Triumph Thruxton-tråden

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag tvättade hojen, som såg förjävlig ut, i måndags och tog lite bilder som utlovat; hoppas att ni har kunnat sova otåligheten till trots. ;) Det finns fler bilder och jag kommer att lägga upp dem på min hemsida, på sikt.

Apropå must-diskussionen: Nej tack till light-läsk, men ja tack till "single malt whisky". Jag dricker ändå bara läsk i form av groggar, must undantaget. :p

joker_sprocket_cover.jpgmaund_fek_0.jpgmaund_fek_1.jpgmaund_fek_2.jpgmonza_tank_cap.jpg

Edit: Den blå riskokaren i bakgrunden, på några av bilderna, är min "svärfars" pendlarhoj.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Snyggt!!
Får man komma med ett tips? Måla låset (den gula delen) med svart sprayfärg. Det gör att låset nästan "försvinner", visuellt. Det kan sitta på nästan utan att det syns.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Snyggt!!
Får man komma med ett tips? Måla låset (den gula delen) med svart sprayfärg. Det gör att låset nästan "försvinner", visuellt. Det kan sitta på nästan utan att det syns.

Vadå, tycker du inte att det är snyggt? ;) Skämtåsido, det skulle jag ju faktiskt kunna ta och roa mig med. Tänkte ändå köpa sprayfärg för att göra något åt de där anskrämligt blanka topparna på fejk-förgasarna.

Det bör noteras att fram-blinkersen skall bytas också, utifall någon undrade. :p
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jodå. Det är jättefint.;) Har själv precis ett sådant lås. I samma färg. Som jag har målat svart. Se foto (hittade en gammal garagebild från 2011). Låset syns knappt mot det svarta i bakgrunden.

IMG_0095.jpg
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag tvättade hojen, som såg förjävlig ut, i måndags och tog lite bilder som utlovat; hoppas att ni har kunnat sova otåligheten till trots. ;) Det finns fler bilder och jag kommer att lägga upp dem på min hemsida, på sikt.

Apropå must-diskussionen: Nej tack till light-läsk, men ja tack till "single malt whisky". Jag dricker ändå bara läsk i form av groggar, must undantaget. :p

Edit: Den blå riskokaren i bakgrunden, på några av bilderna, är min "svärfars" pendlarhoj.

Jäkligt snygg hoj men jag ser att du glömt att göra "The yonsson mod" fast det kanske inte går att göra med det styret?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Framblinkers på plats och allt lyser som det ska..MEN det räcker inte att bara byta till ett LED-relä, man måste även byta indikatorlampan till en LED..annars blinkar alla samtidigt! Jag köpte sådana LED men dom visade lite för dåligt ljus..nya på ingång dock!! Nytt 520-drivpaket med vackert röd kedja!!
P1010229.jpgP1010230.jpgP1010231.jpg
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jäkligt snygg hoj men jag ser att du glömt att göra "The yonsson mod" fast det kanske inte går att göra med det styret?

Det vet jag inte, men jag har inte glömt något: Jag har, bland annat, en D9-bracket och Woodcraft-clipons liggandes här hemma, men det kommer att dröja några veckor innan jag har tid att fixa med det.

På lördag tänkte jag försöka montera British Customs Power Pack och programmera om insprutningen med en map från Triumph Twin Power.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Framblinkers på plats och allt lyser som det ska..MEN det räcker inte att bara byta till ett LED-relä, man måste även byta indikatorlampan till en LED..annars blinkar alla samtidigt! Jag köpte sådana LED men dom visade lite för dåligt ljus..nya på ingång dock!! Nytt 520-drivpaket med vackert röd kedja!!
View attachment 403989View attachment 403990View attachment 403991

Fin kedja, men vad är det för ultrabrutalt tjorör du har på den där raketen??
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Du menar avgaset?? Mitt vanliga Zard 2-1. Är nog kompaktkameran som ljuger lite!
"Innerröret" som syns är min "specialtillverkade" db-killer som är lite "tjockare" än original och ger både "bättre" ljud och effekt.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Du menar avgaset?? Mitt vanliga Zard 2-1. Är nog kompaktkameran som ljuger lite!
"Innerröret" som syns är min "specialtillverkade" db-killer som är lite "tjockare" än original och ger både "bättre" ljud och effekt.

Ja det såg väldans grovt och stubbigt ut på bilden!
Funderar själv på att slänga in perforerade plåtrör och lite ull i mina. Vill ha lite dovare ljud.. vasst och plåtigt smatter är inte så snyggt!
Effekten är inte så noga sålänge det är standard++ :)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Här står det att man skall lyfta hojen med en domkraft för att kunna plocka av bakhjulet och lyfta ur luftboxen:
http://www.british-customs.com/pdf/Install - BC803-001 Bonni & Thruxton ARK.pdf

Fungerar det? Räcker det? Hur skulle ni göra för att göra det jobbet? Borde jag komplettera med ett depåstöd från Biltema för att stabilisera fronten; för visst gick det att använda utan alltför stora modifieringar?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Här står det att man skall lyfta hojen med en domkraft för att kunna plocka av bakhjulet och lyfta ur luftboxen:
http://www.british-customs.com/pdf/Install - BC803-001 Bonni & Thruxton ARK.pdf

Fungerar det? Räcker det? Hur skulle ni göra för att göra det jobbet? Borde jag komplettera med ett depåstöd från Biltema för att stabilisera fronten; för visst gick det att använda utan alltför stora modifieringar?

Har du den typen av domkraft som i anvisningen så fungerar det. Jag var på besiktningen igår och då lyfte de upp hojen med en sån fast det var ganska vingligt tills han drog fast ett spännband över sadeln ner i golvet. Skulle nog ändå rekommendera ett depåstöd för att lyfta bakändan.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Här står det att man skall lyfta hojen med en domkraft för att kunna plocka av bakhjulet och lyfta ur luftboxen:
http://www.british-customs.com/pdf/Install - BC803-001 Bonni & Thruxton ARK.pdf

Fungerar det? Räcker det? Hur skulle ni göra för att göra det jobbet? Borde jag komplettera med ett depåstöd från Biltema för att stabilisera fronten; för visst gick det att använda utan alltför stora modifieringar?

Vitsen med domkraften är att du får lite mer plats att avlägsna luftboxen. Svingen "faller" ner lite och ger mer plats. Biltemas främre depåstöd har väl inte fått den bästa kritiken vad gäller stabilitet. Ett bättre val är väl den här domkraften från BT som lyfter hela hojen..http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/MC-lyft-680-kg-82414/ Jag har en liknande sen 15 år och den funkar mycket bra.
och för fram..http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Motorcykelstod-41008/
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Japp man vill ha ner svingen en del för att få ut boxen, gjorde det i vintras och det rekommenderas starkt! Vägrar man köpa lift och gillar att leva farligt kan man ta domkraften mot ramen innan svingen och ställa den på stödet på andra sidan. Men köp en lift istället.
Sen tar du upp nålen ett hack plus ett shims, och stoppar i 140 mainjet.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har ingen lust att leva farligt (i det här avseendet), så det blir nog att investera i den mc-lyften som thruxtonerich länkar.

thruxtonerich: Du använder alltså både lyft och framhjulsstöd?

Twintorsk: Jag har en EFI, så jag har köpt TTP tune #11 istället (och förpestat min stackars Mac med en Win7-installation för att kunna köra TuneECU).

Edit: Jag har läst lite på RAT-forumet och istället för att ta bort bakhjulet så kan man tydligen lossa de bakre stötdämparna; oavsett vilket så behöver jag ju dock få upp hojen i luften.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Vill bara säga att det är inga problem att ta bort luftboxen med hojen på depåstöd. Både jag och 1014 har klarat det utan större besvär.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top