bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Svår fråga. Jag har hört samma om K&N, men också hört att det inte är någon fara såvida man inte kör i väldigt dammiga och skitiga miljöer. (Dammig grusväg? Öken? )
"Har hört..." Hur ska man veta vad som är sant? Finns det någon som sitter på fakta, någon jämförande studie, eller är det som så vanligt att folk "tror" eller "tycker"? *suckar...*
Däremot upplever jag att jag vann en del effektmässigt genom att byta från standardfilter till K&N. Hojen blev märkbart rappare och har aldrig varit så snabb som nu. Efter 16 år och 7000 mil är den snabbare än någonsin!
En kommentar till. Min drar nästan alltid 0,5 l/mil. Inte på snabb motorväg förstås, där går det åt mer. Men i allmänhet slutar bränslenotan nästan alltid på 0,5 eller något under. Andra har törstigare hojar har jag förstått. Så jag kanske kör för sakta...? 19 kuggar fram gör såklart lite, annars är den nästan original otrimmad, förutom nämnda K&N-filter, rensat insug ("snabeln") samt TOR-dämpare med tillhörande mappning.
Då har vi ju nästa samma moddningar, 1 kugg extra fram, rensad luftburk med snabeln ersatt med "Polaris gummi tratt" och TOR-dämpare, jag har också O2 och SAI bortplockade.
Vilken mapp kör du med är det TOR mappen? Jag kör med Arrow 2-2 E10 mappen (20509) och hojen började gå bättre då det blev E10 bränsle. Har funderat på att testa aftermarket silencer mappen (20511), är det den du kör med eller motsvarande för mekanisk vägräknare (20326).
Har läst att 20509 bara skulke var till om man bytt till TOR och inget annat så den då går snålt.