Någon är som vet om avgas smällar är farliga för hojen?!?!??!
Dvs om motorn tar skada?!?!?!
Vissa säger att de e farligt o vissa säger att de är ofarligt..
Så vad stämmer ?!?!?!
Det pangar o smattrar rätt duktigt för mig vid gas avslag
Jag lyfter frågan om avgassmatter ifall nån är intresserad.
Talade med lokala Triumphmeken förra veckan och beskrev att jag ibland tyckte hojen gick hårt och brötigt med dåligt gensvar i mellanregistret. Dessutom så smattrade den rätt rejält vid avslag.
Låter som du behöver justera sprutet sa han och förklarade att de är ibland lite slarviga på fabriken och är nöjda bara värdena är inom toleransen. Om sen ett värde är nära övre toleransen och ett annat nära nedre så ligger de ändå ganska långt ifrån varandra.
Sagt och gjort. Jag lämnade in hojen igår, tisdag, på justering. De har justerat "synkningen" samt uppdaterat programvara och mappning till senaste versioner (jag har en -09'a).
Jag är 1600:- fattigare men hojen går nu lent som silke och svarar rappt vid alla varvtal. Avgassmällarna är i princip borta så när som lite bludder vid avslag och genomsnittlig bränsleförbrukning har fallit från 0.7 L/mil till 0.62 och det verkar som det kan sjunka lite till.
Kan kanske vara värt även för er andra att fundera på om ni har mycket avgassmällar och hojen känns lite trög i mellanregistret.