Triumph Street Triple-tråden

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Icke att rekomendera! Hojen mår inte särskilt bra av det och kommer gå fett och slött

Tjena Strippers! Hawr länge gått i funderingar på en ST3 och nu får jag ju chansen då ja skrotade min hoj (hmpf).. Det jag är lite orolig över är ifall den blir lite mjuk och slö jämfört med min gamla sporthoj (En 600FS så inte det värsta värsta)? Går det att pressa den rejält?

Sen tycker ju jag att Hellfire ombyggnationen

http://www.bikeexif.com/triumph-flat-tracker

är as cool, hehe
Går lite i funderingar på att om man skulle försöka få tag i sådana sidolysen, och en platta där fram kanske? Funderar också på om man skulle kunna göra några cleant integrerade lampor i en platta (ej fighterface)..
Eller är detta bara att förstöra en perfekt hoj?^^


Sen undrar jag vad man "ska" betala för en ST3 -08 under 1k mil i dagens läge?
Tack!
Eric
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Det jag är lite orolig över är ifall den blir lite mjuk och slö jämfört med min gamla sporthoj (En 600FS så inte det värsta värsta)? Går det att pressa den rejält?

Sikta in dig på en R så får du lite mer godis så som fjädring och bromsar från Daytona 675 (Bike of the year 4 år i rad).

:tummenupp
 

Str3 R

Guest
Jag köpte en R just för att den har bättre bromsar och fick med gel-dyna + justerbar fjädring fram och bak på köpet. Medan den var på första servicen fick jag låna en vanlig Str3, vilken bräda till dyna jag satt på tyckte jag.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jo, jag kan tänka mig det.. Men har inte råd med Ren:/ + att nästan alla R har low boy system.. Jag gillar inte det xD
Men om jag trivs med hojen borde man kunna styva upp den lite med annan olja eller liknande.. I värsta fall kan man ju leta efter eftermarknads prylar.. Sadel har många klagat på. Men inte så svårt att få tag i en ny. Sargent (el. något sånt.) ska tydligen vara skönt!

Vad tycker ni personligen om att göra om triplen? Tycker den blev cool med det lite stuntiga/cross/bus stuket^^

Hoppas jag trivs med den så jag hamnar med er, ni verkar dedikerade och skriver mycket!;)
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Har det blivit nå' banköra för Trippelförarna i år, eller är det landsvägen som gäller?

Själv har jag haft så mycket med kåk och sambons körkort att göra, så årets banpremiären blev först i helgen som var. Lite rostigt i början och ett antal hojar som gick av störde rytmen, men i sista passet satt flytet som det skulle igen. Då är det härligt! :)
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Har det blivit nå' banköra för Trippelförarna i år, eller är det landsvägen som gäller?

13 dagar storbana hittils (typ 200 mil) :tummenupp och kanske totalt 40 mil gata... brukar bli runt 30 dar per år :)

Streeten går fint på bana, trevligt mellanregister och ändå hyffsat ok med flås på topp. Man får dock ha med sig bra med fart ut på långrakorna när man ska jaga supersporthojarna. S1000RR och RSV4 flåsar på rätt bra, desto roligare att jaga ikapp dem på baksidan sen!! :brinnerup

Så skjukt kul med bankörning :banana
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
13 dagar storbana hittils (typ 200 mil) :tummenupp och kanske totalt 40 mil gata... brukar bli runt 30 dar per år :)

Streeten går fint på bana, trevligt mellanregister och ändå hyffsat ok med flås på topp. Man får dock ha med sig bra med fart ut på långrakorna när man ska jaga supersporthojarna. S1000RR och RSV4 flåsar på rätt bra, desto roligare att jaga ikapp dem på baksidan sen!! :brinnerup

Så skjukt kul med bankörning :banana

Det blir en del köra för dig med andra ord. Instruktörandets fördel ;)

Kan tänka mig att du får jobba lite på rakorna, men roligare att jaga ikapp dem och visa vad den går för, än att vara den som sitter på nyaste sporthojen och så kommer en liten Trippel å blåser om, hehe! :yoparty

Jag är sugen på racefotpinnar. Tyvärr är dem inte gratis. Arrow ligger på 4700 och importerar man landar ett par Woodcraft på cirka 3000.

Apropå fjädring; har du korrigerat dina inställningar eller kör du orginalsetup?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Någon Triumphägare som behöver nya pads för banåka i sommar? Teamet jag skruvar för har bytt sponsor så nu är det andra pads som gäller...

Därför har jag några set pads till salu: Brembo 07KA23SC vilket är racingpads som även går att använda på gata. Pris: 400kr/set=till båda skivorna (kostar 80€ på billigaste nätbutiken)
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Någon Triumphägare som behöver nya pads för banåka i sommar? Teamet jag skruvar för har bytt sponsor så nu är det andra pads som gäller...

Därför har jag några set pads till salu: Brembo 07KA23SC vilket är racingpads som även går att använda på gata. Pris: 400kr/set=till båda skivorna (kostar 80€ på billigaste nätbutiken)

Du har PM

Apropå fjädring; har du korrigerat dina inställningar eller kör du orginalsetup?

Har laborerat en del. Justerat hänget och skruvat retur o comp. Har fått skruva comp i botten både fram o bak nu när tempot stiger. Det verkar som min körstil vill ha hård compression och snabb retur.

Nån som vet om det är exatkt(!) samma fjädring på R som på Daytona eller om det bara är samma tillverkare? Får se till o låna en Daytona o jämföra lite nästa gång det är dags :)

EDIT: Glöm såklart inte att också däcktyp och däcklufttryck också är en del av den totala fjädringsinställningen.
 
Last edited:

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Tjenare Tripplare!

Nyss införskaffat en ny "2010" Street Triple R! :yoparty

Min bästa hoj hittills helt klart, är supernöjd! :banana

Tänkte skaffa kraschpuckar! Men vilka är bra och mindre bra?
Man kan ju i princip täcka hela hojen med dessa puckar är man ser å vilket utbud det finns...
Men vad säger och tycker ni, vad ska man skaffa?
 
Last edited:

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Tjenare Tripplare!

Nyss införskaffat en ny "2010" Street Triple R! :yoparty

Min bästa hoj hittills helt klart, är supernöjd! :banana

Tänkte skaffa kraschpuckar! Men vilka är bra och mindre bra?
Man kan ju i princip täcka hela hojen med dessa puckar är man ser å vilket utbud det finns...
Men vad säger och tycker ni, vad ska man skaffa?

Grattis till nya hojen. Den kommer skänka mycket glädje. :)

Kraschpuckar är nog lite hugget som stucket. De flesta lär funka. Själv köpte jag RG's som jag tycker känns stadiga i konstruktionen. Dock har jag sluppit testa hur de håller vid en krasch.

Vet inte om det syns så bra på bilden (puckar, motorskydd, gaffelskydd)
visabild.php


RG-Racing's bild
img598_1.jpg
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Lustigt att RG skriver "must have" på vissa prylar! :D

Men det ligger kanske något i det och priserna verkar ju helt okej! :tummenupp

Haha, ja "must have" får man ta med en nypa salt men puckar och motorkåpsskydd är bra. Jag köpte även deras Tail Tidy (liten skylthållare) och miniblinkers.

Shoppa prylar till sin hoj kan man hålla på med hur länge som helst.
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600

freddan69

fredrik wallin
Gick med
16 Jun 2008
Ort
östermalm
Hoj
2008 zx6r, 2009 street 3 r
Har fått en ganska bra deal på en street triple 2012 års modell!
Dock så lider jag nu av lite besluts ångest om det är en triple r jag ska ha?? Skillnaden som jag kan se är mot r:en, justerbara gaffelben och radial bromsar? Motor och Bakdämpen är väl samma samma??
Provkörde och tyckte den kändes bra i chassi & bromsar, men är det ngn som har ngn åsikt? Mvh/ Freddan69
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Har fått en ganska bra deal på en street triple 2012 års modell!
Dock så lider jag nu av lite besluts ångest om det är en triple r jag ska ha?? Skillnaden som jag kan se är mot r:en, justerbara gaffelben och radial bromsar? Motor och Bakdämpen är väl samma samma??
Provkörde och tyckte den kändes bra i chassi & bromsar, men är det ngn som har ngn åsikt? Mvh/ Freddan69

Motorn är samma på de båda. Fjädringen är olika både fram och bak (där R:en har Daytona-prylar som är fullt justerbara). Och sen bromsarna som sista punkt.

Hur stor skillnaden är kan jag inte uttala mig om då jag inte kört den "vanliga" Trippeln. Jag vet bara att jag är väldigt nöjd med R:en då den inte gör bort sig på bana för fem öre. Bromsarna biter fint och fjädringen hänger med fint (om man inte ska pynta för Öhlinare).

Var den en R eller icke-R du provat och fått offert på?
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top