Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Den här killen kan det mesta men han har nog inga färdiga profiler att tillgå..du måste nog skicka med ett "recept" på hur profilerna ska se ut..jag har varit i kontakt med honom och även träffat honom och pratat om twinnarnas kammar..ring och snacka med honom, kan vara lite svår att få fatt på men gör ett försök...http://www.agap.se/index.html
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
God jul på er alla i tråden!

Nu är det vinter och därmed bara ett halvår till nästa Vätternrunda! :)

Det blev c:a 500 mil i år på Thruxan. Kommer att början närma mig 5000 mil under 2015. Det är väl först då som den räknas som inkörd? :)

Vinterns moddar? Vet inte. Kanske sätter jag tillbaka min fly screen? Bara för att göra något. Den kan nog linjera rätt bra med min nya (vintern 2013/2014) sadel. Får se!

Har ett litet fix, som det verkar. Hojen svettas olja vid växelreglaget. Inte så att det märks på oljenivån i nivåfönstret. Inga droppar eller fläckar på garagegolvet. Men det blir lite kladdigt undertill. Man ser det först när man kryper under hojen, eller känner med handen. Någon annan som stött på detta? Jobbigt att byta packning?

En annan sak: vilka skall besöka mc-mässan i Stockholm/Älvsjö?

Jag åker dit lördagen 24 januari. SJs X2000 från Gbg kl 8.30 som är framme i Sthlm 11.31. Hem igen kl 18.25, framme i Gbg 21.25. Det ger c:a 5,5 timmar på mässan, vilket brukar räcka.

Nå'n mer som skall dit?
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Absolut, eftersom jag bor i Stockholm är det ju självklart att besöka MC-MÄSSAN. Antagligen på lördag. GOD JUL!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
God jul på er alla i tråden!

Nu är det vinter och därmed bara ett halvår till nästa Vätternrunda! :)

Det blev c:a 500 mil i år på Thruxan. Kommer att början närma mig 5000 mil under 2015. Det är väl först då som den räknas som inkörd? :)

Vinterns moddar? Vet inte. Kanske sätter jag tillbaka min fly screen? Bara för att göra något. Den kan nog linjera rätt bra med min nya (vintern 2013/2014) sadel. Får se!

Har ett litet fix, som det verkar. Hojen svettas olja vid växelreglaget. Inte så att det märks på oljenivån i nivåfönstret. Inga droppar eller fläckar på garagegolvet. Men det blir lite kladdigt undertill. Man ser det först när man kryper under hojen, eller känner med handen. Någon annan som stött på detta? Jobbigt att byta packning?

Sitter en liten tätning där som ganska enkelt kan bytas..sätt lite maskeringstejp över splinesen så skadar du inte den nya tätningen när du trär på den.
 
Gick med
22 Dec 2004
Ort
Skultuna
Hoj
Thruxton -04
Min "svettades" en bit ovanför startmotorn.
bytte packningen idag.
aningens pillrigt att först lossa transkåpan, samtidigt som jag lossar anslutningen i blocket till vevhusventilationen. :dummer

besöker mc mässan på fredagen.
står nog och rycker i dörrhantaget som vanligt fredag morgon. :lol
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag hade läckor från flera kåpor i somras...visade sig att en del skruv vibbat lös på 10 år. Torque-ade om dom. Job done!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
God jul på er alla i tråden!

Nu är det vinter och därmed bara ett halvår till nästa Vätternrunda! :)

Det blev c:a 500 mil i år på Thruxan. Kommer att början närma mig 5000 mil under 2015. Det är väl först då som den räknas som inkörd? :)

Vinterns moddar? Vet inte. Kanske sätter jag tillbaka min fly screen? Bara för att göra något. Den kan nog linjera rätt bra med min nya (vintern 2013/2014) sadel. Får se!

Har ett litet fix, som det verkar. Hojen svettas olja vid växelreglaget. Inte så att det märks på oljenivån i nivåfönstret. Inga droppar eller fläckar på garagegolvet. Men det blir lite kladdigt undertill. Man ser det först när man kryper under hojen, eller känner med handen. Någon annan som stött på detta? Jobbigt att byta packning?

Mycket enklare än att byta Yonssons kopplingsfjädrar och det gick ju lätt. :tungan Trots att jag gick och la mig först fram mot halv sex på morgonen.

Bytet göres bäst i samband med byte av olja. Annars måste man luta hojen rätt mycket åt höger.

Känner du dig osäker så kom gärna hit så gör vi det här. Byter olja, filter och packbox samt packningen till kopplingskåpan. Äter en pizza efteråt.

Snart kör vi runt Vättern igen, fan vad fort det går. Tiden alltså!

PS! Felet är att du kör för mycket. Allt körande sliter på grejerna. :) Fast alla som tror att Triumph gör halvdana prylar som inte håller kan ju kolla på hur lite problem du haft på alla mil å du kör ju inte snällt heller. DS!
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Lameller?

Jag tänkte byta olja och kopplingsfjädrar i början av den kommande säsongen, men jag funderar på om jag inte skall ta och byta lamellerna då också eftersom jag inte är säker på om de har fått stryk när kopplingen har slirat. Jag tycker att sprängskissen hos Lelles är lite otydlig, så vilken/vilka artiklar och hur många behöver jag för att byta lamellerna? Gröna kopplingsfjädrar och motorolja har jag redan sedan länge. :p
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Drivpaket?

Hur långt brukar ni komma på ett drivpaket innan det är dags för byte? Efter lite över 800 mil så tycker jag att både kedja och drev verkar vara i gott skick. (Jag håller på och planerar inköp till hojen nu efter att ha klarat av nödvändiga uppgraderingar på elektroniksidan :p)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag tänkte byta olja och kopplingsfjädrar i början av den kommande säsongen, men jag funderar på om jag inte skall ta och byta lamellerna då också eftersom jag inte är säker på om de har fått stryk när kopplingen har slirat. Jag tycker att sprängskissen hos Lelles är lite otydlig, så vilken/vilka artiklar och hur många behöver jag för att byta lamellerna? Gröna kopplingsfjädrar och motorolja har jag redan sedan länge. :p

Jag skulle nog köpa ett EBC kopplingskit istället för original. Finns till truxen hos bl.a. hos classicbikeraisch och hos andra som säljer grejer till triumph. Inte dyrare men bättre!!
Drivpaketet borde ju hålla 800 mil till om du sköter om det någorlunda!
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag skulle nog köpa ett EBC kopplingskit istället för original. Finns till truxen hos bl.a. hos classicbikeraisch och hos andra som säljer grejer till triumph. Inte dyrare men bättre!!
Drivpaketet borde ju hålla 800 mil till om du sköter om det någorlunda!

Alltså ett sådant här? http://www.classicbike-raisch.de/EBC_Clutch.jpg

Sist som jag försökte få kontakt med Classicbike-raisch via e-post så fick jag aldrig något svar; hur går man lämpligen till väga?

Jag har väl skött kedjan lite si så där, men då behöver jag förmodligen inte tänka på det till den uppkommande säsongen i alla fall. :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hur långt brukar ni komma på ett drivpaket innan det är dags för byte? Efter lite över 800 mil så tycker jag att både kedja och drev verkar vara i gott skick.....
Jag körde 3000 mil med mitt drivpaket innan byte. Skötte det halvbra. Smorde kedjan ganska ofta (50 mil? 75?), gjorde rent den för sällan... :)
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Känns inte detta lite som snake oil?? http://www.cafetwin.com/index.php?main_page=product_info&cPath=9_18&products_id=186
För övrigt har jag bestämt mig för att enbart köra, inte bygga ett skvatt på trajan i år!
Blir det inte bara onödigt tungt att frikoppla med hårdare fjädrar förresten?
Dessutom på en ovässad motor?
Min har slirat en hel del pga fel olja, men kopplingen biter fortfarande hur mkt jag än plågar den..
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Blir det inte bara onödigt tungt att frikoppla med hårdare fjädrar förresten?
Dessutom på en ovässad motor?
Min har slirat en hel del pga fel olja, men kopplingen biter fortfarande hur mkt jag än plågar den..

Ganska många verkar byta fjädrar; åtminstone låter det så på RAT-forumet...

Det kan vara oljan. Jag har hitintills kört på den rekommenderade och den är väl ökänd för att vara slirig? Nästa gång nöjer jag mig nog med att köpa Biltemas eftersom jag ändå byter minst en gång per säsong.

Motorn är ju inte helt original så det beror helt på hur du definierar vässad (lite vågat så kan man ju hävda att modifierad => trimmad). Ungefär 10 hk på bakhjulet och x nm (jag kommer inte ihåg den siffran) brukar de modifieringarna som jag har gjort ge i bänkning (se RAT-forumet); enligt TTP så ligger jag då på gränsen för original fjädrarna.

Jag har även haft problem med kopplingsvajern sedan jag bytte till clip-on och flyttade på regulatorn; den sitter (relativt löst) med buntband just nu och löper därmed inte lika fint ("perfekt") som original. Det har jag dock redan räknat ut hur jag skall åtgärda, men jag behöver lite varmare väder om jag skall stå ut i garaget en längre stund. :p

Jag planerar att köra mer i år; det är mest småsaker som jag tänker fixa med trajan och i år blir det inget marathon som stjäl tid heller. :p
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ganska många verkar byta fjädrar; åtminstone låter det så på RAT-forumet...

Det kan vara oljan. Jag har hitintills kört på den rekommenderade och den är väl ökänd för att vara slirig? Nästa gång nöjer jag mig nog med att köpa Biltemas eftersom jag ändå byter minst en gång per säsong.

Motorn är ju inte helt original så det beror helt på hur du definierar vässad (lite vågat så kan man ju hävda att modifierad => trimmad). Ungefär 10 hk på bakhjulet och x nm (jag kommer inte ihåg den siffran) brukar de modifieringarna som jag har gjort ge i bänkning (se RAT-forumet); enligt TTP så ligger jag då på gränsen för original fjädrarna.

Jag har även haft problem med kopplingsvajern sedan jag bytte till clip-on och flyttade på regulatorn; den sitter (relativt löst) med buntband just nu och löper därmed inte lika fint ("perfekt") som original. Det har jag dock redan räknat ut hur jag skall åtgärda, men jag behöver lite varmare väder om jag skall stå ut i garaget en längre stund.

Jag planerar att köra mer i år; det är mest småsaker som jag tänker fixa med trajan och i år blir det inget marathon som stjäl tid heller.
Råkade hälla i en skvätt turbodiesel olja en gång, kopplingen hatade det! Fick byta olja 2 ggr och köra flera hundra mil innan den slutade släppa över 160.
Motul5100, okq8 sbk racing och biltemas racingolja har jag aldrig haft kopplingsproblem med, ta i trä.
Och den går fortfarande att skrämma upp på bakhjulet och pressa över 160 med.
Och den har snart gått 5000 mil.
Min poäng är väl att original koppling håller rätt bra.. :)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Min poäng är väl att original koppling håller rätt bra.. :)

Så är det säkert.

Det skall väl tilläggas att jag har en dröm/önskan om att skrämma upp motorn mer i framtiden (i mån av mekutrymme och tid, främst) som en "kul" grej; då kan man ju välja att se det här som en investering inför det. :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top