Triumph Speed Triple-tråden.

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Lite som jag googlat mig från till, fattar inte att Haynes boken kan va mera till hjälp där.
Hade jag jag 7 grader och torrt skulle jag med köra, nu tar vi emot sista snön här i påsk sen gasar vi

Sent from my ST15i using Tapatalk

Räjsermus

Pouge Mahone!
Gick med
21 Nov 2005
Hoj
KTM 660 -04
Har precis vart ute och provkört :) Överlycklig!!
Den startade inte på startgas heller, fan vad jag har funderat.. läst kopplingschema, trådar på nätet, ringt samtal haha Fick tipset från Johans´mc att koppla ur Power Commandern( kanske man skulle nämt i första förfrågan :p ) Men jag tänkte att jag kopplar till den till Programmet först och lägger in en annan map, blev dock glatt överaskad när det räckte med att koppla upp den så sprang den igång!! :)
Är dock lite fundersam varför den gjorde på detta viset? fungerade klockrent och sedan plötsligt la av? tappar PC`n minnet? Har ju inte jättestor lust att det händer ute på tur..
Jaja nu fungerar det iaf! :)

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Har jag "rätt" grundmapp?

Jag mappade om min ST3 med TuneECU och 20273 mappen för ett tag sedan. Av det jag läst när jag laddade in mappen så var den gjord för Zard-systemet med BCM-filter, ingen cat och ingen SAI.

Jag har en 2005:a med plasttank. Jag har ett Danmoto GP avgas (liknande Zard-trompeten), har plockat bort lambdan och satt på en O2-eliminator och testat hojen. Den går riktigt bra men ser ut att gå lite fett (får en del avgassmällar). Fimen nedan är med denna setup.

http://www.youtube.com/watch?v=d0v_y1OOh_Q

Nu har jag även inhandlat KN-insats men inte hunnit testa ännu. Är rätt säker på att detta borde stämma in ganska OK men vill ha feedback. Vad tror ni?

Detta avläst idag med TuneECU:
tune.jpgtune1.jpg

Last edited:

Tokv41

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2011
Hoj
Triumph Speed triple -05
Problem med Triumph speed triple efter byte av filter och stift..
Har problem med min speed triple. Haft strul med att den inte startat så bytte batteri för en vecka sedan.. Hjälpte dock inte helt så igår satte vi i nya stift och nytt luftfilter.. Stiften ändrades från NGKcr9ek till NGK 8 något eftersom dessa rekommenderades av Triumph för den här modellen.. Sedan sattes ett originalfilter i och hojen startar okej men blåryker och går ojämnt.. Samt att motorlampan lyser gult.. Har iof gammal bensin i men förstår inte riktigt vad det beror på.. Avgassystemet som sitter på är triumphs egna effektsystem.. Kan ändringen av stiften ha fått någon inställning att inte lira? Kan jag ha missat nått när jag skruvade tillbaka luftburken och tanken? Fanns bland annat en lös slang som vi inte blev säkra på vad den var för.. Utgick från att det var någon form av avluftning eller liknande.. De var inte de två som går från tanken..
Har startat och stängt av den ett tiotal ggr. Men som sagt, ryckig gång och ibland slår den av.. Tomgången stegrar dessutom från 100-1700 varv..

Upptäckte nu också att den blir het som f** efter 30 sekunder är avgassystet brännhett och kylarn började osa något.. Nått står inte helt rätt till.. Verkar inte dra tjuvluft dock för jag testade med startgas runt luftburken..
Tacksam för alla tips!!!

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Du kan ju dra igång tuneecu och kolla så alla givare funkar som de ska.

En VAG odbc2 kabel är allt du behöver.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra Du hittade till tråden. om det är en lös slang till MAP-sensorn som jag gissade så får Du ett felmeddelande i ECU. Hittade Du igen MAP-sensorn i handboken? Är det någon av Er andra i tråden som har koll på var MAP-sensorn finns på 2005 S3? Under luftburken, i bakkant?

Okej.. Får ta tag i det sen.. Förstår inte bara vad som kan ha hänt...

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Bra Du hittade till tråden. om det är en lös slang till MAP-sensorn som jag gissade så får Du ett felmeddelande i ECU. Hittade Du igen MAP-sensorn i handboken? Är det någon av Er andra i tråden som har koll på var MAP-sensorn finns på 2005 S3? Under luftburken, i bakkant?

Lyfte av tanken för någon vecka sedan och bytte då filter, vad jag kommer ihåg så satt den på vänster undersida.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ok, det är ungefär där 675 har sin placerat. Om hojen går som en påse nötter på tomgång och låg trottelöppning men som den ska vid gaspådrag över 10% är en lös vacuumslang mellan den och någon av insugen en huvudmisstänkt. Det brukar vara alltför lätt hänt när luftburkens underdel ska av...:)

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Har du blockat SAI?

Nix, jag har inte det. Är lite osäker på hur det ska gå till samt om det finns någon mening med det?

Som jag förstår så är den enda skillnaden i på en SAI- och en ikke-SAI-map att solenoidventilen hålls stängd (inaktiv). Det kan väl bara påverka lite avgassmällar men inget annat? Vinner man någon effekt på att plocka bort luftpumpen?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Nix, jag har inte det. Är lite osäker på hur det ska gå till samt om det finns någon mening med det?

Som jag förstår så är den enda skillnaden i på en SAI- och en ikke-SAI-map att solenoidventilen hålls stängd (inaktiv). Det kan väl bara påverka lite avgassmällar men inget annat? Vinner man någon effekt på att plocka bort luftpumpen?

Absolut inte, effekten är den samma.
SAI släpper in luft efter förbränningen så att oförbränt bränsle kan förbrännas i avgassystemet, det är därför du får lite smällar när du har ett öppnare system.
Sker endast vid avslag på gasen. Innebär inget fel på mappen.
Har du smällar annars så indikerara väl det att den går lite tunnt?

Räjsermus

Pouge Mahone!
Gick med
21 Nov 2005
Hoj
KTM 660 -04
Någon som har en idè varför min instrumentering spasmar!? Fungerar korrekt stillastående vid tomgång, men vid körning hoppar den mellan hastigheter likt en gasell!
Wft händer? Bågen är en -04 med PowerCommander monterad.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Någon som har en idè varför min instrumentering spasmar!? Fungerar korrekt stillastående vid tomgång, men vid körning hoppar den mellan hastigheter likt en gasell!
Wft händer? Bågen är en -04 med PowerCommander monterad.

Kolla att givaren på vänster fram inte har spruckit, kablage eller fuckad map har gett liknande problem för folk.

Räjsermus

Pouge Mahone!
Gick med
21 Nov 2005
Hoj
KTM 660 -04
Tack! skall kika på det :)
Kanske är mappen som är knas endå, När jag provkörde så hackar&spottar samt dör han när jag ger full trottel :/ ?

Räjsermus

Pouge Mahone!
Gick med
21 Nov 2005
Hoj
KTM 660 -04
Jag blir snart helt jävla rabiat! Varför? Jo, för nu behagar inte trepipan starta....igen.......
La in en annan map-inget resultat
Kopplar ur PowerC helt- inget resultat
Försöker hitta kablar med brott på osv- inget resultat
Men så ibland ger den antydan till liv, och ibland inte alls? Måste väl tyda på brott i kablaget någonstans?
Skulle uppskatta lite råd och rön :p

Dagen avslutas med några sköna repor i tanken också! fan va glad jag är!

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag blir snart helt jävla rabiat! Varför? Jo, för nu behagar inte trepipan starta....igen.......
La in en annan map-inget resultat
Kopplar ur PowerC helt- inget resultat
Försöker hitta kablar med brott på osv- inget resultat
Men så ibland ger den antydan till liv, och ibland inte alls? Måste väl tyda på brott i kablaget någonstans?
Skulle uppskatta lite råd och rön :p

Dagen avslutas med några sköna repor i tanken också! fan va glad jag är!

Några felkoder med TuneEcu?

Tokv41

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2011
Hoj
Triumph Speed triple -05
Skruvade av grejerna idag och du hade helt rätt.. En slang hade lossnat från undersidan av luftburken.. Nu funkar allt klockrent igen och lampan slocknade.. Tack s mycket för hjälpen!
Ok, det är ungefär där 675 har sin placerat. Om hojen går som en påse nötter på tomgång och låg trottelöppning men som den ska vid gaspådrag över 10% är en lös vacuumslang mellan den och någon av insugen en huvudmisstänkt. Det brukar vara alltför lätt hänt när luftburkens underdel ska av...:)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024