Triumph Thruxton-tråden

Jag har letat och googlat och googlat och letat och TOR är vääääldigt sällsynta. Sk*tsvåra att få tag på. Triumph själva har inte kvar dem i sortimentet som jag har förstått. De sista 900-orna gjordes ju för 9 år sedan.

En del kör ju med Raasks dämpare (www.raask.se) och jag talade med Sivert Raask, men han har inga system längre till Thruxton 900. Så skall man köpa något till sin 900:a får man nog vända sig utomlands.
Kikade på sajterna bosse-l tipsade om och där fanns några helsystem men tyvärr inga slip-ons.

Det verkar finnas en del i USA, tex. Predator Pro Slip On från British Customs som jag tycker var väldigt sjyssta, men det blir så jäkla dyrt med moms och frakt osv.
 
Jag har aldrig haft något annat än TOR på besiktningen. Aldrig haft något annat monterat överhuvudtaget faktiskt. Mina originaldämpare ligger oanvända på garagevinden. Fast jag har 7 km till besiktningen så jag kan chansa.
Jag lyckades med konststycket att köra omkull efter tre meter efter ett däckbyte och repa min högra TOR- dämpare. Då köpte jag ett par Predators. Låter hyfsat högt, men har lyckats besikta med den uppsättningen utan problem de senaste tre gångerna. För övrigt har jag 12 mil till besiktningen.
 
Jag lyckades med konststycket att köra omkull efter tre meter efter ett däckbyte och repa min högra TOR- dämpare. Då köpte jag ett par Predators. Låter hyfsat högt, men har lyckats besikta med den uppsättningen utan problem de senaste tre gångerna. För övrigt har jag 12 mil till besiktningen.
Är du nöjd med ljudet på dom? De ljudklipp jag lyssnat på tycker jag låter bra. Köpte du dom från USA?
 
Så TOR dämparna är hårdvaluta nu för tiden, då är det ju tur att man köpte nya såna då jag köpte hojen 2018 även om dom var smådyra nya då.

Om jag minns rätt så är TEC systemen kopior på Arrows system men löstagbar dB-killer. Kompisen hade ett Arrow 2-2 på sin Thruxton men minns inte riktigt hur den lät då det är 9 år sen han hade den men det låter garanteratroligare än original.

Värt att tänka på med öppna system är att plugga ta bort SAI då den annars smäller rejält på avslag. Innan jag plockade bort det så hade jag en Ikea påsklämma på slangen från luftburken.
 
Så TOR dämparna är hårdvaluta nu för tiden, då är det ju tur att man köpte nya såna då jag köpte hojen 2018 även om dom var smådyra nya då.

Om jag minns rätt så är TEC systemen kopior på Arrows system men löstagbar dB-killer. Kompisen hade ett Arrow 2-2 på sin Thruxton men minns inte riktigt hur den lät då det är 9 år sen han hade den men det låter garanteratroligare än original.

Värt att tänka på med öppna system är att plugga ta bort SAI då den annars smäller rejält på avslag. Innan jag plockade bort det så hade jag en Ikea påsklämma på slangen från luftburken.
TEC:s helsystem 2-2 Clubman skulle jag faktiskt kunna tänka mig, även om jag helst hade kört slip-ons. Tyvärr är de out of stock!

Skulle någon mot förmodan ramla över ett par slip-ons, nya som begagnade, som inte kostar skjortan så tipsa mig gärna!
 
TEC:s helsystem 2-2 Clubman skulle jag faktiskt kunna tänka mig, även om jag helst hade kört slip-ons. Tyvärr är de out of stock!

Skulle någon mot förmodan ramla över ett par slip-ons, nya som begagnade, som inte kostar skjortan så tipsa mig gärna!

Testa maila och fråga om dom vet om och när dom kommer att få in dom igen.

Vad jag noterade då blev lite nyfiken på avgassystem och sökte var att man verkar kunna hitta original dämpare på typ ebay. Om man är van att mixtra på och har lite grejer i garaget så borde man nog kunna öppna upp originaldämparna och rensa ur dom lite lagomt. Tror det sitter nån form av katalysatorer i original dämparna och dom gör nog en hel del för att hålla ljudet nere.

Jag skulle inte tveka att göra det med ett extra par ljuddämpare om jag inte kunde hitta några lämpliga objekt, dock är jag medveten att jag trots att jag tycker jag har dåligt med maskiner och verktyg i mitt garage nog ändå ligger en bra bit över vad gemene man har i sina garage så det kanske spelar roll.
 
View attachment 502793

Det är inte en ovanlig motorcykel... :)

Det kan jag hålla med om, jag tycker ju min är ny med insprutning och sånt där modernt jox men det är 11 år gammal. Nästa år är det 10 år sen 900:an slutade tillverkas så detta kanske gör att marknaden för tillbehör minskar något.

Trodde faktiskt att man fortfarande kunde köpa TOR dämparna nya.
 
Är det någon som kör med Thruxton Peashooter från Norman Hyde? De kan man få för en rimlig peng även med moms och frakt till Sverige.

Sen en fråga ang. mappning: Vad kostar det ungefär att installera en färdig map respektive att göra en custom? Var gör man det någonstans bäst i Stockholm, hos Triumph?
 
Har ingen aning om hur Peashooter låter eller är men det finns ert antal "standard mappar" döe öppnare dämpare som är gratis via TuneECU, man borde kunna välja nån av dessa i alla fall i första läget.

Mappa kan man göra själv med telefon eller dator om man köper en USB-kabel men man ska tydligen vara noga med att det är rätt kabel av rätt fabrikat. Jag köpte min kabel från England och vill minnas att den kostade 3-400 kr men detta var innan brexit.

Om jag säger så här, klarar jag av att mappa så klarar dom flesta det jag gillar inte datorer och sånt. Finns info om hur mappning går till här i tråden då jag var osäker då jag skulle mappa. Bäst är väl att köra hojen i bänk och jag har varit sugen på detta men vet inte riktigt om det är värt det för min körning.

Sen kan det säkert vara bra att plocka bort eller plugga SAI och ta bort lamdasonderna, felkoderna som då uppstår kan man blockera i TuneECU.
 
Har ingen aning om hur Peashooter låter eller är men det finns ert antal "standard mappar" döe öppnare dämpare som är gratis via TuneECU, man borde kunna välja nån av dessa i alla fall i första läget.

Mappa kan man göra själv med telefon eller dator om man köper en USB-kabel men man ska tydligen vara noga med att det är rätt kabel av rätt fabrikat. Jag köpte min kabel från England och vill minnas att den kostade 3-400 kr men detta var innan brexit.

Om jag säger så här, klarar jag av att mappa så klarar dom flesta det jag gillar inte datorer och sånt. Finns info om hur mappning går till här i tråden då jag var osäker då jag skulle mappa. Bäst är väl att köra hojen i bänk och jag har varit sugen på detta men vet inte riktigt om det är värt det för min körning.

Sen kan det säkert vara bra att plocka bort eller plugga SAI och ta bort lamdasonderna, felkoderna som då uppstår kan man blockera i TuneECU.
Tack. Ja dom rekommenderar TOR-mappen samt deras "air injection removal kit". Men inte för "early EFI bikes with primary catalytic converters in the header pipes".

Hur vet man om man har detta? Min är ju från 2009 så den borde väl räknas som early?

 
Tack. Ja dom rekommenderar TOR-mappen samt deras "air injection removal kit". Men inte för "early EFI bikes with primary catalytic converters in the header pipes".

Hur vet man om man har detta? Min är ju från 2009 så den borde väl räknas som early?


Som jag tolkar det med reservation för fel så verkar det som att katalysatorerna sitter i krökarna på de tidigare modellerna och då är det nog inte bra att ta bort SAI då denna hjälper till att hålla uppe tempen på katalysatorerna. Jag kör med original dämpare med kattar men utan SAI de milen till besiktningen vart annat år men jag hoppas på att detta inte ska göra så mycket om det skulle bli så att man börjar mäta avgasvärdena vid besiktningen. Dock så borde risken för smällar på avslag vara mindre om kattarna sitter kvar än med "raka rör" som på senare modeller med kattarna i original dämparna som då försvinner vid byte av dämparna.

Jag skulle nog testa med TOR mappen och behålla SAI och O2 I första läget och se hur det verkar, tycker att man borde hitta info om detta om man googlar.
 
Vad tror ni om denna? En kompis skrev ut detta lock till luftburken vilket nog bör motsvara de som finns i aluminium som kostar runt tusenlappen. Får hämta det då jag har vägarna förbi honom.

Nu har jag original locket med ett Polaris gummi i men detta lock bör ha större hål så det borde väl flöda lite bättre.

IMG_20250224_213437.jpg
 
Vad tror ni om denna? En kompis skrev ut detta lock till luftburken vilket nog bör motsvara de som finns i aluminium som kostar runt tusenlappen. Får hämta det då jag har vägarna förbi honom.

Nu har jag original locket med ett Polaris gummi i men detta lock bör ha större hål så det borde väl flöda lite bättre.

View attachment 510948
Har ingen (relevant) åsikt, men visst ser det snyggt ut. :)
Får kolla in min hoj och jämföra längre fram i år när det blir dags för vårservice.
 
Vore intressant att veta hur mycket locket på luftburken påverkar? Med detta locket så saknas bara DNA luftfilter får att ha alla ändringar för TTP stage 2, frågan är ju då hur mycket själva filtret påverkar om man kör med original filtret och TTP mappen?

Nästa fråga är väl också hur mycket skit DNA filtret släpper igenom, det verkar ju väldigt likt K&N filtret och dom släpper väl igenom en del.
 
Det utskrivna locket passar i alla fall, kompisen gjorde en enklare version som har tunn yta och lite fill in bara för att se om måtten på locket skulle stämma. Nu ska han göra en skarp version med tjockare yta och med fill in. Finns nog risk att man får putsa insidan av tratten lite för att få den helt jämn men det borde inte vara nåt problem.

Blir ganska mycket större hål in i luftburken mot original locket med en Polaris tratt, troligtvis lär det väl flöda bättre och få lite mer råmande insugsljud.

Här finns filen att ladda ner https://www.thingiverse.com/thing:2150521

Skillnaden mellan originalet och det 3D-printade locket.

20250227_111556.jpg20250227_112204.jpg
 
Det utskrivna locket passar i alla fall, kompisen gjorde en enklare version som har tunn yta och lite fill in bara för att se om måtten på locket skulle stämma. Nu ska han göra en skarp version med tjockare yta och med fill in. Finns nog risk att man får putsa insidan av tratten lite för att få den helt jämn men det borde inte vara nåt problem.

Blir ganska mycket större hål in i luftburken mot original locket med en Polaris tratt, troligtvis lär det väl flöda bättre och få lite mer råmande insugsljud.

Här finns filen att ladda ner https://www.thingiverse.com/thing:2150521

Skillnaden mellan originalet och det 3D-printade locket.

View attachment 511061View attachment 511062
Har du hunnit provköra något?

Jag har i princip bestämt mig för Norman Hydes Toga Peashooters och när jag ändå beställer från England tänkt passa på och köpa lite andra saker som tex. deras High Flow Intake Bellmouth. Men en 3D-printad version är förstås ett bra alternativ!
 
Har du hunnit provköra något?

Jag har i princip bestämt mig för Norman Hydes Toga Peashooters och när jag ändå beställer från England tänkt passa på och köpa lite andra saker som tex. deras High Flow Intake Bellmouth. Men en 3D-printad version är förstås ett bra alternativ!

Nä, om jag säger så här är ett snöskoter som gäller hos mig i ca en månad till😉

Jag har en skarp version som är utskriven med högre fyllnadsgrad som jag tänkte ta och pusta till själva inloppet på så man får bort ränderna från utskriften.
 
Nä, om jag säger så här är ett snöskoter som gäller hos mig i ca en månad till😉

Jag har en skarp version som är utskriven med högre fyllnadsgrad som jag tänkte ta och pusta till själva inloppet på så man får bort ränderna från utskriften.
Jag fattar! :giggle:

Men spännande att höra hur det gick sen. Är den skarpa versionen i PLA eller ABS eller kanske något annat material?
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top