Triumph Thruxton-tråden

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Cafe Twin:
http://www.cafetwin.com/index.php?main_page=product_info&cPath=9_18&products_id=342
och Best for Britts:
http://www.bestforbritts.com/en/clutch-kit-EBC-865cc/articolo-490.html
har EBC-lamellerna också (av de butikerna som jag känner till i EU).

Någon som har erfarenhet av att handla från dem?

Edit: Norman Hyde har ett "eget" set: https://normanhyde.co.uk/hinckley-triumph/clutch-plate-set.html

Handlat från alla tre - inga problem med någon av dem.
 

Mätarjävel

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2015
Ort
Partille
Hoj
2009 Triumph Thruxton
Vill passa på och hälsa på alla. Har följt tråden ett tag. Det tog ett tag innan jag skaffade min första hoj, som blev en thruxton i våras :yoparty

Jag har ett "klonk" när jag lägger i första växeln och hojen rör sig lite framåt. Hör inget när jag kör. Det fanns inte något märkbart när jag köpte den. Men har blivit värre under hösten
Kopplingen är justerad, bytt olja men klonket är fortfarande kvar.
Är det ett normalt ljud?

Den har gått 1000mil och lamellerna känns som de borde hålla längre. Eller kan det vara något annat.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vill passa på och hälsa på alla. Har följt tråden ett tag. Det tog ett tag innan jag skaffade min första hoj, som blev en thruxton i våras :yoparty

Jag har ett "klonk" när jag lägger i första växeln och hojen rör sig lite framåt. Hör inget när jag kör. Det fanns inte något märkbart när jag köpte den. Men har blivit värre under hösten
Kopplingen är justerad, bytt olja men klonket är fortfarande kvar.
Är det ett normalt ljud?

Den har gått 1000mil och lamellerna känns som de borde hålla längre. Eller kan det vara något annat.

Hej å välkommen! Ägt nån hoj innan? Klonk när man lägger i ettan är ganska normalt, och din är ju knappt ens inkörd än :)
Min smäller också till lite, speciellt kall.
Man minimerar det lite genom att pumpa kopplingen med motorn igång medan den värmer upp innan växeln åker i. Lamellerna kan klibba ihop en smula när den står..
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Klonk är standard. :) Ett litet ryck är också standard. Men om den rör sig framåt "på riktigt" är det kanske något annat. Vad säger de mer kunniga i tråden?
Det snackas ju en del om lameller, rätt olja och så. (Fast jag har på 7 år och över 4000 mil aldrig haft några problem p g a det.)

1000 mil på 5 år är inte mycket. Servad på märkesverkstad? Inga kommentarer från mekanikerns sida?

Har du köpt den privat? Eller på Johans Mc? Fråga dem om det om du är osäker. Marcus i kundmottagningen är serviceminded och kommer nog gärna med ut och kollar.

PS. Välkommen i "Thruxonträsket"! :)
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Låter spontant som att kopplingen är lite feljusterad om klonket blir värre över tid.. skruva in den nedre justeringen lite och prova igen. Annars är det som t-max säger, man måste köra mycket med grejorna!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Rätt. Man måste köra mycket. Annars..... ..så kan man bli sjuk! Eller låghalt. Eller förkyld. Eller nå't. Så, kör mycket! :D
 

Mätarjävel

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2015
Ort
Partille
Hoj
2009 Triumph Thruxton
Hej å välkommen! Ägt nån hoj innan? Klonk när man lägger i ettan är ganska normalt, och din är ju knappt ens inkörd än :)
Min smäller också till lite, speciellt kall.
Man minimerar det lite genom att pumpa kopplingen med motorn igång medan den värmer upp innan växeln åker i. Lamellerna kan klibba ihop en smula när den står..

Fick för mig och plugga efter jag tog kortet och hoj kändes som en onödig utgift. Så ingen hoj före. Ska testa och pumpa kopplingen nästa gång jag luftar den.

Klonk är standard. :) Ett litet ryck är också standard. Men om den rör sig framåt "på riktigt" är det kanske något annat. Vad säger de mer kunniga i tråden?

1000 mil på 5 år är inte mycket. Servad på märkesverkstad? Inga kommentarer från mekanikerns sida?

Har du köpt den privat? Eller på Johans Mc? Fråga dem om det om du är osäker. Marcus i kundmottagningen är serviceminded och kommer nog gärna med ut och kollar.

PS. Välkommen i "Thruxonträsket"! :)

Med tanke på att jag själv har kört 300 i år så har den stått stilla rätt mycket. Köpte den privat. Första service på märkesverkstad. Resten är oljebyte när den bytte ägare hos handlarna. Har planerat göra det mesta själv. Jag måste säga att Youtube är en guldgruva och lära sig mecka

Låter spontant som att kopplingen är lite feljusterad om klonket blir värre över tid.. skruva in den nedre justeringen lite och prova igen. Annars är det som t-max säger, man måste köra mycket med grejorna!

Rätt. Man måste köra mycket. Annars..... ..så kan man bli sjuk! Eller låghalt. Eller förkyld. Eller nå't. Så, kör mycket! :D

hehe.. det kommer bli många mil.
Nu i vinter så blir det och skruva. Byta till en lite tjockare gaffelolja. Det är en halvmesyr. Ev byter jag fjäder lite senare.
Letar efter nya stötdämpare bak. Kan inte riktigt bestämma mig vad jag vill ha. Jag kommer inte köra på någon bana utan vill ha en bra stötdämpare för väg. Vad har ni där bak och hur känns de på väg? Har fattat att allt utom standard är en förbättring
Har även dräglat ett tag över den här sadeln.. kan bli en födelsedagspresent till mig själv
http://www.wilderfactory.com/seats.html
Har bytt däck till Dunlop Roadsmart II. Fick byta bakdäcket 2 gånger.
Efter 40mil på det nya däcket, fick jag en 4cm lång skruv i däcket. Surt sa räven! :huvet
Sen blir det mer... Ska läsa på om TuneECU

Tänkte dra till biltema idag och köpa en hylsnyckel till tändstiftet. Vilken diameter är det på hylsnyckeln.. 18?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ang. dämpare:
Jag kör med Ikon 7610. Betydligt bättre än original. Någorlunda prissatta (3000-4000? har inte kollat på länge). Öhlins å sånt är förstås ännu bättre. Men kostar ännu mer. Jag var för snål för det! ;)
 

Mätarjävel

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2015
Ort
Partille
Hoj
2009 Triumph Thruxton
Ang. dämpare:
Jag kör med Ikon 7610. Betydligt bättre än original. Någorlunda prissatta (3000-4000? har inte kollat på länge). Öhlins å sånt är förstås ännu bättre. Men kostar ännu mer. Jag var för snål för det! ;)

Är oxå för snål för det.. eller rättare sagt.. man har råd och köpa mera godis till hojen:)
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Fick för mig och plugga efter jag tog kortet och hoj kändes som en onödig utgift. Så ingen hoj före. Ska testa och pumpa kopplingen nästa gång jag luftar den.



Med tanke på att jag själv har kört 300 i år så har den stått stilla rätt mycket. Köpte den privat. Första service på märkesverkstad. Resten är oljebyte när den bytte ägare hos handlarna. Har planerat göra det mesta själv. Jag måste säga att Youtube är en guldgruva och lära sig mecka





hehe.. det kommer bli många mil.
Nu i vinter så blir det och skruva. Byta till en lite tjockare gaffelolja. Det är en halvmesyr. Ev byter jag fjäder lite senare.
Letar efter nya stötdämpare bak. Kan inte riktigt bestämma mig vad jag vill ha. Jag kommer inte köra på någon bana utan vill ha en bra stötdämpare för väg. Vad har ni där bak och hur känns de på väg? Har fattat att allt utom standard är en förbättring
Har även dräglat ett tag över den här sadeln.. kan bli en födelsedagspresent till mig själv
http://www.wilderfactory.com/seats.html
Har bytt däck till Dunlop Roadsmart II. Fick byta bakdäcket 2 gånger.
Efter 40mil på det nya däcket, fick jag en 4cm lång skruv i däcket. Surt sa räven! :huvet
Sen blir det mer... Ska läsa på om TuneECU

Tänkte dra till biltema idag och köpa en hylsnyckel till tändstiftet. Vilken diameter är det på hylsnyckeln.. 18?

Hej och välkommen i gemenskapen:) Jag är själv nybörjare (köpte min Thruxton i somras) men har redan hunnit med en hel del moddar.

Vad gäller dämpare så kör jag också med IKON 7610, köpte mina beggade av 1014 men går att hitta nya för ca 3500kr (ca 300 GBP hos Norman Hyde), Ledab i Huddinge har säkert dom också. Absolut överlägsna standarddämparna. För ca 6-700kr ytterligare får du IKON7614 (alu body).

Kör med TuneECU och map från TriumphTwinPower - min uppsättning är Thruxton Performance Tune 2:
TTP Breathe Cover
O2 removal
SAI removal
Airbox baffle removed
DNA performance air filter
Triumph Off Road Silencers (TORS)

Ett jättelyft jmf med original - ryckigheten vid gaspådrag från låga varav helt borta, klart bättre vrid och jämnare effektflöde och lite extra på toppen. Installation via PC och USB hur enkelt som helst! Visserligen tar ju TTP bra betalt (ca 1000kr) för mappen - men då är den uttestad och bänkad med rätt uppsättning. Du kan ju även köra med dvs. TuneECU maps från andra hemma trimmare - men det kändes lite riskabelt för mig som nybörjare.

Vad gäller verktyg om du skall meka själv så har Louis i Tyskland (www.louis.eu) toppengrejor till bra priser - t.ex. lämpliga momentnycklar (ett måste), hylssatser etc.

Sen rekommenderas ett depåstöd om du inte redan har ett eller har centralstöd - BikeLift har ett specialanpassat får våra hojar.

Det blir fort mycket prylar - men det är jävligt kul att meka själv, hade glömt bort hur kul det var:)
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Nu är min "bobbade" bakskärm lackad och på plats! Blev riktigt bra till slut - lackarbetet är förstås inte så proffsigt (sprayburk) - men helt OK. Svåraste jobbet var att få såglinjen snygg och och att få finish på sågsnittet m.h.a. smärgelduk och slipkloss. Ber om ursäkt för kvaliteten på bilderna - svårt med ljuset i garaget med alla starka lysrörslampor. Sen tänkte jag nog byta ut mina Lucasblinkers mot någon lite mer diskret bullet-variant.

2015-01-18 17.16.22.jpg2015-01-18 17.24.08.jpg2015-01-18 17.25.07.jpg2015-01-18 17.27.45.jpgThruxton bobbed rear fender - from behind.jpg
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Returburken o Svarta Tanten

Blir inga större moddningar i vinter - har med stöd av BJN fingrat på andra hojar som inte hör hemma i detta forum. Dock - på "Returburken" försöker jag få till det med RAASK´s 2" sneddragna avgassystem o mina TOGA-dämpare . Går sådär...:mad: I nuläget ser det ut som ett olösligt problem utifrån min kompetenshorisont. Behöver en svetskunnig om jag inte kan få till det med någon flexibel avgasslang o adaptrar. Har också tonat ned antalet Bling-Bling-bultar i guldfärgad alu och istället bytt ut dem mot dito i naturell- resp. svartfärgade. God smak kommer inte alltid direkt... Givetvis är smaken högst personlig, men det är ju ändå lite roligt att man fortfarande har en utvecklingspotential:)

"Svarta Tanten" skall få sina Keihin 35 mm förgasare monterade. Fick serva dem först - kändes inte riktigt bra när vi monterat dem. Skickade dem till BRAIGASEN/GBG, som i förra veckan lät meddela att "Dina förgasare ligger på uppvaket. Operationen har gått bra!" (Christer Kernell/www.braigasen.com). Hoppas dessa landar in i veckan.

Fotokvalitén är undermålig - mobiltfn...
 

Bifogat

  • Returburken.JPG
    Returburken.JPG
    1.7 MB · Visningar: 107
  • Svarta Tanten.jpg
    Svarta Tanten.jpg
    749 KB · Visningar: 75

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Blir inga större moddningar i vinter - har med stöd av BJN fingrat på andra hojar som inte hör hemma i detta forum. Dock - på "Returburken" försöker jag få till det med RAASK´s 2" sneddragna avgassystem o mina TOGA-dämpare . Går sådär...:mad: I nuläget ser det ut som ett olösligt problem utifrån min kompetenshorisont. Behöver en svetskunnig om jag inte kan få till det med någon flexibel avgasslang o adaptrar. Har också tonat ned antalet Bling-Bling-bultar i guldfärgad alu och istället bytt ut dem mot dito i naturell- resp. svartfärgade. God smak kommer inte alltid direkt... Givetvis är smaken högst personlig, men det är ju ändå lite roligt att man fortfarande har en utvecklingspotential:)

"Svarta Tanten" skall få sina Keihin 35 mm förgasare monterade. Fick serva dem först - kändes inte riktigt bra när vi monterat dem. Skickade dem till BRAIGASEN/GBG, som i förra veckan lät meddela att "Dina förgasare ligger på uppvaket. Operationen har gått bra!" (Christer Kernell/www.braigasen.com). Hoppas dessa landar in i veckan.

Fotokvalitén är undermålig - mobiltfn...
Hiskelig vinkel på det där utblåset!! :)
Synd att kapa o svetsa i såna fina bitar, lär ju vara bättre att fila till nån vinklad adapter.. togadämparna är väl i 1 3/4"?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Sen tänkte jag nog byta ut mina Lucasblinkers mot någon lite mer diskret bullet-variant.

Undvik British Customs, Lockhart Phillips och andra som ser likadana ut; oavsett storlek och typ av glödlampa. Kvaliteten är bedrövlig (eller så kan man säga att de är felkonstruerade)! Jag gick igenom två halva set (vanlig glödlampa och halogen) på bara ett par månader förra året innan jag bytte till ett par solida LED-blinkers.
 
Last edited:

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Tack för tipsen Alikzus, har sneglat på ett par LED-bullet style hos NCCR, dom verkar gedigna. Sen får jag väl fixa nytt blinkersrelä som fixar LED lamporna utan att man måste ha div dioder eller lastmotstånd. Alla tips mottages tacksamt.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Sen får jag väl fixa nytt blinkersrelä som fixar LED lamporna utan att man måste ha div dioder eller lastmotstånd. Alla tips mottages tacksamt.

Jag kör med ett sådant här och jag har för mig att jag faktiskt köpte det via NCCR:
http://motogadget.com/en/electrics/brake-light-modulator-m-stop/m-stop-bremslichtsteuerung.html

Jag körde med auto-off-funktionen i början, men den blir lite "klumpig" i tät trafik eller när man kör i grupp (som Thruxton Vätternrundan) eftersom man då måste starta om.

Edit: Mitt "relä" fungerar nog bara för EFI-hojarna, eftersom de ändrade blinkerskopplingen till dem (färre tåtar).
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
TIPS!!
I senaste nr av Classicbike (nr 1 2015) presenteras och testas en ombyggd Triumph (tracker). Byggd av TPUSA. Köp och läs!!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top