Triumph Thruxton-tråden

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Hur går det annars yonsson, byter Twintorsk kopplingfjädrarna? Det är snart vår!
Har missat detta inlägg. Jag tänkte att vi kör på ursprungsplanen om det fortfarande känns ok för dig.
Det kan ju vara så att du har hela häcken full hela våren och i så fall får jag väl tjata lite på twintorsken. Han ville ju hänga med upp. Jag ska beställa de närmaste dagarna tänkte jag.

Det som behövs är väl:
Packning, vänster sida (från Johans mc?)
Hårdare fjädrar (Bestforbritts)
Olja (biltema) - Hur många liter behövs?
Behövs det någon typ av tätningspasta?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Har missat detta inlägg. Jag tänkte att vi kör på ursprungsplanen om det fortfarande känns ok för dig.
Det kan ju vara så att du har hela häcken full hela våren och i så fall får jag väl tjata lite på twintorsken. Han ville ju hänga med upp. Jag ska beställa de närmaste dagarna tänkte jag.

Det som behövs är väl:
Packning, vänster sida (från Johans mc?)
Hårdare fjädrar (Bestforbritts)
Olja (biltema) - Hur många liter behövs?
Behövs det någon typ av tätningspasta?

Går väl i 3,5 l olja så 4 l från BT går det åt. Ingen tätning behövs förutom packningen. Köp gärna med nya skruvar till kopplingen, 4 st, eftersom dom är rätt dålig kvalité på original. Jag har dragit av några trots momentnyckel. Jag köpte BT:s rostfria insex M6x30 + brickor som ersättning. Eller här..nr 2 på skissen..http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=viewparts&id=1000014
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag blir alltid tokig när jag skall försöka att få tillbaka sadeln. Kan någon bidra med en bild på flärpen fram till? Jag börjar nästan att misstänka att min har gått av (alternativet är att jag är förbannat fumlig).
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är svårt att få den på plats. Att passa in flärpen framtill med "krokarna" undertill. Jag brukar behöva försöka ett par gånger innan jag lyckas. Men det har blivit bättre med tiden. Kanske blir sadeln lite tillplattad framtill med åren? Så att den är enklare att få plats? Min helt nya sadel var svårare att få på plats än den gamla inslitna.

Har du kollat att inte el-kabelaget under sadeln har hamnat snett/fel och stjäl några millimeter i onödan?

EDIT: Se fotot. Flärpen är lite fnasig i framkant. "Insliten".

he7ymadu.jpg



EDIT2: stevie, såg ditt inlägg om sadel. Jag har visserligen bytt sadel, men vill behålla den gamla. En vacker dag vill jag kanske byta tillbaka...
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vi har vår i luften! :)

Idag inleder caféracer-gänget i Göteborg officiellt våren genom att samlas på Kafé Marmelad i Majorna kl. 14 (Mariagatan, nära Mariaplan). Häng på den som vill!

Vi lär inte bli så många. Det är ju mars och inte särskilt varmt ute. Men man måste börja någon gång! :)

(Lite OT: Jag körde c:a 15 mil i söndags (med Sprinten - kåpa å sånt) och det var överraskande bra, faktiskt. Frös inte ens. Fast hade då många lager kläder på mig...

Vägarna var också överraskande bra. Den korta vintern med barmark sedan mer än sex veckor verkar ha medfört att det inte är särskilt mycket grus ute. Vi körde norr om Lygnern, Hällingsjö osv och väglaget var som sagt helt ok med tanke på att det bara är mars.)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
TMax500: Tack; det ser ut som på min.

Det kan vara så att lite kablage har flyttat på sig; jag satte nämligen tillbaka batteriet igår.

Jag får göra ett nytt försök.. Någon gång skall man väl lära sig. :p
 

McThrux

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Ort
FALUN
Hoj
Thruxton -04
Jag vet att det har diskuterats tidigare, men mitt minne äro suddigt! Var köpa bra och prisvärt batteri? Efter tio år verkar det nu vara dags att byta..
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Varför gå över ån...
Har du kollat med batterihandlarn i Barkargärdet?

Du har en poäng där. Kolla nära först!

Annars har jag detta att säga om batterier efter mer än 40 år som fordonsägare. ( Jag har ägt fordon med allt mellan 1 och 8 cylindrar förutom 3, 5 och 7) Triple bör jag ju ha innan masken går treskift i kroppen men 5 och 7? Finns det?

Oavsett så anser jag batterier till alla dessa fordon vara ett minimalt problem. Original Yuasa i min Suzuki höll i 10 år. Sen satte jag i ett pirat från Biltema ( OBS! Biltema säljer batterier men tillverkar fan inga så hur vet jag att inte detta också var ett Yuasa?) Nåväl, det höll i af bara i 120 månader innan det gav upp.

Ett riktigt dåligt MC-batteri har jag en gång köpt från självaste hovleverantören Clas Ohlsson. Det varade i typ 10 sekunder. Kan ha berott på att jag inte mätte höjden tillräckligt noggrant och batteriet var något högt. Så när jag satte mig på sadeln till min T120-68 Så kortslöts batteriet av plåtunderdelen i sadeln. Fast jag är inte säker att det var det som orsakade att batteriet inte höll. CO har ju slutat sälja MC-batterier så de var kanske kass.:)

Ett enda dåligt batteri på 40 år. Slutsats! Köp vad fan som helst som är billigt. Det har jag gjort.

Sen kommer vi in på överkurs om man vill spara in vikt. Då börjar det väl heta Shorai eller nåt.

Fast det är inte aktuellt för mig som först kan spara in typ 20 kg på min egen kroppsvikt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Du har en poäng där. Kolla nära först!

Annars har jag detta att säga om batterier efter mer än 40 år som fordonsägare. ( Jag har ägt fordon med allt mellan 1 och 8 cylindrar förutom 3, 5 och 7) Triple bör jag ju ha innan masken går treskift i kroppen men 5 och 7? Finns det?

Oavsett så anser jag batterier till alla dessa fordon vara ett minimalt problem. Original Yuasa i min Suzuki höll i 10 år. Sen satte jag i ett pirat från Biltema ( OBS! Biltema säljer batterier men tillverkar fan inga så hur vet jag att inte detta också var ett Yuasa?) Nåväl, det höll i af bara i 120 månader innan det gav upp.

Ett riktigt dåligt MC-batteri har jag en gång köpt från självaste hovleverantören Clas Ohlsson. Det varade i typ 10 sekunder. Kan ha berott på att jag inte mätte höjden tillräckligt noggrant och batteriet var något högt. Så när jag satte mig på sadeln till min T120-68 Så kortslöts batteriet av plåtunderdelen i sadeln. Fast jag är inte säker att det var det som orsakade att batteriet inte höll. CO har ju slutat sälja MC-batterier så de var kanske kass.:)

Ett enda dåligt batteri på 40 år. Slutsats! Köp vad fan som helst som är billigt. Det har jag gjort.

Sen kommer vi in på överkurs om man vill spara in vikt. Då börjar det väl heta Shorai eller nåt.

Fast det är inte aktuellt för mig som först kan spara in typ 20 kg på min egen kroppsvikt.

Jag har en trippel du kan få billigt om du känner suget.. Med nytt yuasabatteri köpt av självaste TMAX - det du!
(Och den är gul..)
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Annars har jag detta att säga om batterier efter mer än 40 år som fordonsägare. ( Jag har ägt fordon med allt mellan 1 och 8 cylindrar förutom 3, 5 och 7) Triple bör jag ju ha innan masken går treskift i kroppen men 5 och 7? Finns det?

Ägde en Audi 100 en gång med 5 cyllar. men 7...?
 

DavidA

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
2010, Triumph, Thruxton
Är det 28-29 juni som gäller för Vättern rundan?
Och ni från västra sverige vilken väg tar ni upp till Askersund, och var möter ni upp varandra.

Vet inte än om jag kan hänga med, men om jag kan så åker jag upp till Trollhättan dagen före, och sen ansluter till er när ni letar er upp mot Askersund
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Yes, DavidA, det är 28-29/6 som är alternativ 1. Med 5-6/7 som reserv ifall naturen är emot oss (=för mycket regn).

Och ja, vi har brukat köra Trollhättevägen från Göteborg upp i Göta älv-dalen för att möta upp dem som kommer från de trakterna (Snapphanen) och Bohusfolket (BJN, 1014 x 2). Så det du funderar på låter som en bra variant. Bara att hänga på! :)
 
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ägde en Audi 100 en gång med 5 cyllar. men 7...?

De inte helt ovanliga VW modellerna Golf, Passat, bora har haft fem cylindrar. Samma motor fanns även i några Seat.
http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/41/4155974444.jpg

OK, jag tänkte bara hoj men skrev inte det. Har ju själv haft en femcylindriga Audi.:brinnerup

Jag har en trippel du kan få billigt om du känner suget.. Med nytt yuasabatteri köpt av självaste TMAX - det du!
(Och den är gul..)

Det som lockar mest är ju trippel å så färgen då. Om jag köper din gula triple och 1014's gula radfyra så har jag tre gula hojar med 2, 3 och 4 cylindrar. Kanske ska börja samla på gula hojar så här nu till påsk??? Kan jag sen få tag på en gul Yamha SR 500 stånka så är ju kvartetten fullständig. :D
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Så, nu sitter det nya sulor på :). Michelin Pilot Road 3 bidde det. Det gamla välkända roadsmartkonceptet med 150/70 o 110/80. Förvisso bara kört någon halvannan mil i regn hemåt i lugnt tempo, men en sak kan konstateras ändå. Dom gamla Metzelerdäcken ålade sig fram över varenda ojämnhet som fanns. Tyckte det räckte att man sneddade över en vit linje så vajade bakänden till. Nu känns det stabilt o spårsäkert. Är övriga egenskaper i paritet så kommer jag att bli mycket nöjd. Blir det nu bara torrt, varmt o lite mindre att göra på jobbet så blir farbror glad.
 
Last edited:

//Softa//

Avantgarde
Gick med
9 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
Thriump Thruxton -06, Fireblade CBR 929 RR , Minimoto streetfighter
någon här inne som har koll på storlek på tätnings ringen som byts vid oljebyte? finns på biltema kanske?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top