Triumph Thruxton-tråden

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Därför att jag reagerade över det igår när jag tvättade henne. :p
Jag gjorde en liten snabbsök på webben och det verkar inte vara helt ovanligt att de färgas olika mycket/snabbt.

Det blåa ska ju vara snyggt, men personligen har jag aldrig gillat det. Fick även panik på att det blir så satans varmt på rören. Lösningen blev att linda rören. Snyggare och dyrare är ju dock att byta till dubbla raask-rör, som BJN gjort på sin "bumble bee"
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag tycker att de "missfärgade" rören är snyggt. :) Det var skillnaden som gjorde mig lite orolig eftersom det borde tyda på olika avgastemperaturer mellan cylindrarna.

Raask-rören tycker jag ser för feta ut och jag är inte så förtjust i för mycket blanka delar, så om jag börjar att störa mig på blåkrökarna så blir det nog att "black-coata" systemet istället.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Är man helt anti blått kan man tvätta av rören med betpasta till rostfritt och polera upp dom. Har funderat på att göra det men vill inte ha en fööör fin hoj :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Är man helt anti blått kan man tvätta av rören med betpasta till rostfritt och polera upp dom. Har funderat på att göra det men vill inte ha en fööör fin hoj :)

Fast jag kan trösta dig med att om du gör det så varar det inte länge utan det ser snabbt lika illa ut. :D

Tiderna förändras! Ingen av oss som körde Traja på 60 eller 70-talet ville ha blåa avgaskrökar. Fast alla hade det. Det fanns massor av medel att köpa t.ex. Blue Away från Roffes fast det fungerade ju inte.

Alla ville däremot ha 2" avgas ( vi trodde att det gav mer effekt, ingen vet :)) men nästan ingen hade det. Dyyyrt!

Sen skulle ingen kommit på tanken att sätta gummibälgar få framgaffeln. Vi skar bort dem.

Fast ni blånissar ni måste väl ändå hålla med om att det är en språklig felaktighet när ni säger " Missfärgade rör är snyggt":) Om det är snyggt är de väl inte missfärgade?

Missfärgad är min baklykta. Glaset är borta. Skulle tro att det satt på när jag lämnade er igår annars hade väl någon bakom hört av sig. Sen hade jag fem mil kvar så det fanns gott om tid att tappa glastet till baklyset. Dock är det konstigt att jag inte märkte det igår när jag tog av packväskorna.. Idag när jag tvättade var det i a f borta. Hoppas det finns lösa glas hos Johans.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Dagens äventyr. Bytte till kortare handtag från BJN nu i helgen inför Vätter-rundan. Jag har inte riktigt vant mig än, kanske har jag för stora fingrar, för 3 fingrar får inte riktigt plats... :va

Hur som helst, när jag körde till jobbet idag, så började kopplingen slira så in i h-vete. Huvudet gick i 110 och jag såg 1000-lapparna flyga innanför pannbenet. Stannade och märkte att jag dragit åt fästet för det nya kopplingshandtagen så hårt att inte handtaget fjädrade tillbaka riktigt, vilket gjorde att kopplingshandtaget var delvis intryckt när jag släppte det. Lätt löst med en skiftnyckel. Andades ut rätt skönt när jag märkte den enkla lösningen. :crash
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Hej!
Hoppas att ni hade kul på Vätternrundan trots nederbörden, jag hade tänkt hänga med men hindrades av min egen dumhet…

Fick nämligen leverans av mitt Andreani Cartridge kit häromveckan och borde hållit mig från att riva hela framgaffeln tills säsongen var över. Lärdomen är att aldrig riva något som både funkar perfekt och kan ta lång tid att få ihop igen under pågående säsong. :smasha:huvet

Bottenskruvarna orsakade en jävla massa huvudbry men borrades till slut ut utan större problem. Efter att den alltid så trevlige Sixten Ehrling hjälpt mig med svarvjobbet var allt preppat och klart för slutmontering, trodde jag.

Självklart saknas sätet och gummipackningen som ska ner i botten av gaffelbenet – för visst har ni andra som monterat detta kittet fått dessa delar levererade med själva insatserna? Lånar en bild från Erichs eminenta beskrivning för att ni ska förstå vilka delar jag menar.
imagesCAZ1MXWU.jpg

Jag har såklart mailat British Racer som sålde kittet men inte fått svar ännu. Ville bara försäkra mig om att sätet och gummipackningen hör till kittet. Om någon vet var jag kan få tag på dessa delar separat och snabbt vore jag sjukt tacksam för jag vill verkligen ut och köra. Typ nu!
Mvh
Johan
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Middleton..jag hjälpte en kille på TRAT-forumet som också saknade samma delar som du..han monterade utan dessa delar och det verkar ha funkat för honom..i varje fall sa han att grejerna funkade som dom skulle. Du skulle ju kunna montera utan, för att snabbt komma ut på gatan igen, sen riva grejerna igen till vintern och montera dom saknade delarna. GLÖM inte att öppna ställskruvarna för comp. o retur fullt efter du har monterat ihop. Och fyll med lite mer olja än angivet (mer än 450 ml) för att lättare fylla cartridgen, justera nivån efteråt.
Mailkontakten med BR har jag riktigt dålig erfarenhet av..dom svarar inte ens. Möjligheten att få reservdelar kan jag inte riktigt svara på..jag litar på att få från classicbikeRaisch där jag köpte mitt ifrån, annars finns det nog här..http://www.andreanigroup.com/en-us/home-page.aspx?idC=61642&LN=en-US
Går ju att skicka en förfrågan och samtidigt klaga på återförsäljarnas inkompetens!!

edit! gick igenom mailkontakten med ovan nämnde kille för säkerhets skull och han saknade samma grejer men monterade ihop ändå och det funkar! Gummit tror jag endast är mot genomslag och "hylsan" kan nog ersättas med en vanlig bricka, koppar eller alu, om man vill ha något där.
länk till grejerna..http://www.andreanigroup.com/en-us/...oId=11250&modelloRepartoId=12438&reparto=moto
Edit igen..du bör också byta alla bussningar och tätningar i gaffeln när det ändå är isär. Dom undre bussningarna (innerröret) fick jag tag i hos classikbikeRaisch. Dom finns inte med i Triumph:s "renoveringkit". Går att köpa ett komplett kit från classikbikeRaisch.
 
Last edited:

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Massor med värdefull hjälp

Tack Erich!

British Racer har ju ett fint utbud och hyffsade priser så det är lite tråkigt att supporten inte håller jämna steg. Jag har inte hört av dom ännu så det är väl för tidigt att hänga ut dom men just nu är jag lite frustrerad och besviken.

Däremot svarade Andreanis kundsupport inom en halvtimme och delarna är på väg så snart jag listat ut vilken version av insatserna det är som jag har (tydligen gjordes en mindre uppdatering nyligen). Det får högt betyg av mig och förhoppningsvis är jag snart tillbaka på vägarna! :banana

Packboxar och alla andra slitdelar är inhandlade och ligger i en låda med en stor fin Triumph-logo och bara väntar på att monteras. Byter allt när det ändå är isärplockat!

Johan
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Härligt att Andreanis svarade direkt..det gjorde dom också när jag frågade om alusvingen i vintras. Däremot så tycker jag att deras monteringsinstruktioner är ganska kassa jämfört med dom tyska jag fick när jag handlade. 5 A4-sidor med detaljerad text och foton!
British Racer har varit på tapeten även på TRAT pga obefintlig kommunikation. Jag kommer aldrig att handla där mer! Jag betalar hellre lite mer och har en fungerande kontakt!
 
Last edited:

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Glömt å tacka för den trevliga turen. Tycker att det stundtals trista regnet ändå helt klart överskuggades av de bitvis helt fantastiskt roliga vägarna :) Om det mot förmodan finns en gud så måste han ha haft kommande thruxtonförare i åtanke när han planlade den här geografin. Stabilt frontat TMax. :tummenupp
/stevie
 

Jockewictorsson

Only dead fish follow the stream
Gick med
1 Mar 2011
Ort
Lomma
Hoj
Tiger 1050 -08
Dags att sälja av min Thruxton-04. Flödesportad, Keihin FCR-39:eek:r, öppna KN, airbox elimination kit, Oberon gaffeljustering, Mas engineering flyscreen, kedjeskydd, framskärm, British customs Predators, Triumph original racing ljuddämpare, Norman Hyde styrdämpare, led bakljus, Halcyon barend backspeglar, Ikon progressiva gaffelfjädrar, Ikon stötdämpare, bra däck, nytt batteri. Alla originaldelar medföljer.
2500 mil, servad mer än behövligt och har knappt sett regn.
55 000 kr
Maila joacim.wictorsson@bredband.net så får ni bilder.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Mina napoleon vibrerar inte alls. Monteras med gummiplugg.

Okej. Jag vet inte hur de napoleon-speglarna som sitter original är monterade; får undersöka det nästa gång som jag är ute hos "svärföräldrarna" (enklare att meka där än att springa fram och tillbaka mellan lägenhet och p-hus).

Någon som har erfarenhet av till exempel Rizoma? Jag tycker att några av deras speglar är riktigt snygga.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Okej. Jag vet inte hur de napoleon-speglarna som sitter original är monterade; får undersöka det nästa gång som jag är ute hos "svärföräldrarna" (enklare att meka där än att springa fram och tillbaka mellan lägenhet och p-hus).

Någon som har erfarenhet av till exempel Rizoma? Jag tycker att några av deras speglar är riktigt snygga.

Jag har för mig att original gummina var rätt kass så jag bytte till några från bikeline och fick byta skruv några ggr till något som funkade optimalt. 6mm insex och räfflad flänsad låsmutter på insidan mot gummit. Men på originalstyret som var solid alu satt dom ju direkt mot metallen så då var det rätt suddigt..
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top