Triumph Thruxton-tråden

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det bästa hade ändå vart om du körde gammeltraja vättern runt Hasse! Du hade vart kung o jag skulle bara ligga bakom och lyssna.. :)
 

moorflax

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Norberg
Hoj
Triumph Bonneville -01, Vespa P200e -80
Har tillbringat gårdagskvällen med att flytta tändningslåset, byta lamphållare och framblinkers. Har även bytt till clipon. Men när jag ska sätta dit gashandtaget på det nya clipon-handtaget får jag semestergas :(
Det verkar nästan som att diametern är större än på det gamla Norman Hydestyret. När jag mäter så är det dock samma. (1 tum)
Jaja.... Det ordnar sig nog imorrn efter att ha fått sova på saken...
image.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Min hoj har börjat dö ekerdöden tror jag minsann.. har gått en eker till nu, 2 på ett år. Ingen annan här som haft problem med detta? Läste på lite och det verkar som att thruxton naven fram till '09 är felkonstruerade.. dom äter alltså ekrar, och triumph vägrar göra en recall. Tycker detta är rätt märkligt och kommer skriva till herr Bloor&co om det.. verkar som.att ekrarna får en dålig sidobelastning på 17" fälgarna just som knäcker ekrarna i vinkeln in mot navet. Båda mina har gått på samma punkt.
Störigt att behöva köpa nytt nav för att bota problemet. Hittade Talon-nav plus ekrar för 3 loppor..
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Kanske nästa år för hojen blir först klar till säsong 2015! Tyvärr kan jag inte vara med i år pga av andra förpliktelser. Jag var i alla fall i Oslo på Rockers vs Mods igår. Det var kul. 'Många Hinkley Bonnys/Thruxtons och flera andra sevärda och hörvärda maskiner. Frugans hoj, Trophy -72a, skjöt stiften efter redan ett par mil men kunde köra vidare med nya stift. Sedan funkade den bra intill vi nådde i höjd med Strömstad på hemvägen då huvudsäkringen gick-kärra hem därifrån.
Det är nästan för bekvämt med min Hinkley T100 för den går aldrig sönder.
Hasse D
Det bästa hade ändå vart om du körde gammeltraja vättern runt Hasse! Du hade vart kung o jag skulle bara ligga bakom och lyssna.. :)
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Jag har inte hört talas om annat än att de första årens Bonny's fr Bloor knäckte ekrar men de var väl förkromade och dog av Vätesprödhet vad jag minns, inte rostfria. Det är väl samma nav på min T100 som på Thruxton, eller? Går det att modda navet för bättre funktion?
Hasse D
Min hoj har börjat dö ekerdöden tror jag minsann.. har gått en eker till nu, 2 på ett år. Ingen annan här som haft problem med detta? Läste på lite och det verkar som att thruxton naven fram till '09 är felkonstruerade.. dom äter alltså ekrar, och triumph vägrar göra en recall. Tycker detta är rätt märkligt och kommer skriva till herr Bloor&co om det.. verkar som.att ekrarna får en dålig sidobelastning på 17" fälgarna just som knäcker ekrarna i vinkeln in mot navet. Båda mina har gått på samma punkt.
Störigt att behöva köpa nytt nav för att bota problemet. Hittade Talon-nav plus ekrar för 3 loppor..
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Bör vara samma nav på alla fram till '09 vad jag läst mig fram till.. köper nog hellre nåt mer mekaniskt förnuftigt med fina höghållfasta ekrar som håller resten av livet känner jag, än att modda nåt som är tvivelaktigt designat från början! Plus att naven jag hittade var för jäfla snygga! :) bra att dölja stylingbehoven bakom funktion, säkerhet och såna förnuftiga avvägningar :)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Det är lite märkligt för inte alla har ju detta problem, bara vissa som får återkommande ekerbrott. Ämnet har diskuterats i oändlighet i dom flesta forum och det verkar som om byte nav är enda rätta medicinen. Jag har aldrig haft några brott på min thrux:s hjul.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Måste vara som hasse säger en batch spröda ekrar som ställt till det. Chansar denna veckan o tar hojen till norge minus en eker. För fina vägar för att ta bilen!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Och se på fan om det inte går troll i hojen.. upptäckte när.jag tankade i Skee på väg upp hit att batteriet var tomt, startmotorn klickade bara efter 2 timmars körning. Fick springstarta.. lampan flämtar lite upp å ner vid gas. Kanhända laddregulatorn har packat ihop? Fast hojen gick fint dom sista timmarna norrut.. det nästan nya yuasabatteriet kanske gett upp? Drog det tomt av misstag förra sommaren men det borde dom ju klara..! Anar ett visst mått av svartsjuka eftersom jag mest gett yamahan kärlek och omsorg och bytt däck o laddregulator på den nyss. Då ska det hämnas med spruckna ekrar och döda batterier minsann! Vätternturen känns väldigt avlägsen just nu..
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hemma efter helgens Skånetur till Mods vs. Rockers i Malmö. Se deras FB-sida här: https://www.facebook.com/events/634396529967084/?fref=ts

Tre Thruxton (undertecknad, Stevie, Johan Olers) och tre Moto Guzzi lämnade Göteborg tidigt lördag morgon. På plats i Malmö träffade vi också DavidA och någon mer Thruxton (en grå, som jag inte har koll på). Det var ett nog 100-tal hojar och scootrar som väsnades i kapp... :)

(Off topic vad gäller Thruxton: På plats träffade vi även hojbyggaren Adam Nestor som hade åkt ill Malmö på sin något moddade Honda 500 Four... Se https://www.facebook.com/photo.php?...14306782275.2138444.1387602570&type=1&theater eller https://www.facebook.com/photo.php?...076.1073741825.225529984233723&type=1&theater // slut på OT!)

Strax över 70 mil blev det på mixade vägar. Fin uppvärmning inför Vätterrundan! Men, mitt bakdäck har nu gått 1000 mil. Dags att börja månadsspara till ett nytt.

Någon som sett till några aktuella däckstester? Jag är helt nöjd med mitt Dunlop Roadsmart II. Det var ju bland testvinnarna flera gånger häromåret. Men nu har ju bl a Michelin kommit med nya modeller.

Åsikter om däck?
 
Last edited:

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R 636 -04
Har nu googlat en hel del men hittar inte så mycket så tänkte att jag ställer frågan här:

Hur betér sig Thruxtonen när det börjar svänga lite?

Är bra sugen på en då det är en trevlig försäkringspremie och lagom med effekt (och för att inte säga hur snygg den är :yoparty ). Har förstått att det inte är någon racehoj och kommer tidigare från en sporthoj och har kört ett par nakenhojar, har insett att effekt inte är allt då jag haft roligast på min sv650 som hade minst effekt av de hojar jag haft hittills.

Hur är den att köra med skjuts på?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kolla att statorn laddar. Jag fick byta efter bara 610 mil !!!!:gnissla

Rätt säker på att statorn laddar nåt litet iaf.. körde ju flera timmar igår efter att jag märkte att batteriet var slut. Snittade 140 i några timmar innan det, låg runt 4000rpm. Sen körde jag kanske 80-90 sista biten och då hade den laddat så att startmotorn klarade att dra runt iaf..
Och lyset blir lite starkare nån tiondels sekund när man gasar sen blir det svagt och flackar.
Känns som regulatorn är mer misstänkt.. men man ska då inte svära på nåt när det kommer till el..

Har nu googlat en hel del men hittar inte så mycket så tänkte att jag ställer frågan här:

Hur betér sig Thruxtonen när det börjar svänga lite?

Är bra sugen på en då det är en trevlig försäkringspremie och lagom med effekt (och för att inte säga hur snygg den är :yoparty ). Har förstått att det inte är någon racehoj och kommer tidigare från en sporthoj och har kört ett par nakenhojar, har insett att effekt inte är allt då jag haft roligast på min sv650 som hade minst effekt av de hojar jag haft hittills.

Hur är den att köra med skjuts på?

Nä uanemej vilken mögknarr thruxton är! En sån kan du ju inte ha! :)
Dom går fint att skjutsa och toura lite lätt på, och man behöver egentligen inte förbättra nåt på dom.. fast allt blir ju bättre med lite förbättringar!
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Rätt säker på att statorn laddar nåt litet iaf.. körde ju flera timmar igår efter att jag märkte att batteriet var slut. Snittade 140 i några timmar innan det, låg runt 4000rpm. Sen körde jag kanske 80-90 sista biten och då hade den laddat så att startmotorn klarade att dra runt iaf..
Och lyset blir lite starkare nån tiondels sekund när man gasar sen blir det svagt och flackar.
Känns som regulatorn är mer misstänkt.. men man ska då inte svära på nåt när det kommer till el..



Nä uanemej vilken mögknarr thruxton är! En sån kan du ju inte ha! :)
Dom går fint att skjutsa och toura lite lätt på, och man behöver egentligen inte förbättra nåt på dom.. fast allt blir ju bättre med lite förbättringar!

Med största säkerhet likriktaren/regulatorn som spökar..byt till en "mosfet"..finns på flera ställen på ebay som säljer till skaplig peng. En vanlig uppdatering, om man ska tro det som sägs på diverse forum, speciellt för dom som haft problem med urladdade nya batterier! Kan väl också vara statorn men inte så ofta beskrivet i forumen.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Med största säkerhet likriktaren/regulatorn som spökar..byt till en "mosfet"..finns på flera ställen på ebay som säljer till skaplig peng. En vanlig uppdatering, om man ska tro det som sägs på diverse forum, speciellt för dom som haft problem med urladdade nya batterier! Kan väl också vara statorn men inte så ofta beskrivet i forumen.

Jovars, köpte nyss en procom rec/reg till min gamla xs750 från ebay. Inte för att det var orsaken till laddproblemet(hade ansat bort jorden från regulatorn till batteriet) men kanske skulle unna trajan en sån också då.. och en tändmodul om dom inte kostar för saftigt..
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hur betér sig Thruxtonen när det börjar svänga lite?... ....Hur är den att köra med skjuts på?
Jag tycker att den svänger riktigt bra när man trycker ned den lite. Inga problem att vara "lite småsnabb i rondellen". Det första som tar vid nedlägg är stövlarna, i mitt fall....

Men, man får jobba lite med den för den är inte självsvängande som en modernare konstruktion. Mer riktningsstabil än snabbsvängd. Skall det svängas på riktigt så byter folk både stötdämpare (det bör alla göra) och hottar upp framgaffeln (det gör bara vissa, inte så många).

Kolla om Thruxtonerich svarar, han har kört en del bana med sin.

Skjutsa... det har jag gjort 2 gånger sedan 2008 ;) Har tagit bort bakre fotpinnarna. :)
Ställ en fråga till DavidA här på forumet, han skjutsar en hel del.

EDIT: kolla själv
http://www.youtube.com/watch?v=etnGo6OOiGs eller


http://www.youtube.com/watch?v=gDZp2p52TKA eller något annat klipp! :)
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Har nu googlat en hel del men hittar inte så mycket så tänkte att jag ställer frågan här:

Ett tips, kolla det internationella Triumph-forumet: http://www.triumphrat.net/

Hur betér sig Thruxtonen när det börjar svänga lite?

Den räcker för mig, men som andra har skrivit så kräver den en bestämd (och mjuk) hand. Jag har fortfarande originalstötdämpare och ute på de riktigt små kurviga vägarna där beläggningen ibland mer påminner om asfalterad crossbana så hänger inte de med. Jag planerar dock en uppgradering på den fronten och jag har inte sett någon påstå att det inte löser problemet.

Hur är den att köra med skjuts på?

Jag har inte fått min flickvän och tillika sambo att åka med än, men jag har läst väldigt delade meningar om det; det handlar förmodligen om referens.

I originalutförande är det en rolig motorcykel som är skön att köra, men kanske inte den mest spännande på den här planeten. Om man kan tänka sig att modifiera den så öppnas en ny värld och jag tror att modiferingspotentialen är det som lockar många (det var åtminstone så för mig); den kommer aldrig att bli en Retta, men å andra sidan så kommer jag aldrig att bli en GP-förare heller. :p

Med risk för att låta tråkig: :p Provkör den, gärna både en som är original och en som är modifierad.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Har nu googlat en hel del men hittar inte så mycket så tänkte att jag ställer frågan här:

Hur betér sig Thruxtonen när det börjar svänga lite?

Är bra sugen på en då det är en trevlig försäkringspremie och lagom med effekt (och för att inte säga hur snygg den är :yoparty ). Har förstått att det inte är någon racehoj och kommer tidigare från en sporthoj och har kört ett par nakenhojar, har insett att effekt inte är allt då jag haft roligast på min sv650 som hade minst effekt av de hojar jag haft hittills.

Hur är den att köra med skjuts på?

Du kan kolla in min thrux som är till salu. Den är väl dokumenterad här på forumet och har "allt" som fattas. All kommunikation per PM om du är intresserad. Hur den är med passagerare kan jag inte svara på..har bara kört själv och då är den bra på det mesta.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top