Triumph Thruxton-tråden

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
Jag har letat och googlat och googlat och letat och TOR är vääääldigt sällsynta. Sk*tsvåra att få tag på. Triumph själva har inte kvar dem i sortimentet som jag har förstått. De sista 900-orna gjordes ju för 9 år sedan.

En del kör ju med Raasks dämpare (www.raask.se) och jag talade med Sivert Raask, men han har inga system längre till Thruxton 900. Så skall man köpa något till sin 900:a får man nog vända sig utomlands.
Kikade på sajterna bosse-l tipsade om och där fanns några helsystem men tyvärr inga slip-ons.

Det verkar finnas en del i USA, tex. Predator Pro Slip On från British Customs som jag tycker var väldigt sjyssta, men det blir så jäkla dyrt med moms och frakt osv.
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Jag har aldrig haft något annat än TOR på besiktningen. Aldrig haft något annat monterat överhuvudtaget faktiskt. Mina originaldämpare ligger oanvända på garagevinden. Fast jag har 7 km till besiktningen så jag kan chansa.
Jag lyckades med konststycket att köra omkull efter tre meter efter ett däckbyte och repa min högra TOR- dämpare. Då köpte jag ett par Predators. Låter hyfsat högt, men har lyckats besikta med den uppsättningen utan problem de senaste tre gångerna. För övrigt har jag 12 mil till besiktningen.
 

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
Jag lyckades med konststycket att köra omkull efter tre meter efter ett däckbyte och repa min högra TOR- dämpare. Då köpte jag ett par Predators. Låter hyfsat högt, men har lyckats besikta med den uppsättningen utan problem de senaste tre gångerna. För övrigt har jag 12 mil till besiktningen.
Är du nöjd med ljudet på dom? De ljudklipp jag lyssnat på tycker jag låter bra. Köpte du dom från USA?
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Är du nöjd med ljudet på dom? De ljudklipp jag lyssnat på tycker jag låter bra. Köpte du dom från USA?
Jag tycker de låter fränt och kanske lite högt, men jag är å andra sidan lite döv. Köpte dem av en snubbe i Surahammar som tyckte de lät för mycket. Mes säger jag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Så TOR dämparna är hårdvaluta nu för tiden, då är det ju tur att man köpte nya såna då jag köpte hojen 2018 även om dom var smådyra nya då.

Om jag minns rätt så är TEC systemen kopior på Arrows system men löstagbar dB-killer. Kompisen hade ett Arrow 2-2 på sin Thruxton men minns inte riktigt hur den lät då det är 9 år sen han hade den men det låter garanteratroligare än original.

Värt att tänka på med öppna system är att plugga ta bort SAI då den annars smäller rejält på avslag. Innan jag plockade bort det så hade jag en Ikea påsklämma på slangen från luftburken.
 

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
Så TOR dämparna är hårdvaluta nu för tiden, då är det ju tur att man köpte nya såna då jag köpte hojen 2018 även om dom var smådyra nya då.

Om jag minns rätt så är TEC systemen kopior på Arrows system men löstagbar dB-killer. Kompisen hade ett Arrow 2-2 på sin Thruxton men minns inte riktigt hur den lät då det är 9 år sen han hade den men det låter garanteratroligare än original.

Värt att tänka på med öppna system är att plugga ta bort SAI då den annars smäller rejält på avslag. Innan jag plockade bort det så hade jag en Ikea påsklämma på slangen från luftburken.
TEC:s helsystem 2-2 Clubman skulle jag faktiskt kunna tänka mig, även om jag helst hade kört slip-ons. Tyvärr är de out of stock!

Skulle någon mot förmodan ramla över ett par slip-ons, nya som begagnade, som inte kostar skjortan så tipsa mig gärna!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
TEC:s helsystem 2-2 Clubman skulle jag faktiskt kunna tänka mig, även om jag helst hade kört slip-ons. Tyvärr är de out of stock!

Skulle någon mot förmodan ramla över ett par slip-ons, nya som begagnade, som inte kostar skjortan så tipsa mig gärna!

Testa maila och fråga om dom vet om och när dom kommer att få in dom igen.

Vad jag noterade då blev lite nyfiken på avgassystem och sökte var att man verkar kunna hitta original dämpare på typ ebay. Om man är van att mixtra på och har lite grejer i garaget så borde man nog kunna öppna upp originaldämparna och rensa ur dom lite lagomt. Tror det sitter nån form av katalysatorer i original dämparna och dom gör nog en hel del för att hålla ljudet nere.

Jag skulle inte tveka att göra det med ett extra par ljuddämpare om jag inte kunde hitta några lämpliga objekt, dock är jag medveten att jag trots att jag tycker jag har dåligt med maskiner och verktyg i mitt garage nog ändå ligger en bra bit över vad gemene man har i sina garage så det kanske spelar roll.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
View attachment 502793

Det är inte en ovanlig motorcykel... :)

Det kan jag hålla med om, jag tycker ju min är ny med insprutning och sånt där modernt jox men det är 11 år gammal. Nästa år är det 10 år sen 900:an slutade tillverkas så detta kanske gör att marknaden för tillbehör minskar något.

Trodde faktiskt att man fortfarande kunde köpa TOR dämparna nya.
 

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
Är det någon som kör med Thruxton Peashooter från Norman Hyde? De kan man få för en rimlig peng även med moms och frakt till Sverige.

Sen en fråga ang. mappning: Vad kostar det ungefär att installera en färdig map respektive att göra en custom? Var gör man det någonstans bäst i Stockholm, hos Triumph?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har ingen aning om hur Peashooter låter eller är men det finns ert antal "standard mappar" döe öppnare dämpare som är gratis via TuneECU, man borde kunna välja nån av dessa i alla fall i första läget.

Mappa kan man göra själv med telefon eller dator om man köper en USB-kabel men man ska tydligen vara noga med att det är rätt kabel av rätt fabrikat. Jag köpte min kabel från England och vill minnas att den kostade 3-400 kr men detta var innan brexit.

Om jag säger så här, klarar jag av att mappa så klarar dom flesta det jag gillar inte datorer och sånt. Finns info om hur mappning går till här i tråden då jag var osäker då jag skulle mappa. Bäst är väl att köra hojen i bänk och jag har varit sugen på detta men vet inte riktigt om det är värt det för min körning.

Sen kan det säkert vara bra att plocka bort eller plugga SAI och ta bort lamdasonderna, felkoderna som då uppstår kan man blockera i TuneECU.
 

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
Har ingen aning om hur Peashooter låter eller är men det finns ert antal "standard mappar" döe öppnare dämpare som är gratis via TuneECU, man borde kunna välja nån av dessa i alla fall i första läget.

Mappa kan man göra själv med telefon eller dator om man köper en USB-kabel men man ska tydligen vara noga med att det är rätt kabel av rätt fabrikat. Jag köpte min kabel från England och vill minnas att den kostade 3-400 kr men detta var innan brexit.

Om jag säger så här, klarar jag av att mappa så klarar dom flesta det jag gillar inte datorer och sånt. Finns info om hur mappning går till här i tråden då jag var osäker då jag skulle mappa. Bäst är väl att köra hojen i bänk och jag har varit sugen på detta men vet inte riktigt om det är värt det för min körning.

Sen kan det säkert vara bra att plocka bort eller plugga SAI och ta bort lamdasonderna, felkoderna som då uppstår kan man blockera i TuneECU.
Tack. Ja dom rekommenderar TOR-mappen samt deras "air injection removal kit". Men inte för "early EFI bikes with primary catalytic converters in the header pipes".

Hur vet man om man har detta? Min är ju från 2009 så den borde väl räknas som early?

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tack. Ja dom rekommenderar TOR-mappen samt deras "air injection removal kit". Men inte för "early EFI bikes with primary catalytic converters in the header pipes".

Hur vet man om man har detta? Min är ju från 2009 så den borde väl räknas som early?


Som jag tolkar det med reservation för fel så verkar det som att katalysatorerna sitter i krökarna på de tidigare modellerna och då är det nog inte bra att ta bort SAI då denna hjälper till att hålla uppe tempen på katalysatorerna. Jag kör med original dämpare med kattar men utan SAI de milen till besiktningen vart annat år men jag hoppas på att detta inte ska göra så mycket om det skulle bli så att man börjar mäta avgasvärdena vid besiktningen. Dock så borde risken för smällar på avslag vara mindre om kattarna sitter kvar än med "raka rör" som på senare modeller med kattarna i original dämparna som då försvinner vid byte av dämparna.

Jag skulle nog testa med TOR mappen och behålla SAI och O2 I första läget och se hur det verkar, tycker att man borde hitta info om detta om man googlar.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top