Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tjena alla truxare,
Nyss hemkommen från min andra Norgeresa med ”café-tourern” :) har jag ett par funderingar.

* Utväxlingen: jag kommer på mig själv med att försöka peta in en 6:e växel gång på gång på gång. Och den växeln finns ju förstås inte. Gjorde säkert det 20 gånger bara under den gångna helgen. Varvtalet kring 100-120-130 km/t är ju 4000-5000, inte märkvärdigt högt, men det känns som Thruxton skulle klara av en högre utväxling. Någon som har testat att dreva upp den en smula? Konsekvenser? (t ex vid krypkörning/rondeller, blir ettan för hög osv?)

* Däckval: hade några mindre släpp på bakhjulet i regniga kurvor. Det beror självfallet på hur man kör, men resekompisarna var på mig och förordade bredare bakdäck än original för bättre sidgrepp. Vad har ni för erfarenheter av att sätta på bredare bakdäck? Fördelar? Nackdelar?

* Mera om däck: originaldäcket fram (Metzeler) är bra slitet efter knappt 700 mil. Bakdäcket är helt ok. Borde den verkligen käka mer framdäck än bakdäck? Gasar jag för lite och bromsar för mycket? *ler* Motorbroms och tvära svängar kanske..? Framtung pga körställningen? Nå’n som känner igen det?
 

Bifogat

  • Truxan på fjället.jpg
    Truxan på fjället.jpg
    237.5 KB · Visningar: 191
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Har inte ändrat utväxling själv, men det finns 17,18 och 19 drev att köpa och det är väl smaksak vad man vill ha och hur man kör. 18 fram är org. och kör man mycket landsväg är nog 19 lite lugnare. Finns även mindre för bak att få tag i.
Däck är ju också lite upp till var och en vad man litar på men org. är inget bra däck. Jag har provat P. sport demon 140/80 bak o 110/80 fram och dom är bättre. Lite mindre mil dock. Nu kör jag D.road smart 150/70 bak o 110/80 fram och dom känns riktigt bra faktiskt men det blir nog ännu mindre mil på dom tror jag. Riktigt bra grepp.
Ditt däckslitage blir jag inte riktigt klok på. Det brukar vara 2 bak på ett fram?
Jag byter alltid runt om, gillar fräscha däck.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ditt däckslitage blir jag inte riktigt klok på. Det brukar vara 2 bak på ett fram? Jag byter alltid runt om, gillar fräscha däck.

Ja visst är det mysko? Johans Mc trodde att det hade varit dåligt lufttryck, men det tror inte jag riktigt. Har haft någorlunda koll på det.

Men tycker du att du vinner någon på att ha bredare däck än original? Annat än ett fetare utseende, alltså?
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
javisst , ge mig ett skambud på ljuset så.. är inte 100%igt nöjd med placeringen av Mad Doctors , kan bero en del på att arrangemanget får en del stryk av bakhjulet - så det ser helt smashat ut , men nu ska nya IKON på och de är två cm längre (=Thruxton orginal) än de Bonnevilledämpare som sitter på nu så då kanske det klarar sig..
bilder kommer..

Har du blinkers också som du vill bli av med eller?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ja visst är det mysko? Johans Mc trodde att det hade varit dåligt lufttryck, men det tror inte jag riktigt. Har haft någorlunda koll på det.

Men tycker du att du vinner någon på att ha bredare däck än original? Annat än ett fetare utseende, alltså?

Vill du ha däck med org. dim. finns inte så mycke att välja på och jag tycker jag förlorar inget på större dim. Bättre grepp och känsla och jag tycker faktiskt att dom styr in i kurvorna bättre också.
P.sport demon finns nog i org. dim. tror jag.
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Jag provar ett 19 drev nu, och tycker den går mjukt och fint på landsväg och sen är det bara att pinna ner om man vill varva...
Min utvärdering är inte klar men absolut skönare på landsväg.

Vet någon förresten om det är okay att plocka bort luft-in-puffnings-prylarna och skruva i skruvar mm. som finns att köpa, även om det är insprutning??
Gillar inte blåa rör...
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag provar ett 19 drev nu, och tycker den går mjukt och fint på landsväg och sen är det bara att pinna ner om man vill varva...
Min utvärdering är inte klar men absolut skönare på landsväg.

Vet någon förresten om det är okay att plocka bort luft-in-puffnings-prylarna och skruva i skruvar mm. som finns att köpa, även om det är insprutning??
Gillar inte blåa rör...

Du ska nog vara lite försiktig och undersöka lite närmare innan du plockar bort det. Du har en O2 sensor i avgaset som läser av och kanske får du fel värden?? Det finns disskusioner på triumphratnet om detta.
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Du ska nog vara lite försiktig och undersöka lite närmare innan du plockar bort det. Du har en O2 sensor i avgaset som läser av och kanske får du fel värden?? Det finns disskusioner på triumphratnet om detta.

Läst endel nu. Det verkar inte helt färdig-provat... Jag har ingen lust att vara försökskanin med nya cykeln...
Det får sitta ett tag till.

Tack för upplysningen :Bugar
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Hej på er alla thruxters... suttit en stund nu å läst tråden:crash. en del bra tipps o tankar... återkommer snart med bild på min...
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Läst endel nu. Det verkar inte helt färdig-provat... Jag har ingen lust att vara försökskanin med nya cykeln...
Det får sitta ett tag till.

Tack för upplysningen :Bugar

Finns en Powercommander att köpa till hojen om du vill byta avgas mm.
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Finns en Powercommander att köpa till hojen om du vill byta avgas mm.

Har en PC som dock ej är monterad... ska göras snart... (pinsamt)
Fick hojen ommappad vid leverans, då rör och filter monterades men en PC gör ju att man kan ändra själv sen när luftburken modifieras mm.

Men jag vet inte om det funkar att ta bott AI-skiten ändå, även med PC?

Appropå ingenting så knåpade jag ihop en ny liten kåpa för framdrevet...
En lite tjockare alu.plåt, och nya lagom långa rostfria bultar och distanser av plaströr bakom plåten. Ser betydligt mer "light" ut.
Ska borra lite hål i den och polera den lite och sen försöka ordna en bild. (cliff hanger :tummenupp )
 
Last edited:

Svin

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
göteborg
Hoj
-06/07, triumph, thruxton 00RR
hej alla. har suttit och läst igenom tråden och upptäckt att det ändå finns några mer än jag som är thruxton-bitna, och som jag, åxå gillar att ändra lite på sin hoj.
är inte nån van användare av kommunikation över nätet (frugan skaffade dator och uppkoppling för några månader sen, innan dess har jag suttit ensam i garaget utan någon som förstår mig :)
köpte min traja -06 lätt begagnad, sen har den utvecklats lite efterhand enda sen dess. i höstas började dock en lite större förändring som började med byte av ram och reg.nr, och den är fortfarande inte färdig för sässongen :(
en del grejer har dratt ut på tiden (som det lätt gör) och familjen ser till att jag inte spenderar tillräckligt med tid i garaget.
sen gör jag även mitt bästa själv för att INTE få hojen klar: upptäckte i tisdags att jag missat montera olje-återledningsrör från vevhusventilationen inne i motorn!
åtgärdades igår (lyfte ur, delade blocket, och tillbaka på 3,5 tim, fast då hade jag ju inte så mycket mer än ett rullande chassi med motor i så det var inte en massa krafs ivägen :)
ska inte skriva så långa personliga utlägg i fortsättningen, lovar!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
i höstas började dock en lite större förändring som började med byte av ram och reg.nr, och den är fortfarande inte färdig för sässongen :(

Förlåt min okunskap, jag begriper uppenbarligen inte det här, men... varför byter man ram & reg.nr.? Krockad? Stulen? ;-)
 

Svin

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
göteborg
Hoj
-06/07, triumph, thruxton 00RR
nej. jag köpte ny hoj bara och sålde den gamla, fast behöll min gamla motor och alla gobitar jag byggt om och köpt till.
så i princip är det samma hoj fast inte ram och papper.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Mera om däck: Avon Storm, någon som har testat dem?

De har fått mycket bra kritik i tester, men det behöver kanske inte betyda att de är optimala även till Thruxton...? De verkar ligga ungefär i samma division som Dunlop Roadsmart ("testvinnare"), som du kör på Erich.

Kontrollmätte i går och har c:a 1 mm mönster kvar fram, så jag får nog tag tag i det här på allvar... ;-)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Mera om däck: Avon Storm, någon som har testat dem?

De har fått mycket bra kritik i tester, men det behöver kanske inte betyda att de är optimala även till Thruxton...? De verkar ligga ungefär i samma division som Dunlop Roadsmart ("testvinnare"), som du kör på Erich.

Kontrollmätte i går och har c:a 1 mm mönster kvar fram, så jag får nog tag tag i det här på allvar... ;-)

Svårt att ha en uppfattning om Avon Storm men jag tror ändå att det är ett bättre däck än orginal. Nackdelen, som jag ser det, är den större dim fram som ger lite trögare styrning men jag har sänkt min hoj 25mm fram och får därmed en kvickare styrning samt att profilen på dom nya däcken är lite spetsigare så sammantaget så "vinner" dom nya däcken. Jag upplever också högfartsegenskaperna som bättre, stadigare vid toppfart.
Det vore kul om du provar Avon S. och lämnar en liten rapport här.
Erich
 

Svin

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
göteborg
Hoj
-06/07, triumph, thruxton 00RR
jag tror i princip att är det ett bra däck så är det bra till thruxton åxå. sen kan det ju variera lite hur bra det funkar, och det är nog olika för oss alla, ingen av oss verkar ju ha samma dämp-fjädring längre (inte bak iallafall) och vi väger säkert inte lika mycket, kör kanske inte helt lika heller (vissa kör med jätte packning till norge andra på bana) osv... och det är ju som sagt knappast sämre än MeZ2 :banana (lazer-tech däcket tycker iallafall jag är helt ok!)
sen vill jag inte vara nån ifrågasättande surgubbe, men jag har lite svårt att tro (har ju faktiskt inte testat själv) att det skulle vara bättre med bredare däck (på org.fälg) även om det funkar! Bredden och profilen är ju ändå anpassat för en viss fälg-bredd.
är det inte bara så att det inte verkar finnas så mycket bra däck under 150-bredd bak? (och att det kanske ser lite svulstigare ut? :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
...sen vill jag inte vara nån ifrågasättande surgubbe, men jag har lite svårt att tro (har ju faktiskt inte testat själv) att det skulle vara bättre med bredare däck (på org.fälg) även om det funkar! Bredden och profilen är ju ändå anpassat för en viss fälg-bredd.
är det inte bara så att det inte verkar finnas så mycket bra däck under 150-bredd bak? (och att det kanske ser lite svulstigare ut? :)

Jo, har själv funderat i de banorna. Har inte blivit helt klar över om det blir bättre sidgrepp - med större anläggningsyta - eller ej. Folk säger olika saker. Och utbudet verkar som sagts ovan vara begränsat. Det är nog en viktig bakgrund till byte av dimension.

Fetare däck: "ännu fräckare caféstil". Smalare däck: mera retro-caféstil. Sen får man välja själv! :)

Att jag tvekar kring däcksval är dels att Lazertech fram tagit slut så fort. Dels att ett antal på forumen dissar däcket och har bytt ut det. De behöver ju inte ha rätt... ibland uppstår ju en sorts "klaga-sjuka" där det blir poppis att klaga på en viss sak. Och min egen erfarenhet är för liten, egentligen, för att ha en säker uppfattning själv.

MEZ2 bak däremot känner jag mig mera tydligt tveksam till. Som jag skrev ovan så fick jag några släpp i regnet häromveckan. Släpp i farter där övriga i sällskapet inte fick släpp. (För bra vrid i maskinen? :) Har även tidigare fått oväntade släpp i regnhalka och fått hjärtat i halsgropen en gång för mycket. Det är ju en 70-hästare vi talar om, ingen racer, däcket borde kunna hålla greppet bak _lite_ bättre tycker jag...

Så det lutar åt Avon Storm eller Dunlop Roadsmart! Engelsk hoj, engelskt däckmärke. (Fånigt, va? :)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
jag tror i princip att är det ett bra däck så är det bra till thruxton åxå. sen kan det ju variera lite hur bra det funkar, och det är nog olika för oss alla, ingen av oss verkar ju ha samma dämp-fjädring längre (inte bak iallafall) och vi väger säkert inte lika mycket, kör kanske inte helt lika heller (vissa kör med jätte packning till norge andra på bana) osv... och det är ju som sagt knappast sämre än MeZ2 :banana (lazer-tech däcket tycker iallafall jag är helt ok!)
sen vill jag inte vara nån ifrågasättande surgubbe, men jag har lite svårt att tro (har ju faktiskt inte testat själv) att det skulle vara bättre med bredare däck (på org.fälg) även om det funkar! Bredden och profilen är ju ändå anpassat för en viss fälg-bredd.
är det inte bara så att det inte verkar finnas så mycket bra däck under 150-bredd bak? (och att det kanske ser lite svulstigare ut? :)

Helt rätt resonerat, Svin, på en org.hoj blir det kanske inte bättre, men med betydligt bättre dämpare bak, ombyggd o sänkt framgaffel och diverse andra moddar har jag en bättre anpassad hoj, för mig, vilket inte betyder att det passar andra.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top