Triumph Thruxton-tråden

DavidA

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
2010, Triumph, Thruxton
Ja det här låter väldigt intressant.
Jag jobbar då i Uddevalla, ska ta och se om jag kan ta ledig på lördag.
För då hänger jag gärna med

God kväll,
Vill passa på att uppmärksamma herrarna och damerna i tråden att det finns de som funderar på en tur till Oslo lördagen den 4 maj till Rocker vs. Mods. Och eftersom Norrmännen inte verkar lika fina i kanten som andra arrangörer så verkar t o m vi på moderna hojar vara välkomna!;) Det har ju varit ett aber annars att andra varianter av Mods vs. Rockers inte vill ha med våra nya hojar.

Läs mer i tråden Caféracers Göteborg http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?258136-Caferacers-Göteborg-�� samt den norska FB-sidan https://www.facebook.com/events/355647734545011/ eller http://flatoutoslo.com/

Jag är lite småsugen, men har inte bestämt mig för att åka. Det är bara 30 mil till Oslo från Göteborg, eller säg 40 mil om man kör lite roligare vägar. Det är en bit och man vill ju inte komma fram så sent att allt är över.

OM, säger OM, jag bestämmer mig så kanske jag kan fixa övernattning i begränsad omfattning i Strömstadstrakten mellan fredag och lördag, så att det bara är 15-20 mil kvar lördag morgon.

PS. Det finns givetvis jättefina vägar dit upp! Vi kommer inte att köra E6, om jag får vara med och tycka... Jag och BJN gjorde Norge osäkert en tur i somras och Twintorsken har ju tidvis bott däruppe i oljestaten, så vi kommer definitivt att hitta någon körvärd rutt! Ds.

EDIT:
"Dresscode for Rockers:
Caferacere av alle merker er velkommen. Chopperen kan du la stå i garasjen. Skinn, jeans og halvhjelm er riktig kjøreutstyr. Ingen goretex, refleksvest, helhjelm eller kamuflasje. Vennligst respekter dresscoden."
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Flyttade också tändningslåset till vänster ramsida...
P1000613.jpg
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
@Panzaa
Cool som fan!

@TMax500
Jag hade gärna hängt på, men då måste jag vara hemma och invänta storken tyvärr.

Ni andra som har haft slirande koppling:
Löste det sig med oljebyte och i så fall till vilken olja och hur mycket på't ungefär?
 

Jockewictorsson

Only dead fish follow the stream
Gick med
1 Mar 2011
Ort
Lomma
Hoj
Tiger 1050 -08
Jag hade problem med slirande koppling efter att ha portat toppen. Det fixade sig med förstärkta fjädrar. Nu när jag hängt på FCR:39or så verkar det fungera. Jag är dock beredd att slänga på en förstäkt koppling.
@Panzaa
Cool som fan!

@TMax500
Jag hade gärna hängt på, men då måste jag vara hemma och invänta storken tyvärr.

Ni andra som har haft slirande koppling:
Löste det sig med oljebyte och i så fall till vilken olja och hur mycket på't ungefär?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Uppdatering: The 2013 Triumph Thruxton Lake Vättern Tour

God morgon alla,
Kikade just på statusen vad gäller intresseanmälningar att delta i årets Vätternrunda. Så här ser det ut för närvarande:

Skärmklipp Doodle 14 april.JPG

Vill någon komplettera eller ändra sig så kommer länken här: http://doodle.com/vuvz3tr595yqb55v

Det ser ut som att den 29-30/6 är den helgen som passar de flesta - utom för Hojirene då...:( (Kan du planera om ditt schema??)

Vad tycker ni, skall vi spika den helgen eller vänta in fler intressenter? Jag menar inte att vi måste anmäla oss bindande nu, utan bara spika dagar. Så kan vi ta resten sen.

Kanske bör vi preliminärboka övernattningen med tanke på att det är semestertider? Kommentera gärna! Rocksjön verkar ha höjt sina priser 2013, se här http://www.rocksjon.se/vandrarhem/priser.html. Andra förslag på övernattning? (Fast Rocksjön är ett bra ställe. Gott om parkering, gott om plats, stor uteservering, skaplig mat.)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det är ju synd att inte alla som vill åka med kan göra det men någon sådan helg lär vi väl inte hitta den här sommaren heller. 29-30/6 är helt OK för mig.

Det var värst vad de höjt priserna på Rocksjön. Dock är det som du säger riktigt bra och jag kan mycket väl tänka mig Rocksjön även i år.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Hej Jocke
Jag har tänkt porta min topp i två vintrar nu men det har inte blivit. Jag förstår att det är viktigt för att liberalisera motorn. Har du gjort det själv eller vilken firma?
Det var ju kul att dina nya förgasare funka. Hur kommer det sig att de ger mer bottenvrid? Det är precis det jag vill ha! Varför kan inte orig gassarna ge det? Toppvrid kan jag förstå om de ger...Det verkar finnas mer att lära om vacuumgasarna...
Hasse D
Jag hade problem med slirande koppling efter att ha portat toppen. Det fixade sig med förstärkta fjädrar. Nu när jag hängt på FCR:39or så verkar det fungera. Jag är dock beredd att slänga på en förstäkt koppling.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Startproblem

Har nu på min 6:e säsong och 3300 mil med hojen haft min första driftstörning (peppar, peppar...). Efter förra söndagens tur startade inte hojen. Ljuset gick igång. Bränslepumpen surrade som vanligt. Men när jag tryckte på startknappen så kom bara ett "klick" och inget mer. (Nej, det låg ingen växel i, och sidostödet var uppe.)

Batteriet! tänkte jag då. Och så tänkte jag på fukt i dödarknappen eller fukt i brytaren till sidostödet? Hojen var nämligen nytvättad.

Nu har jag tur - jag bor i en nedförbacke - så jag kunde rulla igång den. Var sedan ute hos Johans. Där startade den som vanligt. Inget fel på batteriet enligt mekanikern. Det klarade belastningstestet galant. Han hittade inget skäl till att den skulle krångla.

Så, var det "dum, dum fukt på fel ställe"? Eller är batteriet egentligen dåligt fast det var tillfälligtvis på gott humör efter turen till Johans? (knappt 2 mil, bara) Fast dagen innan så hade hojen rullat 11 mil. Borde varit fulladdat, m a o.

Bakgrundsfakta: originalbatteri från 2008. Har alltid skött sig. Underhållsladdat på vintrarna. Håller laddning bättre än något annat hojbatteri jag haft (när man laddar det med Ctek så säger det "jag är klar" efter några få minuter).

- Idéer? Nytt batteri för säkerhets skull? Sluta tvätta hojen? Bara damma av den ;)
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Kan vara startrelät, sitter under vä sidokåpa..jag har haft precis samma grej för många år sedan och hade fått vatten i relät. Efter torkning funkade det som vanligt.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Dagens andra inlägg. Klädrea hos Triumph: http://www.triumphmotorcycles.co.uk/clothing/clothing-sale

Jag letade på Triumphs webb efter bättre bilder, men letade nog dåligt för jag hittade inget bra. Men går man in på ebay.co.uk och söker på respektive produkt så får man upp bilder, priser och leverantörer. Fanns ett par snygga skinnjackor där som jag var sugen på... ;)
 

Jockewictorsson

Only dead fish follow the stream
Gick med
1 Mar 2011
Ort
Lomma
Hoj
Tiger 1050 -08
2009-01-18 010.jpg2009-01-18 005.jpgTopplocksverkstan i Lund / Erland Cox har portat och plastat (topplocksverkstan.se)
Jag trodde att fuggarna skulle ge mer på toppen, men det är som sagt mest skillnad på bottendraget. För mig passar det perfekt.
Hej Jocke
Jag har tänkt porta min topp i två vintrar nu men det har inte blivit. Jag förstår att det är viktigt för att liberalisera motorn. Har du gjort det själv eller vilken firma?
Det var ju kul att dina nya förgasare funka. Hur kommer det sig att de ger mer bottenvrid? Det är precis det jag vill ha! Varför kan inte orig gassarna ge det? Toppvrid kan jag förstå om de ger...Det verkar finnas mer att lära om vacuumgasarna...
Hasse D
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Fy faan vilken insugsport-jag blir helt...
Men det finns ju många teorier hur dessa skall utföras och det skulle vara lärorikt att höra om Thruxton erich's topp var likadant plastrad. Eller om tyskarna har andra ide'er...?
Jag tyckte ju tyskarnas ide'er enligt en länk Erich visade verkade nog så bra. Finns det ytterligare att vinna?
Vetgirig...
Hasse D
View attachment 383139View attachment 383140Topplocksverkstan i Lund / Erland Cox har portat och plastat (topplocksverkstan.se)
Jag trodde att fuggarna skulle ge mer på toppen, men det är som sagt mest skillnad på bottendraget. För mig passar det perfekt.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Fy faan vilken insugsport-jag blir helt...
Men det finns ju många teorier hur dessa skall utföras och det skulle vara lärorikt att höra om Thruxton erich's topp var likadant plastrad. Eller om tyskarna har andra ide'er...?
Jag tyckte ju tyskarnas ide'er enligt en länk Erich visade verkade nog så bra. Finns det ytterligare att vinna?
Vetgirig...
Hasse D

Nej min topp är inte plastad men en annan tysk kille har fixat sin ungefär som Jockewictorsson med JB weld. Han har fått riktigt bra resultat. Om jag hittar hans beskrivning så länkar jag.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Här kommer länken till killen (jollyroger) som bl.a. fixat sin topp..scrolla ner en bit..han har dessutom konverterat från sina förgasare till Daytonans insprut. Här finns även flödesschema mm. längre bak i tråden. Också en dialog med tysklands bäste triumph tvintrimmare (mopedschraube) som jag också haft en hel del dialog med. Väl värt att läsa hela historien..ni som inte fixar tyska försök att få det översatt.
http://www.thruxton-forum.de/forum/viewtopic.php?f=14&t=6562&start=510
http://www.bonneville-forum.de/tuning/index.html
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
En riktigt snitsig T-Bird!
Ingen Thrux, men tyckte att den var värd att visa ändå.
 

Bifogat

  • 521861_10151328563725518_330826593_n.jpg
    521861_10151328563725518_330826593_n.jpg
    54.8 KB · Visningar: 104

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kan vara startrelät, sitter under vä sidokåpa..jag har haft precis samma grej för många år sedan och hade fått vatten i relät. Efter torkning funkade det som vanligt.
Du kan ha haft rätt här. Jag har låtit hojen stå några dagar - i vårkylan utan värme på i garaget - för att batteriet skall hinna visa "sitt rätta jag" och startade den idag igen. Gick igång direkt! Så det finns en god möjlighet att din teori stämmer. Får tvätta den lite försiktigare framöver! :)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top