Triumph Speed Triple-tråden.

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Har börjat fundera på om jag ska slänga på ett clip-on styre på triplen... :va

Har kört ganska många mil nu med originalstyret och för mig känns fortfarande inte körställningen bra för den typ av körning som jag gillar. Dvs smalare slingriga vägar med mycket aktiv körning... Buskörning i sta'n mm är ju hur lätt som helst men det är ju inte det jag är ute efter.

Kanske måste ge det än mer tid med nuvarande körställning, är nämligen van vid ett sportigare stuk samt en lättare cykel. Hade tidigare en liten suzuki sv650s som jag kunde hålla ett mycket bra tempo med på små favoritvägar... Svårare nu med S3an, ganska mycket svårare.

Trodde först att det bara var pga att S3an är "tyngre" men idag så provkörde jag en daytona 955i och vips så kändes det som att det flöt på bättre, lättare att styra med kroppstyngden och med bättre kurvhastighet... Ville inte trycka på alltför mycket med lånad hoj men i alla fall.

Vad tror ni S3-tomtar?

1. Fel i huvudet!? S3 är bästa hojen (som den är) för kurviga sommarvägar, ge det mer tid!
X. Clip-on är kalas, prova!
2. Du har köpt fel cykel pucko, byt till en "sporthoj".

Eller annat vettiga kommentarer eller erfarenheter? :)

Ruggigt coolt om du frågar mig! Kommer nog själv fundera i de banorna senare...

Svar: X :tummenupp

Bifogat

• s3pic7.jpg
    s3pic7.jpg
    20.7 KB · Visningar: 129

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Har själv gått i clip-on tankar rätt länge.
Vill dock försöka hitta ett par perfekta clip-ons först.

Det jag vill ha är att de ska gå att fästa utan att behöva ta loss över styrkronan (likt Woodcraft-CFM och PP-Racings clip-ons) och att de samtidigt ska vara höjda en 2-3cm så de sitter på nivå med styrkronan.

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Hoj
Honda Africa Twin -93
Har börjat fundera på om jag ska slänga på ett clip-on styre på triplen... :va
.....................................
Vad tror ni S3-tomtar?

1. Fel i huvudet!? S3 är bästa hojen (som den är) för kurviga sommarvägar, ge det mer tid!
X. Clip-on är kalas, prova!
2. Du har köpt fel cykel pucko, byt till en "sporthoj".

Eller andra vettiga kommentarer eller erfarenheter? :)

Monterade faktiskt clip-ons i helgen och provade dom på en smc bkk (Rörken gocartbana Uppsala).
Gick skapligt men det var grymt ovant, svårt att slappna av ordentligt i armarna men det är antagligen en vanesak. Aktiv körning på småvägarna här runt uppsala var dock riktigt skönt. Stadskörning och motorväg blir ganska påfrestande desvärre.

Angående utseendet så tycker jag den blev coolare, även om jag har den stora instrumentpanelen..

Tackar turmere här på forumet för den bilden :tummenupp

Bifogat

• 2007-05-15-0003.jpg
    2007-05-15-0003.jpg
    57.1 KB · Visningar: 122

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Så nu har man gett sig på skruvar man inte vill ta bort.

Liten stålborste (i primer stiftets lock :tummenupp ) sedan aceton efter det Mekonomens lackstifts primer och på toppen Humbrol svart halvmatt (köpt i hobby affären), ser bra ut vi får se hur det håller.
Meramattsvart.jpg
Faen vad dammig hojen är, fär nog bli en tvätt snarast.

Lägger upp en bild på hojen på mitt hembyggda depåstöd som finns tidigare i tråden.
OnDepastod.jpg

Först så vart mit fatbarstyre försenat sen ringer Mitonga och säger att beställningen på mina krashpuckar blivit liggande av någon outgrundlig anledning. Ovanpå det så är man förkyld. Inte lätt att vara hojåkare ibland :huvet

Nåja styre skall komma den 18 och krashpuckar nästa vecka. Jag håller tummarna för att Murphy skall ta en av sina mycket sällsynta semestrar just nu !

Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Monterade faktiskt clip-ons i helgen och provade dom på en smc bkk (Rörken gocartbana Uppsala).
Gick skapligt men det var grymt ovant, svårt att slappna av ordentligt i armarna men det är antagligen en vanesak. Aktiv körning på småvägarna här runt uppsala var dock riktigt skönt. Stadskörning och motorväg blir ganska påfrestande desvärre.

Angående utseendet så tycker jag den blev coolare, även om jag har den stora instrumentpanelen..

Tackar turmere här på forumet för den bilden :tummenupp

Låter vettigt! :tummenupp Om det inte är 100%-igt i stadskörning resp motorväg spelar mindre roll.

Hur gick det med kablage, slang mm till styret? Kortat av någonting?

Stora instrumentpanelen... hmm... vilka årsmodeller har en mindre? Ingen aning vad jag har på min 04a.

Tackar!

Har själv gått i clip-on tankar rätt länge.
Vill dock försöka hitta ett par perfekta clip-ons först.

Det jag vill ha är att de ska gå att fästa utan att behöva ta loss över styrkronan (likt Woodcraft-CFM och PP-Racings clip-ons) och att de samtidigt ska vara höjda en 2-3cm så de sitter på nivå med styrkronan.

Ahh... har för mig att jag har sett höjda clip-ons men frågan är om dom var ledade... Ska se om jag hittar ett par, skulle kanske vara en vettig kompromiss.

Edit: Kikade lite snabbt och det var clip-on till sprinten jag tänkte på men dom var inte ledade :(, se bild.

Ruggigt coolt om du frågar mig! Kommer nog själv fundera i de banorna senare...

Svar: X

:)

Tackar för alla svar så här långt! Det som tar emot lite för min del är att man med clip-on styre tar bort en del av karaktären på triplen... Dessutom har jag för mig att fly-screen på en 04a går bort men clip-on styre... Ah, får suga lite till på detta. Om nå'n har fler kommentarer eller svar på frågor ovan så :tummenupp

Bifogat

• clip rs.jpg
    clip rs.jpg
    15.4 KB · Visningar: 71
Last edited:

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Hoj
Honda Africa Twin -93
Låter vettigt! :tummenupp Om det inte är 100%-igt i stadskörning resp motorväg spelar mindre roll.

Hur gick det med kablage, slang mm till styret? Kortat av någonting?
Drog om lite eftersom det blev rejält kortare väg, åsså fick jag justera gasen en del.

Stora instrumentpanelen... hmm... vilka årsmodeller har en mindre? Ingen aning vad jag har på min 04a.

Tackar!
Stora = Analog hastighetsmätare, tror det blev digitalt och smått (mindre iaf) från 02 och framåt?

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Drog om lite eftersom det blev rejält kortare väg, åsså fick jag justera gasen en del.

Stora = Analog hastighetsmätare, tror det blev digitalt och smått (mindre iaf) från 02 och framåt?

Låter vettigt! :tummenupp (Med dra om & justera tolkar jag det som om att du behöll originallängderna men fixa och trixa lite.)

Aha, jag har lite digitala mätare så det innebär förmodligen att den är något mindre.

Ska suga lite på karamellen med clip-ons, verkar inte vara något större projekt att prova. Kan ju alltid byta tebax om det inte känns bra.

Nå'n som har tips på vettiga prisvärda clip-ons? Prio 1 att dom är ledade, möjligen kan förhöjda vara en bonus...

Wohoo, långhelg på gång! :) Synd att vädret verkar bli sådär... :(

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!

Nå'n som har tips på vettiga prisvärda clip-ons? Prio 1 att dom är ledade, möjligen kan förhöjda vara en bonus...

PP-Tuning och Woodcrasts clip-o är ledade.
Du kan handla från Alien-Moto, Grevens motordelar (annonser här ute till vänster), eller från utlandet.

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
-08 CBR1000RR
Är det någon som har erfarenhet av detta baklyse?
Funderar starkt på o köpa då det rensar häcken totalt:yoparty

Bifogat

• Baklyse.jpg
    Baklyse.jpg
    73.3 KB · Visningar: 122

mba

white lightning
Gick med
26 Apr 2007
Hoj
speed triple -06
Är det någon som har erfarenhet av detta baklyse?
Funderar starkt på o köpa då det rensar häcken totalt:yoparty

Menar du att det är bara att plocka bort det befintliga och skruva på detta så är det klart? Dvs. att det är anpassat för en S3? Isf låter det ju jvligt lockande... Var hittade du detta?

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
-08 CBR1000RR
Menar du att det är bara att plocka bort det befintliga och skruva på detta så är det klart? Dvs. att det är anpassat för en S3? Isf låter det ju jvligt lockande... Var hittade du detta?

Japp bara o ta bort hela skiten som sitter original (05-07),
Lyset kommer från mad doctor i italien men säljs av bla www.britishcustoms.com, www.cyccon.com, Lyset har blinkers o skyltbelysning så det borde vara ok enligt farbror blå! Har mailat med cyccon i holland dessvärre var det slut där just nu men skulle komma om ett par veckor igen..

MaScoot

Gick med
24 May 2005
Hoj
Japp bara o ta bort hela skiten som sitter original (05-07),
Lyset kommer från mad doctor i italien men säljs av bla www.britishcustoms.com, www.cyccon.com, Lyset har blinkers o skyltbelysning så det borde vara ok enligt farbror blå! Har mailat med cyccon i holland dessvärre var det slut där just nu men skulle komma om ett par veckor igen..

Jag satt oxå precis och kollade på mad doctor kittet. Sjukt snyggt!
Är inte helt nöjd med min R&G tail tidy....Vad skulle mad doctor kosta hos cyccon??

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Är inte helt nöjd med min R&G tail tidy....Vad skulle mad doctor kosta hos cyccon??

Jag har ett Mad Doctor kit på, fast med orginal blinkers, ska se om jag lyckas plåta en bild! :)

sporthojwannabe

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
Triumph TT600 SÅLD! Triumph Speed Triple
Hej,
Nybliven triple ägare idag(en -01)! Hur kul som helst tills jag kom hem.
Åkte 20 mil landsväg utan problem och hade ett konstant leende hela vägen hem. Var tvungen att åka en sväng nu på kvällen ,och märker att det är aströgt att få i 3:an 4:an 5:an vid lite mer "aktiv" körning...blir ju lätt orolig kan jag säga. Är det nån av er som vet vad det beror på och vad man tar sig till?

Tacksam för alla svar och tips jag kan få1

Andy

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
-08 CBR1000RR

Mad doctor kittet kostar ca 2000.. Jag har förövrigt oxå en mattsvart triple:tummenupp.
Har nu hittat en sida där det finns as tunga grejjer till hojen www.gsg-mototechnik.de Fattar bara inte vad det står, språkar dålig tyska vettu, har mailat dom idag för o kolla om man kan handla av dom som privatperson eller om dom bara e grossister. Såg ett annat baklyse kitt där som va riktigt fett:yoparty Tänkte beställa lite grejjer som dom tillverkar av www.brittishcustoms.com men de känns ju onödigt om man kan handla direkt där!!

MaScoot

Gick med
24 May 2005
Hoj
Mad doctor kittet kostar ca 2000.. Jag har förövrigt oxå en mattsvart triple:tummenupp.
Har nu hittat en sida där det finns as tunga grejjer till hojen www.gsg-mototechnik.de Fattar bara inte vad det står, språkar dålig tyska vettu, har mailat dom idag för o kolla om man kan handla av dom som privatperson eller om dom bara e grossister. Såg ett annat baklyse kitt där som va riktigt fett:yoparty Tänkte beställa lite grejjer som dom tillverkar av www.brittishcustoms.com men de känns ju onödigt om man kan handla direkt där!!

Ha! Var det du som köpte den gula ute i Länna och lackade om den direkt??
Bra j-vla färgval! :yoparty
Jag snodde åt mig den sista '07:an i mattsvart. :D

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
-08 CBR1000RR
Ha! Var det du som köpte den gula ute i Länna och lackade om den direkt??
Bra j-vla färgval! :yoparty
Jag snodde åt mig den sista '07:an i mattsvart. :D
Japp det va jag som köpte den gula:D , ja gillar ju inte gult vettu så mattsvart blev den:yoparty
Det va ju riktigt bra pris på 06orna dom hade kvar så då kunde ja lägga stålarna på utrustning i stället, o lacken då så klart:hojsmilie

MaScoot

Gick med
24 May 2005
Hoj
Japp det va jag som köpte den gula:D , ja gillar ju inte gult vettu så mattsvart blev den:yoparty
Det va ju riktigt bra pris på 06orna dom hade kvar så då kunde ja lägga stålarna på utrustning i stället, o lacken då så klart:hojsmilie

Fi fan va' grimt!! Såg att dom hade satt ner dom med 15 typ.
Jag har iofs fått en obehaglig tendens till att tycka den gula är riktigt cool oxå...men mattsvart är nog fan lite snabbare tror jag :tummenupp

Vilken extra utrustning blev det??
:hojraket

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
-08 CBR1000RR
Fi fan va' grimt!! Såg att dom hade satt ner dom med 15 typ.
Jag har iofs fått en obehaglig tendens till att tycka den gula är riktigt cool oxå...men mattsvart är nog fan lite snabbare tror jag :tummenupp

Vilken extra utrustning blev det??
:hojraket
Mjaa den mattsvarta har en tendens att stegra lite mer än andra kulörer verkar d som :D
Hitills är det följande godis
-Arrow titanium system
-Oversize handlebar guld
-Bellypan
-Seat covl (eller va den hette, kuts kåpa på svenne)
-Rear hugger
Sen så håller ja på o jagar nytt baklyse kitt, tänkte även slå till på en ny bromsvätske behållare (liten svart), har även hittat nya sjyssta bakfotpinnar me fäste då original ser lite muppit ut när burkarna e borta..
Fick svar på mailet från tyska GSG o det är inga problem o handla av dom:yoparty
Måste råna en bank eller två bara så ja får in lite deg:näsblod

Bifogat

• Fotpinnar GSG.jpg
    Fotpinnar GSG.jpg
    60.9 KB · Visningar: 108
  • Broms vätske GSG.jpg
    Broms vätske GSG.jpg
    82 KB · Visningar: 98
  • Baklyse GSG.jpg
    Baklyse GSG.jpg
    53.8 KB · Visningar: 114
Nyheter