Triumph Thruxton-tråden

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
Hej, nyreggad här och med nytaget körkort! Sen jag bestämde mig för att ta kortet har jag kollat Blocket, massvis med Youtube, forum, tidningar osv. efter hojar och jag har snöat in på retrostuket och specifikt Thruxton.

Den nyare 900an (med insprutning) ligger runt 50-60 tusen och 1200an runt 80 och uppåt. Jag har inte provkört nån ännu men förstås läst på så mycket jag kan så jag vet vad som skiljer de olika modellerna rent tekniskt.

Men hur är dom att köra? Jag har väl främst varit inne på 900an då den är lite billigare men det skiljer inte jättemycket i pris, så frågan är om man kommer ångra sig?

Så, kom gärna med tips och råd!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag kan inget om modellen men det generella rådet är att inte gräva ner för mycket pengar i första hojen.
En av tre saker kommer att hända.
1. Du upptäcker att det inte var en modell för dig och säljer för att köpa nästa.
2. Du upptäcker att det var kul men vill ha en annan typ av hoj, också.
3. Du tröttnade och vill sälja.
I samtliga fall är det en fördel att inte ha bundit för mycket pengar i första hojen, om du nu inte råkar ha gott om pengar.
Ett fjärde argument är att du säkert kommer att tappa den eller något och då svider det inte lika mycket med en billigare hoj.
 

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
Jag kan inget om modellen men det generella rådet är att inte gräva ner för mycket pengar i första hojen.
En av tre saker kommer att hända.
1. Du upptäcker att det inte var en modell för dig och säljer för att köpa nästa.
2. Du upptäcker att det var kul men vill ha en annan typ av hoj, också.
3. Du tröttnade och vill sälja.
I samtliga fall är det en fördel att inte ha bundit för mycket pengar i första hojen, om du nu inte råkar ha gott om pengar.
Ett fjärde argument är att du säkert kommer att tappa den eller något och då svider det inte lika mycket med en billigare hoj.

Tack för bra svar, jag har varit inne lite på samma spår, dvs. att börja med något billigare.

Gjorde likadant för några år sen när jag skaffade racercykel (en sån med trampor alltså). Köpte en billig begagnad hoj för att se om jag tyckte det var kul och isåfall uppgradera senare. Trots att det var länge sen nu så har det inte blivit av då cykeln fortfarande funkar bra!

Det som är lite krångligt med en äldre modell är ju att man inte bara kan åka in till märkeshandlaren och provköra för att jämföra. Så därför uppskattar jag all input!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har 900:an och gillar den dock har jag inte testat 1200:an. Sitter bra på den och kan utan problem köra 80 mil på en dag på den hojen, en kompis hade en likadan för ca 10 år sen men han klagade på handledarna men för mig har jag ingen belastning alls på handlederna utan det är sadeln som sämst men det tycker jag också om mina övriga hojar, 40-50 mil är dock inget problem.

Är 175 lång om det kan spela roll i det fallet och kompisen är nog närmare 190 cm lång och väl ordenligt plus 100 kg så kanske jsn det spela roll.

Har gjort en del på min hoj, TOR dämpare, mappat själv med TuneECU, drevat upp en kugg fram, bytt bakdämpare till Hagon, fällt in geldyna i sadeln men ska göra om detta då den kom för långt bak, plus lite smått och gott estetiskt.

Har några hojar till men Thruxtonen är den hojen jag kör mest asfalt med.
 

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
Jag har 900:an och gillar den dock har jag inte testat 1200:an. Sitter bra på den och kan utan problem köra 80 mil på en dag på den hojen, en kompis hade en likadan för ca 10 år sen men han klagade på handledarna men för mig har jag ingen belastning alls på handlederna utan det är sadeln som sämst men det tycker jag också om mina övriga hojar, 40-50 mil är dock inget problem.

Är 175 lång om det kan spela roll i det fallet och kompisen är nog närmare 190 cm lång och väl ordenligt plus 100 kg så kanske jsn det spela roll.

Har gjort en del på min hoj, TOR dämpare, mappat själv med TuneECU, drevat upp en kugg fram, bytt bakdämpare till Hagon, fällt in geldyna i sadeln men ska göra om detta då den kom för långt bak, plus lite smått och gott estetiskt.

Har några hojar till men Thruxtonen är den hojen jag kör mest asfalt med.

Tack, kul att höra att du gillar den och lite vad du gjort med den. Ifall det blir ett köp får jag återkomma om tips på uppgraderingar!

Jag har läst att en del inte gillar körställningen, att det tar på handleder och ryggen. Själv är jag ett par cm kortare än dig så hoppas det funkar bra.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej, nyreggad här och med nytaget körkort! Sen jag bestämde mig för att ta kortet har jag kollat Blocket, massvis med Youtube, forum, tidningar osv. efter hojar och jag har snöat in på retrostuket och specifikt Thruxton.

Den nyare 900an (med insprutning) ligger runt 50-60 tusen och 1200an runt 80 och uppåt. Jag har inte provkört nån ännu men förstås läst på så mycket jag kan så jag vet vad som skiljer de olika modellerna rent tekniskt.

Men hur är dom att köra? Jag har väl främst varit inne på 900an då den är lite billigare men det skiljer inte jättemycket i pris, så frågan är om man kommer ångra sig?

Så, kom gärna med tips och råd!
De skiljer inte bara 300 cc utan de är två olika modeller. Båda med sina fördelar. 1200:an är modernare och ”bättre” på mycket, medan 900:an är enklare (primitivare… 🤒 ) - ingen ABS, inga körprogram etc. Fast det måste inte vara en nackdel ifall det är den lite äldre känslan man söker.

Så provkör båda och köp den du gillar bäst.

Angående körställningen: 900 med förgasare (t o m 2007) hade lägre styre. Fr o m 2008 är styret lite högre. Bekvämare så tycker de flesta. Mesigare så tycker andra. 😀
 

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
De skiljer inte bara 300 cc utan de är två olika modeller. Båda med sina fördelar. 1200:an är modernare och ”bättre” på mycket, medan 900:an är enklare (primitivare… 🤒 ) - ingen ABS, inga körprogram etc. Fast det måste inte vara en nackdel ifall det är den lite äldre känslan man söker.

Så provkör båda och köp den du gillar bäst.

Angående körställningen: 900 med förgasare (t o m 2007) hade lägre styre. Fr o m 2008 är styret lite högre. Bekvämare så tycker de flesta. Mesigare så tycker andra. 😀

Tack för svar! Ja det är väl som du säger att man måste provköra för att verkligen veta. Ser att du kör en 900 själv, är det en med förgasare eller insprutning?
 

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
Ska kika på en 900 EFI idag, är det något speciellt man bör tänka på att kolla på den modellen?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ska kika på en 900 EFI idag, är det något speciellt man bör tänka på att kolla på den modellen?
* Allmänt skick. Inga läckage från t ex framgaffeln? Bromsarna verkar ok? Drivpaketet ok? Däcken ok? (gamla däck? många hojar står mer än de går, och till synes bra däck kan ändå vara rejält gamla och torra) Välservad och väl omhändertagen? Finns det dokumenterad servicehistorik?

* Om den är moddad - finns originaldelarna kvar? (t ex original avgassystem för besiktning)

* Korrosion (inte rost, utan alu-korrosion) på fälgarna?
Det räcker med lite salt & skit för att det skall bli fula märken. Svårt att undvika om man kör i ut och skur. Men det får förstås inte vara för illa.

* Korrosion (alu-korrosion) på motorblocket? Samma här, "alla" som kör i alla väder råkar ut för det. Svårt att undvika, men det får förstås inte vara för illa.

* Har den eftermarknadsstötdämpare (bra!) eller original (ganska smådåliga)?

* Är alla ekrar hela? Tidiga hojar kan lida av att konstruktörerna "tänkte fel" och ekerbrott förekommer, fast ganska sällan En del tidiga hojar hade också problem med tändningslåset. Troligen p g a att tunga nyckelknippor hänge och slängde under körning så att tändningslåset till slut helt enkelt gick sönder, rent fysiskt.

...alltså inget särskilt egentligen, utan mest skicket i allmänhet. Det finns hojar med 865-motorn ("900") som gått långt över 10 000 mil utan några bekymmer. Min vägmätare står just nu på drygt 7400 mil. (Körde 126 mil t o r till Danmark den gångna helgen! Thruxton funkar hyfsat även på långfärd! :))
 

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
* Allmänt skick. Inga läckage från t ex framgaffeln? Bromsarna verkar ok? Drivpaketet ok? Däcken ok? (gamla däck? många hojar står mer än de går, och till synes bra däck kan ändå vara rejält gamla och torra) Välservad och väl omhändertagen? Finns det dokumenterad servicehistorik?

* Om den är moddad - finns originaldelarna kvar? (t ex original avgassystem för besiktning)

* Korrosion (inte rost, utan alu-korrosion) på fälgarna?
Det räcker med lite salt & skit för att det skall bli fula märken. Svårt att undvika om man kör i ut och skur. Men det får förstås inte vara för illa.

* Korrosion (alu-korrosion) på motorblocket? Samma här, "alla" som kör i alla väder råkar ut för det. Svårt att undvika, men det får förstås inte vara för illa.

* Har den eftermarknadsstötdämpare (bra!) eller original (ganska smådåliga)?

* Är alla ekrar hela? Tidiga hojar kan lida av att konstruktörerna "tänkte fel" och ekerbrott förekommer, fast ganska sällan En del tidiga hojar hade också problem med tändningslåset. Troligen p g a att tunga nyckelknippor hänge och slängde under körning så att tändningslåset till slut helt enkelt gick sönder, rent fysiskt.

...alltså inget särskilt egentligen, utan mest skicket i allmänhet. Det finns hojar med 865-motorn ("900") som gått långt över 10 000 mil utan några bekymmer. Min vägmätare står just nu på drygt 7400 mil. (Körde 126 mil t o r till Danmark den gångna helgen! Thruxton funkar hyfsat även på långfärd! :))

Tack för bra svar, det blev affär!

Årsmodell 2009 med bara 960 mil på mätaren och helt original. 100 mil sen service och däckbyte. Bra skick!

IMG_1011.jpeg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller med TMax500 960 mil är ju inget, ser att det sitter på "tank pads" eller vad nu knägummina kallas. Ser ju ut att vara original vad man kan se, tycker att det ser ut som original ljuddämpare på den med det lilla hålet. Finns ju mycket som kan moddas och en hel del eftermarknads grejer att köpa om man vill det till dessa hojar.

Som sagt jag gillar körställningen på min hoj och har inga problem att köra långt och den har effekten att de problem med värk och domningar i nacken och höger arm försvinner om jag kör så där 20 mil-25 mil. Sjukgymnasten fattar inte varför för det borde inte vara bra att köra hoj med diskbråck i nacken men det funkar på mig.
 

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
Håller med TMax500 960 mil är ju inget, ser att det sitter på "tank pads" eller vad nu knägummina kallas. Ser ju ut att vara original vad man kan se, tycker att det ser ut som original ljuddämpare på den med det lilla hålet. Finns ju mycket som kan moddas och en hel del eftermarknads grejer att köpa om man vill det till dessa hojar.

Som sagt jag gillar körställningen på min hoj och har inga problem att köra långt och den har effekten att de problem med värk och domningar i nacken och höger arm försvinner om jag kör så där 20 mil-25 mil. Sjukgymnasten fattar inte varför för det borde inte vara bra att köra hoj med diskbråck i nacken men det funkar på mig.
Ja det är original ljuddämpare på så den låter ju inte jättekul, men jag tycker den är riktigt snygg. Tänker att jag ska köra ett tag så här men bättre ljud kommer det troligtvis bli framöver. Tipsa gärna om bra sajter för tillbehör!

Även jag tyckte den jag riktigt trevlig att köra, även om jag inte har så mycket att jämföra med och inte kört så långt än!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har också på original ljuddämparna just idag, monterade på dom igår kväll och ikväll åker dom av igen efter besiktningen. Hojen låter ju inte kul med original på och jag kör annars med "Triumph Off Road "dämpare som utseendemässigt ser ut samma som original men större hål ut och dessa låter enligt mig ganska lagom håller man igen på gasen är dom riktigt tysta. Vissa ska visst lyckats besikta med dom, jag har dock 7 mil enkel väg till besiktningen så jag chansar inte.

Jag hittade en R&G tidy tail med led baklyse då jag sökte fram ljuddämparna om det skulle vara intressant, har vinklat om skylthållaren så den ser ut bättre, det borde finnas nån bild på den monterad på min hoj här i tråden.

Här finns det lite smått och gott

Lite mer åt budget hållet på dessa grejer.

Sen finns säkert en hel del på eBay men tyvärr så ställer ju brexit till det med moms på grejerna från England nu förtiden.
 

David G

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 900 -09
Jag ska kika igenom tråden efter inspiration. Hittade en rätt stilren tail tidy med led från New Rage Cycles men som sagt, jag tror jag behåller den original ett tag iallafall.

Tack för tipset om offroad-dämparna, jag gillar utseendet på dom som sitter på men det är som du säger, de låter inte speciellt kul!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
.....jag kör annars med "Triumph Off Road "dämpare som utseendemässigt ser ut samma som original men större hål ut och dessa låter enligt mig ganska lagom håller man igen på gasen är dom riktigt tysta.
Jag har letat och googlat och googlat och letat och TOR är vääääldigt sällsynta. Sk*tsvåra att få tag på. Triumph själva har inte kvar dem i sortimentet som jag har förstått. De sista 900-orna gjordes ju för 9 år sedan.

En del kör ju med Raasks dämpare (www.raask.se) och jag talade med Sivert Raask, men han har inga system längre till Thruxton 900. Så skall man köpa något till sin 900:a får man nog vända sig utomlands.

(Vaffö' då då, jag har ju redan TOR?
Jo, jag har en liten, liten skada på vänster dämpare och en vacker dag kommer rost att ha gjort hål - och då blir det jobbigt hos besiktningen! :(
Nu löste det sig till slut, av en slump stötte jag på ett par beggade TOR som jag kunde få köpa till ett rätt saftigt pris. Så nu har jag en backup när min vänsterdämpare kastar in handduken om några år.

Vissa ska visst lyckats besikta med dom, jag har dock 7 mil enkel väg till besiktningen så jag chansar inte.
Jadå, det går prima! :) Jag har aldrig haft något annat än TOR på besiktningen. Aldrig haft något annat monterat överhuvudtaget faktiskt. Mina originaldämpare ligger oanvända på garagevinden. Fast jag har 7 km till besiktningen så jag kan chansa.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top