Halloj! Ser lite diskussion kring försäkring. Om det är i stort sett samma premie för Svedea respektive märkesförsäkring hos LF, vilken rekommenderas? Det är ju viss skillnad i självrisker, men som jag läste inlägg ska dessa sänkas hos LF.
Så om vi bortser från premie och självrisker - finns det nåt bolag som är bättre än det andra, vad är era erfarenheter (för det brukar va när det strular som det visar vilket bolag som är bäst)?
Den avgörande faktorn varför jag valde Länsförsäkringar istället för Svedea var deras villkor för hur din MC ska förvaras i garage nattetid när du är på hemadress.
Både Svedea och Länsf. kräver att din MC är inlåst mellan 22-07. Det som skiljer är att Svedea kräver detta när MC:n förvaras på din HEMORT och inte på din HEMADRESS som Länsf. önskar.
Vad detta innebär i praktiken med Svedea är att jag i ej har en försäkring som täcker fullt om min MC står parkerad på stan efter kl 22:00 en lördagkväll då den ska vara i ett inlåst utrymme nattetid inom hemorten.
Samma om jag slaggar över hos en polare som bor i samma stad.
Åker jag däremot till grannstaden och parkerar den utomhus fast med 2 lås i deras mest kriminella omårde så är det inga problem. Skevt om du frågar mig :/ (Då deras försärking är mycket bra på alla andra plan)
Detta påpekade jag över mail till dem när jag letade försäkring och de intygade att det beskrivna scenariot stämde. Detta har även bekräftats muntligt med Svedeas personal på MC mässan, de höll med mig om att det var lite osmidigt. Hoppas på förändring.
Last edited: