Triumph Thruxton-tråden

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Svår fråga. Jag har hört samma om K&N, men också hört att det inte är någon fara såvida man inte kör i väldigt dammiga och skitiga miljöer. (Dammig grusväg? Öken? :) )

"Har hört..." Hur ska man veta vad som är sant? Finns det någon som sitter på fakta, någon jämförande studie, eller är det som så vanligt att folk "tror" eller "tycker"? *suckar...*

Däremot upplever jag att jag vann en del effektmässigt genom att byta från standardfilter till K&N. Hojen blev märkbart rappare och har aldrig varit så snabb som nu. Efter 16 år och 7000 mil är den snabbare än någonsin!
:hojraket

En kommentar till. Min drar nästan alltid 0,5 l/mil. Inte på snabb motorväg förstås, där går det åt mer. Men i allmänhet slutar bränslenotan nästan alltid på 0,5 eller något under. Andra har törstigare hojar har jag förstått. Så jag kanske kör för sakta...? :) 19 kuggar fram gör såklart lite, annars är den nästan original otrimmad, förutom nämnda K&N-filter, rensat insug ("snabeln") samt TOR-dämpare med tillhörande mappning.

Då har vi ju nästa samma moddningar, 1 kugg extra fram, rensad luftburk med snabeln ersatt med "Polaris gummi tratt" och TOR-dämpare, jag har också O2 och SAI bortplockade.

Vilken mapp kör du med är det TOR mappen? Jag kör med Arrow 2-2 E10 mappen (20509) och hojen började gå bättre då det blev E10 bränsle. Har funderat på att testa aftermarket silencer mappen (20511), är det den du kör med eller motsvarande för mekanisk vägräknare (20326).

Har läst att 20509 bara skulke var till om man bytt till TOR och inget annat så den då går snålt.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag vet inte detaljerna om vilken mapp jag har, bara att det är ”Triumphs mapp för TOR” (källa: Johans Mc) som installerades vid leverans 2008. Alldeles nyligen alltså. :)

Därefter kan uppdateringar ha gjorts i samband med service hos Johans, de brukar ju kolla sådant. Fast i så fall är det likväl bra länge sedan det skedde, det var när hojen var så ny att den fick service på märkesverkstad.

Senare moddar (i insuget) har gjorts av en mc-kompis som har ett professionellt förflutet som mc-mekaniker och som fortfarande mekar, trimmar trajor och t o m kört historisk racing med Triumph. Så jag lutar mig tungt mot hans kunskaper när mina inte räcker till.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag vet inte detaljerna om vilken mapp jag har, bara att det är ”Triumphs mapp för TOR” (källa: Johans Mc) som installerades vid leverans 2008. Alldeles nyligen alltså. :)

Därefter kan uppdateringar ha gjorts i samband med service hos Johans, de brukar ju kolla sådant. Fast i så fall är det likväl bra länge sedan det skedde, det var när hojen var så ny att den fick service på märkesverkstad.

Senare moddar (i insuget) har gjorts av en mc-kompis som har ett professionellt förflutet som mc-mekaniker och som fortfarande mekar, trimmar trajor och t o m kört historisk racing med Triumph. Så jag lutar mig tungt mot hans kunskaper när mina inte räcker till.

Man skulle ju kunna testa ladda in mappen för aftermarket sliencers vilket ska vara mappen för TOR-dämparna mest bara för att kolla om man märker skillnad på hur hojen går med den mappen jämfört med Arrow mappen.

Har för mig att han kan ha TuneECU programmet i telefon eller plattan så man kan mappa efter vägen, det enda är väl då att man måste ha nån telefon, platta med den äldre micro-USB. Det enda säkra är väl att köra hojen i bänk och mappa den efter det men för min körning känns det ut lite overkill och inte värt pengarna då jag misstänker att det fort drar iväg i timmar för en bänkning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som monterat M18x1,5 svetsmuttrar på original avgassystem på en Thruxton? Hade varit kul att få in en lambda för att få lite koll på avgasvärdena men jag känner mig inte så sugen på att svetsa i de kromade original krökarna.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nån som monterat M18x1,5 svetsmuttrar på original avgassystem på en Thruxton? Hade varit kul att få in en lambda för att få lite koll på avgasvärdena men jag känner mig inte så sugen på att svetsa i de kromade original krökarna.
Vad kostar en omkromning då? Om du skulle plugga gamla hålet och sätta på en ny mutter där det får plats.

Alltid coolt med custom som ser OEM ut.

Go for it! 😆👍
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad kostar en omkromning då? Om du skulle plugga gamla hålet och sätta på en ny mutter där det får plats.

Alltid coolt med custom som ser OEM ut.

Go for it! 😆👍

Man skulle ju kunna köpa ett par beggade krökar att svetsa i, enligt rykten ska dom vara rostfria så att man kan slipa bort kromat och polera. Dock gillar jag de blåbrända kromade rören bättre än den mer gulaktig färgen som rostfritt får. Kan säga att en av de första frågorna jag ställde om hojen då jag skulle köpa den var on den hade lindade avgasrör för då hade jag struntat i att köpa den.

Var kromar man idag? Det är ju förmodligen svindyrt och är det nån som gör det längre i Sverige?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Efter nästan 30 mil i blåst igår så här jag en fråga, gör flyscreenen nåt för vinden eller är den bara där för syns skull. Var sjuk motvind bitvis och med diskbråck i nacken så var jag rädd att jag skulle åka på nåt elände men jag verkar klarat mig.

Fick lite idéer om hur det ändå skulle vara med en kåpa fäst runt styret eller nån halvkåpa liknande den som finns till Thruxton 1200. Ni som testat, blir det skillnad eller måste man då dit med clip-ons och ligga på tanken för att komma undan vinden? Vill ha kvar styret som det är då jag sitter bra och på +80 mil på en dag utan att få problem med annat än träsmak i räven.

Just Thruxtonen verkar bota värken i högeraxeln, minst 25-30 mil på en dag och jag vaknar inte på natten med bortdomnad höger arm, sjukgymnasten tror att det är nåt med att jag sträcker ut axlarna på hojarna och snöskotern.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Efter nästan 30 mil i blåst igår så här jag en fråga, gör flyscreenen nåt för vinden eller är den bara där för syns skull. Var sjuk motvind bitvis och med diskbråck i nacken så var jag rädd att jag skulle åka på nåt elände men jag verkar klarat mig.

Fick lite idéer om hur det ändå skulle vara med en kåpa fäst runt styret eller nån halvkåpa liknande den som finns till Thruxton 1200. Ni som testat, blir det skillnad eller måste man då dit med clip-ons och ligga på tanken för att komma undan vinden? Vill ha kvar styret som det är då jag sitter bra och på +80 mil på en dag utan att få problem med annat än träsmak i räven.

Just Thruxtonen verkar bota värken i högeraxeln, minst 25-30 mil på en dag och jag vaknar inte på natten med bortdomnad höger arm, sjukgymnasten tror att det är nåt med att jag sträcker ut axlarna på hojarna och snöskotern.
Folk med vindavvisare är såå nöjda. Om det beror på att de gillar att hänga på alla tänkbara tillbehör på sina hojar eller att det hjälper mot klena nackmuskler eller om det är för all alla andra gör så (troligast).

Jag träffade ett par spanjorer från Barcelona. De hade varit till Nordkap och skulle byta backdäck på en Royal Enfield 650 hos Wheeler Dealer. Killen som ägde 650n hade en sådan liten vindruta ovanför lyset. Storlek som ett A4 papper. Han frågade om jag ville ha rutan. Han hade plockat bort den för att det gav en massa störande turbulens.
Jag tackade nej. Jag hade monterat av och på hans bakhjul men det gjorde jag bara för att jag är en hjälpsam kille.

80 mil per dag eller 160 på två dagar är inga problem. Stockholm-Trondheim-Stockholm.


IMG_0447.jpeg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Folk med vindavvisare är såå nöjda. Om det beror på att de gillar att hänga på alla tänkbara tillbehör på sina hojar eller att det hjälper mot klena nackmuskler eller om det är för all alla andra gör så (troligast).

Jag träffade ett par spanjorer från Barcelona. De hade varit till Nordkap och skulle byta backdäck på en Royal Enfield 650 hos Wheeler Dealer. Killen som ägde 650n hade en sådan liten vindruta ovanför lyset. Storlek som ett A4 papper. Han frågade om jag ville ha rutan. Han hade plockat bort den för att det gav en massa störande turbulens.
Jag tackade nej. Jag hade monterat av och på hans bakhjul men det gjorde jag bara för att jag är en hjälpsam kille.

80 mil per dag eller 160 på två dagar är inga problem. Stockholm-Trondheim-Stockholm.


View attachment 500683
Ett tillägg bara:
Frozen shoulder, check
Bruten fotled, 10 veckor på kryckor, axeln sämre igen, check
Diskbråck i nacken, check
Gubbe, check
Inga problem med nacke eller axel. Fortfarande gubbe dock.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag upplever att en fly screen faktiskt tar bort lite vind från kroppen. Å andra sidan så pressar den också de insekter man möter ”en våning upp”. De flygfän som annars skulle träffat kroppen daskar nu in i visiret istället. :)

(Detta är ett helt ovetenskapligt påstående baserat på egna observationer och har inte bevisats i några oberoende studier.)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Normalt brukar jag inte lida av vinden men igår var det jobbigt kanske för att jag hade en lite högre snittfart än normalt för att hinna till middag kl 17.00 i Jockfall plus att det bitvis var ordentlig motvind.

Är väl mycket från person till person hur man upplever vid turbulens och vind men frågan är om en kåpa kntd flyscreen skulle hjälpa mot vinden om den är halvkåpetyp som passar in utseendemässigt på Thruxtonen?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Är väl mycket från person till person hur man upplever vid turbulens och vind men frågan är om en kåpa kntd flyscreen skulle hjälpa mot vinden om den är halvkåpetyp som passar in utseendemässigt på Thruxtonen?
Svårt att vet hur stor skillnad det gör. De hel- eller halvkåpor jag har sett har i vart fall varit j*kligt snygga! Ett bra argument i sig! Man kan ju leta på RAT-forumet. Med lite tur hittar du någon som har monterat kåpor.

Kanske skall du testa att leta upp ett set på nätet? Du brukar ju ge dig på det ena projektet efter det andra. Detta skulle ju vara nästan helt ofarligt i jämförelse med att kompressormata en Honda 250. :D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Svårt att vet hur stor skillnad det gör. De hel- eller halvkåpor jag har sett har i vart fall varit j*kligt snygga! Ett bra argument i sig! Man kan ju leta på RAT-forumet. Med lite tur hittar du någon som har monterat kåpor.

Kanske skall du testa att leta upp ett set på nätet? Du brukar ju ge dig på det ena projektet efter det andra. Detta skulle ju vara nästan helt ofarligt i jämförelse med att kompressormata en Honda 250. :D

Montera halvkåpa på en Thruxton är nog till och med betydligt enklare än styrdämparen jag håller på att försöka få dit på GSX:en. Finns ju en del snygga saker men frågan är ju hur bra dom är?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Helvete - nu har jag skaffat mig Thruxtån igen, bara för att få hänga här igen...

Lägger utt med två frågor;

1. Vem har några av dom låga styrclip-on´s som man får med när köper Triumph´s lille caferacer kåbe?? Flera kör ju med dom vanliga höga original på sina R / RS modeller. Jag måste ha ett sådant kit - Hör av dig asap :)

2. Jag har behov av en från ide till lack - Har funderat på "The final edition" style - men, jag är inte säker.. (Idag är tank - cuts standard red)View attachment 499387

Tror att du gillar att köra mer än hänga på SportHoj. :7peta:krama:hjarta

Första frågan kan jag inte svara på men den andra frågan har jag ett, i mitt tycke, ett bra förslag. Jag föredrar blått och vitt men rött och vitt är också snyggt. Visserligen trecylindrigt men det syns inte under kåpan. :hej
.
1720982313034.png
1720982635566.png
1720982737289.png
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror att du gillar att köra mer än hänga på SportHoj. :7peta:krama:hjarta

Första frågan kan jag inte svara på men den andra frågan har jag ett, i mitt tycke, ett bra förslag. Jag föredrar blått och vitt men rött och vitt är också snyggt. Visserligen trecylindrigt men det syns inte under kåpan. :hej
.
View attachment 501055
View attachment 501056
View attachment 501057

Fasen vad fränt med ekerhjul och dubbla skivor fram, är det rentav skiva bak? Trodde inte att engelsmännen hade det så tidigt som 1971.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
View attachment 501074

Återgår till trådämnet. Avgasbandage och sidmoterad skylt. Lite för lång sadel bara... :hihi
Det är originalsadeln som förefaller sticka ut pga att hojen är rensad baktill och därmed uppstår ett sorts "tomrum". Många gillar looken med rensad bakdel, andra föredrar att behålla skärmen (en fördel att ha kvar bakskärmen när man kör i regn... ;) )

Hojen ser kaxig ut. (y) Är det någon som vi i tråden känner? Någon av trådläsarna?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är originalsadeln som förefaller sticka ut pga att hojen är rensad baktill och därmed uppstår ett sorts "tomrum". Många gillar looken med rensad bakdel, andra föredrar att behålla skärmen (en fördel att ha kvar bakskärmen när man kör i regn... ;) )

Hojen ser kaxig ut. (y) Är det någon som vi i tråden känner? Någon av trådläsarna?

Finsk liksom denna nedan...

1721049512520.png
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tror att du gillar att köra mer än hänga på SportHoj. :7peta:krama:hjarta

Korrekt...

Fast nu har jag ont i röven efter ett sväng runt på hojen - så jag tester att stå upp framför datorn..

Tackar for design förslag - dom är ganska coola dessa gamla race designs..1721223308549.png
Är nog lite sugen på en typ av Aston Martin´s färg på F1 bilarna...

Och ja, jag ber nog gå och sätta mig på hojen igen - har förstått det är öppet på Rapido i kväll, och med en liten omväg bör jag ku nå fram innan stängningsdags...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Korrekt...

Fast nu har jag ont i röven efter ett sväng runt på hojen - så jag tester att stå upp framför datorn..

Tackar for design förslag - dom är ganska coola dessa gamla race designs..View attachment 501170
Är nog lite sugen på en typ av Aston Martin´s färg på F1 bilarna...

Och ja, jag ber nog gå och sätta mig på hojen igen - har förstått det är öppet på Rapido i kväll, och med en liten omväg bör jag ku nå fram innan stängningsdags...

Helt underbart vackert! Kanske jag också tar en tur uppåt...
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top