@Nakennörd
Mkt snack på folk, samma när jag köpte min trajja. Det är alltid oroande när folk tror att en erfarenhet och kunskap dom ackumulerade för 40 år sedan fortfarande är aktuell. Mitt tips är att inte lyssna så mkt på "det var bättre förr" kollektivet ;-)..
Jag har ägt en 2013 Speed och nu en 2016S och det är rätt stor skillnad.
Båda är sköna hojjar men körmässigt så upplevs 2016 hojjen som "lättare" (fast den inte är det).
Jag kan inte uttala mig så mkt om R versionen då inga jag haft har varit R, har testkört R men inte märkt så stor skillnad.
Men, justeringsmöjligheterna är större och kör du bana och vill ha ett par bättre dämpare så verkar folk vara överens om att Öhlinarna är bättre. Dom ska ju dock servas mer ofta och då på ett Öhlins center.
2016S kan även köras mot TuneECU fast då behöver du en ODB2 BT dongle, men då kan du göra den mesta servicen själv samt även leka lite med olika mapar osv.
Köper du en 2016S så är det "drive by wire" vilket är både för och nackdel samt att 2016S så kan du även köpa lite roliga tillbehör från Triumph såsom QS och handtagsvärme.
Tycker inte trajjorna är så dyra i service, men det beror lite på vad du lämnar in dom.
Och där kommer vi till nackdelen med trajjorna, verkstäderna lyser med sin frånvaro. Men har du tur så kanske du bor bredvid någon.
Har du pengar, kör en 2016S, det är en uppgradering körmässigt och utseeendemässigt men vill du spara lite så gå på en äldre.
Kolla så de äldre har ABS, det är alltid trevligt.
Säg att du får ge runt 100K för en 2016 med låga mil i vettigt skick (beror ju på tillbehör osv).