Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Trevlig!
Lite smuttare än min kaffemugg på Yamman :D
Fast min är 100% egentillverkad.

Och betydligt billigare än min antar jag. Slutade på ca 1400 skr. inkl. alla tillägg. Nu ska jag bara hitta ett bra ställe att montera dyrgripen på.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kaffemuggen fick jag gratis från polaren :) Filtret kostade 49 på biltema. Anslutningen gjorde jag av en gammal mässingsbit från en utemöbel. Truckluftsnippel ngn tia. All in all under 100 spänn. Kan ta en bild på den monterad sen.
Själv har jag inte hunnit skruva ngt alls. Är fortfarande inte säker på att det är fuggarna som strular.

Inköp i vinter:
Ny tändspole
Nya tändkablar
Ny tändbox ev.
Nya fuggar
Ev shims till ventilerna

Sen skall även nya systemet installeras :)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Kan du visa hur och var du monterat "muggen" är jag tacksam....
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tror knappast att detta är dig till hjälp då det är på min andra hoj :(
 

Bifogat

  • betty_mark3_3.JPG
    betty_mark3_3.JPG
    22 KB · Visningar: 90
  • betty_mark3_4.JPG
    betty_mark3_4.JPG
    58.1 KB · Visningar: 104

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ventilspel

Är det inte så att ventilspelet minskar med tiden? Blev väldigt förvånad igår när jag mätte och fann att en var precis på övre gränsen och resterande 7 hade större spel än övre gräns enligt spec.

Ventil spelet var kollat vid 1400 mil ca på verkstad och enligt boken var då allt OK.

Ska mäta idag igen innan jag skruvar bort kammarna men det verkar mysko. Eller är jag helt fel ute?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Är det inte så att ventilspelet minskar med tiden? Blev väldigt förvånad igår när jag mätte och fann att en var precis på övre gränsen och resterande 7 hade större spel än övre gräns enligt spec.

Ventil spelet var kollat vid 1400 mil ca på verkstad och enligt boken var då allt OK.

Ska mäta idag igen innan jag skruvar bort kammarna men det verkar mysko. Eller är jag helt fel ute?

Nä inte nödvändigtvis, ventilen "sätter sig" lite längre in i sätet och då blir spelet större.. mina var också på max och över...nu blev jag lite förvirrad och kanske tänker fel håll??Äsch, jag ger upp och tar en öl för att klarna tankarna!!!! förresten BJN, var köpte du dom eloxerade anslutningarna?????
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nä inte nödvändigtvis, ventilen "sätter sig" lite längre in i sätet och då blir spelet större.. mina var också på max och över...nu blev jag lite förvirrad och kanske tänker fel håll??Äsch, jag ger upp och tar en öl för att klarna tankarna!!!! förresten BJN, var köpte du dom eloxerade anslutningarna?????

Ja, jag tror att du tänker rätt fast drar fel slutsats. Ventilerna sätter sig lite längre in i sätet och då kommer skaftet längre ut och spelet bör därför minska.

De eloxerade anslutningarna och slangarna för olja köpte jag från Norman Hyde.

Får nog också öppna en öl för att klarna tankarna och våga börja lossa kamöverfallen.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ja, jag tror att du tänker rätt fast drar fel slutsats. Ventilerna sätter sig lite längre in i sätet och då kommer skaftet längre ut och spelet bör därför minska.

De eloxerade anslutningarna och slangarna för olja köpte jag från Norman Hyde.

Får nog också öppna en öl för att klarna tankarna och våga börja lossa kamöverfallen.

Jag misstänkte väl att den där glöggen igår förorsakade hjärnan att "gå baklänges"!!!!!!!!!!! Får fylla på med en Lagavulin ikväll så allt blir rätt igen!!!!!!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag misstänkte väl att den där glöggen igår förorsakade hjärnan att "gå baklänges"!!!!!!!!!!! Får fylla på med en Lagavulin ikväll så allt blir rätt igen!!!!!!

Ja, ja det är ju som han i Pistvakt säger man får blöta på "tess en kömmer tebaks te noll". Fast då gällde det en teori som de hade att Zingo hade minus 100% alkohol så att de var tvungna att späda på med hojt så de "kom tebaks te noll"

Det gick i a f fint att lossa överfallen och ta av kammarna. Specialverktyget passade perfekt. Tack för tipset Thruxtonerich! Nu är alla shimsen ur och uppmätta så nu är det bara att räkna, flytta om och beställa de som behövs. Fast det räknandet ska jag väl klara av. Såg till min stora glädje att Yamahas shims som jag har en hel drös av från XJR13000 har exakt samma diameter. Tyvärr var det bara ett som hade en tjocklek som jag kan använda.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Honda har samma shims också..kan vara bra att veta om inte rätt handlare finns i närheten.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Honda har samma shims också..kan vara bra att veta om inte rätt handlare finns i närheten.

Absolut bra att veta. Å det är ännu en gång bara att konstatera att ventiljustering lämnar man inte bort åt någon annan att göra. Samtliga verkstadsjobb jag sett på den fronten har varit rena katastrofen. De är säkert mångdubbelt mycket bättre mekaniker än jag men justera ventiler kan de ta mej fan inte. Har aldrig någonsin sett ett bra jobb från en verkstad och då har jag kollat ca 15 jobb. Inte jättemycket men inte bara något enstaka heller.
EDIT: Har nu även slipat om och polerat aluminiumkåporna på motorn. Den här gången blev jag nöjd. Fast jag tror fortfarande att först glasblästring och sedan lumptrissor blir väl så bra med mycket mindre arbetsinsats.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Blankt blir det fast..

Den slutgiltiga finishen får man ju inte förrän kåporna är monterade och man tagit bort allt kladd från fingeravtryck. Det har jag inte gjort här men detta kommer att bli bra. Tror jag! :)
 

Bifogat

  • DSCN0161.jpg
    DSCN0161.jpg
    238.8 KB · Visningar: 112
  • DSCN0164.jpg
    DSCN0164.jpg
    245.6 KB · Visningar: 103
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Den slutgiltiga finishen får man ju inte förrän kåporna är monterade och man tagit bort allt kladd från fingeravtryck. Det har jag inte gjort här men detta kommer att bli bra. Tror jag! :)

Ser bra ut :tummenupp
Men nu får du ju göra rent cylindrarna också så den svarta färgen kommer fram igen :)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top