Triumph Speed Triple-tråden.

S4power

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Bör man ha...
För en som inte orkat läsa hela tråden..

Är det någon skillnad på 06 och 07:eek:rna?

Körde en på MC dagen i Barkarby i helgen, mycket imponerad. Hade tänkt att köpa en Z1000 -07 men nu vet jag inte riktigt längre..
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Hej boys!
Funderar på ett slip on till Svarta faran och jag suktar lite efter ett Zard efter de läckra bilder som ni lagt upp.
Vad tror ni? Ska jag satsa på ett svart eller ett grått som på bilden?
Hojen ser ut som på bilden förutom stänkan och det som är original på min.

Zard.jpg
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
För en som inte orkat läsa hela tråden..

Är det någon skillnad på 06 och 07:eek:rna?

Körde en på MC dagen i Barkarby i helgen, mycket imponerad. Hade tänkt att köpa en Z1000 -07 men nu vet jag inte riktigt längre..

Tror det är några få ändringar som metal tank istället för plast. Ny ECU är det oxå enligt uppgift...men därom tvista de lärda.
Min låter som att den skickar iväg ett fax varje gång jag stänger av...det är tydligen ett tecken på att jag fått den nya ECU'n :hihi
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
som ett fax? hehe! hårdrock!!

Funderar också på ett zard, men tyckte pipen var lite för lång! Ni som köpt zard, some questions if you please:

- Klämde ni på det själva? var det klurigt i så fall
- Vart köpte ni det ifrån, billigast, vart tror ni?
- Måste man mappa om motorn? effektkurva?
- Låter den tufft?

:)
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Zard.

Jag köpte min på
http://www.speedycom.co.uk/shop/home.php
i England. bra / snabb service + Enkelt att få dit. 4 å sex hemma hos mig
Jag flinar läppen av mig åt soundet varje gång jag är ute å åker!
Klart bäst.
Stort plus är att den får folk att reagera och att man är inte poppis i villa kvarteret! hehehehe...
Kör med Triumphs "race mappning" som de har till deras orginal effektsystem. funkar OK Ger klart mer hästar än orginal pipor.
Kommer med tiden att pilla med en Tuneboy för at få till bättre mappning

Klart grabben ska ha en Zard.

OT: I Italien ( Pipan är därifrån )är en " Zard " en person ifrån Sicilien men det stavas ibland Sard.. Yja lite onödigt vetande. Företaget är kanske därifrån?
Hade´
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
----- hur man kollar att det blir gnista?

Ta ur ett stift eller bort en kabel och prova med ett annat stift. Strobelampa enklast om du har en sådan.

:rock plockade ut en matt svart 2007:a i måndags. Fy fan vilken härligt hoj!!!

Passade på att klämma dit arrowssystemet medans jag ändå var i farten...låter kanoners...men inte fan är det speciellt högljutt inte??!! Känns nästan som att det skulle kunna slinka igenom framtida besiktningar. Eller vad säger ni??
Jag fis kör ju iofs fortfarande iom inkörning etc...

MATTSVART = Limited edition = :Bugar :rock

Bilder i garaget omedelbart !

Jag kan säga så här efter att kört med Arrowsystem ett tag. In i söderledstunneln trampa ner ett par växlar och sedan rullen i botten då får man ducka för takputsen.
 
Last edited:

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Vet inte om det är old news, men jag hittade detta på http://www.triumph.co.uk

SPEED TRIPLE 1050: THE PERFECT ENGINE

Bike, Britain’s best-selling motorcycle magazine, went on a quest to find their perfect engine in their February 2007 edition. Pitching 11 different motorcycle engine layouts against each other through a series of eight tests, there could be only one winner: the Triumph Speed Triple.
Scoring highly on all the tests, the Speed Triple was the first to cross the finishing line on the ‘Traffic Light GP’ test thanks to a combination of its clutch balance, right gearing and weight distribution. The Speed Triple was the fastest on the ‘Low-Speed Overtake’ test, which saw the bikes accelerated to 40mph in fourth and then the throttle was fully opened to let the engine pull to a measured 60mph. The Speed Triple covered 146ft - the equivalent of four 18-wheeler truck lengths - in two seconds dead. The ‘Fuel Consumption’ test proved the Speed Triple to be one of the most economical engines of those tested, whilst the Speed Triple was declared the smoothest engine in the ‘Vibration’ test.
This, combined with its unique sound and one of the best-shaped power and torque curves, led Bike to conclude that the Speed Triple 1050cc inline engine is a great achievement for Triumph and declared it as the best engine for UK roads. So, in the words of Bike magazine – “Go and try one”!
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
En himla massa frilägen i vxl-lådan

Var ute på Sulas (Uppsala) i helgen och testade demohojjar, bla. nya Speed Triplen. Jag blev tyvärr grymt besviken....

Motorn drog fint och ljudet går väl inte att klaga på även om ett slip-on säkerligen gett mer ståpäls. Det som gjorde mig besviken var först och främst klart otrevlig justering med ett gasglapp på vad det kändes som på tok för mycket vridvinkel. Detta är ju iofs bara att justera, men frågan är väl varför man inte gör det på en demohoj? För det andra så hittade jag med flera som jag talade med på plats en himla massa friläge mellan 1:an och 2:an. Säljaren tyckte att vi var för snälla mot lådan, men vi hävdade att nog f-n tog vi i alltid. Det kändes verkligen som om växeln gick i, men när man släppte upp kopplingen var det bara neutralläge där! Min S3 från -01 har hur mycket bättre låda som helst vad denna demohoj uppvisade, ska det vara så? Någon annan som märkt samma sak eller var det bara ett måndagsex de skickat som demohoj, i så fall blir jag nästan ännu mer konfunderad över hur de tänker på Triumph Sverige, vill man inte sälja några nya hojar? En stor demotillställning som denna måste ju tjäna till att locka till sig och vinna över kunder till "sitt" märke och då ska man väl inte ställa fram hojjar som inte leveransjusterats/servats och/eller körts in ordentligt!
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Var ute på Sulas (Uppsala) i helgen och testade demohojjar, bla. nya Speed Triplen. Jag blev tyvärr grymt besviken....


Det som gjorde mig besviken var först och främst klart otrevlig justering med ett gasglapp på vad det kändes som på tok för mycket vridvinkel.

För det andra så hittade jag med flera som jag talade med på plats en himla massa friläge mellan 1:an och 2:an.


Har haft en -06 och har en -06 Inte märkt något "glapp" i gasen däremot lite "whiplash" effekt mellan motorbroms och gaspådrag inte ett ovanlig fenomen på hojar med insprut. Försvann helt med Arrow system och mappning.


Har aldrig lyckats hitta något friläge jag inte velat ha trots en hel del mil.
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Blir nog inget Zard ändå :(
Läste på t955i.net att på -02/04 modellerna måste man kapa i grenrören och det har jag verkligen ingen lust med... Bläe! Det som verkade så bra!!
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
MATTSVART = Limited edition = :Bugar :rock

Bilder i garaget omedelbart !

Jag kan säga så här efter att kört med Arrowsystem ett tag. In i söderledstunneln trampa ner ett par växlar och sedan rullen i botten då får man ducka för takputsen.

Bilder kommer! Jag måste bara klä flickan ordentligt först...har inte fått min belly pan och kuts ännu...kommer nästa veckan antagligen...plus att rumpan måste snyggas till :yoparty
 

kungsberga69

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Stockholm/Färingsö
Hoj
M1800R-07,GS550E-82 ,XBR500-85,FJ1200-88
dubbla halvljus ?

Någon som vet om halvljuset är urkopplat på
fler ställen än borttaget relä på tidiga trippeln T509-98 ?
samtliga socklar är det reläer i men bara ett halvljus ! (lampor kollad)
:confused:
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
2932280 Någon som vet om halvljuset är urkopplat på
fler ställen än borttaget relä på tidiga trippeln T509-98 ?
samtliga socklar är det reläer i men bara ett halvljus ! (lampor kollad)
:confused:
Sorry jag har inget svar på det. Förra ägaren till min hoj sa att han bytt relä för att få halvljus i båda gluggarna men om det är samma på -98:an och -03:an är inte jag rätt man att svara på.
 

Ålänningen

Carpe Diem
Gick med
27 May 2006
Ort
I eget hus
Hoj
Honda CBR 600 F
Provkörning av Trippel gav mersmak

Hej alla Trippel ägare.
Fick chansen att provköra en Speed Trippel idag, och det gav rejält med mersmak. Kunde ha kört på hela dagen om jag fick, men det blev bara en liten runda runt kvarteret till mc butiken.
Är det någon som har kört längre sträckor med en Trippel? Har lust att bege mig ut på lite längre resor runtom i skandinavien. Har en Honda CBR 600 just nu, men den tror jag kan bli lite jobbig att köra längre streckor med. Ser att det finns att köpa vind avvisare att montera frampå. Är de effektiva? Kände att det kan bli lite tufft att köra över 100km/h i längre sträckor.
Annars som sagt en underbar maskin med ett härligt utseende och ett härligt ljud. Min egen Honda kändes ganska slö när jag körde hem igen.
Vill ha!

//Micke
 

Rick

The silver bullet since 1978
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sävedalen
Hoj
KTM 690 Enduro R -13
Fotpinnsväxelspaksfäste

Allt är nu fixat å klart! :tummenupp
Tänkte dela med mej av pris å artikel nr osv.

Jag bestälde en ny på Johans MC i Göteborg.
Art. nr: TRT2080877,
Benämning: GEN9 Control Plate,
A-Pris: 608:-

Häggs bildemontering AB har annars en begagnad för 450:- + frakt 150:- eller betala in i förskott blir frakten 100:-

Kör så det ryker! :D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top