blinkers ok enligt besiktningskrav? 18 cm ska det vara va?

Måste nog fan slå till...får inte till rumpan ordentligt tycker jag :gnissla

EDIT: Snackade med en Engelsk återförsäljare. Blinkers = CE godkända plus att den har nummerplåtsbelysning.
130 pund + 25 i frakt :näsblod

japp, som du säjer belysning, men ska man igentligen inte ha en reflex bak?! det finns hursomhelst inte! :) kanske kan tejpa på en vid besiktning! Less is more!
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kul att det finns en Speed triple tråd!:tummenupp
Funderar på att köpa en 07:a nu efter att jag skrotade min Z1000 på Kinnekulle i lördags.
Min fråga är bara hur den beter sig vid bankörning, mycket som skrapar i asfalten i svängarna?
Är den så ryckig i insprutningen som många säger?

Mvh Peter

Med orginal burkar och orginal mappning lite av-på karraktär i det lägre registret.

Öppnare burkar och ommappning möjligen lite kvar kring 10 km/tim:D

Det skall vara generatorkåpan som kan skrapa i men då djävlar får man nog luta.:) Har inte åkt bana ännu.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Kul att det finns en Speed triple tråd!:tummenupp
Funderar på att köpa en 07:a nu efter att jag skrotade min Z1000 på Kinnekulle i lördags.
Min fråga är bara hur den beter sig vid bankörning, mycket som skrapar i asfalten i svängarna?
Är den så ryckig i insprutningen som många säger?

Mvh Peter

Standardfotpinnarna skrapar i relativt lätt. Men det går ju att åtgärda..

Bästa tipset är dock att köra ordentligt, ie "pick it up" - böjda avslappnade armbågar och häng ut och ner med med överkroppen.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Är det någon här som har bytt "upp" sig från en S3 955i till en S3 1050 och kan tala om för mig om det är värt de pengar man får lägga i mellan?

Jag har haft min 955i-02 i fyra år och är fortfarande barnsligt nöjd med den, den är 1) grymt brutal-snygg 2) svinkul att köra och 3) har en maffsig motor med ett ljud som inte går av för hackor. Jag har funderat lite och jag känner egentligen inget sug till någon annan hoj överhuvudtaget, visst vore det kul med en kåpförsedd hoj i vissa lägen, men jag gillar verkligen S3-stuket. Jag har grubblat lite och kommit fram till att om jag ska byta, då vill jag egentligen byta till samma hoj som jag redan har fast med lite bättre vikt, prestanda och ännu coolare utseende, alltså en 1050 :).

Så frågan är helt enkelt, är det värt de extra pengarna att gå från en 955i av 2002 års modell till en 1050?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!

Så frågan är helt enkelt, är det värt de extra pengarna att gå från en 955i av 2002 års modell till en 1050?


Nu har ju jag inte bytt upp mig, så mitt svar är inte riktigt vad du är ute efter.
Men, jag har gått i samma tankar som dig kring det hela och kommit fram till att det inte är värt det.

Skillnaden mellan 02 och 05 är en jämnare motorgång med lite mer pulver, dock ingen större skillnad. Väghållningen har också förbättrats lite iom ny gaffel, men även det är rätt mariginalt.
I övrigt är skillnaderna mest kosmetiska.

Vad som däremot kan vara intressant är att se vad Triumph gör med Triplen 2008.

Att gå upp två generationer kan nog vara ett mer givande byte.
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Nu har ju jag inte bytt upp mig, så mitt svar är inte riktigt vad du är ute efter.
Men, jag har gått i samma tankar som dig kring det hela och kommit fram till att det inte är värt det.

Skillnaden mellan 02 och 05 är en jämnare motorgång med lite mer pulver, dock ingen större skillnad. Väghållningen har också förbättrats lite iom ny gaffel, men även det är rätt mariginalt.
I övrigt är skillnaderna mest kosmetiska.

Vad som däremot kan vara intressant är att se vad Triumph gör med Triplen 2008.

Att gå upp två generationer kan nog vara ett mer givande byte.

Ryktet säger en uppgradering av bromsar till Brembo. Kan bli riktigt fett!

Förövrigt så har jag lagt upp bilder på MattHilda i garaget :yoparty
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top