Triumph Street Triple-tråden

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Jag har hört ifrån andra att det ska finnas ett problem med att 3-1-systemet tar i backen innan fotpinnen vilket låter rätt allvarligt och något som jag ska kolla upp lite närmare.

Har du kört något på bana med din och upplevt några problem med att eventuellt 3-1-pipan tar i backen vid mycket nedlägg?
 

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2010, Popab, Kolfiberkäpp
MO: det stämmer... Men det drabbar dig bara om du kör bana!

Den som frågade om oktan; jag kör 98a i min, får för mig att den låter lite renare då.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu är jag ju inte högvälborne herr Doktorn himself, men Du vinner ingenting på att åka 98 i f t 95 med Triumphs 675-motorer. Dels har våra ECU ingen knacksensor och ställer därmed inte om tändmappen beroende på soppaval, dels gör designen på förbränningsrummet samt valt kompressionsförhållande att vi kan ligga på optimal tändpunkt utan att det knackar med 95 oktan.

Att ställa tidigare tändpunkt gör bara att vi tappar effekt och då förloras ju liksom hela vitsen, eller hur?:)

Testade själv detta på dyno för ett par år sedan...

det skulle varit intressant att se vad Dr Bike säger om oktantalet
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det låter lite som jag skulle gissat på. Det är väl vid mycket högre kompressionsförhållanden som man utnyttjar det högre oktantalet. Om inte alla visste så visar oktantalet endast hur mycket du kan komprimera bränslet innan det självantänder. Knacksensorer har man ju för att kunna köra på flera olika bränslen - bilen ställer in sig automatiskt.
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Intressant att instruktionsboken säger att Daytona ska tankas med 95-oktanig medans Street ska tankas med 91-oktanig… Det är en och samma motor med lika kompressionsförhållande och bränsletryck? :va
Jag är dock ingen expert jag bara tankar sås i hålet på ovansidan och gasar... :hojraket

Det låter lite som jag skulle gissat på. Det är väl vid mycket högre kompressionsförhållanden som man utnyttjar det högre oktantalet. Om inte alla visste så visar oktantalet endast hur mycket du kan komprimera bränslet innan det självantänder. Knacksensorer har man ju för att kunna köra på flera olika bränslen - bilen ställer in sig automatiskt.
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Ny instrumentpanel 2010

Någon annan som har något om 2010 modellen… på ett mer ”normalt” språk?

[YOUTUBE-ID]3U0EqKAk9x8[/YOUTUBE-ID]
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Någon annan som har något om 2010 modellen… på ett mer ”normalt” språk?

Vad jag kunnat läsa mig till läggs färgen "Jet black" till i modellprogrammet och den nya displayen, omdesignad, skall ha något färre funktioner men vara mycket mer lättanvänd. I övrigt samma motor, fjädring osv.

Vad nu färre funktioner kommer att innebära vet jag inte... återstår att se om det stämmer.
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
halloj där.
Nu orkar jag inte läsa hela 78 sidor, men vilken olja rekommenderar triumph själva att man ska fylla på med?
Märke samt viskositet (stavning??)??
 

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2010, Popab, Kolfiberkäpp
Nu är jag ju inte högvälborne herr Doktorn himself, men Du vinner ingenting på att åka 98 i f t 95 med Triumphs 675-motorer. Dels har våra ECU ingen knacksensor och ställer därmed inte om tändmappen beroende på soppaval, dels gör designen på förbränningsrummet samt valt kompressionsförhållande att vi kan ligga på optimal tändpunkt utan att det knackar med 95 oktan.

Att ställa tidigare tändpunkt gör bara att vi tappar effekt och då förloras ju liksom hela vitsen, eller hur?:)

Testade själv detta på dyno för ett par år sedan...

Med risk för att låta som en riktig amatör:
jag tankar 98 för att jag vill ge min moppe mindre skitig soppa, snarare än få ut mer effekt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tjaa Du, den lär väl inte må sämre för det. Eller bättre. Jag har testat bäggedera under tiden jag mappat och inte märkt någon skillnad (däremot inte jämfört effekt). Några små frågor kan väl däremot ställas:

- På vilket sätt skulle 95 oktan vara "skitigare"?
- De flesta mackar har vad jag vet betydligt högre omsättning av 95 oktan, varför den soppan generellt sett är "färskare". Vad har det för inverkan tror Du?

Jag ställer inte frågorna för att dryga mig, mer för att det är fel att avfärda 95 oktan som "skitigare". Jag vet att bl.a. VR-8 fick mer effekt ur en R1 med 95... En av otaliga länkar där klokt folk rekommenderat oktantal hittar Du här.

Lycka till:tummenupp

...jag tankar 98 för att jag vill ge min moppe mindre skitig soppa, snarare än få ut mer effekt.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Med risk för att låta som en riktig amatör:
jag tankar 98 för att jag vill ge min moppe mindre skitig soppa, snarare än få ut mer effekt.

95 oktan är inte direkt skitig, men innehåller 5% etanol. Det skulle vara det som är anledningen att inte köra på 95.

Citerar Dr.Bike, inlägg i min profil :
Dr.Bike inlagt: 29/9-09 14:08 Oläst
95 är kort och gott det enkla svaret. Har man inte själv ändrat sin motor med högre kompression kör man 95. Punkt.
 
Last edited:

Adde83

Milda Matilda...
Gick med
12 Jan 2008
Ort
motala
Hoj
09 Street triple R
Någon som har förslag på tankpad till den gråa R:en.? :/

Blev en street R föresten som 25 kw :) yeeah! hämtas denna vecka någon gång !

Har en sån här på min gråa
paddisplay.asp


Länk: http://www.tankpads.com/paddisplay.asp?padref=9TT014KO


tyckte dä blev kanon
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Snart är man en i Triple-gänget! Idag beställde jag och la handpenning på en sprillans Street Triple R -10. :tummenupp

Nu är det bara att invänta leverans och börja pimpa den smått under vintern.
Street_Triple_R_03.jpg
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top