Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Då är man på banan igen efter strul med försvunna lösen och byte av epostadress som gjorde att jag "försvann" från forumet. Tack för hjälpen Swedie!!! Och Panzaa som jag har haft en dialog med på FB!!!!
Inte mycket att berätta om min 904cc-motor just nu men jag fick tillbaka toppackningen från borrning efter bara 4 dagar. Dom är snabba på Motospeeed. Cyllen är i USA just nu och väntas tillbaka om ca 4 veckor och toppen kommer nog tillbaka från Tyskland om 2 veckor. Måste iväg nån dag för att mäta upp kolvarna och senare även mäta cylinderloppen. Man vill ju ha lite koll på måtten.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Visst får man en hårdare gaffel med olja med högre viskositet, men samtidigt en segare retur. Ställer mig lite halvskeptisk till denna mod. Har testat det på ett par hojar, men inte upplevt skillnaden som positiv. Tyvärr har britterna utrustat Thruxton/Bonnevillen etc. med bedrövlig gaffel med tanke på hojens vikt. Öhlins mfl. skall ha kommit med en ny insats till gaffeln som tydligen skall göra underverk. Man kommer dock inte ifrån gaffelns veka grundkonstruktion.

Sen är allt en fråga om hur man använder hojen och vad man själv anser duga.
Personligen slängde jag gaffeln på skroten.

Kanske lika bra att köra med original viskositet. När det gäller SV är alla som jag hört positiva till att gå upp från SAE 5 till SAE 10. Allt blir bättre. Inställningarna för retur och kompression svarar t.ex. mycket bättre med SAE 10. När det gäller Thruxton så har jag inte alls hört lika samstämmiga uppgifter. Det bästa är väl att byta gaffel liksom du har gjort.

Öhlinarna bak har ju flyttat ribban en aning högre. De är verkligen bra.
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Kanske lika bra att köra med original viskositet. När det gäller SV är alla som jag hört positiva till att gå upp från SAE 5 till SAE 10. Allt blir bättre. Inställningarna för retur och kompression svarar t.ex. mycket bättre med SAE 10. När det gäller Thruxton så har jag inte alls hört lika samstämmiga uppgifter. Det bästa är väl att byta gaffel liksom du har gjort.

Öhlinarna bak har ju flyttat ribban en aning högre. De är verkligen bra.

Finns ju kompletta cartridge från flera tillverkare avsedda till thruxton som visserligen kräver lite arbete men behåller det "klassiska" utseendet. Du får en fullt inställbar gaffel..
Kostar naturligtvis lite mer än tjockare olja.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Grogg är jag bra på speciellt GT. Sex delar gin och fyra delar tonic blir en utmärkt grogg. Hur översätter jag det till SAE 10 och SAE 15?

Ja 50/50 av bägge borde bli 12,5.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Shoppat något mer ?

Kunde inte hålla mig när det gick att få hem korta grepp för broms och koppling och med på köpet gummihandtag med infällningar i eloxerad metall för 550 kr alles in alles. Frakt och allt! Har redan köpt och provat till SV. Vi är några stycken som klämt och synat och jämfört med Titax. Ingen tycker att det vare sig ser sämre ut eller känns billigare men för ca 25% av vad Titax kostar.

Finns ju kompletta cartridge från flera tillverkare avsedda till thruxton som visserligen kräver lite arbete men behåller det "klassiska" utseendet. Du får en fullt inställbar gaffel..
Kostar naturligtvis lite mer än tjockare olja.

Helt säkert en kanonbra lösning men den är utanför budget nu.

Ja 50/50 av bägge borde bli 12,5.

Jag visste inte om man kunde räkna så på viskositet när man blandar oljor men du verkar säker så jag tackar för svaret!
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ja fast inte 100% det är så jag lärt mig å aldrig funderat på det nåt mera förrens nu då. Så säg till om du hör nåt annat :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Lägg in en blänkare på teknikforumet så får du garanterat 100 svar.
Tror inte heller att det är så enkelt.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vinterbonade garaget lite i helgen, nu skall nog damen sova gott :)
Börjar skrvua kommande helg lite smått.
Slipper nu förhoppningsvis frysa fingrarna av mig.
 

Bifogat

  • 377234_10150903011205314_550720313_21458599_6956982_n.jpg
    377234_10150903011205314_550720313_21458599_6956982_n.jpg
    54.3 KB · Visningar: 64
  • 384933_10150903035990314_550720313_21458923_1972652261_n.jpg
    384933_10150903035990314_550720313_21458923_1972652261_n.jpg
    45.8 KB · Visningar: 66
  • 307203_10150903383495314_550720313_21462974_291660386_n.jpg
    307203_10150903383495314_550720313_21462974_291660386_n.jpg
    41.5 KB · Visningar: 71
  • 387427_10150903384310314_550720313_21462985_1176834513_n.jpg
    387427_10150903384310314_550720313_21462985_1176834513_n.jpg
    91.2 KB · Visningar: 86
  • Gilla
Reaktioner: EST

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tackar! Tyvärr så syns inte resten, om det är bra eller dåligt vette tusan.
Jobbade dock som en iller sedan i fredags med att dra ny el till nya armaturer, täta alla springor med fogskum, isolera samt sortera alla prylar i garaget. Då jag inte kan skruva nere i huset i vinter p.g.a. ombyggnadsjobb får jag husera i garaget istället.
Med en liten 2kW fläkt (max vad säkringen tål) så kommer det dock bli kallt som satan.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Men var är Triumph-flaggan? Din Thruxton känner sig kanske lite mobbad utan en sådan. :gnissla

Håller med!!! Speciellt med Yammaflaggan framför näsan!???? Du måste i alla fall hänga dit en engelsk flagga för att hojen ska känna sig hemma!!!!!!!!!!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Bjäbb bjäbb :D

Står ju en till Yamma därinne (racemoppen) som inte syns på bild.
Tips på vars man kan få tag i flagga? Är det bara www.flagstore.se som gäller? Hittar dåligt med Traja prylar där.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tackar! Tyvärr så syns inte resten, om det är bra eller dåligt vette tusan.
Jobbade dock som en iller sedan i fredags med att dra ny el till nya armaturer, täta alla springor med fogskum, isolera samt sortera alla prylar i garaget. Då jag inte kan skruva nere i huset i vinter p.g.a. ombyggnadsjobb får jag husera i garaget istället.
Med en liten 2kW fläkt (max vad säkringen tål) så kommer det dock bli kallt som satan.

Det behöver inte bli jättekallt om du kan plannera mekandet lite. :)

Jag köpte ett

5141.jpg


till mitt garage. Och det ser ut att vara ca dubbelt så stort som ditt.
Normal vinter temperatur är 15 grader, och det tar ca 1 timme att höja till 18 grader, och det är helt ok att meka i (jag har alltid mek-handskar, även sommartid...), och det blir varmare under tiden man mekar. 1-2 grader per timme, om man är själv och med element på, och inga anda värmealstrande maskner kör. :)
Mina garage dörrar är dock fodrade/isolerade från fabrik. Men 18 grader ska du ju lätt kunna få upp det till.

PS. Gillar verkligen din Thruxton.. den får mig att fundera på en sådan i stället för speed tripplen som jag plannerar att köpa...

:hej
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
@Panzaa
Fin video, synd att dom inte gick igen vilket "slack" man ska ha och hur man justerar. Jag är rätt kass på sånt. Se nu till att inte tråden går i ide under vintern.

För övrigt avundas jag er som har garage nära hemmet och fortfarande kan köra. Idag var det +9* i GBG och jag såg flera hojar på vägarna.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipsen boys! Problemet med mitt garage är att det är helt oisolerat, förutom min dörr då nu. Garaget är egentligen en del av n lång garagelänga som jag har delat av med en plyfa/gipsvägg, lagt in golv i och målat. Jag har en gavel med ca 20 cm betong runt om, även tak. En iskub vintertid med andra ord. Ovanpå garaget är det utomhusparkering.

Har en 2kW fläkt som snurrar dygnet runt därinne idag, men det kommer knappast räcka i vinter. Nu är det ca 18 grader därinne, men beakta att det är cirkus 7 utomhus. Blir det -20-30 grader i vinter som förra året så kommer jag få ett par minus i garaget som max. Idoiterna i föreningen har säkrat av uttagen till max 2000 W, därav min fläkt, annars klipper säkringen. När grannen inte använder sitt uttag kan jag nalla av honom, vips 4kW värmeeffekt. Funderar på att komplettera med 5 cm isolering i taket, någon skillnad lär det ju göra. Kostar ju dock en del deg..
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top