Jaha, då "startades" (inte) SP3:an upp efter vintervilan. Stått på underhållsladdning hela vintern, men ändå stendött batteri när startknappen trycktes in. Nytt batteri, monterat och klart. BAAM! check engine light tändes. Efter lite googlande inser jag snabbt att det misslyckade startförsöket skickat en felkod till ECUn att bl a bränslepump, startmotor och annat jox fick för lite ström. Problemet är dock att motorlampan lös fortsatt även efter batteribytet. Eftersom jag bor 10 mil bort från närmaste auktoriserade handlare var jag jävligt motiverad att försöka hitta lösning på att få lamphelvetet släckt. TuneECU hade kunnat funka, men jag saknar både en PC (kör Mac), programvara och kabel.
För att spara dig lite tid, om samma sak händer, så funkar Triumph så här. Felkoden ligger kvar och lampan är tänd tills du har genomgått 3 stycken uppvärmningscykler. Först då är hojen nöjd över att samma problem inte kvarstår och en reset sker automatiskt -> lampan släcks.
En uppvärmningscykel är alltså:
Starta hojen och kör en runda så att arbetstempen kommer upp fullt ut. Typ 4-5 bars på mätaren. Stäng sedan av och låt hojen kallna. Behöver inte vara iskall, men typ ner till 1-2 bars. Upprepa denna procedur alltså 3 gånger så släcks lampan. På internationella triumph-forum också känt som the rule of 3 heating cycles
Tänkte detta kunde bespara dig lite frustration och kanske någon hundralapp eller två på lampsläckning om du också öppnar upp säsongen med ett pissigt batteri.