Triumph Street Triple-tråden

dampy

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
-15, Triumph Street triple Rx
Någon som experimenterat med fjädringen på sin R eller Rx? Jag upplever min Rx - 15 som ganska hård i fjädringen, antar att den är inställd mer åt race hållet som default!? Jag vågar inte riktigt börja ändra på det och riskera att fucka upp fjädringen totalt. Har inte rört sag och preload heller. (Väger 90kg)

Några tips? Någon erfarenhet?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Någon som experimenterat med fjädringen på sin R eller Rx? Jag upplever min Rx - 15 som ganska hård i fjädringen, antar att den är inställd mer åt race hållet som default!? Jag vågar inte riktigt börja ändra på det och riskera att fucka upp fjädringen totalt. Har inte rört sag och preload heller. (Väger 90kg)

Några tips? Någon erfarenhet?


Hej!
Precis som du säger är den ganska styv i orginalutförande.
Jag har ställt in min fjäder efter min vikt både fram och bak.
Bak fick jag spänna ganska mycket för att uppnå ca 35mm sag.
Fram fick jag också skruva in preloaden för att uppnå ca 37mm sag (2 linjer syns nu).

Retur och comp är följande på min cykel efter mycket testrundor.

Fram
Retur: 13 Click ut från fullt inskruvad
Comp: 15 Click ut från fullt inskruvad (vid bana går jag ner till 12)
Bak:
Retur: 8 Click ut från fullt inskruvad
Comp: 7 Click ut från fullt inskruvad

Använd bunt band runt gaffelbenet för att se så du inte använder all fjädringsväg.
 

dampy

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
-15, Triumph Street triple Rx
Hej!
Precis som du säger är den ganska styv i orginalutförande.
Jag har ställt in min fjäder efter min vikt både fram och bak.
Bak fick jag spänna ganska mycket för att uppnå ca 35mm sag.
Fram fick jag också skruva in preloaden för att uppnå ca 37mm sag (2 linjer syns nu).

Retur och comp är följande på min cykel efter mycket testrundor.

Fram
Retur: 13 Click ut från fullt inskruvad
Comp: 15 Click ut från fullt inskruvad (vid bana går jag ner till 12)
Bak:
Retur: 8 Click ut från fullt inskruvad
Comp: 7 Click ut från fullt inskruvad

Använd bunt band runt gaffelbenet för att se så du inte använder all fjädringsväg.

Blir skillnaden så stor för vanlig gatkörning att det är värt att göra?
 

dampy

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
-15, Triumph Street triple Rx
Cool, tack. Ska nog ge mig på det ikväll. Behövs nåt mer än haknyckel, skruvmejsel och buntband?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Cool, tack. Ska nog ge mig på det ikväll. Behövs nåt mer än haknyckel, skruvmejsel och buntband?
Var försiktig när du spänner förspänningen fram. Ibland snurrar retur skruven med och då finns det risk att man av misstag kör den i botten.

En notis är också att botten på gaffeln är när det är 15mm synlig chrom kvar.


Du behöver haknyckel, 14mm fast nyckel, lång smal platt mejsel till returen och måttband.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
 

supreeme

knäskrapar nästan..
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Nueva el Stockholmo
Hoj
En gammal
Kan hända att den hojen har gått på slangen:D

Sök sune andersson vilhelmina så får du svar.

Haha, ja det finns ju en risk! Så långt tänkte inte jag :)
Men 100 mil är ju inte speciellt mycket undrar hur mkt man hinner ha sönder på en sån hoj.. Om han har använt den uteslutande för att köra stunt på. Han har ju kontrakt med Triumph står det på hemsidan så den kanske mest har dammat i ett hörn :hihi

Undrade varför hojen hade svarta bromsok, men de är sannolikt utbytta. Triumph lär ju inte gå med på några garantier kanske.
http://www.mcstunt.se/imgupload/1432752144.jpg
 
Last edited:

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Haha, ja det finns ju en risk! Så långt tänkte inte jag :)
Men 100 mil är ju inte speciellt mycket undrar hur mkt man hinner ha sönder på en sån hoj.. Om han har använt den uteslutande för att köra stunt på. Han har ju kontrakt med Triumph står det på hemsidan så den kanske mest har dammat i ett hörn :hihi

Undrade varför hojen hade svarta bromsok, men de är sannolikt utbytta. Triumph lär ju inte gå med på några garantier kanske.
http://www.mcstunt.se/imgupload/1432752144.jpg

Jag har svarta bromsok på min med. Dom finns med båda. Och vad jag förstår det som är det ingen skillnad mer än färgen.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Nån som använder OKQ8 sbk racing motorolja i deras cyklar?
Japp. Köper till bra pris hos Bränslebolaget i Falun. Killen som driver bolaget är MC-fantast själv så man blir gärna kvar ett tag och snackar hoj fast man bara skulle förbi o köpa olja. :)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top