Triumph Thruxton-tråden

Då var man igång igen!

Jag också; :) gjorde premiärturen i lördags. Det blev dock bara 5 mil ty det började att bli kallt och jag har skadat mitt högerknä så det gjorde konstant ont när det trycktes mot knäskyddet; antingen så är det långdistanslöpning som är orsaken eller att jag drog det i min labbänk på jobbet häromveckan.

Tack vare Lelles och Duells så blev det ett nytt skinnställ den här säsongen också. :P Jag köpte ett Berik-ställ förra våren och när det var dags för vinterförvaringen så såg jag att en söm hade gått upp; således lämnade jag in underdelen till Lelles för reparation (vad jag trodde). Tydligen hade de tänkt att byta ut den, men modellen har utgått. Så jag fick välja ut ett nytt skinnställ och timade det dessutom med Lellesdagarna, så det blev ett lite dyrare Dainese-ställ den här gången istället. :)
 
Så, 104 mil, sthlm t o r. Kanonväder :), men lite kallt blir det ändå den här tiden på året. Framför allt när solen börjar sjunka på em, då märker man att det inte är sommar än. Sen att jag var tvungen att ha min gamla Nolan som är dragig, bullrig o ger spänningshuvudvärk efter 10 mil för att den klämmer över mina glasögonskalmar är ju en annan sak :gnissla. Thruxton däremot tuffar o går o funkar alldeles utmärkt som touringhoj :kär. Jag har ingen bättre i alla fall. Ingen sämre heller förvisso. Om man skall uppåt dom trakterna o inte har tid att åka ytte-pyttevägar, men vill ha det roligare än motorväg, då kan jag rekommendera vägen över Katrineholm. Från Askersund mot Örebro o sväng höger. Rätt in i ett av våra klassiska fidekomissdeltan med kända gods på ett långt pärlband. Det är väl här söder om Mälaren som den gamle socialisten :rolleyes: Persson har sitt lilla krypin också om jag inte missminner mig. Nåväl, nu vet jag i alla fall att min gamla kropp kommer att klara av även årets Vätternrunda, o det är ju bra.
 
Igår lämnade jag in min Thruxton hos HojCenter. Några timmar senare ringde de och då skulle hon vara tät; de hade bytt o-ringen vid neutralswitchen/"växelindikatorn". Nu skall jag bara hämta hem henne och sedan :yoparty

O-ring? Min satt det en kopparbricka på vet jag, fick byta förrförra året för den hade slitits ut.. förhoppningsvis har dom förbättrat den designen då.
 
O-ring? Min satt det en kopparbricka på vet jag, fick byta förrförra året för den hade slitits ut.. förhoppningsvis har dom förbättrat den designen då.

Ja du, det var vad mekanikern sa åtminstone, men han kallade det för växelindikator också å andra sidan så han kanske förenklade för mig. ;)

De skall väl ha gjort om designen något i ungefär samma veva som EFI-motorn introducerades? men det var uppenbarligen inget revolutionerande. :P
 
104 mil? Då leder du. Jag hann nog inte med mer än drygt 50 mil i helgen! ;) Lite kallt fram mot kvällen...
Hade jag varit kvar hemmavid så hade det nog inte blivit 100+. Men, har man bara något som lockar tillräckligt mycket som inte befinner sig där man själv är så,...ja, då är det bara att köra på. Hade kunnat köra 200 mil :kär

Förvisso, man skulle ju kunna ta tåget också. Men det är ju så dyrt, o tråkigt
 
Igår lämnade jag in min Thruxton hos HojCenter. Några timmar senare ringde de och då skulle hon vara tät; de hade bytt o-ringen vid neutralswitchen/"växelindikatorn". Nu skall jag bara hämta hem henne och sedan :yoparty

Hmm, jag blir lite förvirrad av språkanvändningen här eller har jag inte vaknat än???växelindikator är väl en display som sitter vid/på hastighetsmätaren och visar vilken växel som för tillfället är i??? En sådan har jag aldrig sett på en thrux!!
Om du menar utgående axel vid "växelpedalen" så sitter det ingen o-ring och ingen kopparbricka heller (twintorsk) utan en tätning och ett nållager. Tätningen är enkelt att byta själv. Nr 4 o 5 i sprängskissen.
http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=viewparts&id=1000025
 
Last edited:
Hmm, jag blir lite förvirrad av språkanvändningen här eller har jag inte vaknat än???växelindikator är väl en display som sitter vid/på hastighetsmätaren och visar vilken växel som för tillfället är i??? En sådan har jag aldrig sett på en thrux!!
Om du menar utgående axel vid "växelpedalen" så sitter det ingen o-ring och ingen kopparbricka heller (twintorsk) utan en tätning och ett nållager. Tätningen är enkelt att byta själv. Nr 4 o 5 i sprängskissen.
http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=viewparts&id=1000025

Neutralswitchen sitter det en bricka på min iaf, växelspaksaxeln har jag aldrig pillat på så det har jag ingen aning om..
 
thruxtonerich: Neutralswitchen är det som vi pratar om. Det var mekanikern som benämde det som växelindikator först och då frågade jag om det var neutralswitchen som han menade. Så länge som jag har garanti så tänker jag inte byta något själv överhuvudtaget. :P

På den här bilden (#18 och #19) så är det en kopparbricka och inte en o-ring: http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=viewparts&id=100053802
 
Last edited:
thruxtonerich: Neutralswitchen är det som vi pratar om. Det var mekanikern som benämde det som växelindikator först och då frågade jag om det var neutralswitchen som han menade. Så länge som jag har garanti så tänker jag inte byta något själv överhuvudtaget. :P

På den här bilden (#18 och #19) så är det en kopparbricka och inte en o-ring: http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=viewparts&id=100053802

Helt rätt. En flång ny traja ska inte läcka olja. En halvgammal ska på sin höjd fukta lite, och en riktigt gammal ska pissa rejält så man ser att smörjningen funkar! :P
Är dom helt oljetäta är ägaren en mekanisk demon från helvetets sjunde krets och dom ska man passa sig för. Dom kör nämligen alltid skjortan av dig och lämnar dig förnedrad i ett avgasmoln.
 
Igår hämtade jag hem hojen, som är i behov av en ordentlig rengöring efter skitvädret som rådde då jag körde den till verkstaden i måndags; men förhoppningsvis så är oljeläckan ett minne blott. :)

Än så länge tycker jag att det är lite för kallt för att vara behagligt att köra och småvägarna lär väl fortfarande vara fulla av grus. Det är de visserligen nästan alltid känns det som; hoppas att SMC lyckas få Trafikverket att förbättra sin inställning.
 
BJN
Då har grejerna kommit! Bara olja och bärs kvar att köpa. :D .Tänkte skicka PM, men det fanns ju ett visst intresse från Twintorsk och TMax av att göra det till en mek-tillställning, så jag skriver här istället.
När passar det bäst för dig/er? Vi flyttar i början av maj med allt vad det innebär. Vad sägs om någon helg i slutet av maj? :crash
 
Last edited:
yonsson, BJN - talar vi mek eller "pilsner-mek"?

Eftersom yonsson kommer att bo några hundra meter härifrån skulle man kunna göra en "pilsner-mek" i vårt garage med tillhörande kvällsprogram. T ex grilla burgare på altanen. Twintorsk bor några kilometer härifrån och Sixty bor några hundra meter bort...

BJN som har långt att åka kan övernatta i källaren - i svärmorsrummet! :) yonsson och Sixty får promenera hem efter alla garage-öl och Twintorsk får sätta sig på spårvagnen hem till Majorna.

Helgen 24-25 maj är svår, dock. Det är Mods vs Rockers både i Oslo och Malmö - samtidigt! Det vore kul att besöka något av dem. Ev. ligger Malmö bäst till på min lista (jag var i Oslo förra året).

Nu räknade jag bara upp de som tidigare - mer eller mindre seriöst - skojat om att vi borde ta en pilsner-mek hos BJN. Skulle detta bli av så är det självklart öppet för övriga i tråden också. Vi är många i och runt Gbg. Och vi har en stor altan! :)

Detta var en tanke, bara...
 
BJN
Då har grejerna kommit! Bara olja och bärs kvar att köpa. :D .Tänkte skicka PM, men det fanns ju ett visst intresse från Twintorsk och TMax av att göra det till en mek-tillställning, så jag skriver här istället.
När passar det bäst för dig/er? Vi flyttar i början av maj med allt vad det innebär. Vad sägs om någon helg i slutet av maj? :crash
@yonsson
@ TMax500 Mek eller pilsnermek kan bli vilket som för mig men de enda helgerna i maj jag kan är 10-11 och 17-18.

Sen är det rättning och resa till Isle of Man.
På tal om resa, hit skulle jag ju vilja åka någon gång.

http://www.youtube.com/watch?v=-VYKmy5yQTg
 
Gott BJN! Gärna 17-18 maj i så fall. Vi kan ju höras innan om vilken dag som fungerar bäst. Vi är ju något väderberoende oavsett plats. För min del spelar platsen mindre roll. Jag är bara tacksam för att jag får hjälp+att det ger möjlighet till umgänge samt ett inlärningstillfälle. En körning norrut med TMax som farthållare brukar är ju även det vara väldigt trevligt.

Ser fram emot massvis av bilder och slow motion-filmer från Isle of man förresten! :musik
 
Gott BJN! Gärna 17-18 maj i så fall. Vi kan ju höras innan om vilken dag som fungerar bäst. Vi är ju något väderberoende oavsett plats. För min del spelar platsen mindre roll. Jag är bara tacksam för att jag får hjälp+att det ger möjlighet till umgänge samt ett inlärningstillfälle. En körning norrut med TMax som farthållare brukar är ju även det vara väldigt trevligt.

Ser fram emot massvis av bilder och slow motion-filmer från Isle of man förresten! :musik

Jag kan flytta mig till Göteborg men oavsett pilsner eller ej har jag vid den tiden inte möjlighet att avsätta en hel helg så jag måste allt åka fram och tillbaka samma dag.
 
Det har inte jag heller BJN. Frugan skulle döda mig. :D
Blir ju svårt för dig att meka och bärsa samtidigt i GBG om du ska köra hem efter, så jag kan komma upp för att underlätta logistiken lite (eller vilket du föredrar). Vill ju inte krångla till det mer än nödvändigt för dig.
 
Last edited:
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top